Min systers pitbull gav sig på min dobermann och skillnaden mellan de två var rätt stor. Han slogs på blodigt allvar, oprovocerat, det blev skador och var liksom på riktigt. Medan när min äldsta dobermann och en av de yngre också hamnade i slagsmål, det var mer för att avgöra vem som skulle bestämma över vem, det blev inga skador, de slogs, men inte lika intensivt.
Däremot dotterns pappas dobermann och min äldsta dobermann, båda tikar, kunde inte med varandra, där var det allvar. Visserligen inte direkta skador, något rivsår eller så, men de rök ihop så fort de kunde. Inte ens lönt att försöka utan de fick hållas isär.
Ingen av hundarna skulle springa och attackera en helt okänd hund dock, ingen av dem. Inte helt oprovocerat. Förutom min systers pitbull som blev avlivad 2 år efter slagsmålet med min, just pga att han attackerade andra hundar.
Det jag såg på honom när han var hos mig med mina hundar var att han verkligen inte kunde läsa av de andra. Snacka om helt tappad i hundspråk. Han var liksom kaxig, men mina hundar nappade inte, ville inte bråka. Det tog lång tid innan min äldsta sa till honom och det som någon annan skulle se som"Skärpning, dags att uppföra sig liksom!" såg han som en total invit till att slänga sig över henne. Min stora starka dobermann hamnade i underläge rätt fort, han 1 år gammal bara. Jag hade redan innan detta hände bestämt att han inte skulle vara kvar och väntade på att han skulle hämtas, och min andra syster tyckte jag var ELAKAST i världen som inte gav hunden en chans utan yrkade på avlivning.... tills han gav sig på hennes hund också så att hon fick banka hans skalle i golvet för att han ens skulle släppa hennes hund. Helt oprovocerat denna gången också. Inte ens hennes hund fattade vad som hände förrän han flög på henne.
Som en hund med aspergers typ, förstår inte de sociala koderna. Han var sån, med allt egentligen. Innan det blev slagsmål var det inte så allvarligt egentligen, men bara att han uppfattades som lite malplacerad i hundvärlden. Jag har sett samma sak hos andra pitbulls, att inte kunna läsa situationer som andra hundar riktigt. Numera kommer en sådan hund inte i närheten av min. Någonsin.