Sv: Djurskyddslag för vem?
Reglerna om takhöjd handlar om att få till en tillräckligt luftvolym inne i byggnaden. Hästar är som vi alla vet känslia för dålig luft, de får lätt problem med luftvägarna.
Tror jag pratat om det tidigare i tråden.
Även med godkänd takhöjd är det ju så mycket annat som spelar in för att få tillräcklig luftvolym. Är det inte dags att verkligen börja mäta luftens kvalité? Det måste väl ändå i dagens datoriserade värld gå att konstuera en liten dosa som kan sättas upp i en plomberad låda i stallet och som mäter och registrerar om det är dålig luft. Sätt upp den under en veckas tid i varje stall.
För problemet som jag ser det är att även om det finns en på pappret (ritning) eller till utseendet fungerande ventilation så går det väl inte att avgöra hur bra den verkligen funkar eller om den verkligen funkar eller omd en är rätt inställd om man inte är där på morgonen när dörrarna öppnas efter att ha varit stängda en hel natt?
Jag har under de senaste tio åren vistats i 5 olika stall förutom mitt eget.
Det enda som hade bra luft var ett litet stall med lågt i tak och smal stallgång.
Stall 1 (byggt sent 1990-tal ) snålbyggt, även då ventilationen stod på max var luften unken och kändes syrefattig på morgonen. Tyvärr frös vatten ledningarna så fort termometern nosade på minusgrader så lämna dörrarna öppna var inte att tänka på. Stall rymde ca 40 hästar. Jobbade här en period
Stall 2 (kan ha varit byggt 1970- tal) först ett hönshus men urblåst och rymde nu nästan 30 hästar. Här var det öppet ända upp i nock och det borde varit bra luft. Men stallägaren och ett par till hävdade hästarna frös och skruvade ner ventilationen. Så vissa dagar var det så fuktigt och kvavt att hästarna svettades när man öppnade på morgonen (jag hade stalljour ibland på morgonen)
Stall 3 (ko ladugård byggt 1960- tal) takhöjd 290 cm. Också ca 30 hästar. Här skulle ventilationen ställa in sig automatiskt genom små luckor som skulle öppnas när luftväxlingen blev för liten. Det vara bara det att alla de här små luckorna hängde sig i stängt läge stup i kvarten och då stängdes ventilationen av för att inte bli överbelastad. Såg hur det meckades med detta stup i kvarten, min ena häst började hosta efter ett par månader i detta stall
Stall 4 (i två delar, en med takhöjd ca 280 cm en nybyggd del med öppet upp i nock) 28 boxplatser. Här var luften bra men halmen KATASTROFAL och hästarna skulle ofta gå lektion kl 9 eller 10 på förmiddagen så de skulle stå inne medan stallpersonalen mockade och ströade. Ibland blev det så dammigt så det var som dimma inne i stallet. Och där stod hästarna i sina boxar. Praktiserade här en period. Ganska många hästar hostade under lektionerna framförallt de som var lite äldre
Naturligtvis ska inte en häst behöva huka sig för att gå eller inte kunna stå normalt inne i stallet men när det handlar om cm är det ju löjligt för det är inte cm som avgör om luften är bra eller inte.
Sen visst så kan ju hästarna slå nacken i taket men betydligt farligare är alla dessa boxdörrar med öppningsbart galler för då slår hästen nacken i en regel av järn och den är hårdare än ett trätak.