Djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri?

Fruktansvärt.HUR kan du bara låta den stackars hästen plågas så???
Låt genast TS pussa henne 10 gånger på mulen som tröst. :angel:

Ja det loppet va tårgripande.

Missade du live sändningen från V:75 avd 6???

Min spik nr 5 Anthon Bris vann!!!! Jabba.................:angel:

Men???? Hur kunde han vinna som aldrig tidigare vunnit och genom hela loppet va så ofräch (även i provstarterna) att den borde fått startförbud!!

Jag tackar Örjan för sin mästerliga körkonst men led med hästen främst på upploppet,, här kan vi snacka om "trallopp" och mer h.b. halt häst har jag aldrig skådat som vinnare. Kanske vann den sitt förta lopp denna dag på alla tidigare otaliga försök enbart genom att den försökte springa i från smärtan och hade en kusk som va gudabenådig (som vanligt) på att måtta in linjen.

Hade detta lopp gått i Frankrike så hade det gått fett bort,, hästen hade blivit diskad och av med segern för oren trav. Jag stödjer absolut inte Fransk travsport med just denna regel anser jag att dom har som ett föredömme.

Sedan va det en annan häst som man livligt diskuterade eftersom den gick med enbart en baksko, man sa inte vilket bakben den hade sko på men ska vi gissa???? Mitt svar är på H.B.;)

Som ngn sa så går jag emot mig själv,,, trav e trav och i trav gäller det att tjäna pengar, det gäller både spelare,tränare,ägare och körsven så där e vi helt överens.

Därmed verkar vi ha olika syn på djurskyddet och vad man kan göra för att hästarna ska få en ärlig tjans att visa sina egna prestationer utan massa mickel med balanseringar och "fungerande" utrustningar för dagen för att dom ska "överprestera" i ren flycktinstinkt.

En häst som ärligt är löpsugen behöver inga hjälpmedel,, en häst som behöver hjälpmedel kommer ofelbart förr eller senare leda till individens själp medel.

Ja, den spikade jag med på ett system. ;)
Anthon bris är ingen dålig häst i grund och botten, han kom ju tex 4 i korta E3-finalen så helt kass har han ju inte varit.
Däremot kan man ju verkligen undra vad det var för fel på honom. DOCK - tror jag inte det var därför han vann, bara för att han sprang i från smärtan, hade han haft så ont hade han kastat sig i galopp istället.
DET - är hästens flyktgångart - INTE trav. Så det där med att överhuvudtaget snacka om att hästen springer pga sitt flyktbeteende är ju ren nonsens. Hästar som vinner har vad som kallas SKALLE. De fattar vad det går ut på - att sätta nosen först.
Hade det varit flyktbeteende hade hästen skenat runt banan i full galopp.

Ett punkt 21 lopp innebär väll 0 0 0 0 0 (fem ägg) i dom senaste fem starterna för att man ska "kvala" dit??

Varför en hel omelett och inga startpoäng??

Nej, det menas att man får ha max 149 startpoäng..

Anledningarna till att vi förlorade poängen var ganska många, mycket pga av hennes förmåga till startgalopp och därför måste tas lugnt från start, vilket gör att hon hamnar långt bak och måste ha stor tur i loppen för att få en bra placering..
Sen förlorade jag motivationen, hade inte tid, lust och ork att träna för start, så hon var borta 1,5 år och jag red henne mest i skogen, satte igång henne i början av sommaren 08.
Kvalade i nov. 08 och gjorde comeback i dec.
Sen har hon varit väldigt duktig, verkar ha mognat...
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=492357
Som du kan se vann hon nyligen ett "vanligt" lopp med 25 000 i första och sen var hon 4a på fina tiden 15,9a, inte illa för en 9-åring :love:

Hon är en väldigt speciell häst och har alltid varit, det är nog mest det som varit problemen med henne, hon är så förbannat envis och allt ska vara på hennes sätt, annars blir hon sur...

Konstig tråd men men, jag är travtränare o kan inte låta bli att svara. Hästarna flyr inte av rädsla på loppen dom allra flesta som är inkörda rätt o upptränade rätt älskar att springa. Jag har haft en del travare men dom har inte blivit nått, dessa har jag sålt som ridhästar då min inriktning varit trav. Nu på senare år rider jag mer än jag kör men det är en annan historia. Bla en av stona jag sålt åkte igår på betäckning o hon är lika älskad som hon fortfarande är här TROTS att hon är lite speciell.
Nu till själva travet, har en pojke, han är nu 12år gammal o har inte startat sen han var 9år då han inte riktigt har orken längre. Men han älskar fortfarande över allt annat att springa o springa o åter springa...sätt han i en vagn o du får inte stopp förrän han tröttnat..han gör till o med glädjesprång i sulkyn när han går i lite för låg hastighet så han klarar av det.
Han har sprungit en en kvarts miljon vilken är den bästa av mina hästar, han går kvar på gården som en lite skogsmulle o bara äter o har det bra. Han halvbror som inte ens kommit till start går även han hemma fortfarande för att vi ÄLSKAR DOM!!!!!!!!!!!!! Så kom inte o säg att man inte älskar sina hästar som travtränare o bara är ute efter pengar...för det är så fel det bara kan bli. Sen finns det alltid undantag av ägare men i dom flesta fall går hästarna i första hand!

Tänk att när jag såg loppet som Anthon Bris vann,så tänkte jag direkt på att coari kommer säkert att ta upp de!Och mycket riktigt!:grin:

"Man syr igen slidöppningen på stona eftersom att luft sugs in där och gör dem ovilliga att springa. "

Och det händer inte inom ridsporten heller? :grin: Det är bra att man syr igen eftersom att de kan dra in bakterier och smuts när de drar in luft och få infektioner ..
Nädu, kan lungt påstå att trav är allt annat än djurplågeri.
Skulle en häst verkligen fly skulle den inte trava heller,
Men det kanske du inte visste? :rofl:

Vill bara inflika att det är inte travet som drar in pengar utan det är faktiskt alla som spelar på trav som drar det stora lasset.

Så jag anser mig själv som en god sponsor till dagens travsport.

Go Natt.:crazy:

Men klappa dig själv på huvudet ,då!
Utan hästarna så har du inget att spela på,så hur du en vänder dig har du alltid rumpan bak!Du som tycker att trav är djurplågeri hur kan du då sponsra travet??

(svar till alla som är emot mig) .

Jag har egen häst, och jag använder aldrig spö, aldrig straff och aldrig blir jag arg. Man använder spö på travet, varför gör ni det?

Om hästen vill springa till 100 % ska man inte behöva driva på.

men vi säger då, att helt plötsligt så skulle alla era hästar vägra springa. Precis alla. Ni klarar inte att få dem att röra på sig på banan, alltså kan de inte vara med i fler lopp. De är inte heller sjuka, det är bara ren ovilja.
Vad gör ni då?

Senast ändrad:

(svar till alla som är emot mig) .

Jag har egen häst, och jag använder aldrig spö, aldrig straff och aldrig blir jag arg. Man använder spö på travet, varför gör ni det?

Om hästen vill springa till 100 % ska man inte behöva driva på.

men vi säger då, att helt plötsligt så skulle alla era hästar vägra springa. Precis alla. Ni klarar inte att få dem att röra på sig på banan, alltså kan de inte vara med i fler lopp. De är inte heller sjuka, det är bara ren ovilja.
Vad gör ni då?

Har du tittat på mina filmer?
Kan du berätta vart du ser våldet, straffet, slagen, oviljan??

Vad gör du med dina hästar när de inte kan/vill längre?

Har du tittat på mina filmer?
Kan du berätta vart du ser våldet, straffet, slagen, oviljan??

Vad gör du med dina hästar när de inte kan/vill längre?

Vad händer om hästen saktar efter då?
Jag menar, om det inte fanns något våld alls i travsport, då skulle ju kuskarna inte ha spö. De driver hästen när den ligger för långt bak, med hjälp av spöet, och det är nog inte direkt skönt?

Om mina hästar inte vill, förbättrar jag ledarskapet med en massa övningar och det brukar räcka. Är hästen rädd vänjer jag den vid "faran" och tar ett litet steg i taget. Om jag märker att de inte har den kapacitet jag är ute efter, så får jag helt enkelt leva med det och göra det bästa av situationen. Hästar är vänner, och vänner byter man inte ut bara för att de inte är tillräckligt "duktiga".

Jag frågade trots allt först, vad gör du när om dina hästar inte vill eller kan längre?

(svar till alla som är emot mig)

Vad gör ni då?

Det är bara dumt och hålla på och spekulera i sånt här,för det kommer aldrig att hända!

Kan lägga in en länk också, en häst som blöder ur munnen efter ett lopp.
Jag tycker att ordet djurplågeri kommer upp i skallen på en halv nanosekund när man ser bilden. Eller det kanske bara är jag som tycker det?
Usch, säger jag bara.
Och ja, jag är medveten om kommentaren underst till den här bilden. Men varför har man i så fall inte strängare regler?
http://www.filindeblogg.nu/?p=4528
http://www.aftonbladet.se/trav365/article4366347.ab (hela artikeln)

Senast ändrad:

Betyder spö automatiskt straff för dig? Jag vet inte hur folk i din krets gör, men i min krets används spö som en förlängd hjälp. När man sitter i en vagn har man inga skänklar eller vikthjälper. Testa själv att rida utan att använda skänklarna eller vikthjälperna, använd bara tyglarna så kan du väl själv se hur lätt det är. Spöet får inte användas till att slå hästen i trav. Den används för att visa hästen att det är dags att öka farten.

Oftast lär man hästen kommandon som t.ex.

Inget spö/bortvänt spö = lugn
Visar spöet = fokusera
Vänder fram spöet = full fart framåt.

Jag tror personligen att ridhästar byter ägare oftare än vad travhästar gör. I de flesta fall så är det vuxna människor som äger och tränar travhästar och har möjlighet att behålla dem efter att de inte längre vill tävla. (Vilket de visar tydligt).

Däremot så tycker jag de är hemskt med alla ponnier som byter ägare så fort nuvarnade ryttaren blivit 18 år och inte längre får tävla med den. Jag skulle gärna vilja se en 18åring som har råd att ha kvar en gammal ponny när h*n själv måste tävla stor häst.

Men travhästar börja tränas för tidigt och sedan slaktas de vid 14 års ålder för att de inte håller längre. Det betyder ju att de inte alls håller egentligen. Man utnyttjar dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 912
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben