Fast det där stämmer ju inte? Blodgrupp 0 är recessiv och kan visst ”hoppa över” en generation. Helt galet att han sitter och säger sådär i TV.
Han svarade på om den som frågade kunde ha ärvt från sin morfar.
Egentligen säger han bara att det inte går ihop utifrån uppgifterna som ges i brevet. Inte hur arvbarhet generellt ser ut från en verkligt biologisk morfar. Tycker det är tydligt att det han uttalar sig om är vad man kan säga när man har två AB-föräldrar - nämligen att ett noll-barn inte kan vara deras biologiska. (Sen vet vi inte om det är föräldraskapen eller blodgrupperna som är fel i frågan)

Fast det där stämmer ju inte? Blodgrupp 0 är recessiv och kan visst ”hoppa över” en generation. Helt galet att han sitter och säger sådär i TV.

Jag förstår inte hur du menar med att 0 är recessiv? Det är ju bara ett uttryck för att blodkropparna saknar antigen. Kan du länka till en källa?

Jag ger mig inte in i diskussionen om hur blodgrupper ärvs, vill bara meddela allmänheten att undertecknad bär en unik blodgrupp som anses vara en mutation, jag vill gärna se det i ljuset av att jag är bärare av något magiskt och supercoolt. Quora uttrycker det så här:
Yes, it is one of the rarest known blood group. Around 85 percent of the world population has the rhesus monkey gene and is Rh positive.The remaining 10-15 % has Rh-negative blood type pointing to a different origin. They have even been linked to having reptilian blood. And one of the most widely developed theory is their being of the alien origin.

Så det så! bara så ni vet vem ni har att göra med här på forumet! 🦸‍♀️

Jag förstår inte hur du menar med att 0 är recessiv? Det är ju bara ett uttryck för att blodkropparna saknar antigen. Kan du länka till en källa?
Att en person kan ha blodgrupp 0 när föräldrarna har A eller B. De kan liksom ha A+0 respektive B+0, men räknas då som blodgrupp A och B fast barnet ärver respektive 0:a (alltså varken A eller B). Inte AB dock, missuppfattade vad som sades i videon.

https://www.1177.se/fragor--svar/nationellt/liv--halsa/hur-arvs-blodgrupper/

Barnet får väl en antigen från mamman och en från pappan.

Om mamman är A + 0 ger hon antingen A eller 0 (dvs ingen antigen) till barnet. Är pappan samma så kan barnet bli A+A, A+0, 0+A eller 0+0. Eftersom bara 0+0 ger blodgrupp 0 så är det ju recessivt.

Att en person kan ha blodgrupp 0 när föräldrarna har A eller B. De kan liksom ha A+0 respektive B+0, men räknas då som blodgrupp A och B fast barnet ärver respektive 0:a (alltså varken A eller B). Inte AB dock, missuppfattade vad som sades i videon.

https://www.1177.se/fragor--svar/nationellt/liv--halsa/hur-arvs-blodgrupper/

plus @Lingon

Ja, fast i filmen hade ju föräldrarna AB och AB? Således blir 0 omöjligt och kan inte "hoppa över" en generation. Men bra, då har jag inte missuppfattat något alldeles.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
953
Senast: Fille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Har blivit fasonerad av zoombier, läst på en del och sett på serier som walking dead. Vad tror ni? Kan det bli en zoombie invasion...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
9 698
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 903
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar