Seabaz

Trådstartare
Det är rätt mycket reklam för DNA-test nu där du procentuellt får reda på ditt ursprung från olika länder.

I mina öron låter detta som ren bllushti MEN jag har inte läst nåt djupare om det.

T ex hur kan man via DNA se att jag skulle ha 4% italienska gener i mig?
Ser DNA från olika länder olika ut liksom..?

Det är rätt mycket reklam för DNA-test nu där du procentuellt får reda på ditt ursprung från olika länder.

I mina öron låter detta som ren bllushti MEN jag har inte läst nåt djupare om det.

Det finns ganska djupgående forskning på dna och hur det har vandrat över världen, Karin Bojs har skrivit en intressant bok i ämnet; Min europeiska familj: de senaste 54 000 åren. Det har visat sig att det finns några olika "stam" dna som har överlevt, de flesta har spridit sig från Afrika, det finns en hel del Neanderthal dna kvar, och det finns dna strängar som verkar komma ifrån Asien, frågan är om de har uppstått där eller om det är mutationer.
Det handlar inte så mycket om specifika länder, utan snarare hur olika familjegrupper har rört sig över världen. Jag kan rekommendera boken, den är lättläst och intressant och ger en grundläggande förståelse för hur forskningen har skett. Den finns som E-bok på adlibris, jag vet inte hur det ser ut med regler med det mot andra länder?

Jag har gjort ett sånt test. Man ser inte vilket land utan snarare Sydeuropa, östasien, Nordamerika och så vidare. Som Snurrfian säger finns det rätt mycket forskning på genernas spridning och fördelning.

Väcker en gammal tråd till liv

Är det någon här som är duktig på att tolka tillförliligheten på matchningar ur ett dna-test?
Jag har en matchning som jag inte blir klok på, som står som första matchning och vi har "77 centimorgan som delas över 4 DNA-segment", dvs "extremt hög tillförlitlighet" och ändå är det en för mig helt okänd människa som jag i den geografiska spridningen har ganska låg procent gemensamt med, jag känner inte igen namn heller. Efter denna person har jag människor med "stark tillförlitlighet" på och väldigt överensstämmande geografiska punkter men med mycket färre centimorgan och dna-segment. Så den här första matchningen - vad betyder de siffrornas i grad/typ av släktskap?
Jag har inte gått vidare i utforska-delen för det är lite för dyrt för mig just nu att pröjsa den årsavgiften.

Väcker en gammal tråd till liv

Är det någon här som är duktig på att tolka tillförliligheten på matchningar ur ett dna-test?
Jag har en matchning som jag inte blir klok på, som står som första matchning och vi har "77 centimorgan som delas över 4 DNA-segment", dvs "extremt hög tillförlitlighet" och ändå är det en för mig helt okänd människa som jag i den geografiska spridningen har ganska låg procent gemensamt med, jag känner inte igen namn heller. Efter denna person har jag människor med "stark tillförlitlighet" på och väldigt överensstämmande geografiska punkter men med mycket färre centimorgan och dna-segment. Så den här första matchningen - vad betyder de siffrornas i grad/typ av släktskap?
Jag har inte gått vidare i utforska-delen för det är lite för dyrt för mig just nu att pröjsa den årsavgiften.
Det här verktyget kan du använda:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Lite halvt OT men som något nervös gällande informationssäkerhet skulle jag aldrig frivilligt lämna över min genetiska information till ett privat bolag.
Om det finns pengar i dina shoppingvanor, så finns det definitivt pengar i din genetiska information!
Och du använder förstås inte google eller apple, inte smartphone, inte betalkort med chip, du har inte fött barn och överlåtit moderkakan, din mor gjorde det inte heller etc etc.

chilla lite. Folk kan faktiskt göra helt medvetna val.

@bettysmatte
När jag lägger in 77 som värde på den där sidan får jag ju en massa siffror tillbaka, underst i boxen står det

:† this relationship has a positive probability for 77cM in thednageek's table of probabilities, but falls outside the bounds of the recorded cM range (99th percentile) "

Vaaaa? Hur ska jag tolka det?

@bettysmatte
När jag lägger in 77 som värde på den där sidan får jag ju en massa siffror tillbaka, underst i boxen står det

:† this relationship has a positive probability for 77cM in thednageek's table of probabilities, but falls outside the bounds of the recorded cM range (99th percentile) "

Vaaaa? Hur ska jag tolka det?
Det är 77 cM som du lägger in. Det som står underst tror jag inte att du behöver bry dig om, utan det är siffrorna ovanför som är intressanta. Där ser du hur troligt (i procent) det är att din släkting faller inom olika kategorier. Titta också nedanför. Där hittar du "SELF"och så kan du se hur långt ifrån dig som släktskapet bör ligga. Det finns ett par jättebra DNA-grupper på fb. DNA-anor och Släktforskning - DNA - för noviser. Gå med där så får du säkert jättebra hjälp :) ! Jag rekommenderar också Peter Sjölunds bok Släktforska med DNA, för att få lite koll på grunderna.

Det är 77 cM som du lägger in. Det som står underst tror jag inte att du behöver bry dig om, utan det är siffrorna ovanför som är intressanta. Där ser du hur troligt (i procent) det är att din släkting faller inom olika kategorier. Titta också nedanför. Där hittar du "SELF"och så kan du se hur långt ifrån dig som släktskapet bör ligga. Det finns ett par jättebra DNA-grupper på fb. DNA-anor och Släktforskning - DNA - för noviser. Gå med där så får du säkert jättebra hjälp :) ! Jag rekommenderar också Peter Sjölunds bok Släktforska med DNA, för att få lite koll på grunderna.
Ok, siffrorna jag får upp är:
  • 31.40%3C Half 2C1R 2C2R Half 1C3R
  • 27.83%Half 3C 3C1R Half 2C2R 2C3R
  • 22.90%Half 2C 2C1R Half 1C2R 1C3R
  • 12.23%4C Half 3C1R 3C2R
  • 3.02%3C3R † 5C2R † 5C3R † 6C1R † 6C2R † 7C † 7C1R † 8C † 6C 5C 4C1R 5C1R Half 3C2R 4C2R 4C3R
  • 2.61%Half GG-Aunt / Uncle 2C Half 1C1R 1C2R Half GG-Niece / Nephew
Översta 3C är ju då 3:e kusin osv, så långt är jag med men liksom - är dessa alla siffror alla uppskattade möjliga släktvägar?
Jag hittar inget 'self' på sidan?

Däremot hittade jag detta på geeksidan
DNA-Detectives-Autosomal-Statistics-Chart.png

Ska jag tolka det som att min dna-test-match-släktskap ligger på raden 75-360?

Jag börjar fatta vitsen med att anmäla sig till skläktforskningskurs!

Ok, siffrorna jag får upp är:
  • 31.40%3C Half 2C1R 2C2R Half 1C3R
  • 27.83%Half 3C 3C1R Half 2C2R 2C3R
  • 22.90%Half 2C 2C1R Half 1C2R 1C3R
  • 12.23%4C Half 3C1R 3C2R
  • 3.02%3C3R † 5C2R † 5C3R † 6C1R † 6C2R † 7C † 7C1R † 8C † 6C 5C 4C1R 5C1R Half 3C2R 4C2R 4C3R
  • 2.61%Half GG-Aunt / Uncle 2C Half 1C1R 1C2R Half GG-Niece / Nephew
Översta 3C är ju då 3:e kusin osv, så långt är jag med men liksom - är dessa alla siffror alla uppskattade möjliga släktvägar?
Jag hittar inget 'self' på sidan?

Däremot hittade jag detta på geeksidan
DNA-Detectives-Autosomal-Statistics-Chart.png

Ska jag tolka det som att min dna-test-match-släktskap ligger på raden 75-360?

Jag börjar fatta vitsen med att anmäla sig till skläktforskningskurs!
Men om du scrollar ner på sidan som jag länkade till, så ser du väl detta?
Skärmbild (321).webp

Men om du scrollar ner på sidan som jag länkade till, så ser du väl detta?
Visa bifogad fil 27366
Oj, nej jag fick aldrig upp den tabellen! Har fortfarande fliken uppe men den bilden lästes nog inte in där, men när jag öppnar länken i ytterligare fönster så ser det ut som på din bild. Hm. När jag matade in 77 i boxen skuggades vissa fält, så alltså finns min relation till min match någonstans i de som inte är skuggade?

Oj, nej jag fick aldrig upp den tabellen! Har fortfarande fliken uppe men den bilden lästes nog inte in där, men när jag öppnar länken i ytterligare fönster så ser det ut som på din bild. Hm. När jag matade in 77 i boxen skuggades vissa fält, så alltså finns min relation till min match någonstans i de som inte är skuggade?
Ja. Du ser på varje liten ruta vad "medel-cM" är för det just det släktskapet, och mellan vilka värden det kan variera.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
953
Senast: Fille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Har blivit fasonerad av zoombier, läst på en del och sett på serier som walking dead. Vad tror ni? Kan det bli en zoombie invasion...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
9 698
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar