Dräktiga ston 2014/2015.

Jag har inget sto dräktigt i år men tänkte bara säga att det inte behövs någon dtäktighetskoll för försäkra, inte hos A-bolaget i alla fall. Det är bara ifall du ska få ut eknomisk ersättning för fölet om det kastas och man inte kan finna fostret. Det är stor skillnad på att ha 30 tkr mot 120 tkr på ett föl om något går snett och man behöver lämna dem på ett djursjukhus.
 
Blomskan skrev:
Då börjar det alltså närma sig..
Nu i veckan går mitt sto in på den sista tremånadersperioden.
320 dygn kommer att vara den 6 maj, 335 dygn den 21 maj.

Både jag och stoet är förstföderskor. :o

Så nu behöver jag hjälp av expertisen som finns här. Jag vill ju verkligen göra allting rätt för att skapa en så bra grund som möjligt.

Vad bör jag tänka på nu de sista tre månaderna?
Det första jag kommer att tänka på är att jag ska öka på fodergivan.
Jag har tänkt mig så här:
Under februari:
2 kg Krafft Musli Grön.
2 pump linfröolja.
Kraffts Multivitamin för att få med A,D och E vitaminen.
Behöver jag tillföra ytterligare vitaminer/mineraler?
Eventuellt tillsätter jag havre under senare delen för att få lite mer energi.
Detta är beroende av hur vädret blir.
Hon går på lösdrift med begränsad fri tillgång på hösilage av god kvalitet.K

Eftersom jag, klantigt nog, missade vaccinationen (hästinfluensa) så kommer jag att se till att ha den färdig innan februaris utgång.
Jag kommer inte att vaccinera mot virusabort. Har eget stall med minimal kontakt med andra stall och hästar. Har rådfrågat seminstationen angående detta.


Kommer i veckan även att kontakta försäkringsbolaget för att se vad de tycker att jag bör komplettera med.
Vad har ni för försäkring på era fölston/föl?

Bör jag göra någon ytterligare dräktighetskontroll?
Hon är idag på dygn 225.
Läste någonstans att det kunde vara bra att göra en kontroll så man är förberedd på ombetäckning om det skulle vara så att hon inte längre är dräktig.

Hur ser era ston ut som är runt samma dräktighetsdygn?
Gärna bilder!!! Glöm då inte att ange vilket dyg.. ;)

Inför fölningen kommer jag att prata med en i min bekantskapskrets, om hon kan vara "kontaktperson" när det drar ihop sig för fölning. Hon har fått ett antal föl genom åren så det vore skönt att ha någon som kan vara med för att se att allt verkar normalt..

Jag kommer även att komponera en liten "fölväska".
Det jag kommer att tänka på är;
Jodopax - färdigplandan.
Klorhexidin 0,5%.
Ev. linda till svansen. Lindar ni svansen??
Handdukar
Laxermedel - läste att detta kunde vara bra att ha.. Någon som kan förklara varför?
Nappflaska - om nått går fel.. Gudförbjude!!
Engångshandskar
Något mer som kan vara bra att ha?

Har ni några övriga råd och tips för mig som väntar föl för första gången.
Har jag glömt något viktigt?
Har ni några tips på bra böcker, filmer eller websidor som jag kan använda mig av för att läsa på?

Tackar på förhand till er som orkar läsa igenom allt och dela med er av era erfarenheter!


Vet skriver ett dräktighetsintyg som du ska visa om stoet resorberat/kastat.

Ang fölväskan

Snöre till att binda upp efterbörden i svansen
Sax
Klämma
Tvål o vatten- handtvätt
Burk att doppa naveln i desinfektionen
Microlax
Snabbnummer till Vet, sjukhus...

Vi använde hundkoppel till att dra ut ungen med- fasansfullt för mig som helt oerfaren
 
Vet skriver ett dräktighetsintyg som du ska visa om stoet resorberat/kastat.

Ang fölväskan

Snöre till att binda upp efterbörden i svansen
Sax
Klämma
Tvål o vatten- handtvätt
Burk att doppa naveln i desinfektionen
Microlax
Snabbnummer till Vet, sjukhus...

Vi använde hundkoppel till att dra ut ungen med- fasansfullt för mig som helt oerfaren

Vad menar du med att vet skriver dräktighetsintyg om stoet kastat...?
Menar du att man ska ha vet intyg för att försäkra?
 
Du ska ha ett intyg att stoet HAR varit dräktigt.
Du behöver inte skicka in det för att teckna en förs, men Om det händer ngt...
 
Man behöver inget vetintyg annat om stoet skulle kasta och man inte kan påvisa ett kastat foster. Såhär dax i dräktigheten är det inga problem. Jag ser inte det ekonomiska värdena i att ha försäkringen (som är det dräktighetsintyget utfärdat av veterinären skulle behövas till) det jag tycker är viktigast är att fölet har bästa tänkbara försäkringen från start och OM det händer något innan fölet har en separat egen försäkring så slipper den få reservationer för resten av sitt liv i sin veterinärvårdsförsäkring som man kan teckna från tidigast 2 dygn!
 
@Emiro filmklippet syns tyvärr inte, står att det beror på sekretessinställningar.

Hur gör ni med avmaskning och vaccinering? Står olika överallt. Kotten fick vaccin mot stelkramp + influensa i april 2014, alltså ungefär ett år före fölning. Antar att hon har antikroppar att ge fölet mot stelkramp då? Influensa ska hon väl ha som vanligt?

Avmaskning? Kommer ta träckprov ett tag före fölning? Ska jag tolka och behandla resultatet som vanligt eller är nåt annorlunda pga dräktigheten?
 
Vad bör jag tänka på nu de sista tre månaderna?

Behöver jag tillföra ytterligare vitaminer/mineraler?

Vad har ni för försäkring på era fölston/föl?

Bör jag göra någon ytterligare dräktighetskontroll?

Jag kommer även att komponera en liten "fölväska".
Det jag kommer att tänka på är;
Jodopax - färdigplandan.
Klorhexidin 0,5%.
Ev. linda till svansen. Lindar ni svansen??
Handdukar
Laxermedel - läste att detta kunde vara bra att ha.. Någon som kan förklara varför?
Nappflaska - om nått går fel.. Gudförbjude!!
Engångshandskar
Något mer som kan vara bra att ha?

Har ni några övriga råd och tips för mig som väntar föl för första gången.
Har jag glömt något viktigt?
Har ni några tips på bra böcker, filmer eller websidor som jag kan använda mig av för att läsa på?

Tackar på förhand till er som orkar läsa igenom allt och dela med er av era erfarenheter!



Jag skulle köpa en refraktometer - jag tycker den är guld värd. Med den så kollar du halten antikroppar i råmjölken innan fölning och även när ungen kommit ut. Innan så är den ett bra verktyg för att börja intensivvaka. Efter fölning är den ett bra verktyg att veta kvaliten på mjölken som ungen får.

Jag mjölkar ur stona ett par dl och nappar ungen direkt, så VET man att den fått i sig råmjölk. Så nappflaskan är inte bara en worst-case scenario grej.

Microlax till allaföl efter nån timme när de är uppe på benen.

Jag har inte lindat svansen på mina.
Jag har inte gjort ngt med navelstumpen, det har inte behövts.
 
I natt drömde jag en hemsk dröm. Jag drömde att jag var på en snabbkoll med stona. Stora lampor började blinka och veterinären kom rusande och sa att fölungen var död i stoets mage. De var tvungna att dela fölet inne i Darinas mage för att kunna plocka ut det.

Börjar närma sig fölningstider, det märks. :D
 
och jag har 4 månader kvar i övermorgon till min avatar ska föla. Man märker att hon börjar bli lite större nu, annars har hon mest varit cylinderformad (som hon alltid är), men nu syns det tydligt en buckla vid virveln.
 
Dolly, 233 dygn:
08.jpg


Tillan, 216 dygn:
03.jpg


04.jpg
 
@Emiro filmklippet syns tyvärr inte, står att det beror på sekretessinställningar.

Hur gör ni med avmaskning och vaccinering? Står olika överallt. Kotten fick vaccin mot stelkramp + influensa i april 2014, alltså ungefär ett år före fölning. Antar att hon har antikroppar att ge fölet mot stelkramp då? Influensa ska hon väl ha som vanligt?

Avmaskning? Kommer ta träckprov ett tag före fölning? Ska jag tolka och behandla resultatet som vanligt eller är nåt annorlunda pga dräktigheten?
Jag undrar samma saker.
 
I natt drömde jag en hemsk dröm. Jag drömde att jag var på en snabbkoll med stona. Stora lampor började blinka och veterinären kom rusande och sa att fölungen var död i stoets mage. De var tvungna att dela fölet inne i Darinas mage för att kunna plocka ut det.

Börjar närma sig fölningstider, det märks. :D
Usch, fy vad hemskt!!
 
Idag är Olivia på dygn 270 och jag läste detta på nätet:
"Fostret ser nu helt ut som ett föl, den har en mjuk, dunig päls och man och en liten svans."
Så häftigt. Bara ca60 dagar kvar.
Jag har precis bokat veterinären för sista abortvirus sprutan.
Nu måste jag bestämma mig för kamera!
Jag har kikat lite på "lösa delar" att sätta ihop själv men funderar på kameran från granngården. Den är ju för ändamålet och känns safe. Men jag vet inte. De man kan plocka ihop själv kanske är lika bra? Jag vill kunna se på mobilen, paddan, datorn och tvn. Har ni bestämt er?
Är det någon som har lust att berätta lite mer om detta med att binda upp efterbörden?
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp