Djur hjälp

Ela

Trådstartare
Vi har pratat om att barnen ska få något djur att ha inne och gosa med. (barnen är 5 och 7 år)

Katt e uteslutet då en av hundarna tyvärr inte accepterer det.

En favorit är kanin och det har vi haft tidigare fast bara i stallet, men kan en kanin trivas inne och hur får man dom "rumsrena" hade själv en kanin i mitt rum när jag var litet och den var ju i princip rumsren, fast man fick ju alltid passa på den då den älskade att gnaga på diverse olika kaplar :rofl:

Om vi nu skulle skaffa kanin så är frågan vilken ras och kön kan vara passande...Barnen vill kunna ha dom att mysa med och gärna gå ut och gå med.

Nån som har tips på andra djur???
Marsvin har väl oxå vart uppe på tapeten, men de känns lite tråkiga... Eller ??

Så kom med tips och ideer nu :bump::banana::bump:

Sv: Djur hjälp

Iller känns väl kanske inte så lämpligt för barn..? Är inte det ganska krävande djur?

Kastrerar nmen inte hanen luktar det iaf inte så gott=). Hade en kompis som hade illrar och kan tala om att man tog ett djupt andetag innan man gick in i hennes rum=) Sen kräver det ju lite större plats än kanin...

Kanin igen såklart :D Underbara djur som utan problem kan bli rumsrena, bara man orkar lägga ner lite tid på det. Sen finns det ju de kaniner som praktist taget föds rumsrena också ;)

Raser, så skulle jag nog säga Dvärgvädur eller Lejonhuvad, eller en kombination av båda, Lejonhuvad dvärgvädur :) De är ofta helt underbara, snälla och keliga. Sålde nyligen en Lejonhuvad dvärgvädurs hona till en mamma med en dotter på fem år och de är otroligt nöjda.
Skulle jag själv köpa en kanin till bara kel, så skulle jag skaffa en hane, då de ofta när de kommit ur tonåren blir så mycket stabilare i temperamentet och ofta keligare också. Men visst kan honor vara underbara också :)

Om det nu ska bli en kanin så måste det ju rekomenderas en Gotlandskanin. Den är stor, frisk, lättfödd och klarar de flesta miljöer. Framförallt kelig :love:, hanarna är underbarast men det gäller nog de flesta raser och djurarter :rofl:. Dessutom är det en svensk lantras ;)

Jag propagerar för marsvin. De är inte alls tråkiga, tvärtom väldigt personliga om man väl lär känna dem! Dessutom är de generellt sett bättre med barn än kaniner. Marsvin bits i princip aldrig.

Jag skulle mycket hellre köpt ett par marsvin till barnen, just på grund av det. Jag tror att barnen kommer att ha lättare att komma närmre marsvin än kanin. Och då blir det ju också roligare för barnen att umgås med djuren :)

Jag har haft både kanin och marsvin och jag tyckte att marsvinen bet mig oftare än kaninerna, så tror bara det handlar om individen där :P

Har egentligen ingen sådär jätte åsikt om vilket som skulle passa bäst av kanin eller marsvin. Men jag MÅSTE få mothugga lite om att marsvin är tråkiga. Själv har jag haft nio kaniner i olika omgångar och tre marsvin. Måste nog faktiskt säga att marsvinen är lite roligare om man kan säga så. De "pratar" och enligt mej är de lite mer aktiva än en kanin. Givetvis är det ju väldigt oilka mellan olika individer också men men..

Men det jag ville säga egentligen är väl att marsvin är INTE alls tråkiga :)

marsvin!!:idea:
De är mkt roligare än kaniner. Visslar när man kommer och när de är hungriga (det gör mitt i alla fall) :angel:
Och alla nästan kaniner jag har haft har bitits och varit allmänt sprattliga. (har haft minst 20 kaniner) Av raserna hermelin, dvärgvädur, lejunhuvad och någon stor prickig ras....:rofl:
Så jag rekommenderar marsvin:love:
Här finns lite bilder på mitt :banana:
http://www.pixbox.se/pic_show_id13659508.html

råttor- de bits inte alls!

Trevliga, intelligenta, lätta att dressera och mycket sociala djur. Dock behöver de självklart ha en vuxen som har yttersta ansvaret...

Rhorry.jpg

LitenCP.jpg

pluttmilla.jpg

Millanfjant.jpg

Trillian2.jpg

Senast ändrad:

Tack för alla svar :bow::bow::bow:

Migo- såna där vill ja bara ha i fällen :angel: nej skämt och sido har lite svårt för råttor även om jag vet att många säger att det är trevliga djur. (och på bilderna ganska söta)

Iller har vi pratat om men jag tror det är lite för krävande djur....

Så då verkar det som valet står mellan marsvin och kanin. Är inte kaninen lite tåligare än ett marsvin? Fast å andra sidan så är ett marsvin kanske mindre skvättig och lugnare att hantera??

tror ni att ett marsvin stökar ner mindre :angel: ja menar, ja lär ju få räkna med en hel del extra jobb i form av spån och hö inomhus.....

Kan både kanin och marsvin trivas inomhus även om det ibland blir ganska varmt i vårat hus??

Kan man ha två kanin hanar tillsammans om man kastrerar dom??? Hur är det med två honor???

Marsvin då hur trivs dom bäst???

Du skriver "mitt marsvin", kan man tolka det som att du bara har ett? Om så är fallet, varför har du bara ett marsvin?

Heeej..
Jag skulle rekomendera kanin..gärna hermelin kanin...de är jätte mysiga och blir i så jätte stora utan lagom. även perfekta att ha innomhus..jag är nu 13..när jag var mindre 7-8 år hade jag 2 marsvin..men jag tröttnade nästan direkt på dem..De luktar illa och äter och äter...nu till kaninerna.. många säger att han kaniner är värre och stinker mer..vi har haft 4 hon kaniner som var mycket jobbiggare en våran nyvarande han kanin som både är mysigare och rumsrenare..kaninen kan du ha innomhus när det är varmt..samma med marsvin..japp kaniner är roligare en marsvin för det är mer liv i dem, de springer runt och skuttar marsvinen är lite mer slöa. marsvinet kanske stökar ner lite mindre eftersom det rör sig inte lika mycket. Jag skulle rekomendera att ha 2 hon kaniner tillsammans,de är jätte mysiga mot varandra....om 2 kastrerade hanar går tillsammans kan det uppstå bråk..det går också att han en kastrerad han kanin och en kastrerad hon kanin...Om kaninen är nyfödd kan du ha den i buren upp till 2 veckor så att den lär sog var den ska gå på toa osv..och inte låta den springa alltför mycket ute de första veckorna så bör den bli rumsren.... Hoppas ni kommer på nått bra!!

Tack för alla svar :bow::bow::bow:

Migo- såna där vill ja bara ha i fällen :angel: nej skämt och sido har lite svårt för råttor även om jag vet att många säger att det är trevliga djur. (och på bilderna ganska söta)

Iller har vi pratat om men jag tror det är lite för krävande djur....

Så då verkar det som valet står mellan marsvin och kanin. Är inte kaninen lite tåligare än ett marsvin? Fast å andra sidan så är ett marsvin kanske mindre skvättig och lugnare att hantera??

tror ni att ett marsvin stökar ner mindre :angel: ja menar, ja lär ju få räkna med en hel del extra jobb i form av spån och hö inomhus.....

Kan både kanin och marsvin trivas inomhus även om det ibland blir ganska varmt i vårat hus??

Kan man ha två kanin hanar tillsammans om man kastrerar dom??? Hur är det med två honor???

Marsvin då hur trivs dom bäst???

Nja, tåligare och tåligare... Det beror ju helt på individen.
Många kaniner e ju så att dom sparkar med bakbenen när man håller i/tar upp dom. Men det är ju även i detta fall olika från individ till individ..
Jag har ett marsvin och två kaniner, vad jag har märkt är marsvinet mera städat...
Kan absolut vara inne, men då måste det ju ha varit innedjur hela hösten, man kan inte ta in dem utifrån, då får dom värmeslag:crazy: i och med att dom fått sin vinterpäls för att klara vintern. Även tvertom, man kan inte sätta ut en kanin/marsvin nu.
Hane och hane = slagsmål till den ena dör. I vanligaste fall. Finns undantag!!!
Hona och hona funkar utmärkt! (Om individerna trivs med varann)
Köp inte ett marsvin ensam! Dom tycker inte om att vara ensamma. Jag har mitt med min ena kanin:) Och det funkar jättebra!

//C.Blomqvist

Du skriver "mitt marsvin", kan man tolka det som att du bara har ett? Om så är fallet, varför har du bara ett marsvin?

Jag hade två förut men det andra dog:cry:
Och jag hat testat att ha henne tillsammans med ett annat marsvin, men hon bara bråkar.... Är gammal och sur

Kanske jag som har haft otur men jag har fått den erfarenheten att hermeliner är rätt så "tuffa" kaniner och kan vara ack så bitska, givetvis olika mellan individer men jag har då bestämmt för mej att hermeliner är lite åt de tuffare hållet om man jämför med tex en vädur eller liknande?

Det du skriver med att marsvin inte är så aktiva tycker jag låter lite märkligt? Alla mina tre jag har haft har då inte varit speciellt lugna utan så fort de kommer ur buren och har utrymme till att busa så gör de det med besked. Så det där med hur aktiva de är vill jag faktiskt motsätta mej lite.

Återigen så måste jag få säga att allt handlar ju om vilken slags individ man får, oavsett om det är marsvin eller kanin, och oavsett ras :)

Mina kaniner är de underbaraste djur jag haft, de är snälla, men glada och busiga, även keliga. Finns inget roligare än att släppa dem lösa och se dem flippa ut totalt och göra glädjeskutt efter glädjeskutt!
Däremot så har alla de marsvin jag haft varit tråkiga, högljudda och rent löjligt försiktiga av sig, de två senaste var även bitiga, så därför tröttnade jag och sålde dem.
Antar att jag bara haft otur då man hör om dem som har riktigt underbara marsvin, precis som man hör om dem som inte alls har tur med sina kaniner:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar