Problemet jag ser är inte larmandet i sig. Det jag menar är tex här i området när grannars småhundar är ute i trädgården och bjäbbar halsen av sig för att de sett något. Ägaren kan befinna sig inom både syn- och hörhåll men tar inte in hundarna, säger inte ifrån och anstränger sig nada för att få tyst på bjäbbandet. Hundarna (alltså inte bara i 1 trädgård utan småhundar lite varstans med olika ägare) rusar omkring i sina trädgårdar innanför staketen med ägare som inte bryr sig ett dugg om det. Nu bor jag i lägenhet, men om jag bott i hus och haft min i trädgården och han skällt när han sett något på samma vis eller kört sina huskyylljud, nog fanken hade jag blivit anmäld jävligt fort, det hade ansetts som störande och dålig hundhållning.
Min hund tillbringar mycket tid på balkongen (av fri vilja och kan gå in och ut helt själv, så nu ingen får för sig att jag stänger ute honom där....) och säger typ aldrig ett ljud vad han än ser där. Ibland kan han dock gnälla lite, pipa, inget högt eller störande alls, men jag är rätt säker på att mina närmaste grannar har hört mig OMEDELBART säga
"Tyst med dig. Ska du vara på ballen får du vara tyst, annars får du gå in." Piper han igen åker han in. I min värld är det så man gör.
vid hundmöten går jag oftast förbi trots att han skäller, jag säger "Kom nu, vi ska till skogen, vi har ju inte tid med detta" och berömmer vid varje tendens att släppa den andra hunden med blicken osv. När det är ett slags utbrott och tålamodsbrist och han inte vill lyssna alls så kan jag stå stilla tyst, hålla och låta andra personen med hund gå förbi- utan att tillrättavisa min hund- för då vet jag att det ändå inte har någon effekt vid de tillfällena, bättre att spara sig till hunden gått förbi och han släpper det lite och då fortsätta berömma osv. Han har blivit duktig nu, det har givit effekt.
Jag möter ibland ägare med små hundar som låter dem gå hela koppellängden trots att de bjäbbar så att de skriker och drar i kopplet mot andra hundar, men inga försök görs för att bryta beteendet eller ens dra in hunden för att underlätta att andra personer kommer förbi. Vissa personer bryr sig inte. Det är nog samma personer som låter sina småhundar bjäbba sig hesa i trädgården utan att bry sig trots att de står intill och räfsar löv...