Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Är det inte samma som hos människor? Hittade lite info som förklarar.

Det innebär att de hålrum som normalt finns i hjärnan, ventriklar, är förstorade och innehåller en ökad mängd av den normala hjärnvätskan.

Det kan bero på :

A. stopp i de fina kanaler som förbinder hjärnkamrarna med utsidan av hjärnan och ryggmärgskanalen eller
B. försämrat upptag till blodbanan av vätskan.

Den första typen (A) kan orsakas av missbildningar eller tumörer. Den andra typen (B) ses vanligen efter hjärnblödningar eller hjärnhinneinflammationer.

Beklagar er förlust! :(

Men så tragiskt,beklagar! :cry:.

*kl*

På torsdag så kommer hovis o skor runt om + snösulor och nästa tisdag kommer vet.för vac.mot hästinfluensa och botulism :D. Idag har hon gått 171 d.

Idag har hon också fått en vilodag,men både lördag,söndag och igår har vi ridit i skogen på en liten skrittur :)

Vattenskalle = hydrocefalus. Människor opererar man in en shunt för att leda bort likvor (den vätska som omger hjärnan), för hästar finns det ingen behandling. Troligt är utvecklingsdefekt, men orsaken till den är skrivet i stjärnorna. Tråkigt att ditt sto kastade!

kl

Bildbomb på min donna! Molinna e Bernstein dräktig med Floricello, 201 dygn idag!

DSC00965_zps5d7995c5.jpg

DSC00969_zpsd9b5798d.jpg

DSC00974_zps9524ad4d.jpg

DSC00975_zps750b50e6.jpg

DSC01027_zpsb890cf23.jpg

DSC00982_zps21d94e26.jpg

DSC01028_zps6796b27e.jpg

Ja beklagar vad fruktansvärt för dig Tins!

KL Nu är vi inne på 224 dygnet o jisses frid vad tjock min lilla häst börjar bli! Hon vankar fram som en anka och står mest o häckar vid rundbalen hela dagarna. Är också den som kommer först på kvällen o vill in. Har NÄSTAN slutat med sina nafsar fasoner, hon är flaskbarn, och man får numera klia o klappa henne så länge det inte är under magen!

Den tråden kommer när de första fölen fötts. Min erfarenhet är att om man gör en innan de börjat födas så skriver folk om sina dräktiga ston där istället för här där de ska vara.

Kan tipsa er om att söka upp förra årets dräktiga ston tråd, står en del av intresse där. Även en skojig fråga som nedan visar, så vad tror NI döljer sig i era stons magar?

Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012 Citat: Ursprungligen postat av Yttik Fick visst fråga här istället. Vad tror ni finns i magen på era ston? Om ni får gissa kön och färg?

Postat av Charlottee
Min gissning, brun (senare mörkbrun) stor hingst utan vitt.. möjligen en liten stjärn.
Min förhoppning, svart eller brunt sto med stor stjärn.

Tänk så fel jag kunde ha! :angel:

Kan tipsa er om att söka upp förra årets dräktiga ston tråd, står en del av intresse där. Även en skojig fråga som nedan visar, så vad tror NI döljer sig i era stons magar?

Jag vet ju, pga DNA-test, att fölet blir ljusbrunblack. Jag velar från dag till dag om det blir hingst eller sto. Jag vill ha hingst då det är lättare att sälja (mentalt), men samtidigt skulle det vara enklare med ett sto.

I början av Ariels dräktighet hette fostret Rikardo, det kom naturligt när jag pratade om det. Men senaste månaderna har jag sagt Alicia när vi pratat om fostret, så nu vet jag inte alls vad jag tror det blir. Fast om jag skall gissa så gissar jag sto. :p

Ja, tänk om man hade fått välja kön och färg fullt ut:grin: ...men det hade ju förstört spänningen en hel del...

Jag TROR att Peppy (som är dun (brunblack) och betäckt med en palomino(isabell) hingst) får en brun hingst med bläs och 2 vita hovar. Men jag HOPPAS att det blir ett dunalino (isabellblack) sto med bläs och 4 mörka hovar:d

Pinglan (som är fux och betäckt med en svart hingst) TROR jag får en fuxhingst med stjärn och 2 vita hovar. Men jag HOPPAS hon får ett svart sto med stjärn och mörka hovar:d

Så nu är det bara å vänta och se...;)

Jag (och tyvärr alla andra med) tror att det är en hingst därinne, en stor fuxhingst utan tecken på huvudet och två halvstrumpor bak om jag får gissa.

Eftersom att både stoet och hingsten är fuxar så vet jag att det är en fux om inte seminstationen har gjort fel.

Det jag vill ha är ett mörkt fuxsto med stor stjärn och en pussfläck på mulen med fyra vita kotor (är inte så förtjust i höga tecken)

Jag kommer absolut inte bli ledsen vad det än blir men ett sto vore önskvärt så att jag kan föra stoet vidare. ;)

Jag VILL ha ett svart sto med stjärn, men lär väl få "nitlott" och får en fuxhingst utan tecken istället haha. 75% chans att bebis blir svart dock, så jag har oddsen med mig i alla fall! Nått vitt på benen tror jag det blir, både mamma och pappa-häst har två vita kotor och båda har tecken i ansiktet. Så något litet kanske man får :)

Här hoppas jag på ett sto, men alla gissar på hingst :p blir det en hingst blir det försäljning tyvärr.
Och haflinger har ju bara en färg så på den biten är det inte så spännande :P båda föräldrarna har mörk fin färg med lång man och en stjärn:love:
Så jag tror det blir en hingstunge mer stjärn. Men hoppas på sto! Alla haflinger döps med samma begynnelsebokstav som föräldern. Alltså blir det ett sto får den sin mammas första bokstav och blir det en hingst får den pappans begynnelsebokstav. På så sätt håller man koll på de sju olika hingstlinjerna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar