Dräktiga ston 2014/2015.

På mina syns dem. Hästarna äter säkert 20 kg hö om dagen, ett kg betfor och Slobber mash.
Det ena stoet är ganska lättfött och det andra är mycket smalt i sig själv men båda ser likadana ut!
 
På mina syns dem. Hästarna äter säkert 20 kg hö om dagen, ett kg betfor och Slobber mash.
Det ena stoet är ganska lättfött och det andra är mycket smalt i sig själv men båda ser likadana ut!
Vet inte vart du bor, men i mellansverige har det varit stor proteinbrist på skörden från 2014... Betfor innehåller ju typ bara energi, inte så bra som kraftfoder, slobber mash kan jag inget om men antar att det inte är nåt proteinfoder? Du lär nog (gissar hej vilt utan analys) lägga på protein på dina damer, ex krafft muskel, potatisprotein, luzern, hippo grow alfa, krafft protein plus eller liknande med ganska mkt protein i, annars får inte fölen det dom behöver...
 
Bella äter inte speciellt mycket mat, 10 kg hö, 1 kg alfa och 4 dl potatisprotein, men är uträknat så krävs ju inte mer då! Sista tre månaderna kommer det naturligtvis att ökas!
 
Detta är den smalare av dem. Hon är beräknad om tre månader.

10801763_10155151342910512_2589286485769010126_n.jpg
 
Vet inte vart du bor, men i mellansverige har det varit stor proteinbrist på skörden från 2014... Betfor innehåller ju typ bara energi, inte så bra som kraftfoder, slobber mash kan jag inget om men antar att det inte är nåt proteinfoder? Du lär nog (gissar hej vilt utan analys) lägga på protein på dina damer, ex krafft muskel, potatisprotein, luzern, hippo grow alfa, krafft protein plus eller liknande med ganska mkt protein i, annars får inte fölen det dom behöver...

Nu hittar jag inte analysen men vi har riktigt bra med protein i höet. Ska fortsätta att leta efter den.
 
Nä hon är liten. Mitt andra sto är mycket större. Men detta stoet är stort för att vara hon.
Men jag känner revbenen och jag skymtar dem. det är ju inte så att hon är ett benrangel. ;)
Här är analysen btw.

1492130_10154879480785512_3404749799417410869_o.jpg
 
Nä hon är liten. Mitt andra sto är mycket större. Men detta stoet är stort för att vara hon.
Men jag känner revbenen och jag skymtar dem. det är ju inte så att hon är ett benrangel. ;)
Här är analysen btw.

1492130_10154879480785512_3404749799417410869_o.jpg

Ja det va verkligen en toppenanalys! I det fallet ska ju inget annat än hö och mineraler behövas, inte ens sista tre månaderna vill jag påstå! Då kan jag inte tipsa om så mycket mer! Jag har ett hö med 22 i smältbart råprotein... Så får fodra massa med extra protein!
Har du kollat tänderna och mask förresten?
 
Här är den andra. Hon är större men man skymtar ändå revbenen. Hon ser likadan ut som på den här bilden fast magen är större. Bilden togs för två månader sedan.

10606411_10155151365285512_4816237389324615056_n.jpg
 
Ja det va verkligen en toppenanalys! I det fallet ska ju inget annat än hö och mineraler behövas, inte ens sista tre månaderna vill jag påstå! Då kan jag inte tipsa om så mycket mer! Jag har ett hö med 22 i smältbart råprotein... Så får fodra massa med extra protein!
Har du kollat tänderna och mask förresten?

Kan man avmaska dem utan problem när de är dräktiga?
 
Vi avmaskade våra i höstas mot styngflugor, sen ska vi avmaska till våren. Vanligast är att man avmaskar några veckor innan fölning med ivomec mot fölmask men då min fölar så pass sent tyckte min vet. att vi avmaskar som vanligt i vår och sen avmaskar vi när fölis kommit också.
 
På mina syns dem. Hästarna äter säkert 20 kg hö om dagen, ett kg betfor och Slobber mash.
Det ena stoet är ganska lättfött och det andra är mycket smalt i sig själv men båda ser likadana ut!

Alltså min (som förvisso är lättfödd även i vanliga fall) får samma mängd som när hon inte är dräktig vilket är ca 12 kg mkt torrt ensilage (83% TS så det är ju nästan som hö) till sina 170 cm och vanligtvis 630 kg. Hon är perfekt i hull o rundare över rygg o rumpa än vad hon brukar vara nu vid ca 200 dgr samt att man kan känna revbenen om man trycker lite lätt (gör man inte alltid i vanliga fall).
Som kraftfoder får hon bara 0.6 kg Primero Total.
Men håller med Fille, ta bort allt kraftfoder o ge bara hö och så mkt kraftfoder som behövs för att nå upp till vitamin o mineralbehovet.
 
Alltså min (som förvisso är lättfödd även i vanliga fall) får samma mängd som när hon inte är dräktig vilket är ca 12 kg mkt torrt ensilage (83% TS så det är ju nästan som hö) till sina 170 cm och vanligtvis 630 kg. Hon är perfekt i hull o rundare över rygg o rumpa än vad hon brukar vara nu vid ca 200 dgr samt att man kan känna revbenen om man trycker lite lätt (gör man inte alltid i vanliga fall).
Som kraftfoder får hon bara 0.6 kg Primero Total.
Men håller med Fille, ta bort allt kraftfoder o ge bara hö och så mkt kraftfoder som behövs för att nå upp till vitamin o mineralbehovet.

Räcker nog med bra mineralfoder för att täcka behoven!:)
 
Mina är svårfödda i vanliga fall. De får mest betfor till eftersom sockret är så lågt i höet. De får mash och kli för att hålla igång magen.
 
Mitt hö har en kvot på 9, så jag tänker inte lägga till något forutom vitaminer så länge stoet äter tillräckligt med hö och är i fint hull.

Räknar dock med att få lägga till kraftfoder eller lucern i slutet av dräktigheten, när det börjar bli lite plats i magen så hon troligen inte orkar äta lika mycket hö som hon skulle behöva.

Låter det vettigt??
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp