Djurskyddslag för vem?

Sv: Djurskyddslag för vem?

Jag skiter dock inte i om människor hamnar i kraftig psykisk ohälsa och psykologisk kris pga ett djurskyddsingripande. Så jag håller med författarna om att försöka erbjuda mer stöd och råd på ett tidigare stadium. Men håller inte med ett dugg ang att därför slopa kontroller etc.
De djurägare som bryter ihop i samband med en inspektion mår oftast mycket dåligt redan före kontrollen och borde ha fått hjälp långt långt tidigare. Sedan måste man ju också se vad som är djurskyddsinspektörens roll i det hela och vad som är sociala myndigheter, psykvårdens och omsorgsgruppens roll. I samband med ett omhändertagande eller om man ser att djurägaren i fråga mår dåligt av någon annan anledning så informeras sociala myndigheter givetvis. Man lämnar inte en gård heller utan att det finns någon som djurägaren kan tala med (släkting, granne, polisman, soc eller omsorgsgruppen) om det är så att man kan misstänka att personen ifråga kan försöka skada sig själv, eller bara är allmänt väldigt ledsen. Det är en självklarhet för de allra flesta inspektörer. Sedan har man väl från soc och/eller polisens/psykvårdens sida inte alltid tagit inspektörens oro för dessa människor på allvar:mad:

Nej, jag tänkte mer på att samhället i stort skulle erbjuda stöd tidigare, inte att inspektörer ska behöva agera psykologer.

Men med tätare kontroller, inte nödvändigtvis av djurskyddet utan kanske t ex LRF (som boken bla föreslår), och där begynnande eller befintliga brister inte så att säga 'slås ned på' lika strikt som vid en inspektion, och där det i första steget inte bara blir ett 'fixa senast datum si'. Utan där personen får hjälp att både förstå och åtgärda.

Och givetvis är normaldjurägaren inte en sådan som tar livet av sig, plötsligt går in i demenssjukdom med raketfart eller bommar igen ladugården och lämnar djuren vind för våg (alla ex ur boken). Men man skulle kunna fånga upp dessa om man hade någon form av mer 'stödprogram' än 'kontrollprogram'.

För det ÄR en stress/press för många när djurskyddsinspektörerna kommer. Fasiken jag var inte helt bekväm och avslappnad ens när det var inventering, och jag själv ringt och talat om att jag fanns och var (eftersom jag ville vara med under inspektionen, för att få höra ev 'tips och förslag'). Jag VISSTE att det inte fanns någonting alls att slå ner på, och att jag INTE hade något att oroa mig för. Jag var ändå stressad/nervös bara av själva grejen. Om man då har lite allmän social fobi och dessutom vet/anar/antar att allt inte riktigt är som det ska blir det ju ännu mer stress.

Om man däremot visste att 'jaha, nu är det dags för den årliga kontrollen', och visste att sålänge det inte är regelrätt vanvård/helt regelvidrigt, så det 'värsta' som händer är att de talar om att jag måste bygga om ditt eller bygga datt, men att jag kommer få hjälp kring hur jag bäst gör det/löser det, samt att jag inte 'bara kommer ha en månad på mig' osv, skulle jag nog varit mindre nervös. Oavsett om jag i båda fallen haft NOLL att vara nervös för.

Sen, lite spinoff, men ang det där med att vara med vid inspektionen för att få tips och råd. Jag fick just ett kanonbra sådant vid inventeringen. Jag saknar fönster/liknande ljusinsläpp. Däremot har jag två 'dvärgdörrat' på vardera gavel jag kan ställa upp, och fyra portar i 'fronten' på stallet som kan stå öppna (och oftast gör det när de av någon anledning står inne när det är ljust ute, undantaget när de står inne för insekter, dock silar det in dagsljus genom glespanelen då ändå, men 'utsikt' blir det ju inte. Hursom, jag har tänkt fixa det där nån gång, men har inte kommit till skott än. Min plan var att ta upp 'fönsterluckor' i boxarna. Inspektören hade ett MYCKET bättre tips, som jag INTE hade kommit på själv alls. Dessutom var inspektörens tips mycket enklare att genomföra. (jag ska bara hitta någon som vill klättra upp på en stege och såga lite ;))

Men nya ögon kan vara guld värt, och inspektörerna ser ju inte bara en massa DÅLIGA saker - de ser ju jättemånga BRA lösningar på saker och ting med. Som de kan tipsa om =)

Så du menar att det är ok att hästen står i spilta 48-72 tim till nästa hårda arbetspass för att "återhämta" sig?
PL

Att rycka något ur sitt sammanhang är ett väl beprövat sätt att vrida saker på.

Det jag svarade på var detta inlägg #14 av coari:
Var står det att hästen står på stall hela vinterhalvåret??? Förklara gärna för mig vilken typ av träning en brukshäst som vintertid drar timmer i skogen två till fyra dagar i veckan bedriver. Jag tror inte du har en aning om vika krafter som krävs för denna brukshäst för att bedriva sitt arbete och vikt av återhämtning när du skriver "Tycker du att det räcker att köra en häst i skogen två-tre dagar i veckan?"

Ja om vi talar om brukshäst vilket va fallet, talar vi om hobbyhäst så är svaret nej.

Kan du få det till att stå still i spilta när den inte körs, så ser du fler bokstäver och ord än vad jag gör.

Den stod i "bås"...om det hade varit en box hade bonden sagt "kätte"

Det fanns ingen "rastgård" dev hage, det behövdes byggas, vilket var onödigt enl. gubben, för hästen ville ju hellre stå inne och äta hö....

Den stod i "bås"...om det hade varit en box hade bonden sagt "kätte"

Det fanns ingen "rastgård" dev hage, det behövdes byggas, vilket var onödigt enl. gubben, för hästen ville ju hellre stå inne och äta hö....

Men jösses!

Jag svarade på ETT inlägg där, inte på hela historiken, ETT inlägg som handlade om TRÄNING av brukshäst vs hobbyhäst.

Svarar jag på ett inlägg, så svarar jag på just det, vilket för mig är poängen. Svarar man på annat samtidigt så skriver man "delvis kl" och citerar eller hänvisar till det, gör man ett inlägg som inte är ett svar utan bara ett inlägg i debatten så skriver man "kl", eller så skriver man ett tillägg om man utökar svaret till att gälla synpunkter på andra saker.

Luftvolym inte ventilation. Det stycket la jag in som parentes. De flesta stallar saknar godkänd ventilation, men ofta bryr sig inte inspektören om det. Luften kan ju vara god ändå, om luftvolymen är tillräcklig och det finns någon form av luftintag/utsläpp. De allra flesta hästtransporter går också stick i stäv med lagen, de saknar egen ventilation och är beroende av att fordonet är i rörelse för att ha ventilation. Men hur många har blivit dömda för det? ;)

Nej, jag tror precis som a1agnlju. Det är inte ett enskilt "misstag" som ger djurförbud, det är hela djurhållningen sammantaget. Dessutom är inte djurförbud den direkt vanligaste domen som delas ut.

Jag tänker att inspektionerna är lite som bilbesiktningen. Det bör inte behövas, men ändå gör det det. Och det drabbar alla, inte bara de som inte sköter sig.
Hur ska man annars hitta de som missköter sina djur och orsakar dem lidande? Vi är väl än då alla överrens om att vanvård inte ska finnas och att djur i farozonen ska "räddas" innan det går för långt..

Men vad menar du? Är det ok eller ej att ge djurförbud när man vägrar ordna daglig utevistelse el dyl med hänvisning till att hästen arbetar ett par gånger i veckan?
Jag har sett ett antal praktexempel i den här riktningen.
Först arbetas hästen regelbundet o är ute på sommaren sen blir arbetet mer o mer sporadiskt o till slut blir det för jobbigt att stängsla o hästen blir stående i sin spilta året runt i ett par år tills den istället blir liggande.
Förr faktiskt helt lagligt. Numera ställs lite högre krav vilket jag, i motsats till token hovis/coari som du applåderar, tycker är ett framsteg!
PL

Senast ändrad:

Luftvolym inte ventilation. Det stycket la jag in som parentes. De flesta stallar saknar godkänd ventilation, men ofta bryr sig inte inspektören om det. Luften kan ju vara god ändå, om luftvolymen är tillräcklig och det finns någon form av luftintag/utsläpp. De allra flesta hästtransporter går också stick i stäv med lagen, de saknar egen ventilation och är beroende av att fordonet är i rörelse för att ha ventilation. Men hur många har blivit dömda för det? ;)

Nej, jag tror precis som a1agnlju. Det är inte ett enskilt "misstag" som ger djurförbud, det är hela djurhållningen sammantaget. Dessutom är inte djurförbud den direkt vanligaste domen som delas ut.

Jag tänker att inspektionerna är lite som bilbesiktningen. Det bör inte behövas, men ändå gör det det. Och det drabbar alla, inte bara de som inte sköter sig.
Hur ska man annars hitta de som missköter sina djur och orsakar dem lidande? Vi är väl än då alla överrens om att vanvård inte ska finnas och att djur i farozonen ska "räddas" innan det går för långt..
Vet du varför det blir svårt med ventilation under transport?
Mekaniska apparater sätts igen av dammet- av ströet.
På samma sätt är det egentligen mindre bra med strö för kortare o några timmars färd med öppen liten lucka- virvlar runt damm av baksug som hästen måste andas in..

Det finns ngt som hete tranportsjuka. De får lunginflammation- av dammet de fått stå i i många många timmar. Vet ej om båtfärder oxå kan påverka balanssinnet på dem:confused:

För övrigt var din jämförelse med bilbesiktningen korkad.

hur många bilägare är bilmekar själva o där är andras liv är i fara om folk färdas i ej färddugliga fordon.:mad:

Det borde vara Vettar som gör besiktningar.

det är lite kul när de som knappt kan se fram o bak på en kuse uttalar sig om skoningar- barfotatalibanerna:grin:

Men jösses!

Jag svarade på ETT inlägg där, inte på hela historiken, ETT inlägg som handlade om TRÄNING av brukshäst vs hobbyhäst.

Svarar jag på ett inlägg, så svarar jag på just det, vilket för mig är poängen. Svarar man på annat samtidigt så skriver man "delvis kl" och citerar eller hänvisar till det, gör man ett inlägg som inte är ett svar utan bara ett inlägg i debatten så skriver man "kl", eller så skriver man ett tillägg om man utökar svaret till att gälla synpunkter på andra saker.

Fast just den brukshäst som åsyftades fick stå inne 24/7 på vintern, utom då de dagar den fick ut o jobba

Jag vet att du tycker illa om mig och utbildning. Jag gör ett litet försök att förklara hur jag menade (trots att jag vet att jag talat till döva öron)

Jag har ingenting emot hästtransporter. Jag använder en själv emellanåt.
Problemet med att fläktar och dylikt sätter igen är knappast unikt för hästar, men uppenbarligen går det lösa.
Alla i Sverige godkända slakttransporter har (ska ha, undantag finns säkert som alltid) egen fungerande ventilation. Så visst går det ordna! Men det kostar.

Vidare sa jag lite som bilbesiktningen, inte precis som. Självklar kan man inte meka allt med bilen själv, men det var inte heller det jag sa. Och dessutom, bilbesiktningen kollar ju inte bara sånt man inte kan göra själv, utan de kontrollerar bromsar osv. Det bör en bilförare känna av, men ändå är det inte ovanligt att inget görs förrän besiktningen. Besiktningen är inte till för att sätta dit folk, och det är inte inspektionerna heller.
Jag vet att det inte går att jämföra rakt av, djur är djur och bilar bilar. Men jag trodde nog att liknelsen skulle komma fram ändå. De flesta kan läsa lite emellan raderna och förstå kontentan av saker.

Är det inte du som rycker något ur sitt sammanhang genom att svara på ett inlägg utan att ha koll på vd det egentligen handlar om?
PL

Men vad menar du? Är det ok eller ej att ge djurförbud när man vägrar ordna daglig utevistelse el dyl med hänvisning till att hästen arbetar ett par gånger i veckan?
Jag har sett ett antal praktexempel i den här riktningen.
Först arbetas hästen regelbundet o är ute på sommaren sen blir arbetet mer o mer sporadiskt o till slut blir det för jobbigt att stängsla o hästen blir stående i sin spilta året runt i ett par år tills den istället blir liggande.
Förr faktiskt helt lagligt. Numera ställs lite högre krav vilket jag, i motsats till token hovis/coari som du applåderar, tycker är ett framsteg!
PL

Om du läser mitt tidigare svar gällde det själva träningen.

Du är ofta väldigt tröttsam i dina inlägg, för du tolkar vad folk skriver som du själv vill, och sedan när man ifrågasätter det du säger ger du fan i att svara.
Du är allmänt otrevlig. Genomgående. Sluta att pådyvla folk åsikter som de inte hyser.

Nej det skall inte vara veterinärer som gör besiktningar av miljön, däremot bör inspektörer vara enormt försiktiga med att uttala sig om djurs hälsotillstånd o ev sjukdomsprognos o vid minsta tveksamhet kalla in veterinär.
PL

Senast ändrad:

Om du läser mitt tidigare svar gällde det själva träningen.

Du är ofta väldigt tröttsam i dina inlägg, för du tolkar vad folk skriver som du själv vill, och sedan när man ifrågasätter det du säger ger du fan i att svara.
Du är allmänt otrevlig. Genomgående. Sluta att pådyvla folk åsikter som de inte hyser.

Fast vad har då ditt inlägg för relevans? Återhämtningen för stor fysisk ansträngning är ju 48 h oavsett häst eller övriga förhållanden

Det präntar de in i oss nyingar. Ser vi ett djur som verkar vara sjukt ska vi tillkalla veterinär. Vi har ju ingen egen kompetens att bedöma det, och vi kan absolut inte ge några råd. Vi kan göra bedömningen "ser ut att vara", resten är upp till annat utbildad folk.

Helt rätt, men tyvärr har jag sett lite för många inspektörer som ställer både diagnos o prognos o ger förelägganden utifrån detta.
PL

O ja, det har jag med :crazy: Och givetvis kommer några av oss också göra det. En del inser inte sina egna begränsningar. Men jag hoppas och tror att det kommer bli bättre och bättre med åren, när fler av oss med 3 årig utbildning kommer ut på marknaden så att säga.

Var står det att hästen står på stall hela vinterhalvåret??? Förklara gärna för mig vilken typ av träning en brukshäst som vintertid drar timmer i skogen två till fyra dagar i veckan bedriver. Jag tror inte du har en aning om vika krafter som krävs för denna brukshäst för att bedriva sitt arbete och vikt av återhämtning när du skriver "Tycker du att det räcker att köra en häst i skogen två-tre dagar i veckan?"

Ja om vi talar om brukshäst vilket va fallet, talar vi om hobbyhäst så är svaret nej.

Jag kan bara inflika att du faktiskt har rätt! Jag kör med iaf en häst under vintern i skogen. Den går inte professionellt, men när an börjar att köra henne så år det så pass tungt och det är så pass jobbigt att det går att köra ca 20minuter sen är både hästen och jag slut. Och på dom 20minutrarna så hinner jag lunna ut ca 2 stockar..

Arbetshästar i skogen är bland de hästarna som kan räknas till att "arbeta hårt". Dom drar många hundra kilon efter sig i ofta ganska eländig terräng, det är det här iaf. Bara körbarhetsintyget jag kör med mina 3åringar så är vagnen lastad med 300kg timmer och det är ett lätt lass och den vagnen har hjul..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit