Djurskyddslag för vem?

Sv: Djurskyddslag för vem?

Vad är det för hårt arbete som sätter ned hästens organ menar du? Låter ju som att man tagit ut häststackarna så att det berövats sin möjlighet att utöva sin flyktinstinkt om den inte rör sig på större yta än en tilltagen boxruta på 48 h :crazy: Det om något låter som djurplågeri i mina ögon om jag skulle jämföra med övrigt i tråden. Eller har jag fattat fel?

Om jag jämför med min unghäst (som absolut inte och aldrig kommer att gå i så hårt arbete) så kan han vara både psykiskt och fysisk rejält trött efter en lång tävlingsdag (även om han bara går 1 klass pga sin ålder och utvecklingsgrad) trots att det passet rent arbetsmässigt sett varit kanske hälften av ett vanligt träningspass, som han klarar av mycket bättre. Men när han stått i transporten en massa tid och inte gått i hagen så travar han gladligen ut för att sträcka på benen och busa när vi väl kommer hem. Det (och mycket annat såklart!) tycker jag definitivt hör till ett av de viktiga tecken att man inte överansträngt sin häst.

Men det kanske är helt fel uppfattat, jag anser dock att tar man helt slut på hästens krafter så har man överansträngt den. Oavsett om man är bonde och använder den i jord/skogsbruket eller om man som jag rider fälttävlan (ovan med min unghäst gäller dock dressyr, han är inte uthållig nog ännu för att gå fälttävlan i mina ögon, bara liten pojkspoling än ju ;)).

Aha....så fång har med takhöjd o utevistelse att göra!? Skriv en bok om det vet ja:idea: Då har du ju både läst en o skrivit en....

Glöm inte att det också har med HÅRT arbete med påföljande 'icke återhämtade' organ att göra... :confused: Andelen hästar som verkligen utsätts för hårt arbete är ganska liten totalt sett (om man ser till hobbyhästar) vilket gör att andelen fånghästar som utsatts för hårt arbete torde vara försvinnande liten. Var är logiken i det resonemanget?

Fel en gång till!
Krävs att det är inskrivet i passet.
Eller om det är gjort tidigare att du sparat det särskilda behandlingsbeviset.
PL

Punkt "Häst 13 TV" i kontrollprotokollet:
"Det finns journaler för minst 5 år tillbaka över djur som behandlats med karensbelagda läkemedel och antalet dödsfall i besättningen.
D31 2, 3, 5 §§

Ja Nej Ej kontr TV-brist "

I vägledningen för checklista_häst ( http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80003281/Vägledning_checklista_häst.pdf ):
"Häst 13. Det finns journaler för minst 5 år tillbaka över djur som behandlas med karensbelagda läkemedel och antalet dödsfall i besättningen
Kontrollera:
• Att det finns minst fem års sparad korrekt dokumentation över veterinärmedicinska behandlingar, läkemedelsanvändning och antal djur som hittats döda i djurbesättningen.
Främsta syftena med kravet på läkemedelsjournal är livsmedelssäkerhet och djurskydd. Om det påvisas restsubstanser av läkemedel eller felbehandlade djur ska man kunna gå tillbaka och via journalen kontrollera hur och vilket medel som har tillförts enskilda djur eller grupper. Kravet på journal gäller för hästar som ingår i livsmedelskedjan.
Journalen behöver innehålla uppgifter om:
• Djurets identitet
• Diagnos.
• Läkemedlets dosering.
• Behandlingstidens längd.
• Namnet på den föreskrivande veterinären. (Veterinärens kodnummer räcker förutsatt att detta går att härleda till rätt namn vid behov.)
• Namnet på den som tillfört djuret läkemedel.
• Använda veterinärmedicinska preparat eller annan behandling.
• Behandlingsdatum.
• Karenstid.
Det finns inget lagkrav på att använda en viss sorts blankett eller journal, men Jordbruksverket och Livsmedelsverket rekommenderar något av följande alternativ:
• I kronologisk ordning sparade praktikjournaler som veterinärerna lämnar på gården i samband med behandling. Praktikjournalen kan antingen vara en för hand ifylld blankett eller en datorutskrift. Oavsett vilket är det viktigt att uppgifterna i praktikjournalen är läsliga och att journalen sparas på gården i minst fem år. Praktikjournalen måste dessutom kompletteras med journalföring av eventuell
uppföljande behandling och behandlingar som inte veterinären är inblandad i, t.ex. avmaskningar.
I kontrollpunkten ingår tvärvillkor."

Jag är den första här att erkänna att man kanske borde tänka två ggr innan man anmäler,, risken verkar föreligga att slutresultatet inte leder till individens välmående.

Jag har vid ett antal tillfällen anlitats av Polisen och Djurskyddsinspektörer för att utföra av veterinär ordinerad hovvård på omhändertagna hästar.

Samtliga dessa hästar (ett trettiotal) har varit i ett bedrövligt skick och i allra högsta grad i behov av stora insatser från veterinär, hovslagare och skötare för att kunna återhämta sig.
Vissa har varit så dåliga att det av veterinär bedömts som omöjligt och de har avlivats.

Jag har inte sett ett enda fall där hästar avlivats i onödan, tvärtom har man gjort sitt yttersta för att ge dessa djur möjligheten till ett bättre liv.

Coari, får du en förfrågan från myndigheterna om att utföra hovvård på omhändertagna hästar så råder jag dig att ta jobbet. Du kommer troligtvis att få se saker som du inte trodde existerade i Sverige.

Jag har aldrig hört om en travare som fått fång, varför?

Kan bero på att en travare som fått fång sällan är i tävlingsmässigt skick.

Du har dock en poäng och det är travare i aktiv träning/tävling. Du håller väl med om att dom utför hårt arbete??? Kanske därför du inte har hört talas om att dom gått fång.

Om du hört talas om vad majoriteten av dagens travare efter "utdömning" (läs har inte kapacitet eller kommer aldrig kunna tjäna pengar i årgångsloppen, är en lus mm) så har denna tidigare individ med så höga förväntningar för dagen inget ekonomiskt värde. Vem som har sänkt värdet och förväntningarna på detta ekonomiska sedan tidigare lovord endast läggas på tränarnes kompetens.

Verkligheten för dessa individer som aldrig ens kommer till kvallopp och den siffran är drygt 65% enligt STC:s redovisning (om man nu söker och vill ta del av verkligheten) av dessa 65% så återbetalas försäkringspremier för "plötsligt trauma" på endast 5 % (den siffran är ganska ovidkommande eftersom majoriteten av ägarna inte har någon försäkring eftersom den inte går att teckna för förslitnings skador inom trav och galopp.)

Nåväl vad händer då senare med dessa individer som "inte klarar av det hårda arbetet"

Ska du eller jag redovisa det och vem är djurskyddslaget till för???

kl på mig själv för att det inte ska bli för rörigt

Tidigare inlägg är från ett protokoll som skrivits i år.
Jag vet att om passet finns med vid behandling ska veterinären skriva i det.

Jag har suttit och lusläst EU- förordningar och alla möjliga dokument från Jordbruksverkets, samt pratat med ansvarig på JSV som hjälpt mig hitta rätt. Det är en djungel, men jag tycker trots allt att alla dessa regler, förordningar och undantag är något som djurskyddsinspektörerna borde ha koll på, men jag har avrit tvungen att grotta själv för att kunna överklaga deras beslut.
Bakgrund:
Mitt fullblod fick en extremt kraftig allergisk reaktion av isbalsam i början av november förra året (har skrivit om det i Hästvård) som resulterade i kraftig lymfangit, pälsavfall och sår, varav det ena var 8x9cm på utsidan av kotan. Behandlades med Hippotrim och Finadyne, enl vet skulle jag hålla igång henne medelst promenader och ridning, såret skulle hållas öppet, rengöras dagligen o ej lindas med ngt.
7,5 månader efteråt återstår 2mm av såret.
Vid ett tillfälle i januari när jag ska rida upptäcker jag att allt inte är som det ska, hon haltar lite. Jag travar ett par steg, men hoppar av direkt. Benet svullnar upp och lymfangiten är ett faktum. Det hade tydligen kommit in något i såret, ringer vet och en ny kur med Hippotrim och Finadyne inleds.
2 dagar efter det ringer djurskyddet o ska titta på min häst för någon har anonymt anmält att jag "rider på en häst med ett stort sår och som förmodligen är halt på alla 4"
Det kommer 2 st. De tittar på hästen. Petar på den. Tittar på medicinen och jag hänvisar till veterinär. Jag visar även filmer tagna i hagen helgen innan där hästen rör sig i alla gångarter utan rörelsestörning.
Drygt en vecka senare ringer de och frågar om jag kan skicka in en kopia på passet. De kollade inte ID på hästen när de var ute.
Jag förklarar för dem att jag skickat passet till Weatherby's i England, som har hand om stamböcker och pass för de engelskfödda fullbloden, för uppdatering och skickar in en kopia på förstasidan där passnummer, härstamning och chipnr står. Det duger inte enligt dem, de vill se livsmedelssidorna också. Jag förklarar att det står i passet att hästen har livtids karens efter narkos. (Jag tänkte först att det borde räcka, men eftersom allting har blivit så petigt så var det nog bäst att få section IX tillagt också. Passet är utfärdat 1999 innan dessa sidor fanns). Sedan har jag inte hört ett ljud.
I fredags kom protokollet.
Kontrollrapporten innehåller en mängd faktafel bla står det att uppfödaren har passet. Inspektören har överhuvudtaget inte lyssnat på det jag sagt.
Punkter som inte kontrollerades öht står det ja på osv
I rapport och protokoll står att anmälan är befogad eftersom hästen saknar pass och jag inte har journaler sedan 5 år tillbaka. Bägge punkter sägs vara en brist.
Jag blir anmäld för ett sår och den anses befogad för att hästen saknar pass och journaler?!:confused:
Till saken hör att OM, vilket de aldrig gjorde, de hade bett att få se journaler hade jag kunnat begära ut dem från klinik o vet.

När jag pratade med Jordbruksverket sa jag att det är ju ett Moment 22, man försöker uppfylla en förordning och blir därmed fälld för att bryta mot en annan! Han häsvisade mig till att det faktiskt fanns ett undantag, som han menade att inspektörena borde känna till:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:149:0003:01:SV:HTML
"(15) Även om hästdjur alltid måste åtföljas av sin identitetshandling enligt gällande gemenskapslagstiftning, bör det vara möjligt att medge undantag för det kravet om det är omöjligt eller opraktiskt med hänsyn till att identitetshandlingen ska bevaras under hästdjurets hela livstid eller om en sådan handling inte utfärdats därför att djuret slaktas innan det uppnått den högsta ålder som krävs för identifiering."
I artikel 13:
3. Det utfärdande organet ska utfärda en provisorisk handling med angivande åtminstone av det unika livslånga numret, och transporderkoden om denna finns tillgänglig, med vilka hästdjuret får förflyttas eller transporteras inom samma medlemsstat under en tid på högst 45 dagar, under vilken identitetshandlingen lämnas till det utfärdande organet eller den behöriga myndigheten för uppdatering av identitetsuppgifterna.

Jag hade tydligen kunnat begära ett intyg som skulle vara giltigt, men det informerade ingen om.
Hästen har ju pass, det skulle både Weatherby's o Svenska Galoppförbundet kunna intyga, förutom att OM de hade kollat ID (chip) hade de ju sett att det stämde med min kopia.
Hästen skulle ju heller knappast slaktas.

Senast ändrad:

Du har dock en poäng och det är travare i aktiv träning/tävling. Du håller väl med om att dom utför hårt arbete??? Kanske därför du inte har hört talas om att dom gått fång.

Om du hört talas om vad majoriteten av dagens travare efter "utdömning" (läs har inte kapacitet eller kommer aldrig kunna tjäna pengar i årgångsloppen, är en lus mm) så har denna tidigare individ med så höga förväntningar för dagen inget ekonomiskt värde. Vem som har sänkt värdet och förväntningarna på detta ekonomiska sedan tidigare lovord endast läggas på tränarnes kompetens.

Verkligheten för dessa individer som aldrig ens kommer till kvallopp och den siffran är drygt 65% enligt STC:s redovisning (om man nu söker och vill ta del av verkligheten) av dessa 65% så återbetalas försäkringspremier för "plötsligt trauma" på endast 5 % (den siffran är ganska ovidkommande eftersom majoriteten av ägarna inte har någon försäkring eftersom den inte går att teckna för förslitnings skador inom trav och galopp.)

Nåväl vad händer då senare med dessa individer som "inte klarar av det hårda arbetet"

Men va, nu hänger inte jag med alls? Menar du då att travare ska stå inne i 48 h efter varje snabbjobb/lopp eller vad som nu klassas som hårt arbete? Du skrev ju i något inlägg ovan att organ (och kanske mera? minns inte helt) försvagades och kanske till och med gjorde så att hästen blev sjuk lättare om den inte fick vila (stillastående?) de 48 h.

Vi håller oss till fång...

Men jag har aldrig hört om en travare som fått fång, och då menar jag rasen, inte det arbete de utför.
För att vara tydlig så har jag, med närmare eftertanke, aldrig hör varken en ridtravare, pensionerade travare, fölsto, avelshingst som fått fång?
Har jag bara missat alla?

Senast ändrad:

Jag har vid ett antal tillfällen anlitats av Polisen och Djurskyddsinspektörer för att utföra av veterinär ordinerad hovvård på omhändertagna hästar.

Samtliga dessa hästar (ett trettiotal) har varit i ett bedrövligt skick och i allra högsta grad i behov av stora insatser från veterinär, hovslagare och skötare för att kunna återhämta sig.
Vissa har varit så dåliga att det av veterinär bedömts som omöjligt och de har avlivats.

Jag har inte sett ett enda fall där hästar avlivats i onödan, tvärtom har man gjort sitt yttersta för att ge dessa djur möjligheten till ett bättre liv.

Coari, får du en förfrågan från myndigheterna om att utföra hovvård på omhändertagna hästar så råder jag dig att ta jobbet. Du kommer troligtvis att få se saker som du inte trodde existerade i Sverige.

Min käre VAT,, tror du att detta är helt främmande för mig??? Jag är av Jordbruksverket Godkänd hovslagare vilket innebär att jag t.o.m. får sko/verkan en häst med feber vilket är ett lagbrott sedan 1/1-2010 likväl att behandla hovbölder, verka eller sko en häst som uppvisar smärta eller fång.

Jag får t.o.m. enskilt utföra hovvård på en klinik utan att berörd veterinär har minusiöst uoosigy/kontroll över mitt utgörande. Hur många av dagens hovslagare på klinikerna tror du har den befogenheten??? Lista på detta kan du som yrkesutövare begära in från Jordbruksverket.

Nu ska väl inte denna tråd handla om hur många yrkesutövare som begår lagbrott sedan 1/1-2010 och vilka kliniker/veterinärer som ligger i riskzonen att bli anmälda till Jorbruksverket med allt vad det innebär..

Det räcker väl att vi focuserar på hur djurskyddslagen för dagen är utförmad i allmänhet.

Tro mig,, jag har sett mer än vad du i hela ditt liv kommer se när det gäller djurskyddslagen utformning för dagen.

Förstår du inte varför det ofta går så långt att avlivning är det enda humana för individens framtida välbefinnande??

Min käre VAT,, tror du att detta är helt främmande för mig??? Jag är av Jordbruksverket Godkänd hovslagare vilket innebär att jag t.o.m. får sko/verkan en häst med feber vilket är ett lagbrott sedan 1/1-2010 likväl att behandla hovbölder, verka eller sko en häst som uppvisar smärta eller fång.

Jag får t.o.m. enskilt utföra hovvård på en klinik utan att berörd veterinär har minusiöst uoosigy/kontroll över mitt utgörande. Hur många av dagens hovslagare på klinikerna tror du har den befogenheten??? Lista på detta kan du som yrkesutövare begära in från Jordbruksverket.

Nu ska väl inte denna tråd handla om hur många yrkesutövare som begår lagbrott sedan 1/1-2010 och vilka kliniker/veterinärer som ligger i riskzonen att bli anmälda till Jorbruksverket med allt vad det innebär..

Det räcker väl att vi focuserar på hur djurskyddslagen för dagen är utförmad i allmänhet.

Tro mig,, jag har sett mer än vad du i hela ditt liv kommer se när det gäller djurskyddslagen utformning för dagen.

Förstår du inte varför det ofta går så långt att avlivning är det enda humana för individens framtida välbefinnande??

:rofl:

Ridå

Vi håller oss till fång...

Men jag har aldrig hört om en travare som fått fång, och då menar jag rasen, inte det arbete de utför.
För att vara tydlig så har jag, med närmare eftertanke, aldrig hör varken en ridtravare, pensionerade travare, fölsto, avelshingst som fått fång?
Har jag bara missat alla?

Vill du att jag PM:ar dig eller ska jag skriva ut det här offentligt???

Jag tycker du gör ett grundfel som blundar för verkligheten eller skriver du i klartext att du är så "hemmablind"?

När det gäller din "sport" har väl det försekommit väldigt mkt anmälningar som man kan ställa sig frågan till "Djurskyddslagen gör vem???

Din kollega som band fast sin amatörtränade häst i ett träd, som senare uppvisades död 10 dagar senare mitt i vintern med motiveringen " den va rymmningsbenägen" Tror du det den typen av amatörer leder din sport till ökat förtroende eller större insikt från allmänheten att det brister lite i grundkunskap.??

Vill du att jag PM:ar dig eller ska jag skriva ut det här offentligt???

Jag tycker du gör ett grundfel som blundar för verkligheten eller skriver du i klartext att du är så "hemmablind"?

När det gäller din "sport" har väl det försekommit väldigt mkt anmälningar som man kan ställa sig frågan till "Djurskyddslagen gör vem???

Din kollega som band fast sin amatörtränade häst i ett träd, som senare uppvisades död 10 dagar senare mitt i vintern med motiveringen " den va rymmningsbenägen" Tror du det den typen av amatörer leder din sport till ökat förtroende eller större insikt från allmänheten att det brister lite i grundkunskap.??

Om det har med fång att göra får du gärna pm:a om du inte vill skriva ut det här?

Jag är som sagt bara nyfiken på varför jag faktiskt inte hört om någon travare som fått fång och det verkar vara ett varmt ämne för dig, så du kanske kan hjälpa mig med min nyfikenhet.

Jag är btw, inte ansvarig för hela travsporten och jag antar att du inte heller är det för alla hovslagare, jag vet en del urusla, jag tror inte du vill ta ansvar för dem..

Så sluta tramsa och svara på min fråga eller strunta i det och gå vidare.. jag kan fråga någon som är mer intresserad av att svara och mer kunnig på området, som tex. VAT, har du någon erfarenhet ifrågan?

Eh?
Nacken och huvudet är en känslig del och slår hästen upp huvudet i lågt tak, så skadar det allvarligt, i värsta fall dödligt!

Jag har sett en häst falla död ner efter att ha slagit i nacken, precis bakom öronen.
Nu var det ju iof ett boxgaller han slog i, där dörrgallret var öppet, men effekten borde väl bli den samma om hästen slår i en takbjälke på samma sätt

Men det kan ju ha varit fång och utevistelse som dödade honom...vad vet jag

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 901
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31