Dräktiga ston 2014/2015.

Juni , juvret är mer svullet på morgonen . Men tänkte åka med henne till semistationen när de öppnar så får de känna på henne . Hon kanske är skendräktig . Men att hon står o nickar i hagen och står med rumpan i väggen mycket .
 
Juni , juvret är mer svullet på morgonen . Men tänkte åka med henne till semistationen när de öppnar så får de känna på henne . Hon kanske är skendräktig . Men att hon står o nickar i hagen och står med rumpan i väggen mycket .
Ha ha..
Skendräktig är nog en försvarsmekanism av pessimism fastän du tror att hon ÄR dräktig.
Jag skulle ta ett blodprov nu eller på en gång
 
Ja , ska snacka med vetten om hon kan ta ett . Hon har varit skendräktig ett år då hon va tom . Inte betäckt ens , spruta mjölk på våren o tjock va hon :/
 
Hej!
Tänkte joina Här.
Har ett sto född 2001 e Maistic som gått ganska bra i dressyr och fälttävlan.
Hennes mamma är arab så hon är mkt ädel och utmärkt i terrängen.
Dock relativt liten med 161 cm i mankhöjd.
Beräknad 28 april och dräktig med Sir Oldenburg.
wpid-wp-1421585002598.jpeg


wpid-wp-1421585074652.jpeg

Dag 235
 
Välkommen @stallbarwich !

Jag har en fundering angående att förbereda fölningsboxen.
Jag har läst mig till att den ska desinficeras, läggas in torv och sen rikligt med halm uppepå.
Min häst går på lösdrift men kommer in ett par timmar varje dag för att äta sin mat och vila.
Det är alltså den boxen som hon ska föla i. (16 kvadrat)
Nu är det permanentbädd med halm där inne och spån i botten.
Ska jag ta ut allt detta och göra om och i så fall hur tätt inpå beräknad fölning som är 9:e april?
 
Har sån beslutsångest, haft länge, försökte sälja mitt sto i våras men hon gick inte igenom, därför blev hon betäckt. Men har under längre tid tröttnat på att lägga så mycket pengar på hästar, finns hästar jag kan greja med ändå både unga och gamla, stora och små, så det räcker och blir över. Vill resa mera, köpa fina möbler osv... Men jag vill ju se fölet också, tänk om det blir världens drömhäst? Tänk vad jag kommer ångra mig, samtidigt som fölet också kommer att kosta mig pengar! Suck säger jag bara:(
 
Ebba växer och frodas, hon får följa med på skogstur ca en gång i veckan och då gäller det att hålla i sig... Humöret har gått från relativt stabilt och lite lugnt introvert till vrålarg och lätt hysterisk senaste dagarna . Valacken kom in med ett gigantiskt hematom på bogspetsen häromdagen efter en fullträff.
Tidigare har han stått upp för sig själv när hon fått sina utbrott men nu backar han undan, lika bra det kanske...

Försöker begränsa matintaget lite nattetid då hon är alldeles för tjock (ser ut som en cylinder i kroppen) men då hon måste gå med valacken så blir det ändå fri tillgång 12-14 timmar om dygnet. Tack och lov har isgatan börjat släppa så jag kan motionera henne lite mer istället. Rider ni era fortfarande och hur mycket?
 
Min har bf omkring midsommar så hon rids nästan som vanligt men liite lugnare. Skogsmotion med lösgjörande, alla gångarter. Pigg och positiv. Tänkt trappa ner i mars. Allt hänger ju på vad hon säger längre fram hur och vilken motion det blir.
För tillfället är vädret ganska ogynnsamt men i förrgår var vi ute en hyffsad sväng. Skuttade tom över lite nedfallna stockar:)!
 
@Moffsan Va härligt att höra att stoet har klarat sig! Men otroligt trist att du miste fölet :( Jag miste själv både föl och sto förra året, så jag vet hur det känns ) Men som sagt absolut viktigast att stoet klarade sig! :up::banana: Och jag håller tummarna att det blir ett friskt föl 2016 istället! :D
 
Välkommen @stallbarwich !

Jag har en fundering angående att förbereda fölningsboxen.
Jag har läst mig till att den ska desinficeras, läggas in torv och sen rikligt med halm uppepå.
Min häst går på lösdrift men kommer in ett par timmar varje dag för att äta sin mat och vila.
Det är alltså den boxen som hon ska föla i. (16 kvadrat)
Nu är det permanentbädd med halm där inne och spån i botten.
Ska jag ta ut allt detta och göra om och i så fall hur tätt inpå beräknad fölning som är 9:e april?

Det är ju svårt att ha en ren box när fölet väl kommer eftersom man inte vet när det blir. Jag har tvättat rent med virkon någon gång efter dygn 300. I min första fölningsbox hade jag bara halm men eftersom mitt sto verkligen är en riktig pissmärr och det rann in i grannboxen la jag torv i botten gångerna efter. Ovanpå det byggde jag upp en bädd av halm så att den blev så stadig att fölet kunde springa runt i boxen utan att halka.

Den här lilla tösen travade runt mamma i boxen när hon var 1.5 timme gammal och galopperade någon timme senare, och det gick bra eftersom hon hade så stadigt underlag. Bädden var ca 20 cm tjock.

DSC00251.jpg
 
Jag rider 2-3 ggr i veckan, mest bara skritt pga skada men har vågat mig på små korta snuttar trav och galopp senaste veckorna (hade hon inte varit dräktig hade vi börjat trappa upp i december). Hon känns superfin och får ju ändå vila flera månader extra snart.

Jag har torvbädd i boxen, kommer strö med halm ovanpå när det närmar sig.
 
Det är ju svårt att ha en ren box när fölet väl kommer eftersom man inte vet när det blir. Jag har tvättat rent med virkon någon gång efter dygn 300. I min första fölningsbox hade jag bara halm men eftersom mitt sto verkligen är en riktig pissmärr och det rann in i grannboxen la jag torv i botten gångerna efter. Ovanpå det byggde jag upp en bädd av halm så att den blev så stadig att fölet kunde springa runt i boxen utan att halka.

Den här lilla tösen travade runt mamma i boxen när hon var 1.5 timme gammal och galopperade någon timme senare, och det gick bra eftersom hon hade så stadigt underlag. Bädden var ca 20 cm tjock.

DSC00251.jpg
Men å en sån sötnos...
Ok. Då får hon ha sin bädd ett tag till så tar jag ut den en månad innan, gör rent och bygger sen upp en ny. Tack.
 
Ingen av mina dräktiga rids. En har fortfarande sitt föl vid sidan och jag tänker att hon ska få vänja av ungen själv. En har ju en hovbensfraktur under läkning och en är bara 5 nyss fyllda så hon får paus från ridning tills ungen är avvand
 
Kan berätta att mitt sto är hemma igen o mår bra! Hon har fortfarande ett för högt infektionsvärde, låg på 2200 igår o ska vara 5 men de misstänker att det är efter livmoderinflammationen. Går på Hippotrim nu o nytt blodprov tas på torsdag. Proverna på fölet visade inget virus vilket var skönt. Hon har precis gått in i fölbrunst o visar brunst för första gången i sitt liv. Allt ser bra ut o vetr. ser inget som hindrar mig att betäcka om henne till våren o det blir självklart Hasard igen! Önskar alla här inne lycka till med sina ston o framtida föl!!
Åhh va skönt att läsa! kramen till er!
 
Då börjar det alltså närma sig..
Nu i veckan går mitt sto in på den sista tremånadersperioden.
320 dygn kommer att vara den 6 maj, 335 dygn den 21 maj.

Både jag och stoet är förstföderskor. :o

Så nu behöver jag hjälp av expertisen som finns här. Jag vill ju verkligen göra allting rätt för att skapa en så bra grund som möjligt.

Vad bör jag tänka på nu de sista tre månaderna?
Det första jag kommer att tänka på är att jag ska öka på fodergivan.
Jag har tänkt mig så här:
Under februari:
2 kg Krafft Musli Grön.
2 pump linfröolja.
Kraffts Multivitamin för att få med A,D och E vitaminen.
Behöver jag tillföra ytterligare vitaminer/mineraler?
Eventuellt tillsätter jag havre under senare delen för att få lite mer energi.
Detta är beroende av hur vädret blir.
Hon går på lösdrift med begränsad fri tillgång på hösilage av god kvalitet.

Eftersom jag, klantigt nog, missade vaccinationen (hästinfluensa) så kommer jag att se till att ha den färdig innan februaris utgång.
Jag kommer inte att vaccinera mot virusabort. Har eget stall med minimal kontakt med andra stall och hästar. Har rådfrågat seminstationen angående detta.


Kommer i veckan även att kontakta försäkringsbolaget för att se vad de tycker att jag bör komplettera med.
Vad har ni för försäkring på era fölston/föl?

Bör jag göra någon ytterligare dräktighetskontroll?
Hon är idag på dygn 225.
Läste någonstans att det kunde vara bra att göra en kontroll så man är förberedd på ombetäckning om det skulle vara så att hon inte längre är dräktig.

Hur ser era ston ut som är runt samma dräktighetsdygn?
Gärna bilder!!! Glöm då inte att ange vilket dyg.. ;)

Inför fölningen kommer jag att prata med en i min bekantskapskrets, om hon kan vara "kontaktperson" när det drar ihop sig för fölning. Hon har fått ett antal föl genom åren så det vore skönt att ha någon som kan vara med för att se att allt verkar normalt..

Jag kommer även att komponera en liten "fölväska".
Det jag kommer att tänka på är;
Jodopax - färdigplandan.
Klorhexidin 0,5%.
Ev. linda till svansen. Lindar ni svansen??
Handdukar
Laxermedel - läste att detta kunde vara bra att ha.. Någon som kan förklara varför?
Nappflaska - om nått går fel.. Gudförbjude!!
Engångshandskar
Något mer som kan vara bra att ha?

Har ni några övriga råd och tips för mig som väntar föl för första gången.
Har jag glömt något viktigt?
Har ni några tips på bra böcker, filmer eller websidor som jag kan använda mig av för att läsa på?

Tackar på förhand till er som orkar läsa igenom allt och dela med er av era erfarenheter!



 
Kommer i veckan även att kontakta försäkringsbolaget för att se vad de tycker att jag bör komplettera med.
Vad har ni för försäkring på era fölston/föl?

Jag hade ingen speciell försäkring på fölet utan bara den vanliga på stoet. Jag hade tänkt fixa en fosterförsärkring men det krävde en dräktighetskoll och det blev helt enkelt inte av. Fölet försäkrade jag realtivt tidigt men hade något gått fel hade stoets försäkring ätits upp snabbt.

Bör jag göra någon ytterligare dräktighetskontroll?
Hon är idag på dygn 225.
Läste någonstans att det kunde vara bra att göra en kontroll så man är förberedd på ombetäckning om det skulle vara så att hon inte längre är dräktig.
Om du inte föräkrar hade jag skippat det i nuläget. Du har fölning så tidigt på säsongen så du har gott om tid att betäcka om ändå.

Inför fölningen kommer jag att prata med en i min bekantskapskrets, om hon kan vara "kontaktperson" när det drar ihop sig för fölning. Hon har fått ett antal föl genom åren så det vore skönt att ha någon som kan vara med för att se att allt verkar normalt..
Bra idé! Jag teroriserade hingstägaren 05.30 när min första unge föddes ;).

Jag kommer även att komponera en liten "fölväska".
Det jag kommer att tänka på är;
Jodopax - färdigplandan.
Klorhexidin 0,5%.
Ev. linda till svansen. Lindar ni svansen??
Handdukar
Laxermedel - läste att detta kunde vara bra att ha.. Någon som kan förklara varför?
Nappflaska - om nått går fel.. Gudförbjude!!
Engångshandskar
Jag har inte lindat svansen på min någon av gångerna. Angående laxermedel skulle jag ha det. Det är massor av skitjobb och mycket tur som gör att min 1,5 åring lever eftersom han fick tarmbecksförstoppning. Det är framförallt hingstungarna som ligger i riskzonen då deras bäcken är så smalt så tarmen blir lite ihoptryckt där den går igenom. Det är inte kul att pina ungen som man måste göra för att få ut det om det blivit stopp. Det tog över 12 timmar att få loss allt när det suttit i närmare 2 dygn.
(jo han hade skitit beck men allt kom inte ut)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp