Djur hjälp

Sv: Djur hjälp

Måste nog hålla med där, marsvin är ett mkt bra "barndjur".. Allt beror såklart på individen men överlag så är inte marsvin speciellt "bitiga" av sig. Dessutom är marsvin lagom stora, kanske lite lättare att hantera än en stor kanin, och inte för liten och lätt att skada som tex råttor/möss/hamster osv :idea:

Ja exakt. Kaniner blir ju väldigt starka också, många gånger kan de stampa/sparka av sig ryggen om man inte hanterar dem rätt, vilket ju kan vara svårt för yngre barn att göra.

hej. Ifall ni tänker ta en kanin så rekomenderar jag helt klart dvärgväduren. den är den lugnaste rasen och passar bäst till små barn. angående att kaniner kan vara "sprättiga": kaninerna gör ofta så när dom inte vill bli bärda längre och det kan faktist göra riktigt ont...man blir riven när man försöker ta imot kaninen som bara hoppar ner från ens famn. Små barn har ofta svårt att hålla kaninen "rätt" så att kaninen tycker det är okej och inte sprätter.
Jag tycker marsvin skulle passa bättre till så pass små barn eftersom dom inte hoppar ur famnen eller liknande. Eller varför inte en kanin och ett marsvin?! dom trivs ofta bra tillsammans. kaniner kräver mycket mer än ett marsvin. visst tföttnar man kanske fortare på marsvin än på kaniner men barnen är ju små och marsvin lever bara ungefär 5-6 år medans kaniner kan bli uppemot 10. så tänk på att man måste sköta om dom även när dom blir stora.;)

Mimmi 12 år

Jag tycker marsvin skulle passa bättre till så pass små barn eftersom dom inte hoppar ur famnen eller liknande. Eller varför inte en kanin och ett marsvin?! dom trivs ofta bra tillsammans. kaniner kräver mycket mer än ett marsvin. visst tföttnar man kanske fortare på marsvin än på kaniner men barnen är ju små och marsvin lever bara ungefär 5-6 år medans kaniner kan bli uppemot 10. så tänk på att man måste sköta om dom även när dom blir stora.;)

Mimmi 12 år

Tråden är gammal men svaret är nytt ;) Med alla marsvinen här hemma måste jag bara protestera lite mot denna del av ditt inlägg :p

Först och främst tror jag inte att en kanin och ett marsvin har något vidare utbyte av varandra. Visst det är sällskap men det är ändå inte en artfrände.
'
Varför behöver en kanin mer omvårdnad än ett marsvin? Ska marsvinet leva gott ska det väl också ha mycket motion, bra mat, kloomvårdnad, etc.

Och varför skulle man tröttna fortare på marsvin? Jag tycker marsvin är väldigt personliga (vilket folk redan skrivit tidigare i tråden) och dom kan lära sig små tricks och "pratar" (härjar :D) för fullt när det är något dom vill ha eller inte är belåtna med. Jag har 6 stycken här hemma och kan säga att ingen är den andre lik. Bland honorna har jag en liten diva, en gammal gnällgris och sen en stor ljuvlig snäll teddy :p Pojkgänget innehåller en hyperhyperhyperaktiv grabb, en boss och en underbar liten blyg gosse ;)

Ontopic; min röst går till Marsvin. Jag är inte alls partisk :angel:

Tråden är nästan exakt ett år gammal...

Min röst går fortfarande till marsvin. Argumentet att kaninen lever längre är kanske inte alltid så positiv vad det gäller barn som får ett djur. Barn tröttnar lätt på djur och att djuret lever år ut och år in är kankse inte alltid positivt som sagt. Och om kanin, defenetivt ingen dvärgkanin. En mellanstor kanin är att föredra, enligt mina erfarenheter, som iofs inte är så stora. Men i alla fall ingen hermelin, dvärgvädur och uppåt i alla fall.

Argumentet att kaninen lever längre är kanske inte alltid så positiv vad det gäller barn som får ett djur. Barn tröttnar lätt på djur och att djuret lever år ut och år in är kankse inte alltid positivt som sagt

Kan bara hålla med. Tyvärr svalnar ofta intresset.

Undra vad det blev för djur hemma hos TS sen (för h*n borde ju hunnit bestämma sig vid det här laget :p)

Håller också med.

Och många säger att "kaniner är så bra barn-djur"
Och jag finner nog nästan att allt inte stämmer in.
Kaniner är väldigt starka och kan vara svåra att hantera om man inte lyfter dem rätt eller tränar mycket lyft fast på fel sätt.
Tjuvstartar i famnen på så små barn kan faktiskt vara förödande.
Men sen behöver det inte bli så givetvis.
Men jag skulle nog inte skaffa djur till barnen endast, utan kanske skaffa ett familjeakvarium eller en familjefågel, där hela familjen är involverad. Annars kan det bli så att efter 2 år så är kaninen ointressant.
Sen är det väldigt lätt att överföda gnagare efteresom att de lägger på sig så lätt, barn gillar ju att ge godsaker, och det är ju sött! Men dess värre inte så bra!
Skulle vara kul om de skrev vad de skaffat!:D

Kanin igen såklart :D Underbara djur som utan problem kan bli rumsrena, bara man orkar lägga ner lite tid på det. Sen finns det ju de kaniner som praktist taget föds rumsrena också ;)

Raser, så skulle jag nog säga Dvärgvädur eller Lejonhuvad, eller en kombination av båda, Lejonhuvad dvärgvädur :) De är ofta helt underbara, snälla och keliga. Sålde nyligen en Lejonhuvad dvärgvädurs hona till en mamma med en dotter på fem år och de är otroligt nöjda.
Skulle jag själv köpa en kanin till bara kel, så skulle jag skaffa en hane, då de ofta när de kommit ur tonåren blir så mycket stabilare i temperamentet och ofta keligare också. Men visst kan honor vara underbara också :)

Håller med om dvärgvädur, bästa kaninen jag har haft i hela mitt liv. Han var som en liten hund, tyvärr så gick han bort efter någon mystisk sjukdom bara 2 år gammal, men jag lovar att klokare kanin finns inte..

Barnen fick varsitt Marsvin. Måste säga att jag var lite skeptiskt först och trodde de skulle vara tråkiga men inte då.
Marsvinen har sin bur nere i köket och de är otroligt sociala de "pratar" hela tiden och använder olika läten så man lär sig förstå dom. Ni skulle bara veta hur de låter när kylskåps dörren öppnas. :love:
Ne vi är jätteglada i dom och dom gillar att ligga i knät framför tv på kvällarna och bli klappade. Dessutom fungarar det jättebra med hundarna eftersom de är så lugna och inte skvättiga.

Enligt mig är ett marsvin mycket personligare än en kanin även om dom med är jättesöta

Barnen fick varsitt Marsvin. Måste säga att jag var lite skeptiskt först och trodde de skulle vara tråkiga men inte då.
Marsvinen har sin bur nere i köket och de är otroligt sociala de "pratar" hela tiden och använder olika läten så man lär sig förstå dom. Ni skulle bara veta hur de låter när kylskåps dörren öppnas. :love:
Ne vi är jätteglada i dom och dom gillar att ligga i knät framför tv på kvällarna och bli klappade. Dessutom fungarar det jättebra med hundarna eftersom de är så lugna och inte skvättiga.

Enligt mig är ett marsvin mycket personligare än en kanin även om dom med är jättesöta

Ja, visst är marsvin underbara? :D Vilken bra val ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar