Djur hjälp

Sv: Djur hjälp

Ehhh, ja skrev jag inte det eller? Det ÄR skillnad på individer. Läs gärna mer än en gång!:smirk:

Jag läste flera gånger, det var bara jag som gjorde misstaget att svara på ditt inlägg, när jag egentligen bara skulle skriva ett inlägg i tråden, med mina åsikter.
Kan ju svara på det att det låter som du har haft otur med dina(?) kaniner på samma sätt som jag har haft otur med de marsvin jag haft:smirk:

KL

Jag skulle absolut skaffat marsvin. Väldigt personliga små liv som älskar uppmärksamhet och blir väldigt lätt tillgivna. För små barn finns dt ju inte så mycket mer att göra med dem än att kela med dem (självklart kan man ta ut dem ur buren och låta dom springa omkring på golvet - väldigt underhållande :D)
Ska du skaffa marsvin så tycker jag att du ska köpa en hona och en hane, men två honor kan funka också. Hanarna tycker jag dock är lite mer tillgivna och har lättare för att lära sej osv.

Kanin kan också funka, men jag tror att dom är lite för stora och sprattliga (döda mej inte nu, en kanin sprattlar ju inte alltid, men håll med om att det har större och kraftigare bakben än ett marsvin? :D) kaninen behöver nog lite mer ansvar, motion osv för att få rätt temperament, men skrev du inte att du hade haft kanin innan? Då kan du säkert sånt! :)

Nej, jag lägger absolut min röst på marsvin (men måste ändå tillägga att mycket beror på individen och hur den sköts!)

Varför skulle inte två honor inte funka? Här funkar det utmärkt...

Vadå "man kan släppa ut dem ur buren" Man SKA släppa ut dem ur buren!!!! Hade du velat sitta inständ i en bur för jämnan?

Dravena; Jag rekomenderar en hona och en hane, för att det inte alltid funkar med två honor. Inte funkar det alltid heller att ha en hona och hane, men men.. Jag själv har två honor och en hane, så jag vet att det kan funka. Men har varit med om flera ggr då det inte funkat med två honor.

Nera: Läs ovan :D
Lugn, fyra utropstecken behövs inte. Jag menar att man kan ha dom på golvet osv. Att ta upp dom och kela osv är nog självklart att man gör. Det blev nog ett litet missförstånd här ;)

Dravena; Jag rekomenderar en hona och en hane, för att det inte alltid funkar med två honor. Inte funkar det alltid heller att ha en hona och hane, men men.. Jag själv har två honor och en hane, så jag vet att det kan funka. Men har varit med om flera ggr då det inte funkat med två honor.

Nera: Läs ovan :D
Lugn, fyra utropstecken behövs inte. Jag menar att man kan ha dom på golvet osv. Att ta upp dom och kela osv är nog självklart att man gör. Det blev nog ett litet missförstånd här ;)

Men vadå, hade du tänkt att de ska bedriva någon form av massuppfödning? Det är ytterst sällan två honor inte funkar tillsammans, eller hanar för den delen.

Jag tycker det var svårt att INTE tolka det så?

Om man tar två honor ur samma kull är det ytterst sällan det INTE funkar. Många är inte så sugna på att lägga massor med pengar på att kastrera en hane och ännu färre är sugna på att ha massuppfödning av marsvin.

Jag propagerar för marsvin. De är inte alls tråkiga, tvärtom väldigt personliga om man väl lär känna dem! Dessutom är de generellt sett bättre med barn än kaniner. Marsvin bits i princip aldrig.

Jag skulle mycket hellre köpt ett par marsvin till barnen, just på grund av det. Jag tror att barnen kommer att ha lättare att komma närmre marsvin än kanin. Och då blir det ju också roligare för barnen att umgås med djuren :)

Måste nog hålla med där, marsvin är ett mkt bra "barndjur".. Allt beror såklart på individen men överlag så är inte marsvin speciellt "bitiga" av sig. Dessutom är marsvin lagom stora, kanske lite lättare att hantera än en stor kanin, och inte för liten och lätt att skada som tex råttor/möss/hamster osv :idea:

Jag tycker att du ska skaffa två kaninhonor så att de inte bli ensamma.
Jag tycker att lejonhuvud och dvärgvädur är favoriter :D

Marsvin trivs bra hane + hane :D Nästan alla mina marsvinshanar går ihop med varandra, och tanken är att de ska få gå i en stor flock alla tillsammans när de fått en tillräckligt stor bur för ändamålet. Det går alltså utmärkt att sätta ihop vuxna hanar (som har gått med honor innan) med varandra, även om många påstår att det inte går. Men det är mycket med individer once again.

Honor kan man göra samma sak med, men de tjaffsar oftare med varandra då de har pms / brunstar :rofl:

Min röst ligger helt klart på marsvin! De är väldigt sociala och trevliga djur och, personligen, anser jag att de är bättre anpassade som "förstadjur" än vad kaniner är. Innan man fått dem tama kanske dem springer iväg när man försöker ta upp dem men de sitter så gott som alltid still i knäet och burrar gärna upp sig i armhålan. De är heller inte lika starka som kaniner, lättare att bära och sen är det väldigt ovanligt med marsvin som faktiskt bits.

Mitt första marsvin var lite feg och gömde sig mest under köksbordet när han va ute och lekta på golvet (vilket jag skyller på att han var ensam och jag inte visste bättre som liten) men i övrigt var han en riktig sköning. Min bror hade t.ex den smarta idéen att lära honom att vissling betydde att det var matdags, något som var lite irriterande ett par år senare när han började skrika så fort de bara visslade på tv:n ^^

Efter ett par år utan marsvin tog jag nyligen över två stycken kastrerade hanar då deras ägare inte hade tid för dem. De blir lite smågnabb ibland men i övrigt funkar dem bra ihop. Dem skriker så glatt så fort jag kommer med lite godis och springer omkring som galningar över golvet när jag släpper ut dem (och dem är mästare på att smita igenom de murar jag sätter upp för att spärra av vissa delar av lägenheten). Jag har även en aktivitetsboll till dem som de putter på för att få ut godis.

Mitt kommande projekt med dem är att klickerträna dem, något jag inte tror ska bli några problem ^^

Så marsvin är helt klart trevliga djur och ett bra första val till barn!

Jag köper inga djur till barn, de tröttnar för eller senare. Så ska man köpa djur så ska man göra det till sig själv och låta barnen vara med vi skötsel och kel. Därför är det föräldern som väljer vilket djurslag eftersom föräldern kommer att få ta hand om djuret då barnen tröttnar. (Visst det finns undantag men det kan man inte veta innan så det är lika bra att ha den inställningen från början)

Läs fakta på nätet om olika djurslag. Det är jobb med alla djur.

Jag har både marsvin och kanin. Marsvin inne och kanin ute. Marsvin luktar, så för att få luktfritt bör man städ lite varje dag i buren. Har en kastrerad hane och en hona tillsammans i en STOR bur.

En kanin kräver också stort utrymme och en massa passning om man ska ha den lös i ett rum, sladdar, tapeter mm blir ibland "offer" för dem. Spån och hö blir det också fullt med på golvet.
Har haft kanin i 15 år varav de första två som jag hade var innekaniner men mådde så mycket bättre när de fick vara ute.

Marsvin fick jag av en slump och eftersom de inte får vara ensamna så har jag fått skaffa nya vartefter de har trillat av pinnen. Fick jag välja idag så skulle jag aldrig skaffa marsvin även om de har en väldigt bra personlighet men mina kissar och bajsar nått så otroligt så mycke städning blir det.

Det var mina åsikter :D

Lycka till! Det blir nog bra i slutändan.

Jo just nu lutar det mot att vi kommer att välja marsvin.
(och jag är väl medveten om att det är föräldrarnas ansvar att se till att djuren blir väl omhändertagna. Är väl medveten om att barn kan tröttna, men mina barn är vana att ta ansvar och sköter sina hästar i princip själva, när det gäller mockning, motion och fodring. Så det är ingen jag oroar mig för)

Men nu till frågan.
Vad ska man välja?? Två honom eller två hanar. Jag pratade med en marsvinsuppfödare som rekomenderade två hanar ur samma kull, då de ofta var lugnare än honorna. vad har ni för erfarenheter??

Sen funderar vi på om vi ska köpa ungar ifrån uppfödare/djuraffär eller om man helt enkelt ska ta hand om några av alla dom som folk inte kan ha kvar. Finns massor med annonser om marsvin som bortskänkes. För och nackdelar?

Tack för alla tips hittills

Jag måste bara få höja ett varningens finger när det gäller marsvin.

Jag hade ett sådant när jag gick i mellanstadiet, och började alltmer få allergiska besvär. Då fick jag (eller ja, mina föräldrar) höra att marsvin var ett av de djur som flest människor utvecklar allergi mot. Väldigt, väldigt många skall iaf vara överkänsliga.

Det kan ju bli väldigt tråkigt om barnen blir allergiska mot det inhandlade djuret.

Jag har två honor ur samma kull. De funkar jättebra tillsammans, visst knorrar de lite när de brunstar men de bråkar inte alls.

Det här med allrgier kanske stämmer men jag måste få kontra lite. Min PV är allergisk mot de flesta pälsdjur men ikke mot marsvin!

Skulle nog kolla omplaceringar först, annars hos uppfödare. Jag personligen har inte ett särskilt gott öga till djuraffärer pga egna erfarenheter. Tror uppfödare oftare är seriösa och har mer tid för individen än vad djuraffärer har.

Annars finns det mååånga djur som behöver omplaceras, kolla det först! Lycka till! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar