Djurskyddslag för vem?

Sv: Djurskyddslag för vem?

Tråkigt att du har det så men en stenmur kan faktiskt vara en olycksrisk för häst, gå upp i o fastna med hoven.

Jag känner till en häst vars hov blev kvar i stenmuren.

Och dessa olyckor har aldrig hänt med stängsel???

Nu bor ju inte jag på Gotland men med min ringa erfarenhet så vill jag påstå att stängselolyckor är både mer vanliga och åsamkar större skador än en stenmur.

Med risk för att få på skallen nu, men jag tror faktiskt att grunden för dessa sk gnetiga inspektörer handlar om ett bemötande. Ofta bemöts dessa personer med misstro och i vissa fall uppträder en del stallägare aggressivt, vilket jag tror gör att kommunikationen blir så snedvriden.

Alltså som man själv vill bli bemött kanske man ska bemöta andra, för jag vet ju själv att den bemötande personen kommer att spegla mitt beteende.

Där håller jag helt med dig,, ( jag om ngn borde väl veta det utifrån hur jag blir bemött här av alla glada forumkamrater.:rofl:) det finns dock mer än ett känt fall där en jävsituation förelegat. Anmälaren är osams med sin granne och känner inspektören.

Där håller jag helt med dig,, ( jag om ngn borde väl veta det utifrån hur jag blir bemött här av alla glada forumkamrater.:rofl:) det finns dock mer än ett känt fall där en jävsituation förelegat. Anmälaren är osams med sin granne och känner inspektören.

Men visst, det finns som sagt rötägg inom alla grupper, och säkert finns det flera fall men är det inom samma område? Jag vet precis vad jäv vill säga, det var bl a det vi drabbades av. Men nästa inspektör hade som sagt inte samma åsikter, dessutom delade han inte med sig till omgivningen vad han skrev i sitt protokoll utan en kopia till oss och en kopia till fastighetsägaren.

Men om du kommer ut en kall vintermorgon och det har snöat hela natten så du är tvungen att skrapa rutorna på bilen, sätter på dig bilbältet och håller hastighetsbegränsningarna, trots det blir stoppad av polisen. Har du då heller inget att oroa dig över???

Vaddå? Irrelevant i debatten. Vad vill du med din fråga.
Antagligen har jag vinterdäck på också. Vart vill du komma? Om det har snöat hela natten behöver jag förmodligen inte skrapa rutorna men väl sopa av snön från biltaket.

Det är bara ett exempel. Jag tycker det känns olustigt att bli stoppad av polisen och fler delar min åsikt.

Jag vill bara påvisa att ett besök från djurskyddsinspektörerna i sig kan vara stressande trots att man vet att man har allt i ordning. Det är bara en del av momentet. Och då är ju bemötandet av inspektören väldigt viktigt.

Jag jobbar själv med myndighetsutövning och jag ser anspänningen hos en del
"kunder" trots att de inte har någon som helst anledning till oro.
Man får ju även se det som att vi är till för "kunderna" vi kan lagen och de får hjälp att tolka den(även tips och råd).

Jag tycker att både inspektörer och poliser är trevliga.
Så jag känner inget obehag alls.

Och dessa olyckor har aldrig hänt med stängsel???

Nu bor ju inte jag på Gotland men med min ringa erfarenhet så vill jag påstå att stängselolyckor är både mer vanliga och åsamkar större skador än en stenmur.

Nej, jag har aldrig sett sådan skada med stängsel.
Grannen blev av med 2 stora tjurar förrförra året som fastnade i stenmur o bröt benen.

Dessutom hävdar jag att man omöjligt kan påstå att en hund är tovig om man inte känner på den ex bakom öronen.

Jag skulle vilja påstå tvärtom,att man omöjligt kan påstå att en hund inte är tovig(förutsatt att det är en mer hårig hund) om man inte känner på den.

Man kan faktiskt se tover på håll.

Men jag måste ändå fråga, vad är det för påpekande du fått? Tover o stenmur kan knappast räknas som något att ens bry sig om annat än att kamma hunden o sätta upp en eltråd vid stenmuren?

Jag har ex ett äldre stall som jag fick förbud att ha häst i för takhöjden är för låg.(ja, jag hade inte hästarna där men fick förbudet ändå;)) Jag ser inga problem med en sådan anmärkning, de har rätt, taket är för lågt, 220, jag får ha ponnyn men inte hästarna.

Nej, jag har aldrig sett sådan skada med stängsel.
Grannen blev av med 2 stora tjurar förrförra året som fastnade i stenmur o bröt benen.

Jag har i min nära bekanskapskrets en vän som förlorade sin häst nyligen. Det var ett ungsto som trasslat in sig i elrepet. Hon hade troligen försökt hoppa över. Varför vet man inte men det kan tänkas att en eller flera älgar kommit in i hagen och skrämt hästarna. En äldre häst hade också hoppat över. När ägarna hittade stoet på morgonen låg linan hårt snodd kring båda bakbenen som var svårt sargade med huden borta och uppsvullna, stasade. Man var tvungen att lyfta bort stolpar för att kuna slaka linan. Hästen kunde gå själv ner till stallet, men trots omvårdnad ruttnade benen innifrån där blodet stasat och hästen avlivades några dagar senare på Helsingborgs djursjukhus. Jag tror inte någon inspektör skulle ha anmärkt på stängslet. I så fall skall man förbjuda rep/linor som är så starka att de inte går av ens när en häst drar av hela sin kraft.

Jag skulle vilja påstå tvärtom,att man omöjligt kan påstå att en hund inte är tovig(förutsatt att det är en mer hårig hund) om man inte känner på den.

Man kan faktiskt se tover på håll.

Men jag måste ändå fråga, vad är det för påpekande du fått? Tover o stenmur kan knappast räknas som något att ens bry sig om annat än att kamma hunden o sätta upp en eltråd vid stenmuren?

Jag har ex ett äldre stall som jag fick förbud att ha häst i för takhöjden är för låg.(ja, jag hade inte hästarna där men fick förbudet ändå;)) Jag ser inga problem med en sådan anmärkning, de har rätt, taket är för lågt, 220, jag får ha ponnyn men inte hästarna.

Nej du på mina hundar ser man inga "tovor på håll". Min hund kan lätt göras iordning för utställning. En hund där man ser tovor på håll bör man kanske klippa ner.
Det är det jag menar: Inspektörerna försöker hita fel på mig, det handlar inte om djuren.

Men vad har de hittat för fel?

En tova o en stenmur, det kan knappast hända något av det?,
*jag kanske har missat något du skrivit förut*?

De slår knut på sig för att hitta "brister" och hittar de inga så hittar de på några. Då kan de skicka räkning och komma igen för "uppföljning" hitta nya "brister" osv osv. Nu har man hållit på i 1½ år med sex oanmälda besök. Jag överklagade till förvaltingsrätten i fjol och fick rätt, nu ligger ett nytt överklagande inne och så här håller det på. Jag mår dåligt, djuren har det bra, samhället förlorar resurser, inspektörerna tycker det är lätt och roligt, de kopierar bara ner några paragrafer och skickar räkning. Sammanlagt i hela Skåne var det bara 23 (!) planerade besök under 2009. Resten av tiden gick åt till anonyma anmälningar som oftast handlar om hundar, katter osv.

De slår knut på sig för att hitta "brister" och hittar de inga så hittar de på några.

Men vad för brister hittar de, förutom tova o stenmur, vindnät?

Lite svårt att förstå om du bara skriver brister.

Ex, du irriterar? dig över att de räknar katter.Jag ser inget konstigt med det, har man ex som du 4 så ska man ha tillstånd, därför ska de räkna.

Men vad för brister hittar de, förutom tova o stenmur, vindnät?

Lite svårt att förstå om du bara skriver brister.

Ex, du irriterar? dig över att de räknar katter.Jag ser inget konstigt med det, har man ex som du 4 så ska man ha tillstånd, därför ska de räkna.

Nu är du ute och cyklar :)

Du får ha 9 egna katter, är det 10 eller fler behövs tillstånd.

Det du nämner är om du förvarar eller utfordrar 4 eller fler katter, dvs någon annans katter.

Nej men det finns material som kan monteras på linan som gör att dessa skador med tragisk utgång minimeras, eftersom linan brister så hästen inte fastnar. Men oftast vill inte hästägaren göra detta av olika orsaker. Antingen kostnadsrelaterad eller så är man ofta så naiv i sitt tänkande att det är bättre om linan är stark och hållbar.

Självklart är det på material som är starka där de största skadorna inträffar.

Njae,, du kanske ska läsa boken först,den heter Den sista bonden i Tämmesboda innan du uttalar dig . Jag förstår dock hur du menar med "körtur" men i detta fall så talar vi skogsbruk,, Inte en stilla lunk på 1/2 timme släntrande i Liljansskogen med en hästägare som sedan säger oj oj vad han blev trött,, t.o.m. lite svettig under nackstycket.

Det framgår oxå att hästen under en dryg halvtimme fick välja fritt om han ville stå kvar i spiltan eller gå ut ur stallet med inpektören va där. Efter en dryg halvtimmer frågade bonden inspektören varför hästen fortfarande valde att stå kvar i box och vad dom nu skulle göra..

Om hästen får bestämma så låt den för en gång skull bestämma i stället för att hela tiden bestämma vad hästen ska göra. Det måste vara jävligt jobbigt att som häst hela tiden bli påtvingad av vad människan hela tiden anser att hästen för stunden ska göra eller utföra.

Jag förstår mkt väl att skogsbruk är hårt jobb för en häst, men bara för att den jobbat hårt på måndagen ska den väl inte behöva stå stilla i sin spilta till på onsdag-torsdag sådär när det är dags för nästa pass. Är den så slut att den inte bör gå ut och rasta sig dagen efter bör man nog dra ner på arbetsbördan. Hästar behöver känna lite vind i manen och frisk luft i näsborrarna för att må bra, det är jag helt övertygad om.

Sedan är jag absoult ingen paragrafryttare heller, men ut och röra på sig lite ska de göra dagligen om de inte är sjuka, det har de rätt till. Helst tycker ajg alla hästar ska få ströva runt i skogshage varje dag med kompisar och mat att plocka med, gärna ligghall eller box att gå in i om de känner för det, men så ser ju itne verkligeheten ut. En del kommer bara ut i en liten rasthage, men det är bättre än ingenting så de får röra lite på sig och se dagsljuset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 900
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka