Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

*hugger första bästa knapp*

jag tror att felet ligger i att du inte har förstått hur stark flockkänsla hundar har, och hur väl utvecklad förmåga till nybildning tama hundar har. tack vare flera tusen år av avel har vi hundar som kan bilda flock med andra arter än den egna. hos många raser har man dessutom drivit det ett steg längre, och den naturliga misstänksamheten mot främlingar är i stort sett helt borta. de visar sociala beteenden mot folk och hundar som de aldrig sett förut och bildar snabbt nya tillfälliga flockar.

Jo, det är samma sak vi pratar om. Vi läser bara in helt andra saker i ordet svartsjuka.

Det underlättar ju om man försöker använda korrekt termer när man ska diskutera något så man slipper onödiga missförstånd. Det du tolkar som svartsjuka hos hund är ett lekmannabegrepp som misstolkas av de som ser fler detaljer i samma händelse och beskriver det som något annat.

Ingen av dom sakerna är faktabaserade för DIG, just för att du inte har orkat kolla upp det. Så enkelt är det väl med det..

Ja, och jag kan inte anse att jag har gjort några personliga påhopp på dig, utan bara kritisera ditt tänk när det gäller den här situationen, och på så vis kan man väl säga att jag ifrågasätter dig som djurmänniska också. Om du tycker att jag har hoppat på dig på något annat vis får du gärna berätta vad det skulle gälla..

Du skrev ju i början om att det var naivt att tänka på ett visst sätt, och att saker bara var bullshit.. men inte klagar jag för det, och framförallt tar jag inte åt mig. Man känner ju själv vilka pilar som träffar rätt, och för dig verkar några ha gjort det. Förlåt, inte min mening isf. Men som sagt, det här är en rätt så het diskussion och då får man räkna med rätt så heta åsikter också. Kan man inte ta kritik, av alla dess slag, sortera dom och sedan rätta sig efter några, så ska man inte heller ge sig in i en diskussion.

Förstår du vad jag menar ?

Eftersom det fortfarande inte är någon som lagt fram statistiken för att hundar som bitit en gång sannolikare biter igen, så är det inte mycket mer att få fakta på.
De övriga två sakerna jag ifrågasätter är bara tyckande.

Jag förstår vad du menar och gör mitt bästa för att undvika personliga dumheter. Det ÄR mänskligt att fela, men man kan också be om ursäkt och försöka bättra sig om man uppmärksammas på att man skitit i det blå skåpet.

Min definition av personangrepp är som Wikis:
"Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin: "argument mot personen"), i vardagligt tal personangrepp, är ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan. Personangrepp har ofta syftet att nå psykologiskt övertag över motståndaren och få denne på defensiven i debatten."

Det underlättar ju om man försöker använda korrekt termer när man ska diskutera något så man slipper onödiga missförstånd. Det du tolkar som svartsjuka hos hund är ett lekmannabegrepp som misstolkas av de som ser fler detaljer i samma händelse och beskriver det som något annat.

Jag har förklarat flertalet gånger vad jag menar när jag använder uttryckat. Det borde vara solklart vad jag menar nu.

Eftersom det fortfarande inte är någon som lagt fram statistiken för att hundar som bitit en gång sannolikare biter igen, så är det inte mycket mer att få fakta på.

Finns nog ingen statistik på detta.
Det är nåt som hundmänniskor med erfarenhet vet då hållit på med hundar i många år.

Men du har ju inte heller nån motstatistik att rikta till.
Och du har inte heller hund. Utan katt. Vart blev du erfaren så du med säkerhet vet att det INTE är så?

När många erfarna säger att det är så.

Är neutral i egen åsikt. Bara frågar!

Jag förstår vad du menar och gör mitt bästa för att undvika personliga dumheter. Det ÄR mänskligt att fela, men man kan också be om ursäkt och försöka bättra sig om man uppmärksammas på att man skitit i det blå skåpet.

Min definition av personangrepp är som Wikis:
"Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin: "argument mot personen"), i vardagligt tal personangrepp, är ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan. Personangrepp har ofta syftet att nå psykologiskt övertag över motståndaren och få denne på defensiven i debatten."

Absolut, men jag anser inte att jag har skitit i det blå skåpet som du säger. Jag uttrycker mina åsikter, kanske lite väl färgglatt, men så är det bara. Och sen om du har tagit illa upp av något utav det jag har skrivit, så har jag också bett om ursäkt för det, men står fortfarande kvar vid min åsikt om ditt tänkande.

Sen är jag så pass allmänbildad att du behöver faktist inte ödsla tid att söka åt någon förklaring på internet om vad personangrepp är. Iallafall inte för min skull.

Och du Kat, du svarar tydligen också enbart på det som passar dina egna syften.

Jag svarar inte alltid personer som uttrycker sig på ett respektlöst sätt. Jag brukar till och med hoppa över sådana inlägg. I synnerhet i sådana långa och rundgående trådar som denna.

Jag har förklarat flertalet gånger vad jag menar när jag använder uttryckat. Det borde vara solklart vad jag menar nu.

Det känns för mig som om du absolut inte vill lära dig de korrekta uttrycken, vilket leder en att tro att du även medvetet inte vill lära dig mer om hund, beteendelära, genetik etc. som har med hund att göra.

Jag personligen kan inte förstå att du lägger ner sådan energi på att diskutera ett ämne som du inte egentligen ens har ett intresse för :confused:

Om man kan(vill?), inse att man från början var lite fel ute och är villig att lära sig av andra kunnigare människor och ta till sig vad de säger och åtminstone fundera över den information man får så visar det på ett visst intresse för ämnet man diskuterar i alla fall.

Om du visste hur debattens vågor gått höga här i fråga om ex. användandet av el, där det var en som ansåg det vara helt ok, men där samma person efter att ha tänkt över den information vi andra skrev insåg (helt själv) att det var nog inte så ok ändå och dessutom ha kuraget att öppet erkänna detta på forumet, skulle du bli förvånad..

Den här tråden är rena löjan i jämförelse på alla sätt och vis, för där gick det :devil: hetsigt till.

Dock ingen som skrek påhopp/personangrepp och alla parter är helt ok med varandra nu, då ingen är långsint nog för att orka hålla grollet från en tråd mot andra som skrev i den tråden.

Det jag saknar från många är oförmågan att se varje tråd som en ny tråd..
Har lite svårt för att det ska dras med skit/fördomar/åsikter från andra trådar in i nya.

Senast ändrad:

Men du har ju inte heller nån motstatistik att rikta till.
Och du har inte heller hund. Utan katt. Vart blev du erfaren så du med säkerhet vet att det INTE är så?

När många erfarna säger att det är så.

Är neutral i egen åsikt. Bara frågar!

Och några erfarna som är av motsatt åsikt.

Syvende och sist blir det liksom bara en värderingsfråga det med: ska man tro att en individ är oförbätterlig eller inte?

Jag väljer att tro att de flesta kan förändras.

Det känns för mig som om du absolut inte vill lära dig de korrekta uttrycken, vilket leder en att tro att du även medvetet inte vill lära dig mer om hund, beteendelära, genetik etc. som har med hund att göra.

Jag personligen kan inte förstå att du lägger ner sådan energi på att diskutera ett ämne som du vare sig har tillräcklig kunskap i eller ens ett intresse för :confused:

Om man kan(vill?), inse att man från början var lite fel ute och är villig att lära sig av andra kunnigare människor och ta till sig vad de säger och åtminstone fundera över den information man får så visar det på ett visst intresse för ämnet man diskuterar i alla fall.

Du kan få berätta för mig vad det kallas. Det kan jag visst ta till mig.
Tyvärr är det ju så att flera i tråden har kallat det olika saker, så det är inte helt enkelt.

Du behöver inte förstå min motivation.

Jag ser inte heller att jag varit fel ute, eller att något specifikt faktamässigt har framkommit som inte stämmer med den uppfattning jag hade från början.

Däremot finns det mycket åsikter som jag inte delar. Dessa delar jag fortfarande inte.

Och några erfarna som är av motsatt åsikt.

Syvende och sist blir det liksom bara en värderingsfråga det med: ska man tro att en individ är oförbätterlig eller inte?

Jag väljer att tro att de flesta kan förändras.

Eller en värderingsfråga om man vågar chansa!?
En bebis kan inte försvara sej. Så vågar man lita på just den hunden igen?

Den här tråden är rena löjan i jämförelse på alla sätt och vis, för där gick det :devil: hetsigt till.

Dock ingen som skrek påhopp/personangrepp och alla parter är helt ok med varandra nu, då ingen är långsint nog för att orka hålla grollet från en tråd mot andra som skrev i den tråden.

Det är jättebra om folk kan släppa saker som sägs i affekt mot varandra, men det är fortfarande viktigt att vi gör vad vi kan för att inte ägna oss åt personangrepp.
Det finns alltid personer som riskerar att ta väldigt illa vid sig av sådant.
I mitt eget och alla andra gamla mobboffers namn, så är det en kamp jag aldrig har för avsikt att släppa och tiga still om.

Ja faktiskt. Så är det ju.
Jag vågar chansa att ha hundar som bitit omplacerade, du(?) chansar att ha hundar ensamma med barn.

Ja jag skulle lita på vissa hundar. Dock inte min nuvarande. Jag väljer nog ut mina kandidater noga.

Det är extremt få här på hund som ägnar sig åt medvetna påhopp och ingen är i den här tråden faktiskt.

Vi har rätt hätska debatter här inne och många hårda ord flyger i luften, men det är i princip ingen som tar det som personliga påhopp.

Kanske en specialegenskap vi hundägare besitter och som är svår för andra att förstå?

Hur som haver, menar vi sällan något illa.
I detta specifika fall är det nog mest frustration över att våra kunskaper, utbildningar, personliga erfarenheter genom många års hundägare, jobb med hundar etc. etc. kastas åt sidan som nonsens och ogrundade fantasier och detta av någon som inte själv har hund eller ens är speciellt insatt i hur hundar fungerar och vad det grundläggande för att leva med hundar i flock.

Bara min spekulation..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka