Sv: Djurskyddslag för vem?
Coari, ingen individ oavsett det är häst eller människa, mår bra av att vara för stilla efter ett hårt arbets/träningspass. Tvärtom skulle kroppen gynnas av att röra på sig, och även om en häst inte väljer att gå på direkten så kommer den ganska snart att vilja röra på sig i någon omfattning. Hur gör du själv om du känner att du håller på att stelna till, sätter dig i en stol och tittar på TV eller väljer du att röra lite på dig?
Människor väljer oftare fel pga lathet, medan djuren väljer pga ren instinkt. Som du själv har påpekat många gånger så är hästar flyktdjur, de vet att kroppen måste fungera hela tiden och skulle inte låta den stelna till i onödan utan om det sker så är det valet tyvärr ofta påtvingad.
Har man mer än en gång sett ett flycktdjur efter ett hårt arbetspass med fri tillgång till rörelse och den under dom första 48 timmarna inte rört sig på en större ytan än i en "påtvingad" box, vad ska man då dra för slutsats mer än att individen har valt att återhämta sig på en "liten"yta. Vill tillägga att det finns samma mängd grovfoder under dygnets alla timmar för den "fria individen på en yta stor som en box.
Du liksom jag har väl tagit del av hur hästar beter sin när dom under en hel dags ihärdande regn på morgonen blivit utsläppta i sina hagar. Dom står "tryggt" notoriskt stilla på samma fläck (pricis innanför insläppet) ända till ngn på kvällen kommer och tar in dom.
Det som gör mig irriterad är när diskuttionen går ut på att om hästen inte dagligen (helst dygnet runt) har fri utevistelse så börjar vissa tjata om vanvård och djurplågeri..
Det framgår ju både på detta forum och övrig mediabevakning att den största % av vanvårdsfall och djurplåger förekommer just i den dagliga utevistelsen och lösdriften.
PL om ngn borde väl kunna bekräfta detta om han bara "orkade" ta del av Jordbruksverkets statestik innan han uttalar sig om ngt som han utifrån sin yrkesroll om ngt borde ha faktainformation om.
Är det bara jag som noterat att denna stakars häst som "hamnat på tapeten" eftersom den skötts enligt gammalt beprövat sunt förnuft, varit del i det dagliga jordbruket året om av en ägare med långvarig kunskap om djur (bonde) trots detta vanvårdbetende enligt vissa tydligen
aldrig drabbats av fång!!
För mig är fång och återkommande fång ett allvarligare fall av vanvård och djurplågeri i form av långvarigt lidande än en stackars häst som återhämtar sig i sin box, mumsande på sedan tidigare slaget ängshö, behandlat på gammalt bondepraxis.
Om man börjar tänka lite längre vad man delger som praxis så kanske man finner nålen i höstacken. Kanske kommer framtida forskning fram till att obehindrad rörelse, eller i viss mån påtvingad rörelse inom 48 timmar efter ett
hårt arbetspass kan göra mer skada än nytta eftersom kroppens organ behöver en viss tid för återhämtning och vila. En växt eller ett mindre dåligt parti hösilage som individen utan problem med helt återhämtade organ aldrig skulle reagera på kanske framtiden kommer varna för om den utsätts för detta efter ett hårt arbete leder till att organen har en minskad motståndskraft.
Att jämföra hästars återhämtningsfas med humansidan är ju som att påstå att människan har fyra ben och är gräsätar, för mig påvisar det brist på kunskap.