Djurskyddslag för vem?

Sv: Djurskyddslag för vem?

Vi håller oss till fång...

Men jag har aldrig hört om en travare som fått fång, och då menar jag rasen, inte det arbete de utför.
För att vara tydlig så har jag, med närmare eftertanke, aldrig hör varken en ridtravare, pensionerade travare, fölsto, avelshingst som fått fång?
Har jag bara missat alla?

Jag kan svara utifrån egen erfarenhet. Travare som ras är tyvärr inte förskonad från fång. Har sett några stycken men det har varit fråga om travare som ej är i travträning och en gemensam faktor för dem har varit att de varit mer eller mindre överviktiga och inte särskilt vältränade vid sjukdomstillfället. Om du vill veta mer om respektive fall kan du PM:a.

Jag förklarar för dem att jag skickat passet till Weatherby's i England, som har hand om stamböcker och pass för de engelskfödda fullbloden, för uppdatering och skickar in en kopia på förstasidan där passnummer, härstamning och chipnr står. Det duger inte enligt dem, de vill se livsmedelssidorna också. Jag förklarar att det står i passet att hästen har livtids karens efter narkos. (Jag tänkte först att det borde räcka, men eftersom allting har blivit så petigt så var det nog bäst att få section IX tillagt också. Passet är utfärdat 1999 innan dessa sidor fanns). Sedan har jag inte hört ett ljud.
I fredags kom protokollet.

---.

Bägge punkter sägs vara en brist.
Jag blir anmäld för ett sår och den anses befogad för att hästen saknar pass och journaler?!:confused:

Fast 'journalkravet' gäller bara livsmedelsproducerade djur. Så där är det ju rent felaktigt att du behöver ha 5 års journaler om passet är 'kryssat', dvs hästen är undantagen från livsmedelsproduktion?

Ang det btw, lite spinoff. Men min fblherres pass var också utfärdat innan de nya reglerna, så när jag köpte honom saknades ju helt del att undanta från livsmedelsproduktion etc. kontaktade weatherbys, som mot en avgift på 100 kr skickade ett kompletterande blad. Mao fanns hela undantaget från livsmedelsproduktion på ett - lösblad. Kändes lagom säkert. Om jag 'tappade bort' det så skulle ju inte slaktkarensen synas alls..

Min käre VAT,, tror du att detta är helt främmande för mig??? Jag är av Jordbruksverket Godkänd hovslagare vilket innebär att jag t.o.m. får sko/verkan en häst med feber vilket är ett lagbrott sedan 1/1-2010 likväl att behandla hovbölder, verka eller sko en häst som uppvisar smärta eller fång.

Jag får t.o.m. enskilt utföra hovvård på en klinik utan att berörd veterinär har minusiöst uoosigy/kontroll över mitt utgörande. Hur många av dagens hovslagare på klinikerna tror du har den befogenheten??? Lista på detta kan du som yrkesutövare begära in från Jordbruksverket.

Nu ska väl inte denna tråd handla om hur många yrkesutövare som begår lagbrott sedan 1/1-2010 och vilka kliniker/veterinärer som ligger i riskzonen att bli anmälda till Jorbruksverket med allt vad det innebär..

Det räcker väl att vi focuserar på hur djurskyddslagen för dagen är utförmad i allmänhet.

Tro mig,, jag har sett mer än vad du i hela ditt liv kommer se när det gäller djurskyddslagen utformning för dagen.

Förstår du inte varför det ofta går så långt att avlivning är det enda humana för individens framtida välbefinnande??

Det där ang Godkänd Hovslagare diskuterade jag med några hovslagare i måndags när vi var på Strömsholm. Några som blivit godkända hovslagare hade visst inte ens gått utbildningarna som krävdes eller hur det nu var. Jag fick det förklarat men kommer inte ihåg exakt hur det var. Något om något papper som skulle in och då kunde dom skicka in det pappret för att bli godkänd med och det gick igenom.. Som sagt, jag kommer inte ihåg storyn bakom. Flera kunde iaf inte smida en sko utan var Godkänd av Jordbruksverket iaf, medan några av dom jag pratade med kan det och varit med i Sm bla med goda resultat men har inte fått "tillståndet" klart ännu..

Fast 'journalkravet' gäller bara livsmedelsproducerade djur. Så där är det ju rent felaktigt att du behöver ha 5 års journaler om passet är 'kryssat', dvs hästen är undantagen från livsmedelsproduktion?

Ang det btw, lite spinoff. Men min fblherres pass var också utfärdat innan de nya reglerna, så när jag köpte honom saknades ju helt del att undanta från livsmedelsproduktion etc. kontaktade weatherbys, som mot en avgift på 100 kr skickade ett kompletterande blad. Mao fanns hela undantaget från livsmedelsproduktion på ett - lösblad. Kändes lagom säkert. Om jag 'tappade bort' det så skulle ju inte slaktkarensen synas alls..

Det som retar mig är att de inte ens har koll på sina egna regler och undantag.
Eftersom de inte ens kollade ID på hästen, hade jag ju i princip kunnat plocka ut vilken häst som helst ifrån hagen och visat upp...
Att komma på i efterhand att passet ska kollas o kräva en inmailad kopia, visar ju inte heller att just det passet hör till den kontrollerade hästen.
Jag hade ju kunnat göra det enkelt för mig och skicka in det andra fullblodets pass :devil:
Undantag finns enligt EU-förordningen ju vid särskilda skäl: tex när passet är inskickat till utfärdaren för uppdatering, men det verkar de ju inte veta :crazy:

KL

Jag fattar inte egentligen sådana här tråder för det blri så mycket konstigt sidotjaffs

Men det finns ju en etologisk aspekt av det hela. En häst som är gjord för att leta föda och strosa 16 timmar om dagen måsr självklart inte bra av att stå still i en spilta. Och också ur etologisk synvinkel så är spiltan bara den :eek: Man fråntar hästen att vara häst, den får stå parkerad som en annan traktor

Jag tycker att det är bra att det finns regler för hästhållning, sedan är tyvärr djuskyddsärendena ibland på en helt makaber nivå, och då kan det kanske ses som petitesser vissa bestämmelser.

men ribban måste klart upp vad som är okey

jag undrar om det var sthu som skrev om detta bildningsförakt. jag som kom in i bokslukaråldern och aldrig kommit ur den. har trott att det handlar om val, att man läser för att man vill. För att man är intresserad

Men inser nu mer och mer att det också kan handla om de som inte klarat skolan bra och därför inte läst vidare - ofta känner de sig i ett sådant underläge så - de förkastar bildning som en ren försvarsmekanism för att slippa känna sig mindre värda

Fläskar man på då med bokliga argument - så går de bara ännu mer i försvar

Det ÄR svårt att tala med bönder på bönders vis, för man ber dem förkasta ALLT de lärt sig.

Sent inkommet och kanske meningslöst inlägg, men jag har funderat mycket på detta hur man förhåller sig till djur.

Och framförallt så är det nog svårt att motivera varför hästen skall ha det som korna och grisarna inte får

Växer man upp på landet där det är naturligt att sätta fast djur låta dem stå inne i sin egen skit - så har man nog aldrig funderat över hur det påverkar djuret

De har ju ibland också hunden bunden, eller inne i en liten rastgård. jag tror inte man tänker på hur djuren upplever situationen.
Man bara gör som man alltid har gjort - skall man ifrågasätta det så får man ifrågasättta stora delar av sin existens

Senast ändrad:

Vi håller oss till fång...

Men jag har aldrig hört om en travare som fått fång, och då menar jag rasen, inte det arbete de utför.
För att vara tydlig så har jag, med närmare eftertanke, aldrig hör varken en ridtravare, pensionerade travare, fölsto, avelshingst som fått fång?
Har jag bara missat alla?

Vår travare fick en släng av fång för något år sedan när han gick på sommarbete. Hovslagaren trodde att det kunde vara belastningsfång då han hade gått upp så jäkla mycket i vikt på kort tid. Hädanefter har han fått glömma vad semester under sommartid är.

Men detta har ju egentligen inget med djurskyddslagen att göra utan med EUs pass o livsmedelsbestämmelser.
PL

Men detta har ju egentligen inget med djurskyddslagen att göra utan med EUs pass o livsmedelsbestämmelser.
PL

Det ingår i djurskyddet. Jordbruksverket har delegerat uppgiften om den kontrollen till länstyrelserna.
Ingår som punkter i inspektionerna vad gäller djurskydd.

OM det är så att det egentligen inte ingår, borde det ju vara separerat, även om inspektörerna vid besök även kontrollerar att de bestämmelserna följs.

OM det är som du säger, så är det ju ännu mer orimligt att en anonym anmälan om ett sår (där det inte fanns något som helst att anmärka på vare sig veterinärkontakter eller behandling) kan anses befogad för att ett helt annat regelverk inte anses uppfyllt.

Ingår inte i djurskyddet men hanteras parallellt/ihop.
Utifrån vad du skriver anser jag att du utsatts för myndighetsmissbruk.
Synd bara att det gör dig så bitter att du applåderar coaris idiotiska argument mot ett av framstegen i djurskyddsreglerna(visserligen urvattnat men ändå ett framsteg).
PL

Ingår inte i djurskyddet men hanteras parallellt/ihop.
Utifrån vad du skriver anser jag att du utsatts för myndighetsmissbruk.
Synd bara att det gör dig så bitter att du applåderar coaris idiotiska argument mot ett av framstegen i djurskyddsreglerna(visserligen urvattnat men ändå ett framsteg).
PL

Jag sitter och fnular på en överklagan som innehåller påpekanden om faktafel, kontrollpunkter där det står "ja" istf "ej kontr" och att det finns regler som medger undantag i just mitt specifika fall.
Jag är inte ett dugg bitter, inte heller "har jag ett förakt för bildning" som någon skrev (förmodligen har jag sammantaget fler års akademiska studier än inspektören) och jag "applåderar" inte coaris envisa påstående att stallvistelse är ett alternativ efter hårdare träning. Jag vidhåller att det är skillnad på träning för en arbetshäst o en hobbyhäst, vilket jag påpekat, men ingenstans har jag sagt att påföljande dagar ska hästen stå still.
Coari har sin käpphäst fång, men skulle man stalla in alla hästar efter träning o inte låta dem röra på sig, ja då hade vi som förr haft en massa "måndagssjuka" hästar istället. :p

Kontroll av pass etc, så nu vet jag inte från när det las över som ingående del att kontrollera vid inspektion?

Men sist de var här (i januari) så frågade jag om de ville se passen, och fick svaret 'nej det bryr vi oss inte om, det är så många hästar vars pass inte är klara och har kommit, så det kollar vi inte än'

Passtvånget är ju dock många år gammalt, men tydligen anses det inte överdrivet viktigt av alla inspektörer att kolla i alla fall..

Kontroll av pass etc, så nu vet jag inte från när det las över som ingående del att kontrollera vid inspektion?

Men sist de var här (i januari) så frågade jag om de ville se passen, och fick svaret 'nej det bryr vi oss inte om, det är så många hästar vars pass inte är klara och har kommit, så det kollar vi inte än'

Passtvånget är ju dock många år gammalt, men tydligen anses det inte överdrivet viktigt av alla inspektörer att kolla i alla fall..

Tydligen jobbar de inte likadant, vilket egentligen var poängen med att djurskyddet las över på länsstyrelserna.
Det var i januari för mig med...
Förmodligen fick du nån mer erfaren, "laid back" inspektör, än den flicksnärta med von oben-attityd som var hos mig :angel:

Det är ju inte alltid det görs en fullständig kontroll vid anmälningar så det kan ju vara anledningen till att passen inte kollades för dig för vid rutinkontroller så är passen en obligatorisk punkt.

Inte kollats i något fall. Men när Trix fick 'anmärkning' ang passet var ju efter en anmälan - om ngt annat iofs då men?

Jag bor granne med en kvinna som ständigt hotar och trakasserar mig, min dotter och mina djur. Hon har funnit att det är förträffligt att låta länsstyrelsernas djurskyddsinspektörer "göra jobbet". För en handfull islänningar i lösdrift (har haft hästar i 26 år och aldrig haft en sjuk eller skadad häst) har jag på ett år haft 6 oanmälda besök. Inspektörerna försöker desperat hitta "brister". Vindskyddet som året innan varit godkänt är nu fel. Olika hästar har vid olika besök dåligt hull. Även om hästen har täcke, hur man bär sig åt vet inte jag. Ett täckesskav stort som en femkrona åläggs jag göra veterinärbesök för till stora kostnader. (Har för övrigt fått dom i länsrätten att de inte hade rätt att förelägga mig detta). En stenmur som funnits i hundra år är plötsligt en "olycksfallsrisk". Hittar man inget på hästarna som går i lösdrift på ca 3 ha i blandad familjeflock så hotas jag med polis om jag inte släpper ut hundarna. Ingen har någonsin gått närmare dem än 3 meter och ingen har klagat på den förrän senaste gången då man efteråt beskrev dem som "toviga". Detta var en ren lögn och hade man sagt detta under besöket hade jag enkelt kunnat visa att några "tovor" inte fanns. Hittar man inget på hundarna, ger man sig på mina tjoget frigående dvärghöns eller så räknar man katter (4 st). Sen kommer man med en lista på "brister" för att kunna motivera flera "uppföljningar" då man "hittar" nya "brister" osv och kan ta ut besöksavgifter. Anmälaren behöver bara fladdra med ögonfransarna så kör de 8 mil och räknar med att jag skall ta ledigt för att guida i sommarhagen. När jag påpekar att anmälarens hundgård är alldeles för liten till de två stora brukshundar som sitter där orkar de aldrig åka 200m trots att jag säger att det är en officiell anmälan och inte är anonym och grundar sig på fakta, så det gäller inte lika regler för alla. Storbonden på andra sidan med femhundra djur hade de aldrig besökt och tänkte inte göra det heller fast jag påpekade att djuren inte alls hade det lagstadgade utrymmet. Det tolkar jag som att det är lätt och roligt att fördriva en förmiddag i min beteshage, men utan intresse att kolla upp lantbrukets djur.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Börjar med ett tydliggörande; man ska behandla djur med respekt och god omvårdnad - det finns både djur och människor som verkligen behandlas illa och därför måste få hjälp.

Jag har läst boken och blev lika beklämd av att läsa den, som jag tidigare blivit av att följa en del av fallen som är beskrivna. För mig har det länge stått klart att det inte handlar om djurskydd i första hand, utan om att skapa arbetstillfällen och att skaffa sig makt. Det finns fler djur än hingsten i boken som avlivats på märkliga grunder. Fullt friska djur!
Jag är glad att den här tråden skapats för det finns skäl att ifrågasätta våra myndigheter. Min veterinär skojade och sa "det är tur att svenskarna inte är muslimer, för då skulle Al Qaida vara en liten skitsak". Det finns nog inget annat land där man måste lägga ner ett jordbruk pga att båsplatserna är 3 cm för korta (har hänt) eller att man måste bygga om ett (fint, välventilerat) stall pga att takhöjden är 2,5 cm för lågt!!!!!!!!!

För ett antal år sedan så läste en bekant annonser för att hitta ett arbete. Hon läste bla en från dåvarande "djurskyddsmyndigheten" - där det stod att de gärna såg att den arbetssökande delade veganernas syn. Var tror ni att den gamla myndighetens anställda jobbar i dag? Arbetssätten får mig osökt att tänka på STASI och SS.
Även om allt som man har fyller alla krav, så kan man ändå inte vara säker på att klara besiktningen. För - tänk om en vattenkopp skulle gå sönder precis vid besöket eller, tänk om hästen skulle halka till, eller tänk om.......

Det här är en mycket större fråga än huruvida djuret får gå ut eller inte. Det tycks vara två sidor som jobbar sida vid sida. Djurrättsaktivisterna och de som vill ha makt - för en sak är solklar - DEN SOM HAR MAKTEN ÖVER MATEN HAR PÅ SIKT DEN REELLA MAKTEN.

ja givetvis handlar det om makt. För när två djurskyddsinspektörer tittar en timme på mina tjoget frigående dvärghöns för att försöka hitta någon "brist" och när den kvinnliga inspektören till sist kryper in under hönsens sittpinnar för att ta en bild av gödseln under (!) så handlar det narurligtvis inte att man ifrågasätter att hönsen har det bästa hönsliv som tänkas kan utan det handlar om att desperat bevisa hur dålig jag är och att det de gör är befogat. Man är villig att dra det till rättegång bara för att visa sin makt. Föreläggandet skickas ut till semestern, fast man haft tre månader på sig, för att man inte skall hinna överklaga osv. Hos en äldre kvinna här tog man sig in med två poliser(!) och fångade fyra av hennes katter som råkade befinna sig inne. Motiveringen var att kvinnan var försvunnen och felet kunde inte avhjälpas! Katterna avlivades för enligt länsstyrelsen var de "värdelösa". Nu har kvinnan fått en räknng på 5000:- så någon har uppenbarligen tjänat pengar på de "värdelösa" (men märkväl inte hemlösa eller dåligt skötta!) katterna! Jag har dokumenten om någon är intresserad.

Jag känner för övrigt en mindre mjölkbonde som sedan ett par månader tillbaka tvingas hälla bort all mjölk. Han stängdes av från Skånemejeriers mjölkhämtning sedan han fått föreläggande på att en båsavskiljare satt löst. Denna hade rubbats av inspektören. Det är förstås åtgärdat men nu låtsas inte inspektörerna ha tid att komma och besikitiga på nytt så mjölken fortsätter att gå ut i avloppet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 611
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 901
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10