Väcker liv i denna tråden istället för att skapa en egen
Angående artikeln så känns det ganska extremt att leva på under 30.000 i månaden - men ändå grymt imponerande!
Jag tror och hoppas att fler kommer att växla ner framöver. Jag personligen tycker det här med att arbeta heltid bara för att kunna bo fint och åka utomlands är helt själsdödande. Jag har arbetat mer än heltid i många år och det tog knäcken på mig. Nu när det dessutom uppdagats att samtliga anhöriga på båda sidorna i min släkt får en hjärtinfarkt i pensionsåldern så kan jag säga att jag är totalt anti att arbeta mer än nödvändigt. Livet är för kort för att arbeta! Jag har massor av annat jag vill göra.
Min egen downshifting har bestått av att dra ner hästantalet från fyra till två. Flytt till kollektivstall istället för fullservice. Inte köpa fler kläder eller prylar. Laga det som går sönder. Inte köpa fler djur när de nuvarande så småningom går bort. Laga billigare mat. Äta ur skafferi och frys istället för att bara fylla på. Vara rädd om sakerna vi har. Gick ner i arbetstid (75%) för lite mer än ett år sedan och ska snart förhoppningsvis gå ner till 55-60%.
Fick ett litet arv efter min pappa och hade lika mycket sparat till, så med nästan en årslön på banken så fortsätter vi att spara minst 10.000 i månaden fram tills min make också hittar ett deltidsjobb. Då blir månadssparandet mindre men vi har en ordentlig buffert. Detta har dock varit en övergång på några år och inget som är gjort i en handvändning.