Djurskyddslag för vem?

Sv: Djurskyddslag för vem?

KL

Jag undar vilka befogenheter en djurskyddsinspektör har. Att göra kontroll/inspektion förstår jag, men sedan.

Som djurägare måste man väl ha rätten att yttra sig innan de gör något?

Tänker på den stackars mannen som fann sin hingst död, avlivad på uppdrag av djurskyddsinpektör (om jag kommer ihåg allt rätt). Får man göra så?

Vilka sanktioner kan man sätta in mot en myndighetsperson som utövar maktmissbruk? Förr fanns det ju något som hette tjänstemannaansvar vilket innebar att en myndighetsperson faktiskt kunde dömas för tjänstefel om denne gick utanför ramarna för sitt uppdrag.

Någon som vet?

Som så ofta så förutsätter ju lagen att man har med ärliga människor att göra och att inspektörerna inte drivs av makthunger, personliga vendettor etc och att alla privatpersoner också är ärliga och inte anmäler för att hämnas i vårdnadstvister, skuldemål, grannfejder etc. I det ideala samhället vore ju allt gott och väl men nu är det så att djurskyddsinspektörerna har i stort sett försetts med obegränsad makt och kan ta ut straff oavsett vad en domstol dömer senare. En människa i den positionen som besitter begränsad kunskap (läs har sämre kunskap än de som de är satta att kontrollera) och måste motivera sina insatser på annat sätt och inte känner någon sympati med sina "objekt" bäddar inte bara för konflikter utan för katastrofer och i värsta fall förstörda liv eller död. Bodil "minicirkus" Granberg var ett av djurskyddslagens dödsoffer förra året när hon tog sitt eget liv efter många års kamp mot mätande myndigheter och anmälande grannar.
Det tillsammans med att det är bara inspektörerna som hörs i pressen, så är den vanliga djurägaren praktiskt taget rättslös. I vart fall kostar det mycket tid och pengar att driva processer och överklaga och fredlös och dömd i allmänhetens ögon som djurplågare lika hemskt som pedofil etc. Myndigheten kan på det sättet förstöra ekonomin (stänga av mjölkhämtning etc), ditt rykte och din hälsa.
Tjänstemannaansvaret togs bort av Olof Palme.

Har nu suttit och sträckläst denna tråden. Väldigt intressant. Jag kan bara hålla med om att det går till överdrift många gånger, den energi och de pengar som läggs på att mäta futtiga centimetrar istället för att bara se till att djuret har det bra och mår bra, borde läggas på de ställen där djuren verkligen far illa (för det finns en hel del sådana ställen!). Sunt förnuft!
Är uppvuxen på en gård från 1800-talet, där vi byggt om ladan till stall. Hade en djurskyddsinspektör ute hos oss för ett par månader sedan. Våra hästar går ute så många timmar som möjligt varje dag (på sommaren dygnet runt), på tre hektar stora åkrar som vi har full översikt från huset, har ett "hästhus" att gå in i när det blåser/regnar, STORA boxar med stora fönster till varje box, väldigt bra luft med stor luftutbyte o lufttrumma i taket, MEN det är tre centimeter för lågt till tak! Och det får vi no mercy för. Om man gångrar högsta hästens mankhöjd med 1,5 så blir det 1,17, men då finns det en minimigräns på 2,20. Om vi inte lyfter taket med tre centimeter så kommer vi inte få ha hästarna kvar i stallet tids nog. Sen att hästarna är friska och välmående och inte kan ha det bättre spelar ingen roll. Hur är det sunt förnuft? Men han sa tydligt "Nu är det dessa föreskrifterna jag har, och jag kan ju inte göra ett undantag för er skull".
Jo just det en sak till sa han: "Ja han är ju lite fläskig, du borde rida lite mera". Vad är det för påhopp. Hästen går på sommarbete och är sunt rund, inget fetknopp alls. Där visade han sin brist på kunskap, med tanke på att hästen är av rasen Welsh Cob och är därmed av en grövre typ, om det kanske var det han syftade på. I sitt förhållande mot oss så märktes det att han var från "en myndighet", på snäppet till arrogant, bara för att han vet att han har makten på sin sida.
Så enligt denna erfarenheten så kan jag hålla med några av föregående talare :)

De kan medge avvikelser i befintliga stall, så länge de är små och inte inverkar menligt på hästarnas välfärd. Sen om det gäller även t ex takhöjd vet jag inte.

Däremot, om man har flera 'små' fel brukar det bedömas hårdare än en avvikelse.

Men låter konstigt om du fick stallet utdömt helt efter det du beskriver.

Sen, jag tycker det är BRA att de även påpekar överhull vid inspektioner, även om det kan sägas lite bättre än med just det ordvalet. En cob ska inte vara tjockare än ngn annan ras, däremot är ju hela benstrukturen osv grövre så en smal cob och ett smalt fbl SER inte lika ut, men de har samma normalhull.

De kan medge avvikelser i befintliga stall, så länge de är små och inte inverkar menligt på hästarnas välfärd. Sen om det gäller även t ex takhöjd vet jag inte.

Nää, men tre centimeter är ju verkligen bara löjligt, då det inte kommer att påverka hästens hälsa i något mått :confused: Hade det varit decimetrar vi pratar om så är det ju en annan sak.

Sen, jag tycker det är BRA att de även påpekar överhull vid inspektioner, även om det kan sägas lite bättre än med just det ordvalet. En cob ska inte vara tjockare än ngn annan ras, däremot är ju hela benstrukturen osv grövre så en smal cob och ett smalt fbl SER inte lika ut, men de har samma normalhull.

Nej, det är väl klart de inte ska vara tjockare än ngn annan ras, det skrev jag inte heller :) Men det är klart att hästen har lite mera hull på sommarbete än normalt, konstigt vore ju annars.

Nää, men tre centimeter är ju verkligen bara löjligt, då det inte kommer att påverka hästens hälsa i något mått :confused: Hade det varit decimetrar vi pratar om så är det ju en annan sak.

Nej, det är väl klart de inte ska vara tjockare än ngn annan ras, det skrev jag inte heller :) Men det är klart att hästen har lite mera hull på sommarbete än normalt, konstigt vore ju annars.

Det finns möjlighet att göra undantag även för takhöjd fick jag höra.
Ring och tala med Jordbruksverket, de har faktiskt koll ;)
Vill du ha namnet på personen som kan alla dessa regler som ett rinnande vatten, skicka mig ett PM :)

Var står det att hästen står på stall hela vinterhalvåret??? Förklara gärna för mig vilken typ av träning en brukshäst som vintertid drar timmer i skogen två till fyra dagar i veckan bedriver. Jag tror inte du har en aning om vika krafter som krävs för denna brukshäst för att bedriva sitt arbete och vikt av återhämtning när du skriver "Tycker du att det räcker att köra en häst i skogen två-tre dagar i veckan?"

Ja om vi talar om brukshäst vilket va fallet, talar vi om hobbyhäst så är svaret nej.

Vilken konstig argumentation. Har jag missuppfattat eller tycker du hästen kan stå stilla i spilta under hela tiden däremellan? För det var ju det bonden sa, han trodde att det räckte med att hästen kom ut 3-4 gånger i veckan på körtur.

Nu är det ju helt nyligt ändrat att en häst ska få komma ut dagligen, men tidigare så fanns det ju faktiskt inget krav på utevistelse hör hästar utan många tillbringade/tillbringar hela sitt liv i ridhus eller boxen. :(

Låter som du träffat en nitisk liten varelse ;) 3 cm är inget jag personligen skullle bråkat om, så länge hästarna får plats utan problem.

Reglerna om takhöjd handlar om att få till en tillräckligt luftvolym inne i byggnaden. Hästar är som vi alla vet känslia för dålig luft, de får lätt problem med luftvägarna.
Tror jag pratat om det tidigare i tråden.

Är det ingen stor verksamhet eller under fem hästar brukar man inte bry sig om så små avvikelser.
Även om det är en större anläggning hade man nog många gånger valt att bortse från det, åtminstone jag själv.

Mår djuren väl och miljön är välskött och anpassad efter individerna är det bra djurhållning, oavsett om taket är 2,17 cm eller 2,20 cm.

Får väl hoppas det reder ut sig, att höja tak är inte gratis.

Vilken konstig argumentation. Har jag missuppfattat eller tycker du hästen kan stå stilla i spilta under hela tiden däremellan? För det var ju det bonden sa, han trodde att det räckte med att hästen kom ut 3-4 gånger i veckan på körtur.

Njae,, du kanske ska läsa boken först,den heter Den sista bonden i Tämmesboda innan du uttalar dig . Jag förstår dock hur du menar med "körtur" men i detta fall så talar vi skogsbruk,, Inte en stilla lunk på 1/2 timme släntrande i Liljansskogen med en hästägare som sedan säger oj oj vad han blev trött,, t.o.m. lite svettig under nackstycket.

Det framgår oxå att hästen under en dryg halvtimme fick välja fritt om han ville stå kvar i spiltan eller gå ut ur stallet med inpektören va där. Efter en dryg halvtimmer frågade bonden inspektören varför hästen fortfarande valde att stå kvar i box och vad dom nu skulle göra..

Om hästen får bestämma så låt den för en gång skull bestämma i stället för att hela tiden bestämma vad hästen ska göra. Det måste vara jävligt jobbigt att som häst hela tiden bli påtvingad av vad människan hela tiden anser att hästen för stunden ska göra eller utföra.

Låta hästen bestämma...

Hästar är vanedjur. Dvs en häst van att stå innen kommer att fortsätta göra det tills den inser fördelen med att gå ute.

Många är de hästar som är vana att gå in t ex kl 18, som släpps på sommarbete, och kl 18 står vid grinden. Av ren vana, och för de förväntar sig kraftfodret serveras.

Samma hästar brukar inte ens vara i närheten av grinden kl 18 första dagen 'hemma'. Men ge dem en vecka så står de troget där.

Så ska man låta hästen välja ska man ju göra det från början om man ska få ett ärligt svar, alternativt ska man ge den tid OCH visa den vad alternativet är, och se till att det är samma sorts och lika mycket mat på båda ställena osv.

Min som står på boxvila, han går inte ut om jag öppnar dörren. Inte för han inte VILL gå ut, utan för att han vet att han ska inte gå ut, och att man inte får gå ut förrän matte sagt okej.

Ställer jag honom lös på stallgången med öppen port står han kvar. Inte för han VILL stå inne, utan för han vet att han inte ska gå ut och att man inte får gå ut utan tillåtelse.

Skulle jag öppna boxdörr + port och gå därifrån så efter sisådär 30 minuter skulle jag garanterat ha en häst utanför stallet. (Även om vissa väluppfostrade klarat det med. Som när jag glömde 'låsa' boxdörren för V när man har konv. Porten var öppen. Jag åkte och handlade. När jag kom hem hade han puttat upp dörren, men stod snällt kvar i boxen. INTE för han ville utan för att han var väl uppfostrad och med en enorm vilja att 'göra rätt')

Inte för att detta kanske tillför diskussionen så mycket men jag tror att det är väldigt olika för olika hästar.

Har själv en häst som älskar att vara inne:) och han får välja själv, dvs han kan vara både ute och inne. Han är ute en stund, går sedan in och ställer sig och vilar lite, går ut en sväng igen osv. Är det dåligt väder så vill han inte vara ute, står och skakar och fryser, äter inte oavsett hur fint hö han får ute.

När jag ser hästar stå i kala hagar utan skydd för vind och regn m.m. och bara står och hänger får det mig verkligen att fundera på vad som är lidande.

Reglerna om takhöjd handlar om att få till en tillräckligt luftvolym inne i byggnaden. Hästar är som vi alla vet känslia för dålig luft, de får lätt problem med luftvägarna.
Tror jag pratat om det tidigare i tråden.

Även med godkänd takhöjd är det ju så mycket annat som spelar in för att få tillräcklig luftvolym. Är det inte dags att verkligen börja mäta luftens kvalité? Det måste väl ändå i dagens datoriserade värld gå att konstuera en liten dosa som kan sättas upp i en plomberad låda i stallet och som mäter och registrerar om det är dålig luft. Sätt upp den under en veckas tid i varje stall.
För problemet som jag ser det är att även om det finns en på pappret (ritning) eller till utseendet fungerande ventilation så går det väl inte att avgöra hur bra den verkligen funkar eller om den verkligen funkar eller omd en är rätt inställd om man inte är där på morgonen när dörrarna öppnas efter att ha varit stängda en hel natt?

Jag har under de senaste tio åren vistats i 5 olika stall förutom mitt eget.
Det enda som hade bra luft var ett litet stall med lågt i tak och smal stallgång.

Stall 1 (byggt sent 1990-tal ) snålbyggt, även då ventilationen stod på max var luften unken och kändes syrefattig på morgonen. Tyvärr frös vatten ledningarna så fort termometern nosade på minusgrader så lämna dörrarna öppna var inte att tänka på. Stall rymde ca 40 hästar. Jobbade här en period

Stall 2 (kan ha varit byggt 1970- tal) först ett hönshus men urblåst och rymde nu nästan 30 hästar. Här var det öppet ända upp i nock och det borde varit bra luft. Men stallägaren och ett par till hävdade hästarna frös och skruvade ner ventilationen. Så vissa dagar var det så fuktigt och kvavt att hästarna svettades när man öppnade på morgonen (jag hade stalljour ibland på morgonen)

Stall 3 (ko ladugård byggt 1960- tal) takhöjd 290 cm. Också ca 30 hästar. Här skulle ventilationen ställa in sig automatiskt genom små luckor som skulle öppnas när luftväxlingen blev för liten. Det vara bara det att alla de här små luckorna hängde sig i stängt läge stup i kvarten och då stängdes ventilationen av för att inte bli överbelastad. Såg hur det meckades med detta stup i kvarten, min ena häst började hosta efter ett par månader i detta stall

Stall 4 (i två delar, en med takhöjd ca 280 cm en nybyggd del med öppet upp i nock) 28 boxplatser. Här var luften bra men halmen KATASTROFAL och hästarna skulle ofta gå lektion kl 9 eller 10 på förmiddagen så de skulle stå inne medan stallpersonalen mockade och ströade. Ibland blev det så dammigt så det var som dimma inne i stallet. Och där stod hästarna i sina boxar. Praktiserade här en period. Ganska många hästar hostade under lektionerna framförallt de som var lite äldre

Naturligtvis ska inte en häst behöva huka sig för att gå eller inte kunna stå normalt inne i stallet men när det handlar om cm är det ju löjligt för det är inte cm som avgör om luften är bra eller inte.

Sen visst så kan ju hästarna slå nacken i taket men betydligt farligare är alla dessa boxdörrar med öppningsbart galler för då slår hästen nacken i en regel av järn och den är hårdare än ett trätak.

Senast ändrad:

Ja du om ngn borde ju veta med din gedigna erfarenhet. Varför framgår det mellan raderna att så inte är fallet???

Förklara bara en så enkel sak som när hästarna släpps ut i hagen en regnig dag,, varför står dom och trycker vid grinden och sänder signaler att dom vill gå in igen efter fem minuter. Låter man dom vara kvar ute så står dom "lydigt kvar" hela dagen på samma fläck tills dom enligt rutinerna tas in på kvällen.

Förklara oxå vad du menar i egen sak, jag menar du säger att dom är vanedjur. Ett vanedjur som blivit skodd och verkad regelbundet under flera år borde väl vara väluppfostrad med en enorm vilja att "göra rätt" Inte flesa runt sända signaler att jag vill ut i min hage istället för att stå här.

Du behöver inte förklara föresten,, du har redan tidigare gjort det så många ggr att helhetsbilden har framkommit.

Det ska bli kul när (om) den dagen kommer och du öppnar en tråd med en nöjd häst som just utfört ett dagligt arbete och sedan ge den ett alternativ så den själv för bestämma..

Det är inte alls svårt, problemen uppstår bara på understimulerade hästar eller hästar som hela tiden utsätts för männsklig påtvingad vanebildning.

Dom mest "hemska hästar" är tyvärr dom som blivit så vanebildande att dom t.o.m. river både box och inhägnad så snart det diffar på 5 minuter.

Vildhästar är absolut inte några vanedjur, deras vanor beror helt och hållet på miljö,klimat och som många andra djurs naturliga beteende,, deras vanor utgår i från ljusets inträdande och mörkrets fallande.

Hästar är vad man gör dom till,, svårare än så är det inte. Sunt bondförnuft skulle inte skada många av dagens hästägare och inspektörer att gå en kurs i.

Jodå, jag tror absolut det finns hästar som föredrar inne, likväl som de som aldrig skulle gå in om de slapp. Men just att 'låta hästen välja' är inte lika enkelt som att i 30 min se vad den gör. Utan där spelar vana osv in. Så ska man låta hästen välja krävs så mkt MER än så. Det går inte avgöra på 30 min med en häst som i X år haft det på ett visst sätt.

Så jag är FÖR att låta hästen välja så långt det går, men anser inte Coaris exempel är att ärligt låtit hästen välja. Medan t ex ditt låter som det.

Förklara bara en så enkel sak som när hästarna släpps ut i hagen en regnig dag,, varför står dom och trycker vid grinden och sänder signaler att dom vill gå in igen efter fem minuter. Låter man dom vara kvar ute så står dom "lydigt kvar" hela dagen på samma fläck tills dom enligt rutinerna tas in på kvällen.

Jag kan inte svara på det eftersom mina hästar inte gör det. Det har tagit ett tag för hästar som när de kommit hit varit t ex vana att gå inne tidigare än de tagits in här att ställa om, på samma vis som det tagit mina egna ett tag att ställa om när jag börjar ta in dem senare/tidigare än normalt. Men mina hästar har med ett enda undantag inte varit berörda av dåligt väder i meningen regn/snö/blåst alls. Det som kan få dem att vilja komma in i förtid är hårt insektstryck - då får de gå in.

Ett vanedjur som blivit skodd och verkad regelbundet under flera år borde väl vara väluppfostrad med en enorm vilja att "göra rätt" Inte flesa runt sända signaler att jag vill ut i min hage istället för att stå här.

Om det är en sådan typ av häst, ja? Inte alla har den där stora viljan göra rätt. De jag haft som varit väldigt mån av det har jag kunnat ställa lösa på stallgången för att skos, och för den delen gå därifrån med. Jag har dock aldrig påstått att alla mina hästar varit/är extremt väluppfostrade med en enorm vilja att vara till lags. Jag gav det dock som ex på varför öppna dörren i 30 min och stå och titta vad som händer inte nödvändigtvis säger vad hästen vill.

Skulle jag öppna dörren för shettisen är han ute innan jag hunnit få upp den helt t ex. (Han är dock utmärkt exemplarisk vid skoning, trots att han bara är skodd två ggr i sitt liv, så det behöver inte hänga ihop)

Det ska bli kul när (om) den dagen kommer och du öppnar en tråd med en nöjd häst som just utfört ett dagligt arbete och sedan ge den ett alternativ så den själv för bestämma..
Jag har haft flera sådana hästar, men jag skriver sällan trådar (mest för de inte passar in någonstans) med 'ville bara säga att allt är så bra, kul va'. Det inträffar rätt ofta i bloggen dock.

Hästar är vad man gör dom till,, svårare än så är det inte.
Är ju precis det jag säger. Så att öppna en dörr till en häst som är van att stå inne utom när den selas på för att arbeta, den kommer inte direkt bara knalla ut.

Kan inte heller uttala mig om Coaris exempel, vad jag egentligen ville var att säga att det inte är så lätt att veta vad som är rätt.

OT
Personligen tycker jag det är sådant skitsnack när folk säger att hästarna skall ha det naturligt och gå ute i någon liten hage utan skydd, stimulans m.m.
Det finns inget naturligt utifrån hästens perspektiv (om man med hästens perspektiv utgår från kringströvande bytesdjur/flyktdjur) i människans hästhållning. Man kan ju fundera på om hästen som art hade funnits kvar om inte människan hade domesticerat arten. Hur många riktiga vildhästar finns det egentligen?

Som känd veterinär sa vid en föreläsning, vi parasiterar på ett annat djurs förmåga och för detta betalar vi foder, stall m.m.

Sedan kan man ju fundera ytterligare på om kringströvande beror på rörelsebehov eller att sökandet efter mat "tvingar" hästen till rörelse. Med detta menar jag inte att rörelse är av ondo, det finns nog ingen levande varelse, inklusive människan, som inte är byggd för rörelse.

Jag skulle gärna vilja höra djurskyddsinspektörers definition av lidande för hästar.

Senast ändrad:

Jag trodde att boken som diskuteras här är "Vi har avlivat din häst, den ligger under pressenningen".Av Anders Thelin; Per Michanek; Lars-Ola Borglid.

(inte riktat till någon) Förlåt mig om jag inte vet så mycket av det jag pratar om men det finns bara ett sätt att lära. Djurskydds reglerna finns ju till av en anledning. OM nu inspektörerna inte vet något om djur och bara går med tumstock i högsta hugg. (vilket jag inte haft anledning att tro) De kan ju inte klaga om det inte finns något att klaga på? Om ett stall är 2 cm för lågt. Då är det för lågt och Brunte som e ... cm hög ska inte stå i stallet... ?? Reglerna finns till av en anledning och de ska upprätthållas även om man inte gillar de som upprätthåller dem. Jag skiter fullkomligt i vilka psykiska problem Bruntes ägare har. Han har en häst, kan han inte sköta den så ska han inte ha en häst. Medlidande och hjälp kan han få när han inte har en häst som far illa...

Det folk vänder sig emot är ju när de anser att reglerna är för strikta, och där t ex 3 cm takhöjd inte på minsta vis inverkar på hästens välmående.

ANg det fall som beskrevs så ställer jag mig som sagt frågande till att de dömde ut stallet om ENDA anmärkningen var att dte var -3 cm under minimitakhöjd, och hästarna där ändå hade minst 1.5 * mkh i takhöjd.

Men just takhöjdsreglerna är en av de regler som oftast kritiseras. Ibland med fog, ibland inte. Men ska reglerna följas STRIKT, så får jag inte ha en 1 meters shetlandsponny i ett stall med 2 meters takhöjd - för stallet håller inte minimimått (2.20 cm) i takhöjd. Trots att ponnyn har mer 'luft ovanför öronen' än t ex en liten stor häst på 1.50 cm i mkh som har 2.25 m takhöjd.

Samtidigt är bland annat takhöjd en del i hur stor luftvolym stallet har, så att isolerat titta på takhöjd blir inte bra.

Men just därför FINNS möjligheten att i befintliga stall medge undantag för små måttavvikelser som inte inverkar på hästarnas välfärd. Men där verkar det vara väldigt olika hur strikt inspektörerna tolkar.

Men 2 - 3 cm för låg takhöjd behöver alltså INTE behöva att Brunte far illa. På samma vis som Brunta kan fara illa även om vartenda mått är på pricken.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 900
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka