Ditt val 2018

Vilket parti ska du rösta på 2018

• Vänsterpartiet (V)

Röster: 34 19,7%
  • Socialdemokraterna (S)

Röster: 14 8,1%
  • Miljöpartiet (MP)

Röster: 5 2,9%
  • Centerpartiet (C)

Röster: 38 22,0%
  • Moderaterna (M)

Röster: 22 12,7%
  • Liberalerna (L)

Röster: 5 2,9%
  • Kristdemokraterna (KD)

Röster: 2 1,2%
  • Sverigedemokraterna (SD)

Röster: 11 6,4%
  • Vet ej

Röster: 30 17,3%
  • Övrigt

Röster: 12 6,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    173
  • Omröstning stängd .
Tycker det är lite väl tidigt att ta ställning till egentligen - det är ju trots allt 1 ½ år kvar.
Men kommer med största sannolikhet att rösta på Centerpartiet. Särskilt senaste åren med Annie tycker jag verkligen att det blivit riktigt bra. Gillade C även tidigare, och var faktiskt lite skeptisk mot Annie första året/åren, men nu tycker jag både hon och deras politik är riktigt bra!
Nej, tidigt är det definitivt inte enligt mig. Hade jag fått bestämma så hade folk engagerat sig mycket mer politiskt än folk gör idag.

Nej, tidigt är det definitivt inte enligt mig. Hade jag fått bestämma så hade folk engagerat sig mycket mer politiskt än folk gör idag.

Ehh.....
Jag som ändå anser mig ganska "uppdaterad" på sånt och följer nyheterna i media och på sociala medier...Men jag skulle aldrig bestämma mig till 100% förrän kanske någon månad innan. Men har redan bestämt mig till typ 90% nu. Det som skulle kunna få mig att ändra mig är om typ Annie/C gör någon toksväng åt något håll, men annars inte.

Jag känner precis som du angående politiken @hvala

Även om jag verkligen inte är något stort fan av C i det stora hela så är Annie verkligen FANTASTISK just nu när resten av alliansen gör allt annat än att ta ansvar för Sverige. Så ja, jag hade också kunnat överväga en röst på henne om hon inte hade varit en del av alliansen.
Bara en nyfiken fråga som du inte behöver besvara om du inte vill :p Meeen vad är det som du gillar med Annie? (själv stänger jag ofta av tvn om hon dyker upp i något program, det hade varit skönt att slippa det...)

Ehh.....
Jag som ändå anser mig ganska "uppdaterad" på sånt och följer nyheterna i media och på sociala medier...Men jag skulle aldrig bestämma mig till 100% förrän kanske någon månad innan. Men har redan bestämt mig till typ 90% nu. Det som skulle kunna få mig att ändra mig är om typ Annie/C gör någon toksväng åt något håll, men annars inte.
Det är just det som jag anser är problematiskt. Att många osäkra väljare går efter retoriken eller enskilda utspel istället för att ha en egen ideologi och ståndpunkt man eftersträvar.
Det blir billigt och lätt att köpa väljare med rätt retorik.

Det finns många riktigt skickliga retoriker, däribland Åkesson, vilket jag anser förklarar mycket.

Bara en nyfiken fråga som du inte behöver besvara om du inte vill :p Meeen vad är det som du gillar med Annie? (själv stänger jag ofta av tvn om hon dyker upp i något program, det hade varit skönt att slippa det...)
Jag tycker att hon är en av de rakaste och tydligaste partiledarna som inte fiskar röster på grumligt vatten genom att frångå sina tidigare uttalanden. Jag beundrar hennes mod att stå upp för det hon tror på och jag tycker hon är en stark kvinnlig förebild. :)

Jag är trogen gråsosse och kommer så att förbli, pga min ideologiska grundsyn som är klart socialdemokratiskt.
Tycker att Löfven växer in i rollen o Magdalena Andersson gillar jag SKARPT. Hon är sådär trygg o tråkig som en finansminister ska vara :D

Jag har alltid ogillat blockpolitiken o beklagade Alliansens tillkomst, så jag fäller inga tårar om den går sönder nu när M har sagt att de vill samarbeta med SD. Det öppnar för en S-ledd regering som kan plocka in en del andra partier, kanske MP + L + C. S har samarbetat bra med både FP och C förut, och jag förstår inte varför det skulle vara problematiskt nu.

Superbesviken på AKB och detta utspel om SD. Jag trodde faktiskt bättre om henne. Jag har alltid beundrat moderaterna för att de har varit noga med att "hålla rent åt höger", men nu har maktbegäret vunnit över hedern. Bara att beklaga.

För S del är det iofs bra för att det betyder att M har övergett detta med att påstå att man är ett "arbetarparti" och återgått till att vara högerspöke, vad skönt :D

Det är just det som jag anser är problematiskt. Att många osäkra väljare går efter retoriken eller enskilda utspel istället för att ha en egen ideologi och ståndpunkt man eftersträvar.
Det blir billigt och lätt att köpa väljare med rätt retorik.

Det finns många riktigt skickliga retoriker, däribland Åkesson, vilket jag anser förklarar mycket.

I mitt fall menar jag inte så. Och någon med en "alldeles för bra" retorik (t.ex. Åkesson) skulle jag aldrig någonsin rösta på, endast pga. just det.
Jag har en tydlig grundideologi och vet mycket väl vad jag tycker. Vad det gäller C skulle jag möjligen ens börja fundera om Annie plötsligt deklarerade att hon mycket väl skulle kunna fälla regeringen med stöd av SD typ, m.a.o mer "extrema" uttalanden.

Jag har inte bestämt mig. Men det blir garanterat ingen röst på Lövet "vi får diskutera det här och se om vi kanske eventuellt kan göra något... nångång hmmhmmmm".
Jag är liberal åt höger. Däremot ser jag mig inte som konservativ. Är självklart för samkönade äktenskap, adoption för alla lämpade oavsett kön, sexuell läggning, även singlar. HBTQ-frågorna är viktiga osv. Ekonomiskt vill jag att det ska löna sig att jobba, att vi ska ha ett bra klimat för företagande osv. Det känns också viktigt att vi har starka kvinnor med makt och inflytande i näringslivet. Ordning och reda i migrationspolitiken är också viktigt efter senaste årens kollaps. Informera tydligt de män som invandrar hit om vad som gäller här, våra grundvalar tex när det gäller jämställdhet mellan könen och se till att detta efterlevs. Gör det så lätt som möjligt för nyanlända att komma ut i arbete, studier samt att validera utbildningar. Det ska också vara ett självklart krav att för att få bidrag ska man aktivt delta i den undervisning i svenska som erbjuds och aktivt engagera sig i sin situation (självklart med stöd).

Jag röstar C. För mig är en levande landsbygd och småföretagare väldigt viktigt. Jag är också miljövän, men det får inte bli tokigt med tex för hög bränsleskatt etc. Sverige måste fungera och Sverige måste växa! Dessutom är det väldigt viktigt att vi satsar på kvinnor i Sverige. Vi är långt ifrån jämställda och med högre invandring kommer vi än en gång att behöva påminna oss själva om att fortsätta kampen för kvinnors rätt i samhället.

Jag röstar dock med min plånbok väldigt mycket. Människor ska ha det bra och känna att det lönar sig att arbeta. Det ska vara olönsamt att gå på bidrag och det ska vara fattigt att inte kunna arbeta. Är man orolig för att bli sjukskriven etc får man skaffa sig en privat försäkring som täcker inkomstbortfallet.

Jag som utlandssvensk ar inte helt uppdaterad pa laget I svensk politik, och jag tycker att trots att jag sjalv har tydliga grundvarderingar, sa vet jag faktiskt inte riktigt hur partiernas program matchar det.

Av riksdagspartierna sa gar SD och KD bort fran start, men bland resten kanns det hyfsat oppet. (V) brukar ha lite for ideologiskt drivna ideeer - jag uppskattar en med pragmatisk approach, aven om jag kan uppskatta en viss positivt inverkan partiet. (S) kanns som att det plagas av stolpskott I ledarpositioner, och da far jag svart att kanna fortroende for partiet. Hoppades pa AKB, men senaste utspelet har ocksa ifragasatt mitt fortroende. (L) och (C) vet jag inte mycket om.
Sa det ar verkligen ett oppet falt for mig I nulaget - jag kommer nog inte bestamma vart min rost gar forran absolut tidigast om ett ar - men, detta ar ju saklart mycket pga att jag ar utlandsboende I nulaget - haller med tidigare roster om att ett aktivit deltagande I den demokratiska processen aven langt utanfor val-cyklerna ar jatteviktigt -

Fran langt hall ser dock den svenska politiken mest ut som en sorja dar det ar svart att se skillnad pa de olika bestandsdelarna.

Jag röstar C. För mig är en levande landsbygd och småföretagare väldigt viktigt. Jag är också miljövän, men det får inte bli tokigt med tex för hög bränsleskatt etc. Sverige måste fungera och Sverige måste växa! Dessutom är det väldigt viktigt att vi satsar på kvinnor i Sverige. Vi är långt ifrån jämställda och med högre invandring kommer vi än en gång att behöva påminna oss själva om att fortsätta kampen för kvinnors rätt i samhället.

Jag röstar dock med min plånbok väldigt mycket. Människor ska ha det bra och känna att det lönar sig att arbeta. Det ska vara olönsamt att gå på bidrag och det ska vara fattigt att inte kunna arbeta. Är man orolig för att bli sjukskriven etc får man skaffa sig en privat försäkring som täcker inkomstbortfallet.

Det är redan olönsamt att inte arbeta. Jag kan inte jobba pga en massa fel. Jag kan inte arbeta. Jag önskar att jag kunde, verkligen verkligen önskar jag att jag kunde.
Just nu har jag ingen inkomst då de valde att dra in det sista jag hade på 1500kr. Jag har inget, jag väntar på att få svar från FK och lever som en parasit hos min mormor för stunden. Jag hatar att leva såhär, det är riktigt dåligt. ''men ryck upp dig då'' Om det ändå var så enkelt :(

Jag blir faktiskt riktigt ledsen när någon tror att man vill ha det såhär, eller väljer det på något sätt.

Jag önskar att jag var frisk och kunde jobba som en vanlig människa, kunna ha ett liv liksom.

Jag kommer att rösta på det parti som jag är medlem i och som jag alltid har röstat på. Anledningen till att jag sympatiserar med det partiet är för att de förespråkar det typ av samhälle som jag vill leva i. Jag har aldrig någonsin ens reflekterat över att rösta med plånboken, för mig är politik viktigare än kortsiktiga löften om några hundralappar hit eller dit.

Har alltid röstat på MP men just nu lutar det åt att det blir V i riksdagsvalet. Till kommun är det möjligt att det blir C (O_o) och till landsting har jag noll koll här än.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 503
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka