Ditt val 2018

Vilket parti ska du rösta på 2018

• Vänsterpartiet (V)

Röster: 34 19,7%
  • Socialdemokraterna (S)

Röster: 14 8,1%
  • Miljöpartiet (MP)

Röster: 5 2,9%
  • Centerpartiet (C)

Röster: 38 22,0%
  • Moderaterna (M)

Röster: 22 12,7%
  • Liberalerna (L)

Röster: 5 2,9%
  • Kristdemokraterna (KD)

Röster: 2 1,2%
  • Sverigedemokraterna (SD)

Röster: 11 6,4%
  • Vet ej

Röster: 30 17,3%
  • Övrigt

Röster: 12 6,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    173
  • Omröstning stängd .
Jag tror att få av oss Centerpartister är odelat förtjusta i Alliansen. Men det är ren pragmatik. Ska vi få inflytande så måste vi ha kompisar. (vilket alla partier måste i dagens politiska läge)
Att liera sig med S har vi testat och det gick käpprätt åt skogen.
I Alliansregerigen lyckades vi göra avtryck i många av våra hjärtefrågor.

Alla former av samarbeten innebär kompromisser. Med alliansen fungerade det skapligt. Bättre än att stå utanför och bättre än med S.

Men Alliansen är skjuten i sank. Kinberg-Batras flört med SD känns för mig rent vämjelig. Många av oss arbetar aktivt med att bekämpa SD med information och upplysning. Vi kämpar för ett öppet och ansvarstagande land. Att då vara kompis med ett parti som flörtar med SD - hua....

Jag har inte bestämt mig. Men det blir garanterat ingen röst på Lövet "vi får diskutera det här och se om vi kanske eventuellt kan göra något... nångång hmmhmmmm".
Jag är liberal åt höger. Däremot ser jag mig inte som konservativ. Är självklart för samkönade äktenskap, adoption för alla lämpade oavsett kön, sexuell läggning, även singlar. HBTQ-frågorna är viktiga osv. Ekonomiskt vill jag att det ska löna sig att jobba, att vi ska ha ett bra klimat för företagande osv. Det känns också viktigt att vi har starka kvinnor med makt och inflytande i näringslivet. Ordning och reda i migrationspolitiken är också viktigt efter senaste årens kollaps. Informera tydligt de män som invandrar hit om vad som gäller här, våra grundvalar tex när det gäller jämställdhet mellan könen och se till att detta efterlevs. Gör det så lätt som möjligt för nyanlända att komma ut i arbete, studier samt att validera utbildningar. Det ska också vara ett självklart krav att för att få bidrag ska man aktivt delta i den undervisning i svenska som erbjuds och aktivt engagera sig i sin situation (självklart med stöd).
Du argumenterar som en klockren Centerpartist ;)

Centern, precis som förra gången, av anledningar som nog redan dragits upp av andra här. Inte helt säker när det gäller kommunen än, dock!

Jag röstade på Centern förra gången och tycker att Annie har gjort ett bra jobb sedan dess. De får troligtvis min röst även 2018.
Jag delar anledningarna med övriga som skrivit C i tråden :)

Vi är långt ifrån jämställda och med högre invandring kommer vi än en gång att behöva påminna oss själva om att fortsätta kampen för kvinnors rätt i samhället.

Jag röstar dock med min plånbok väldigt mycket. Människor ska ha det bra och känna att det lönar sig att arbeta. Det ska vara olönsamt att gå på bidrag och det ska vara fattigt att inte kunna arbeta. Är man orolig för att bli sjukskriven etc får man skaffa sig en privat försäkring som täcker inkomstbortfallet.

Allt det du skrev gör mig förtvivlad. Hur sjutton kom du till slutsatsen att det "ska vara fattigt" att inte kunna arbeta och att man helt enkelt får köpa sig en dyr privat försäkring om man är "orolig för att bli sjukskriven"? Att ökad invandring är katalysatorn för att fortsätta kvinnokampen? Och VARFÖR är du så nonchalant över att rösta med din plånbok? Det är definitivt inget att vara stolt över.

Många andra svar i tråden oroar mig också. Det framgår så himla tydligt av vissa att de fallit som furor för både Det ska löna sig att arbeta™- och Rimligt och inte SD:igt alls att slänga ut de där respektlösa invandrarna®-retoriken.

För egen del blir det MP igen - miljön förblir den objektivt viktigaste frågan som går före ALLA andra, och de står fortfarande närmast min socialdemokratiska grundideologi. Hade kunnat överväga att taktikrösta på S faktiskt för att säkra en fortsatt rödgrön regering, men i så fall med ett löfte om besvikelsen Löfvens avgång. Samt att jag tror att MP kommer resa sig igen till den starka ställning de hade förra riksdagsvalet och fortsätta växa så som de gjort genom åren.

Att ökad invandring är katalysatorn för att fortsätta kvinnokampen?
Ja, alltså, det är ju inte så att invandringen från arabvärlden eller norra Afrika för med sig den bästa kvinnosynen precis, eller du kanske tycker det? För mig är det jätteviktigt att vi står upp för kvinnans rätt i samhället. Hedersbrott är ett big NO-NO!! I Sverige jobbar vi för att kvinnan är en egen individ och inte ägs som någon typ av boskap. Ju mer invandring vi får med kass kvinnosyn ju mer viktigt är det att vi inte stannar upp i arbetet för kvinnans status i samhället. Visst, det finns gott om svenskar som har kass kvinnosyn också, men inte riktigt på samma nivå.

Och VARFÖR är du så nonchalant över att rösta med din plånbok? Det är definitivt inget att vara stolt över.
Fast vet du vad, det är detta som är det fina med en demokrati. Vi är tillåtna att tycka olika. Det som är viktigt för dig är kanske inte så viktigt för mig. Jag drivs av andra frågor än vad du gör. Gilla det läget bara. Att kalla mig för nonchalant är ju bara så patetiskt. Nonchalant är att inte rösta alls.[/quote][/QUOTE]

"Det ska löna sig att arbeta" är inte retorik. Det är en grundbult i det samhälle jag vill leva i. En äkta grundläggande värdering utan kompromisser.

Sedan kan man dra olika slutsatser av det.
Frågan är vad som är mer värt, att varje enskild individ får mer i plånkan, eller att vi fortsätter betala skatt som vi gör idag och bidrar till ett bra samhälle?
Jag betalar mer än gärna skatt, bara jag ser resultat i form av bra vägar, bra sjukvård, att folk som är utsatta inte behöver blir kriminella för att få mat, kläder och någonstans att sova, att polisen inte är korrupt utan har tillräckligt bra arbetsvillkor och lön för att Sverige ska förbli en rättsstat, snarare än en polisstat, att alla har rätt till lika utbildning, och att vi inte har massa friskolor som drivs av religiösa tokstollar med mera. Listan kan verkligen göras oändlig.
Jag vill att staten Sverige ska ägas av oss invånare, inte av riskkapitalister / stater från andra delar av världen.

Nu tog jag bara med dom sittande partierna i riksdagen, annars kan listan bli oändlig, F! får hamna under övriga.

Nja, håller inte riktigt med, att listan behöver bli oändlig alltså. I en av de senaste Sifo undersökningarna fick ju F! 2,1%, (och 3,9% i storstäder) och jag anar att det finns ganska många F!:are på buke. Så då hade ju F! platsat som en kategori. Nu får du en ganska stort procentuell andel som röstar övrigt.

Nja, håller inte riktigt med, att listan behöver bli oändlig alltså. I en av de senaste Sifo undersökningarna fick ju F! 2,1%, (och 3,9% i storstäder) och jag anar att det finns ganska många F!:are på buke. Så då hade ju F! platsat som en kategori. Nu får du en ganska stort procentuell andel som röstar övrigt.
Okej, men det går tyvärr inte att ändra såhär i efterhand :/

Jag önskar mest att jag fick rösta dubbelt :p Jag står närmast vänsterpartiet, och det logiska vore ju att således rösta på de också. Jag är dock lite osäker på om det inte får bli F! igen då jag helt enkelt anser att vi behöver få in de i riksdagen.
Viktigast för mig är nog kort och gott att hålla makten borta från Alliansen och SD, de bitarna känns mest akuta för att inte ytterligare förvärra när det gäller rasism och klyftor.

I landstinget däremot är jag jävligt osäker och har faktiskt ingen aning alls om var det landar.

Fast vilken punkt skulle då tagits bort? Det går inte att ha mer än 10 alternativ i omröstningarna.
Jag tycker det är rimliga val att välja på som det ser ut nu

Jag önskar mest att jag fick rösta dubbelt :p Jag står närmast vänsterpartiet, och det logiska vore ju att således rösta på de också. Jag är dock lite osäker på om det inte får bli F! igen då jag helt enkelt anser att vi behöver få in de i riksdagen.
Viktigast för mig är nog kort och gott att hålla makten borta från Alliansen och SD, de bitarna känns mest akuta för att inte ytterligare förvärra när det gäller rasism och klyftor.

I landstinget däremot är jag jävligt osäker och har faktiskt ingen aning alls om var det landar.
Jag tycker att det är viktigare att rösta bort SD och AKB nu än att rösta in F!, jag tror att en röst på F! blir en bortkastad röst som hade gjort större nytta hos ett annat parti, men å andra sidan, ska alla tänka så, då kommer F! aldrig in i riksdagen.
PS: Driver inte F! i princip samma politik som V?

Frågan är vad som är mer värt, att varje enskild individ får mer i plånkan, eller att vi fortsätter betala skatt som vi gör idag och bidrar till ett bra samhälle?
Jag betalar mer än gärna skatt, bara jag ser resultat i form av bra vägar, bra sjukvård, att folk som är utsatta inte behöver blir kriminella för att få mat, kläder och någonstans att sova, att polisen inte är korrupt utan har tillräckligt bra arbetsvillkor och lön för att Sverige ska förbli en rättsstat, snarare än en polisstat, att alla har rätt till lika utbildning, och att vi inte har massa friskolor som drivs av religiösa tokstollar med mera. Listan kan verkligen göras oändlig.
Jag vill att staten Sverige ska ägas av oss invånare, inte av riskkapitalister / stater från andra delar av världen.

Jag ser inte motsättningen, jag håller med.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 503
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka