Djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri?

Vad händer om hästen saktar efter då?
Jag menar, om det inte fanns något våld alls i travsport, då skulle ju kuskarna inte ha spö. De driver hästen när den ligger för långt bak, med hjälp av spöet, och det är nog inte direkt skönt?
Det finns flera drivnings trådar, där det utförligt förklaras de regler och bestraffningar som gäller för travet.
Du får inte slå hästen, du får korrigera hästen ett fåtal gånger under loppet och driva den med pisk 3 gånger under ett upplopp.
Du får inte släppa tömmen, därför får du ingen större kraft i drivningen.
Travet är hårt bevakat av både media, veteinär och övriga funktionärerer.

Om mina hästar inte vill, förbättrar jag ledarskapet med en massa övningar och det brukar räcka. Är hästen rädd vänjer jag den vid "faran" och tar ett litet steg i taget. Om jag märker att de inte har den kapacitet jag är ute efter, så får jag helt enkelt leva med det och göra det bästa av situationen. Hästar är vänner, och vänner byter man inte ut bara för att de inte är tillräckligt "duktiga".
Och du tror att travhästen är en maskin som man kan slå in vilja i?
En häst som inte vill, kan du slå dig trött på, den vill iallfall in.

Vad får dig att tro att travhästar är rädda? De har ju snarare ett rykte om sig att vara väldigt trevliga, lugna och väluppfostrade.

Vart ser du rädslan, våldet, oviljan i mina filmer undrar jag igen!?

Byter ut?
Är mitt intresse trav/hoppning/dressyr/nh/körning och hästen inte lämpar sig, så är det varken kul för mig eller hästen att fortsätta med den individen. då är det väl bättre att vi går åt olika håll och hästen får göra det den är bättre lämpad för och jag utöva det jag vill?
Hur fick du tag på dina hästar, var de ingens vän och blev utbytta? :confused:

Jag frågade trots allt först, vad gör du när om dina hästar inte vill eller kan längre?
Avlar.

Vad gör du själv?

Varför svarar du inte på de frågor som ställs till dig?

Men travhästar börja tränas för tidigt och sedan slaktas de vid 14 års ålder för att de inte håller längre. Det betyder ju att de inte alls håller egentligen. Man utnyttjar dem.

Det stämmer ju inte heller.
Travhästar får inte tävla längre än 10 för ston och 12 hingstar o valacker.

Du rider ju dina hästar, då utnyttjar du ju dem för ditt nöjes skull på samma sätt...
Vart är skillnaden?

Jag håller inte på med trav, men ändå kan jag säga att du har fått helt fel för dig. Det verkar som om du har läst för mycket i Aftonbladet utan att ha sett verkligheten. Du klagar på trav- och galoppsport men att "tvinga" en häst att hoppa skyhögt eller göra invecklade dressyrrörelser då? Det lilla jag vet om trav är i alla fall att en häst som verkligen inte vill springa är det inte heller någon som vill tävla, varför lägga ner massa tid och pengar på en sådan häst när det finns andra som tycker att det bästa som finns är att trava ikapp med andra hästar på en bana. Hästar kan gilla att springa likaväl som de gillar att hoppa, man avlar fram travhästar och man avlar fram hopphästar.

OJ. Har jag glömt slakta min 20åring:eek:
Bäst jag ringer på bilen med en gång. Synd bara för hon gick faktiskt en distanstävling förra helgen och var först i mål..

Kanske bäst att ta en del av avelsmärrarna på suteriet också. Många av dem har passerat 14 strecket. Gör det något om de får föla klart först?:confused:

Samma här, våra blir också kvar lääääängre för det mesta.

Min licenshäst är 16 år och var på dressyrtävling i dag... :D

Jag svarar visst på frågorna.
Jag kan inte mycket om trav, känner flera som håller på med det och deras syn på hästar är precis det jag säger.
Visst finns det människor som hoppar eller rider dressyr som också är dumma i huvudet, men då finns det ju det i travsporten också, och det här är ett travforum?
Många dressyrövningar är också naturliga för hästen. En öppna gör den vilda hästen när den tittar på något som kan vara farligt, t.ex. (läs Dansa med hästar , det är de reglerna jag håller mig till. )
Ökad trav däremot sliter extremt på hästen. Travhästarnas trav sliter också på benen.

Så ni menar att alla travhästar behandlas som gudar med kilometerstora hagar och massor av kärlek, lever tills de är 28 år och aldrig någonsin blir slagna? Det känns riktigt svårt att tro.
Visst, era hästar kanske har det så. Men det är väl bara att erkänna det finns hästar (speciellt i travsporten där det handlar om mycket pengar.) som inte har det bra, och då är ju travsporten det man tänker på först.
Självklart finns det hästar i andra grenar som har det lika dåligt, med det kan man diskutera i något annat forum.

Men travhästar börja tränas för tidigt och sedan slaktas de vid 14 års ålder för att de inte håller längre. Det betyder ju att de inte alls håller egentligen. Man utnyttjar dem.

Gör dom :confused:
Det vet inte min gentelman på 19 år om för han lever med välbehag i sin stora hage med sina kompisar. Ändå har han gått på banan tills han sju år :confused:

Tror det är dags för dig att växa upp och bara se allting i svart eller vitt. Det finns en massa nyanser emellan;)
Visst finns det travhästar som inte håller, men det finns det inom alla raser och grenar inom hästsporten. Kan bara säga att min fyra travhästar är det inget fel och de är i ålder från 5 till 19. Men det är inte heller något fel på mina andra hästar som är mellan 0 och 19 med mycket brokigt förflyttet. Med allt från ridskola till galopplöp och fälttävlan på hög nivå.

Jag kan inte mycket om trav, känner flera som håller på med det och deras syn på hästar är precis det jag säger.
Visst finns det människor som hoppar eller rider dressyr som också är dumma i huvudet, men då finns det ju det i travsporten också, och det här är ett travforum?
Många dressyrövningar är också naturliga för hästen. En öppna gör den vilda hästen när den tittar på något som kan vara farligt, t.ex. (läs Dansa med hästar , det är de reglerna jag håller mig till. )
Ökad trav däremot sliter extremt på hästen. Travhästarnas trav sliter också på benen.

Så ni menar att alla travhästar behandlas som gudar med kilometerstora hagar och massor av kärlek, lever tills de är 28 år och aldrig någonsin blir slagna? Det känns riktigt svårt att tro.
Visst, era hästar kanske har det så. Men det är väl bara att erkänna det finns hästar (speciellt i travsporten där det handlar om mycket pengar.) som inte har det bra, och då är ju travsporten det man tänker på först.
Självklart finns det hästar i andra grenar som har det lika dåligt, med det kan man diskutera i något annat forum.

Varför svarar du inte på mina frågor då?
Är de för svåra eller förstår du dem inte, får du gärna fråga igen.:grin:

Hästar som inte har det bra är inte utmärkande för travsport, eller någon annan diceplin inom hästsport heller.
Det finns idioter inom alla grenar.

Travsporten handlar mycket om pengar, mest till hästens fördel för dessa pengar resulterar i att de omges av kunniga människor vars arbetsmål är att deras hästar ska må bra, vara friska, glada, sunda och vilja springa, det är enda sättet att få in pengar på...

Och jag undrar fortfarande vad du tyck rom filmerna på min häst!

Nu talar du emot dig själv faktiskt. Just det att det handlar om pengar gör att dessa hästar är mer värdefulla än vissa andra och behandlas också därefter.
Kalla fakta är att en illa behandlad travhäst springer inte in några pengar.
Kalla fakta är att en skadad travhäst kostar mycket mer än en vanlig häst att hålla om man inte har eget stall.
Kalla fakta är att de unga travhästarna kostar mer i inköp än de flesta andra hästar i samma ålder i andra raser.
Kalla fakta är att trots de höga inköpspriserna inte kan försäkra en travhäst full ut som med andra hästar. Så att sköta om hästen på bästa möjliga sätt är enda chansen att ta vara på sin investering
Så det är klart att det handlar om pengar men inte på det sätt som du försöker få det till. Utan att dessa mycket ofta sköts minutsiöst för att ha det så bra som möjligt för att man inte ska förlora så mycket pengar på dem.

OJ. Har jag glömt slakta min 20åring:eek:
Bäst jag ringer på bilen med en gång. Synd bara för hon gick faktiskt en distanstävling förra helgen och var först i mål..

Kanske bäst att ta en del av avelsmärrarna på suteriet också. Många av dem har passerat 14 strecket. Gör det något om de får föla klart först?:confused:

Samma här, måste ringa mamma på omedelbums o säga åt henne att ringa slaktbilen till Lunsen 26, Tjejjen 22, Lovely 14.. Och inte att förglömma den odugliga feta ponnyn Bella på 14 år, ingen nytta förutom att existera. Och den röda, trots att hon bara är 7 år, för hon är icke ridbar så varför ska hon gå i hagen o kosta mat??

:rofl: ja jösses... sikken tråd!!

(svar till alla som är emot mig) .

Jag har egen häst, och jag använder aldrig spö, aldrig straff och aldrig blir jag arg. Man använder spö på travet, varför gör ni det?

Om hästen vill springa till 100 % ska man inte behöva driva på.

men vi säger då, att helt plötsligt så skulle alla era hästar vägra springa. Precis alla. Ni klarar inte att få dem att röra på sig på banan, alltså kan de inte vara med i fler lopp. De är inte heller sjuka, det är bara ren ovilja.
Vad gör ni då?

Jag använder HELLER ALDRIG SPÖ! Om min häst inte vill springa - ja då vill han inte springa. That's it. Då skulle jag aldrig tvinga honom att göra det heller. De hästar som inte vill springa de blir inga travare heller, så enkelt är det.
Hästar som visar ovilja att trava är det ingen som tvingar, det finns alldeles för många hästar för det. Då kan hästen istället bli ridhäst. Eller bara fritidskörning.
Och JA, det är ganska många travtränare som också håller på med ledarskapsövningar.
Skönt med spö???
Om du hade varit lite mer insatt så hade du vetat att man inte SLÅR HÄSTEN MED SPÖT.
*suck*

Och du? Hur många ridhästar blöder inte ur munnen med diverse bett och okunniga människor som DRAR den i munnen??

Det är väl klart att det finns idioter inom travet, men det finns det ju inom alla hästgrenar. Eller hur? Och tro mig, det finns skräckexempel överallt.
Det är ingen här som sagt att det inte existerar, men DU kommer in här och påstår ditten och datten och att vi inte älskar våra hästar.
Sedan börjar du fara med rena rama osanningar om att hästarna slaktas vi 14-års ålder och bla bla bla.
Tror du inte att vi travtränare tränar dressyr?
Nänä.
Då kan jag tala om att det är ytterst vanligt att det faktiskt både rids och tömkörs bland travfolket också, precis som hos ridfolket.
Men en sak bör du ha klart för dig - och det är ingen tvingar hästarna. Vill de itne springa så gör de inte det. Hästen väger i genomsnitt 400-600 kilo och det är en kraft som är mycket väl kapabel att säga till när det tar stopp.

Jag har alltid, alltid tyckt att trav är rent djurplågeri.
Hästar stressas till att springa, för pengarnas skull.
Visst finns de vissa travmänniskor som "älskar" sina hästar, men varför låter man dem då springa i ren rädsla? De säger att hästarna älskar att springa. Ja, de kanske de gör. Men när det blir allvar, på tävlingsbanan, då springer de för livet. Då flyr de från faror, man utnyttjar deras flyktinstinkt. Utnyttjar dem, bara för att de inte kan säga ifrån.
Många hästar slaktas bara för att de inte springer in tillräckligt mycket längre. Man syr igen slidöppningen på stona eftersom att luft sugs in där och gör dem ovilliga att springa.
Hur mycket travmänniskorna än säger att de älskar sina hästar, kommer jag aldrig tro dem. Om deras älskade hästar plötsligt vägrade springa, då skulle de allt inte vara lika älskade längre. Kärlek handlar inte om pengar.

Jag tycker det är djurplågeri och borde förbjudas.

Jag tycker även att fälttävlan inte borde finnas, då man riskerar hästarnas liv eftersom att hindrena är fasta i terrängen. Men det är en annan historia.

Ja, jag vill gärna höra era åsikter, varför trav inte är djurplågeri.

Berätta nu och kom inte med: du kan ingenting om travsport!
Det ger absolut ingenting, det gör bara mig och så många fler ännu mer ovilliga att tro på att trav är positivt.

Vad snackar du om egentligen??
Du drar alla över en kant, det ska man inte göra.
Min kompis har 10 travhästar , och hon behandlar dom inte som du beskriver:mad:

Har nu läst tråden och kan inte låta bli att skriva!
Håller inte på med trav men med hoppning och har sett fler av dina trådar.
Om du nu vill diskutera djurplågeri så lägg det under ett annat forum så att du kan ha med alla grenar.
Har man tävlingshästar så är dessa värda pengar, självklart. Men de tas om hand, det tillkallas veterinär när det behövs, de skos när det behövs, de får mat flera ggr per dag, mockat varje dag. Håller med dig om att det finns djurplågeri inom travet, men ärligt det finns ÖVERALLT. Hur många är det som inte skaffar häst men som inte har kunskapen till det och hästen blir lidande, för lite mat, fel anpassad utrustning med mera. Det finns många som plågar sina djur men jag skulle nog faktiskt vilja säga att tävlingshästar inom alla grenar har det för det mesta bra och tas om hand på rätt sätt. Medan många hästar hamnar mitt ute i skogen där människor med för lite kunskap tar hand om hästen.
Skulle inte hästen vilja springa skulle man nog få använda spö ända från start.

(Jag vet att det här blev en mindre novell, men jag hade inget bättre för mig.)

Vad tycker du om ryttare som ägnar sig åt sådana där galopper i full kareta i skogen, gärna över stora ängar, där man också ofta tävlar i vem som ska nå andra sidan först?
Och hur ligger det till med upploppen i hubertusjakter?
Är det också djurplågeri eftersom hästar är flyktdjur, eller blir det det först när hästarna springer på en travbana istället för en grön äng?
Eller är det kanske för att du och läskigt många fått för er att man som travhästägare per automatik drar in storkovan på sin häst och bara har två dollartecken i ögonen?

Hur är det med hästar på betessläpp som kan springa tills de blåser som galningar och svetten rinner som aldrig förr?
Visst kan gränsen mellan flykt och lek/lycko/energirusningar vara hårfin vid vissa tillfällen, men det betyder ju alltså att vi genast borde förbjuda utsläpp av hästar i stora hagar också, eftersom risken finns att flyktinstinkten KAN infinna sig under någon sekund?

Och varför utnyttjar travhästägare sina hästar mer än någon annan?
Ägnar inte ridskole-, hopp-, western-, dressyr- och hobbyryttaren sig åt precis lika mycket egoistisk utnyttjande också då?
För det finns ju trots allt inte en jävel som ärligt kan säga att de har häst, eller djur överhuvudtaget, för någon annans skull än sin egen.
Man har de djuren man har för att de får en att må bra, för att man är intresserad av att använda dem inom olika områden (agility, utställning, hästsport, whatever), och/eller för att man känner att man gör något bra när man tar hand om den stackars vanskötta hunden, eller vad det nu rör för sorts djur.
Allt, allt, allt handlar i grund och botten om egoism, direkt eller indirekt, men det finns verkligen inget som säger att det per automatik innebär något negativt för djuren.

Jag undrar också vad du tycker att man ska göra med de travhästar som ägarna av en eller annan anledning inte kan behålla när de inte längre kan tävla.
Ska man införa en lag på att travhästägare ska tvingas behålla sina hästar tills de är 30 år, så att det bara är mångmiljonärerna och tävlingsryttarna i dressyr och hoppning (undrar förresten hur de hästar och ponnyer som ses som tävlingsmaskiner där mår, när de säljs hit och dit när ryttarna utvecklas snabbt och en dag vill mer än hästen) ska ha möjlighet att få ägna sig åt sin sport?

Jag är en av dem som aldrig någonsin skulle kunna slakta en häst jag en gång köpt, så länge den är frisk och hel (men det gör ju uppenbarligen detsamma för åh så allsvetande du, eftersom du i all din kunskap vet att jag egentligen inte älskar mina hästar för att jag är travmänniska).
Därtill är jag vegetarian och på det stora hela emot att slakta djur för lättvindigt.
Men stod valet mellan att slakta eller sälja som ridhäst skulle valet inte vara svårt.

Jag är övertygad om att många starthästar som av en eller annan anledning tas bort i unga år, hade ett så mycket bättre och lyckligare liv än alla dessa sorgliga syner av gamla ridtravare som förvisso fått leva länge, men det med illasittande sadlar och bett, utan tillräckligt med mat ("Nej vi får sluta ge honom kraftfoder, det räcker med hö, jag vet att han är tunn men han blir så het annars"), felridna och med obalanserade nybörjare ("Jag fattar inte varför min travare inte kan galoppera?!", "Jag får knappt stopp på min travare när vi travar eftersom han sticker, vad ska jag göra?") på de omusklade ryggarna.

När man sedan ser alla dessa ryttare som köpt f.d. travare och alltid är så jävla noga med att säga att hästen blivit misshandlad hos travtränaren, då blir man ännu mer övertygad om att det kan vara livsfarligt att sälja travare som ridhäst, om man inte känner köparen väldigt, väldigt väl.

För när folk tar en fräsch travare i tävlingskondition direkt från banan, envisas med att genast dra ner motionsmängden till att skritta ett par korta rundor i veckan för att "den ska få lugna ner sig", och trots det ger en foderstat inkluderad femtioelva kilo havre, och hästarna sedan blir alldeles hispiga och stressade.... det kan ju absolut inte bero på något annat än att de tidigare blivit slagna av satans avkomma, travtränaren, närå.
Har tyvärr själv sett fler av mina gamla passhästar och andra bekanta gå den vägen.
Märkligt nog var 99% av de hästarna så lugna och trevliga när de travtränades, och blev monster först när de såldes som skogsmullehästar till mindre rutinerade ryttare, vilket de nya köparna förstås inte aaallllls kunnat förstå.
Stress och olater pga. plötslig överskottsenergi och hantering av osäkra människor, vad är det liksom?

Egentligen tänkte jag tillägga att det förstås inte gäller alla ridtravare och ridtravarägare.
Men eftersom du själv verkar älska det där med att dra alla över en kam så har ju du liksom redan satt nivån.

Okejokej.

Innan drog jag alla travmänniskor över samma kamm. Det var nog ganska idiotiskt gjort.
Ni är inte dom som jag trodde att ni var, helt enkelt.
Men, jag måste försvara mig lite; vissa verkar tro att jag inte alls kan rida, och att jag endast tror att man använder spöt för att slå hästen. Det stämmer inte alls. Jag vet visst hur man använder ett spö på ett korrekt sätt. Men jag har valt att rida utan det, eftersom det ser mycket mer harmoniskt ut för de som inte förstår att man inte använder spö för att slå och straffa. Jag har dock sett alltför många som använder spöt som bestraffning, alltifrån hoppryttare till trav och galoppmänniskor.

Men kommer jag alltid att önska och kämpa för att det ska finnas strängare regler i ALL hantering av hästar. T.ex. ska man aldrig få lyfta handen från tygeln eller vad man nu håller i och slå hästen med spöet. Man ska aldrig använda tyglar eller vad man nu har på ett sätt som gör att hästen känner obehag.
På ridskolan borde alla få lära sig att ilska är tillräckligt för att bryta ner en häst, men inte för att bli bästa vän med.

Jag har själv en häst som har blivit misshandlad. Han är väldigt svårhanterad och är nästan rädd för människor. När han var liten använde man hårda metoder för att få honom att lyda. Man bröt helt enkelt ner honom. Då användes spön flitigt, och därför är han nu livrädd för spön. Han är överkänslig att rida också, men är samtidigt väldigt lydig. Jag jobbar för fullt på att få honom att känna tillit till människan, och varje dag gör vi nya framsteg. Så jag tror heller inte att det är omöjligt att få en häst att göra som man vill genom att slå, skrika och skrämma den.

Menmen, jag ångrar det mesta som jag har sagt, och hoppas att ni har överseende. ;)

Hur mycket travmänniskorna än säger att de älskar sina hästar, kommer jag aldrig tro dem.
Hoppas att du även ändrat denna åsikt! ;)
Stort att kunna erkänna att man haft fel! :bow:

Lycka till i fortsättningen med dina hästar!
(Vem vet...du kanske skaffar travhäst om några år?)

Nu känns du faktiskt som en väldigt mogen fjortis och det har du min respekt för :):bow:

Fortsätter du i samma ödmjuka stil med förmågan att ändra en åsikt och erkänna att du har fel, så spår jag en mycket lovande karriär mot en bra, duktig och kunnig hästmänniska! :)

En kusk som tar tömmarna i en hand och slår med pisken med den "fria" handen får böter då detta inte är en tillåten metod av drivning.

Ja, ni har sagt det.. :cool:
Men, hur många har koll på hur hästen behandlas UTANFÖR travbanan, hoppbanan osv,?
Det är ju det jag menar, att det ska bli lika olagligt som att t.ex. misshandla någon. Om man ser några killar stå och sparka på en som ligger på marken, går man nog inte bara förbi och tänker på vädret..
Om man ser en häst som blir slagen eller på annat sätt straffad ska man alltså i princip instinktivt anmäla det, för att det är fullständigt oacceptabelt.
Om ni förstår? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 912
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben