Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Då blir dom lite större än genomsnittet men inga bjässar :D

kl
Så ja, då har kusarna dragit till skogs...undrar när de tänker komma hem?
IMAG1299.jpg

Hur länge var det mellan hon slutade tävla tills hon betäcktes?

Min fick drygt 6 månader på sig och då hade hon dämpat sig men hon var ändå helt i extas när vi lasta ur nere på Flyinge, helt övertygad om att NU ÄNTLIGEN skulle vi tävla!!!!

Så var min med, hon fick ändå kanske 9 månader på sig, hela hästen växte en dm när transportskydden åkte fram, och nästintill travade in i transporten. Kan tänka mig besvikelsen över resultatet när vi var på väg hem från seminstationen igen. ;)

Fick just en del komplikationer själv nu, mannen som har stallet Spöket står i gick bort helt oväntat och plötsligt igår. :cry: Spöket kan stå kvar och så, hans barnbarn ska se efter henne då hon är enda hästen uppstallad på helinackordering (utöver hennes egen och mannens gamla travare). Men jag vettafan hur det blir med fölvak nu. :crazy:
Inte omöjligt att hon kan tänka sig att vaka, har inte haft möjlighet att prata om det med henne än, men frågan är om jag inte hellre stallar upp henne på seminstationen för fölvak då, kosta vad det kosta vill, så kan hon semineras om på plats där och jag vet att proffs ser över det hela...

Usch, jag tycker det är så hemskt bara. Han var inte alls gammal! Pensionär och så, men långt ifrån "gammal och skröpplig". :confused:

kl

Idag är Britta på 225 dygn, och har efter julen börjat sin semester! Magen växer, bakskorna är avtagna, och täcke gäller endast vid nederbörd, och hon stormtrivs.
Hon har även hittat en liten ponny som hon tror är hennes föl, så nu får den stackars ponnyn aldrig någon lugn stund längre... :p

brittiii_zps37108e04.jpg

Den stackars 17-åriga B-ponnyn som helt plötsligt fick bli ett föl igen...

brittiiii_zps3c18eb74.jpg

Man måste ju skydda sitt barn..... :idea:

brittii_zps460ac819.jpg

Och bara för att jag saknar tävlingar så mycket:

britttaumlvling_zps49f6b4a9.jpg

Vilken liten räka han var då:D Dezzas föl brukar ligga runt 80kg ;) Hon blir alltid så enormt stor jag jag är övertygad om att där är minst 2st i magen :eek:

:eek: shit!

jag z var en liten kille, igentligen tror jag att han hade behövt stanna kvar i magen lite längre. Solette visade endast lite tecken men sedan från en dag till en annan fullkomligt spruta mjölk! Han kom på 328 dygn.

Haha, det kanske är därför Dezzas är så stora, de bakas längre ;-) Hon brukar gå några veckor över tiden :-S

Grandezza: Håller med de andra... 80 kg, Wow! :eek: ;)

Panamera: Det var ingen stor mage där inte, första fölet? :)

Ponteveccio: Fining! :idea:

*kl*

På torsdag eller fredag kommer hovis,och jag vet inte riktig hur jag ska göra...Hon rids mest i skritt och vi går på promenader,därimellan är det hagen som gäller för henne. Funderar på om jag ska rycka av skorna bak,så hon går med ev.snösulor och brodd fram och barfota bak, eller blir det helt galet?,är det bättre att vänta tills nästa omskoning i början på mars istället?...

Annars mår hon bara bra och hon får nu lite lusernpellets för att få upp hullet lite till,hon är helt ok nu,men vill ha något kg tlll innan jag är helt nöjd. Idag var vi ute på en härlig barbacka tur,vilket hon uppskattade :)

Tack!

en liten bildbomb eftersom Charlottee var snäll och fotade min dam idag!

424051_10151226361756344_2092562953_n.jpg

734142_10151226332606344_1734612709_n.jpg

Och hälsar på sin minikopia, Hollie som är väldigt lik henne i färg och tecken.
59953_10151226344376344_1770589130_n.jpg

jag hade låtit henne ha skor och broddar en period till, är oftast nu det blir som isigast och när de är tunga av magen behöver de lite extra grepp.

Panamera: Det var ingen stor mage där inte, första fölet? :)

Jag är mest glad för det, för då känns det enklare att få henne i form efter fölningen om hon ska bli tävlingshäst igen... :p

Nej det är det faktiskt inte, utan hon fick sitt första föl som 4-åring och detta är hennes andra föl och nu är hon 12. :)

jag hade låtit henne ha skor och broddar en period till, är oftast nu det blir som isigast och när de är tunga av magen behöver de lite extra grepp.

Kom också fram till det du har skrivit,så blir skor runt om en period till med snösulor o brodd :laugh:.

Idag har min tant gått prick 170 d. Blev en skrittur idag med :idea:

2r6kw0y.jpg

Snart 270 dygn, kommer upp en länk i dagarna på henne och hennes mage. Är det någon som vill köpa ett weefoal test, så kan ni skicka ett pm till mig. Har ett liggandes, finns ingen tvekan just nu att det finns en krabat där inne!

Nu hejar jag på Sara och jerring priset! HEJA RIDSPORTEN! :)

Här är damerna på ridtur med mig och sambon under gårdagen. Peppy-235 dagar, Impan-ej dräktig, Pinglan-156 dagar. Tyvärr syns inte Peppys mage så väl på bilden, men den börjar bli rund å go nu :)

409752_10151410052820090_158460351_n.jpg

Senast ändrad:

'KL

Hälsade på miss H igår! Nu börjar juvert bli hårt, precis som hon börjar fylla mjölk. När fyller era på?

imag2615_50f517d1ddf2b327d79ff3d9.jpg

Dag 252 är hon på nu. "Bara"81 dagar kvar;)

Jag har en kompis vars sto fått två föl. Stoet själv är inte ens 165cm hög. Där blev första fölet det stora och andra det lilla. Om man nu kan använda ordet "lilla", föl ett blev 178cm och föl två "bara" 175cm. :D

Så jag tror mer och mer på den uppfödare som sa att hingsten jag valde lämnar smått...

Vårat första avelssto var 1,62 i mkh, betäcktes första gången med en hingst som var 1,68, ut kom en väldigt kraftig hingstunge som idag är 1,71. Hon betäcktes om året därpå med samma hingst och ut kom en liten speta, också en hingst, slutade färdigväxt på 1,68 men väldigt olik sin helbror, mer fullblodslik och ingen häst alls mellan knäna när man red.
Alla avkommor efter det har inte överstigit den första även fast de har varit större hingstar som lagts.

Så nog kan det variera även där med vem som är först eller inte. :cool:

Jag har varit tyst ett tag här inne, mest för att jag inte har stoet "hemma" så jag har inte så mycket att rapportera om, men jag var där innan jul och allt såg fint ut, magen växer. Idag är hon på dygn 181. :)

Jag hade bilder i telefonen som jag hade tänkt bjuda på, men så blev den stulen så inga bilder finns kvar :cry:

Haflinger
Havanna 566 e. liz Weltwind. Dräktig med Nevitano - Poison-heart

Fjordhäst
Ariel e. Hugo 179 - Knast Halsnaes 173. Dräktig med Lyckängs Rex 265. Diplomsto.

Fullblod
1 sto- Dräktig med Rex Shipping- Empire
Zamona e: Zaffaran - Strong Gale. Dräktig med Cosmeo
Julie Chexx e Spectacular Tide u.e Diaglyphard Dräktig med BH Zack

Welsh cob
Valhallas Roxanne e. Laburnum Magic. Dräktig med Star Kingdown RWD 9. - Tscabo

Halvblod
Miranda-Dräktig med Charon-(inte mitt föl)-Grandezza
Grandezza-Dräktig med Corlensky G- Grandezza
Blenda- Dräktig med Camaro M- Sona
Phaloma- Dräktig med Hip hop- Sona
Wayana- Dräktig med Zuidenwind- Sona
Britt van de Zuuthoeve - Dräktig med Chatender - Panamera
Molinna - Dräktig med Floricello - Gabby_Ossi
Sawanna T - Dräktig med Corriendo Tau - equilina
Nicole Tau e.Rubinrot, dräktig med Johnson- poff
Pogila e.Gigolo, dräktig med Heslegårds Rubin- poff
Jawa e.Sack, dräktig med Friendship- poff
Eveline e. Landlord, dräktig med Diarado - Hunter
Hollyday Av Bolex e: Cortez - Dräktig med Dalwhinnie
Tiarè e. Maloubet de Pleville-Denver, dräktig med Diarado- Pollehastar
Chambery MF e: Tornesch - Dräktig med Corriendo Tau - Chambery
Ambra e Wetano, dräktig med Sir Donnerhall - Neko
Red Day e. D-day dräktig med Hampton - Boe
B-Ulla Niki e. Orlando-Indoctro, dräktig med Canterbury-Kvasthulda
Monette e. Maistic-Erbstein, dräktig med Friendship - HMQ
Apple Essence e. Athlet Z-Lord dräktig med Balougraph - CaisaLundblad
Soya e. Schwadroneur- Dräktig med BHs Zack - Skorpannorpan
Britta e. Cardento - Dräktig med Daquar CC - Novali01
Chloé e. Partisan - Jovial, dräktig med A-Dur, verlin

Varmblodig travare
Lobella Pay Roll e. Embassy Lobell, dräktig med Gidde Palema

Rocky Mountain Horse
MVR's Bunny e.Owen's Choctaw, dräktig med Union Blue
RPM's Silver Persuasion e.R Ranger Dream Maker, dräktig med Black Pepper

American Quarter Horse
Hints Sugar Luisa, dräktig med Ima Prime Time - wrangler
Mac Mercy Leaguer, dräktig med Ima Prime Time - wrangler
TU Peppys Dun Poco, dräktig med Golds Rebel Charm - carrocowgirl
Pinglan (fullblod), dräktig med Runing Playboy - carrocowgirl

Svensk Ridponny
Benedictin e.Le Mans xx - Dräktig med Claudius RP 176 - Nougat

Arabiskt fullblod
Heze e. Glaz, dräktig med Sokrates - busigdemon

Islandshäst
Àlfadís frá Sölvholt,dräktig med Hörgull frá Stedja

Mitt sto kastade sitt föl igår :-( hon gick i söndags in i åttonde månaden, det var hemskt.
Fölet hade vattenskalle. Någon som har någon erfarenhet om det? Hittar så lite information vad orsakerna kan vara.

Nej usch vad hemskt. :cry:
Kan tänka mig att det blir värre för ju längre tid de gått också. Beklagar verkligen jag med. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar