Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Det är extremt få här på hund som ägnar sig åt medvetna påhopp och ingen är i den här tråden faktiskt.

Det är möjligt att det inte är medvetet, men då är det väl ännu mer anledning att påpeka det när det händer?

Men för en flock vargar är ju människan bytesdjur.

Ska fatta mig kort som omväxling: helt fel!! Du har nog missat ett och annat tv-program misstänker jag.
I vargtäta områden i t ex Italien el Sibirien finns sällan vargskräck hos människor, bara rädsla för att varg ska döda tamdjur. Beror på att varg inte anfaller människor utom möjligtvis i en extrem situation.
(Har jag sett på tv och läst i div böcker!)

Nej, det är inte helt fel. Men du har rätt i att det är ovanligt.
Det kräver rejäl svält för att varg ska gå på människor.
Det gäller i princip alla jaktdjur. Dels är vi väl lite stora, men det finns också teorier om att vi inte är så särledes smaskiga. Orsaken ska jag låta vara osagd.

Hur som haver, menar vi sällan något illa.
I detta specifika fall är det nog mest frustration över att våra kunskaper, utbildningar, personliga erfarenheter genom många års hundägare, jobb med hundar etc. etc. kastas åt sidan som nonsens och ogrundade fantasier och detta av någon som inte själv har hund eller ens är speciellt insatt i hur hundar fungerar och vad det grundläggande för att leva med hundar i flock.

:bow::bow:

man måste skilja på påhopp mot person och personens åsikt. i den här tråden har det varit några onödiga inlägg som varit på gränsen, men inte i närheten av vad det varit i tidigare trådar.

jag försöker att så gott jag kan skriva "din åsikt" istället för "du", men ibland svallar känslorna lite väl häftigt och då kan det bli lite galet. i eltråden t ex. om jag inte minns helt fel var jag lite för snabb med tangenterna där vid ett par tillfällen. men jag är rätt övertygad om att personen vet att det inte var menat som ett personligt påhopp, utan en reaktion på personens åsikter om frågan.

kat, det ÄR otroligt frustrerande när folk avfärdar fakta med "det är åsikter". fakta är inte åsikter. fakta är något man, med största möjliga säkerhet, vet. eftersom du har fått mängder med källhänvisningar, kan det rent av uppfattas som arrogant.

Jag skulle nog inte kalla det "chans" egentligen, utan helt enkelt att även ett hundliv är ett liv. Har vi tagit den under våra vingar har vi ett ansvar för det livet.
Jag tycker inte att det är rätt att döda djur för att man inte har tid eller möjlighet att ta hand om dem. Då ska man inte ta hand om dem till att börja med.

Men så är det ju inte med hunden i tråden för den bet ett barn. Så det har ju inte med tid eller möjlighet att göra i detta fall!

Kicki :)

Det är möjligt att det inte är medvetet, men då är det väl ännu mer anledning att påpeka det när det händer?

eller så låter vi det vara så högt i tak som det är här, och lär oss leva med att upprörda människor ibland säger saker som de inte menar.

Nej, det är inte helt fel. Men du har rätt i att det är ovanligt.
Det kräver rejäl svält för att varg ska gå på människor.
Det gäller i princip alla jaktdjur. Dels är vi väl lite stora, men det finns också teorier om att vi inte är så särledes smaskiga. Orsaken ska jag låta vara osagd.

Då säger jag bara tiger, lejon, haj........

eller så låter vi det vara så högt i tak som det är här, och lär oss leva med att upprörda människor ibland säger saker som de inte menar.

Som jag spekulerade i tidigare lite:

Jag tror att majoriteten av alla oss hundmänniskor här inne på buke inte är så känsliga för humörsvallande känslor och inlägg.
Vi är väl kanske mer hårdhudade, eller så tar vi sådana trådar och inlägg för vad det är; en hetsig debatt där man ifrågasätter argumenten och åsikterna och inte själva personen bakom dessa argument och åsikter...

Så självklart för oss, men kanske oförståeligt för ickehundmänniskor, som inte är vana den stundom råa (men hjärtliga) tonen oss hundnördar emellan..

Återigen min reflektion..

kat, det ÄR otroligt frustrerande när folk avfärdar fakta med "det är åsikter". fakta är inte åsikter. fakta är något man, med största möjliga säkerhet, vet. eftersom du har fått mängder med källhänvisningar, kan det rent av uppfattas som arrogant.

Men det verkar fortfarande inte vara så att många härinne förstår att det inte är de källorna jag kritiserar, utan ett par olika åsikter och ett påstående som ingen kan bekräfta.

Det har tillskrivits mig massor av åsikter och uppfattningar här som jag inte alls har. Många av dem har jag dementerat, för att två inlägg senare åter få tillskrivet mig. Andra har jag rent av struntat i, för att personen som sagt det varit rent otrevlig.

Då säger jag bara tiger, lejon, haj........

Tiger och haj ska jag inte svara på, men Lejon går sällan på människor. De gör det emellanåt, men ganska sällan. De är å andra sidan betydligt större än en varg och jagar ofta i flock även när det inte är svälttider.

Kruxet är påståendet att den här med att bita små barn skulle vara i enlighet med hundens instinkter vilket är hårresande. Vad skulle då x antal tusen års avel ha för betydelse?
PL

:bow::bow: Sant!

Det ser inte jag som "högt till tak", utan som en grogrund för mobbing.
Alla tål inte sådant.

I mitt eget och alla andra gamla mobboffers namn, så är det en kamp jag aldrig har för avsikt att släppa och tiga still om.

OK, här började jag fatta varför du så envetet hävdar dina, i mitt tycke, väldigt märkliga åsikter om hundars normala/icke normala beteenden.
Fortsätter att läsa i tråden men tror jag lägger ner diskussionen.

OK, här började jag fatta varför du så envetet hävdar dina, i mitt tycke, väldigt märkliga åsikter om hundars normala/icke normala beteenden.
Fortsätter att läsa i tråden men tror jag lägger ner diskussionen.

Det har mycket lite med den hund-diskussionen att göra, men allt i pseudodiskussionen om personangrepp.

Att åsikter gärna blir sådana om de yppas tillräckligt många gånger.

Jo att det betyder ovanstående förstod jag, är inte helt bakom flötet! ;) Men vad GRUNDAR du utttalandet på !?

Fast det förekommer inte mobbning här inne på hund och det är ändå inte ovanligt att känslorna svallar nu och då i olika trådar utan att någon ser ifrågasättande av argument och åsikter som personangrepp och påhopp.

Vi skiljer liksom på sak och person här inne...

Men det verkar fortfarande inte vara så att många härinne förstår att det inte är de källorna jag kritiserar, utan ett par olika åsikter och ett påstående som ingen kan bekräfta.

Det har tillskrivits mig massor av åsikter och uppfattningar här som jag inte alls har. Många av dem har jag dementerat, för att två inlägg senare åter få tillskrivet mig. Andra har jag rent av struntat i, för att personen som sagt det varit rent otrevlig.

jag, och flera andra har också försökt att svara och förklara allt du kallar åsikter. som det där med att hundar som har bitit en gång biter igen. det är ingen lag, men sannolikheten har ökat markant. friska hundar biter när de är ordentligt hotade, och gränsen för vad som ska uppfattas som hot måste ligga ganska högt. ligger den under den acceptabla gränsen kommer hunden känna sig hotad vid ganska många tillfällen och kommer bita oftare av den anledningen.

tillägg; alla hundar biter inte för att de är hotade. de flesta gör något annat. går undan t ex. men för dem som reagerar med bett på hot gäller ändå det ovan skrivna.

Senast ändrad:

Jo, iaktagelserna litar jag på, men inte alltid slutsatserna. Det är ju lite skillnad.

Slutsatser brukar ju ofta ingå i kitet så vad är det du då har lärt dig från Tv och ur böcker!? Och vad är det som gör att du tror att du har lärt dig så mycket mer som inte ens har en hund än de personer som har hund/ar SAMT både läst och tagit del av studier av olika slag OCH även provat i verkligheten!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder