Dräktiga ston 2014/2015.

Vilken mardröm. :( Skönt att hon är under proffsens uppsikt i alla fall.

Återigen påminns man om att inte ta lätt på det här med att betäcka sitt sto...
 
Mitt sto kastade sitt föl nu på morgonen... Hittade henne genomsvettig med en del av fosterblåsan utanför fylld med blodigt vatten... Distriktaren kom fort som väl var. Fölet låg fel o vi fick dra ur de... Världens finaste hingst med två jämna strumpor bak o perfekt bläs... Livet är orättvist...
Fy så ledsamt! :-( Hoppas stoet mår bra
 
Pratade precis med veterinären i Helsingborg och mitt sto mår under omständigheterna bra. De har spolat ur henne och det kom ut en rejäl bit fosterhinna så det har påverkat henne, hon har inte haft kolik utan det var resterna i livmodern + sviter efter förlossningen som gjorde henne dålig... Hon står på stark antibiotika nu och blir kvar där några dagar innan hon får komma hem igen men viktigast är att hon klarat sig :heart
 
@Moffsan , verkligen ledsen för din och givetvis stoets skull. sådana händelser är just den mardröm man ständigt lever med när man bedriver avel. Hoppas nu verkligen att ditt sto piggnar till ordentligt, och att du snart får hem henne igen
 
Pratade precis med veterinären i Helsingborg och mitt sto mår under omständigheterna bra. De har spolat ur henne och det kom ut en rejäl bit fosterhinna så det har påverkat henne, hon har inte haft kolik utan det var resterna i livmodern + sviter efter förlossningen som gjorde henne dålig... Hon står på stark antibiotika nu och blir kvar där några dagar innan hon får komma hem igen men viktigast är att hon klarat sig :heart
Pratade precis med veterinären i Helsingborg och mitt sto mår under omständigheterna bra. De har spolat ur henne och det kom ut en rejäl bit fosterhinna så det har påverkat henne, hon har inte haft kolik utan det var resterna i livmodern + sviter efter förlossningen som gjorde henne dålig... Hon står på stark antibiotika nu och blir kvar där några dagar innan hon får komma hem igen men viktigast är att hon klarat sig :heart
Så skönt att höra! Ta hand om varandra!
 
Jag sitter och räknar på och funderar kring det här med vak på mitt sto. Är ju som sagt jetelångt kvar men vill ha input om jag tänker rätt.
Hon är beräknad kring midsommar. Jag har femtio meter till stallet:). Tänkt att ha någon typ av kamera som inte behöver vara internet/wifi anslutna eftersom nätet är tämligen svajigt hos oss.
Har möjlighet att på verka mitt schema och tänker att två veckor innan bf och två efter kommer jag att lägga arbetstid samt en semestervecka så jag har möjlighet att vara nattuggla och kolla henne så ofta som behövs. Har givetvis möjlighet att hålla lika mycket koll tidigare och senare också i denna period men som mest kritisk nära fölning tänker jag rätt då om ledighet och ändrad arbetstid ex kväll så jag kan sova på dagen ( har tonåring som får hjälpa till och vaka och kolla med )?

Även tips på vad för typ av kamera som kan vara lämpligt i mitt fall?
 
Vi har Bredbandsbolaget som går via telenätet.
Ja vi är väl oxå udda som har kvar fast telefoni.
Dlink funkar med extra router
 
10933949_10152504377826249_6296680494565434138_n.jpg


Nu har jag spontanköpt en dator så jag kan lägga in bild på Bella på buke! Bilden tagen idag, 181 dagar!
 
Alltså....revbenen syns på båda mina damer. Ska det vara så? Magarna är runda och goa men längre upp känner man revbenen. De äter massor av hö och lagom med kraftfoder. Är det normalt att de ser ut så?
 
Alltså....revbenen syns på båda mina damer. Ska det vara så? Magarna är runda och goa men längre upp känner man revbenen. De äter massor av hö och lagom med kraftfoder. Är det normalt att de ser ut så?

Jag kan inget om dräktiga ston knappt, men revben ska väl inte synas oavsett om dom är dräktiga eller inte? Då kanske dom får för lite mat oavsett? På bella känner man revbenen, dock får man trycka lite hårdare än normalt!
 
Hon är ju jättefin @Fille! Härlig mage!!! Denna på min är från december 2013 tror jag och sen magbild kring jul, tycker inte hon är så stor..
Men det putar i ljumskarna och känns det som det är något där iallafall..

186 eller 185 dygn är min på. Insemineringen skedde ju lördagen den 19. Är lost på räkning, denna är smidig hi,hi..:http://www.kalkyleramera.se/kalendern/antal-dagar-mellan-tva-datum/result
1464666_672347099453479_893121065_n.jpg




10877698_865684800119707_1899045968_n.jpg

Bella är betäckt 23/7 sista gången, har räknat 330 dagar från det datumet! Har en nedräkningsapp på telefonen, annars hade jag nog inte haft koll på vilken dag hon va på:)
Men din är ju oxå rund, dock ser hon ut att va rundare "högre upp" än bella, i alla fall på bilden;) står man bakom bella syns inte magen alls utan mera rund "neråt" eller vad man ska säga:)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp