Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Precis vad jag tänkte fråga! :idea: Det finns en variant av bakdelsvändning där hästen är motställd i vändningen som jag fick rida för en tränare som lösgörande, men jag har ingen aning om det skulle kunna kallas förvänd piruett?

Vad synd att det inte finns filmer med det som är speciellt för dina tränare Tuaphua! Jag trodde han stod nära Bent Branderup men då är mina informationer troligen gamla, det lät bra att dom har gått vidare så som du skrev. Saker har kanske en förmåga att hänga kvar, men jag tror att han hade uppträtt tillsammans med BB, men det kan ha varit väldigt länge sen. Tack för att du förklarade, så att jag vet!

Insåg att jag ju rider förvänd pirouette med. Det blir ju sannerligen inte samlande, det kvickar mer upp hästen i sidled och i bakbenen.

Ja, jag är en hycklare tydligen. ;)

förlåt men, piruett på svenska. :p

KL
mycket snack om förvänd och rättvänd, kanske lättare med höger/vänster för att förtydliga. förvänd öppna känns som ett diffust uttryck, ffa när det handlar om att det utförs på volt..

Insåg att jag ju rider förvänd pirouette med. Det blir ju sannerligen inte samlande, det kvickar mer upp hästen i sidled och i bakbenen.

Ja, jag är en hycklare tydligen. ;)
:D
Har bara sett det göras vid hand, fast när jag tänker efter kanske det var nått annat. Förvänd sluta på liten volt typ....Syftet var iaf gymnastiserande, jag var inte helt uppmärksam just då så kan ha missuppfattat. Tycker hursomhelst att det e intressant hur man kan använda övningar på olika sätt.

Dock tycker jag att det e vissa grundförutsättningar som ska uppfyllas så jag vill helst ha tränares öga på mig. Min nuvarande häst har lätt för tvärning och det är SVÅRT och känna när vi e rätt ute. Särskilt om det gått ett tag så att jag hunnit vänja mej vid felet :cool:

Precis vad jag tänkte fråga! :idea: Det finns en variant av bakdelsvändning där hästen är motställd i vändningen som jag fick rida för en tränare som lösgörande, men jag har ingen aning om det skulle kunna kallas förvänd piruett?

Bara tänkte höra om du menar motställd som i att höft e ställd åt ett håll och nacke åt ett annat? Försöker tänka ;)

Senast ändrad:

Ja, man får väl om man är nyfiken ringa TV 4 och be dem rota i arkiven eller något. Jag vet inte hur pass utförligt det var i det prog. Jag missade det som allt annat i hästväg på tv. Jag var nog i stallet som vanligt. :P
Idag hade jag en NH-kille ute till vårt stall. Jag har lasttränat för honom förut för några år sedan. Nu tog jag hjälp med unghästen för att se om han hade någon idé. Han jobbade en del andra hästar från marken med. Det är liksom lite samma princip med eftergifterna där. Och jag tror min ena tränare gjort en del sånt förr. SÅ det kan nog komma därifrån lite med.

Jo, han red mycket för Bent då han först kom till Sverige. Hans fru en hel del med sen. Och de har nog uppträtt ihop en del.
Min manliga tränare är ju intresserad av skolorna ovan mark. Då fanns det Bent och Borba att träna sånt för på den tiden. Och han har tränat mycket för båda. Hans fru med.
De tycker fortfarande inte att Bent är helt galet ute, inte jag heller. Han har en del poänger och mycket kunskap om vissa saker. Men annat missar han. Man får plocka saker som man tror på i olika inriktningar bara man har ett komplett system och en röd tråd genom hela utbildningen, tycker jag.

HP: Haha jag är värdelös på korrekta ord och termer egentligen. Det syns väl i stavningen. Jag läser en del utländska böcker och det har nog satt sig trots att jag mycket väl vet hur en piruett ska stavas. Jag gillar eg det andra bättre. Men jag kan ge mig. Jag har ridit för samma tränare så länge att vi på skoj lite döpt om en del saker. Internskämt. Jag tror knappt jag kan prata ridning alls.:P

KL
Jag återkommer om ridningen. Så trött så jag tror jag spyr snart. Började kl 10 i stallet med tränaingar och är just hemkommen. Måste äta och sova!

Vad synd att det inte finns filmer med det som är speciellt för dina tränare Tuaphua! Jag trodde han stod nära Bent Branderup men då är mina informationer troligen gamla, det lät bra att dom har gått vidare så som du skrev. Saker har kanske en förmåga att hänga kvar, men jag tror att han hade uppträtt tillsammans med BB, men det kan ha varit väldigt länge sen. Tack för att du förklarade, så att jag vet!
Jag gjorde tidigare den beskrivningen. skillnaden är då att hästen är rak o måste röra sig på en större yta, samt att syftet är att den ska tänja sin bog- trampa framåt OCH förbi.

Thua. Jag gillar inte ngn NH_variant.
Jag kör med förtroende istället- att om jag går ska hästen följa med. Om den kan gå IN i hagen, i stallet o till sin box - kan de oxå lastas på samma vis- utan tryck o eftergift. Bara man är i den tankebanan- att allt man gör med hästen ska följa samma röda tråd o vara logiskt.

Jo jag talar till dem- som alla djur verkar förstå. Såg t o m ett elefanter som var räddade där kvinnan istället använde tal o belöning- ingen krok eller vad den nu heter.
Säl. tiger...... Ja alla som har hörsel.

NH känns för mig neanderthalar variant. Tänk om våra barn o hundar ska fostras så:mad: Tryck- eftergift. Förklara bättre istället, Var tydligare, backa ett steg, lär ABCDE::.

Sen kan de lära sig hand o kroppstecken- om man nu vill det...
hästen ser inte vad människan gör uppe på ryggen- bara känner o rösten är ett säkrare språk- i början.
Problemet är när människor nuförtiden vill ha hästen utbildad på ngt vis innan de vågar sitta upp.
Rid rakt fram o lär hästen känna hur man balanserar upp sig med ryttare- inte börja med att svänga, backa o bara få promenera- som om de vore pensionärer hela bunten.

jo jag ser rött mer för var dag jag ser idioter som inte vågar rida o ska lägga ner sina hästar i ridhuset när andra försöker att motionera sina o dessa oranga svingande långpiskor. Skaffa en hund" eller en tiger ..om de vill ha en utmaning...

Det finns NH och det finns NH. Jag brukar aldrig vilja säga att jag sysslar med NH. För det många sysslar med har jag ingen lust att förknippas med. Däremot sysslar jag med hästpsykologi brukar jag säga. Röstkommandon kan vara bra. Jag använder mkt sånna själv. Dessvärre är de flesta människor inte medvetna om sitt pladder. Man pladdrar okontrollerat och sabbar då effekten av röstens kommandon, beröm etc. För man kan heller inte kontrollera tonläge, andning etc bra nog.
Men eftergiftssystem är ju hyfsat lätt att lära just människorna att förstå.
För mig handlar den NH jag sysslar med om att inte sätta hästen i skiten. Så man inte förstör förtroendet. Mina hästar ska lita på mig och känna att jag inte utsätter dem för fara.
Men de ska också veta att lyda mig OM de faktiskt blir rädda. För jag har inte lust att få 600 kg på mig. Det är livsfarligt.
Att straffbacka, lägga omkull etc tror jag inte på. Det är bättre att "bädda rätt" så man aldrig behöver ta till sånna extrema metoder. Dvs man ser till att ha rätt energi mentalt i hästen och hålla den lugn. Man får tänka som hästar tänker och inte som vi människor gör. Etologi är väldigt intressant och något fler ryttare borde läsa in sig på! Man får med sig mycket nyttigt som man kan ta med sig upp i sadeln.
Man ska i min värld alltså inte med fysisk styrka knäcka en häst. Man överlistar den och ger den uppgifter att själv få lösa. Så den får självförtroende och man "lurar den" att göra det man faktiskt själv vill. Men man får den att tro att den själv valt det och klurat ut det. Egentligen vet man ju redan innan hur hästen kommer välja göra. Man måste bara sätta den i rätt situationer och lägen och energi för att den ska välja rätt själv.

Men jag vet att jag inte håller på med det som de flesta tror är NH. Jag har väl även där plockat det jag tror på.
Och jag tror MÅNGA skulle ha hjälp av att lära sig hantera sina hästar. För onödigt många har problem av olika slag. Av de på hela vår gård med 100 hästar så tror jag man kan räkna de som har helt safe och hanterbara hästar som fixar alla situationer på sina händer. Och det är inget spec för just vårt stall.
Sen om man kallar det NH eller Polishäst-träning, miljöträning, hästpsykologi eller förtroende skiter jag i. Bara det funkar och man är nöjd.
För mig funkar mitt sätt.

Ha ha, jaa du Axel, jag tycker det är kul att rida och rider för att det är kul. Jag tycker det är en mäktig känsla att kunna växla mellan olika övningar på en häst som inte faller ur ramen utan bär mig med svikt,kraft och koncentration även genom växlingarna. Min upplevelse är att även hästen tyckte att det var kul, hon älskade att jobba på banan, frustade och var så nöjd med sig själv. Eftersom det var en häst som lätt blev olycklig av för höga krav och jag hade henne från det hon var föl så tror jag nog att jag är i stånd att bedöma att även hon tyckte det var kul. Jag skulle tycka det vore fruktansvärt att rida/köra om inte båda parter tyckte det var kul.

Men förklara gärna precis på vilket sätt jag använder skolora som de inte var tänkta och hur jag använder dem som färdig rörelse utan att jag har någon fortsatt användning/utveckling av dem.

förlåt men, piruett på svenska. :p

KL
mycket snack om förvänd och rättvänd, kanske lättare med höger/vänster för att förtydliga. förvänd öppna känns som ett diffust uttryck, ffa när det handlar om att det utförs på volt..

Öppna i kontraböjning kallas det också.

Nej av det blir det Sluta.

Förvänd öppna är att man rider en rätt skola men spegelvänt. det är aldrig avsett att rida på volt, då en böjning efter voltens spår skulle ge en för stor böjning- som knappast ng här skulle klara av.

Om du hänvisar till bents stridskonster där han kastar runt rumpan för at få rum att vända eller meja ner fiende är ngt annat än dressyr.

Håller med om att man får tänka både på öppnans storlek och voltens.
Men hur rider du förvänd galopp på volt då? Jag tycker det jag försökte förklara tidigare har stora likheter med förvänd galopp på volt.

Man galoppen är en samsidig gångart som man sen inte rider i öppnavis o det där märks det snabbt om hästen klarar av det o rids rätt. Är den inte i balans faller den isär eller byter.

Galopp samsidig? vad menar du nu? Galopp e oliksidig.

Menade mer TÄNKET (utåtställd/böjd), hästen kommer att falla isär i skritt och trav oxå om än inte lika mkt. Därför kan man inte ha full öppna eller för stor böjning.

Inser att jag kanske bara skulle ha sagt att jag rider kontra/motställd på volten.

Senast ändrad:

De båda inre benen tar för sig mer. Man rider aldrig förvänd i öppna genom hörnen eller på annat böjt spår. hästen tappar balansen-för att det är omöjligt för den att samtidigt bära på det yttre bakbenen- det mot mitten i det här fallet.

Snor ett ex. från dressyrbildtråden

http://minardi.blogg.se/images/2011/img_4520_139117738.jpg

Senast ändrad:

Nej av det blir det Sluta.
Nej då pratar vi inte om samma sak. Öppna och sluta i kontraböjning är inga ovanliga övningar.
Förvänd öppna är att man rider en rätt skola men spegelvänt.
Ja och det kallas ofta för öppna (eller sluta) i kontraböjning. Det finns kanske olika namn på det?
det är aldrig avsett att rida på volt, då en böjning efter voltens spår skulle ge en för stor böjning- som knappast ng här skulle klara av.
Det beror på hur stor/liten volt man rider på och på hästens utbíldningsståndpunkt. Visst kan man rida en skola i kontraböjnig på volt. Du kanske inte gör det, men det betyder ju inte att ingen annan gör det.
Om du hänvisar till bents stridskonster där han kastar runt rumpan för at få rum att vända eller meja ner fiende är ngt annat än dressyr.
Jag pratar inte alls om BB. Har inte sett honom (eller hans stridskonster) Pratar om vanlig dressyrträning.
Jag ville bara tala om att det finns ett namn på den rörelse/övning som beskrevs tidigare i tråden.

Senast ändrad:

förvänd öppna/sluta är nog betydligt vanligare benämning än kontraböjning enligt mig.

förvänd öppna/sluta är nog betydligt vanligare benämning än kontraböjning enligt mig.

Uttrycken förvänd öppna och sluta är vanliga för mig också, men då handlar det om raka linjer och inte voltarbete. Det här kanske är olika beroende på vart man bor? (eller kan det vara tränare som uttrycker sig olika kanske?)
Nu när inser jag att det faktiskt borde heta/kallas samma sak vare sig det är raka eller böjda linjer. Har faktiskt inte tänkt på det innan.

Nu var vi här igen.:crazy:
Du använder termer som inte är brukliga i annat än AR.

Jo jag kan tänka mig att du rider så, men om hästen gör en rätt skola. Rättvänd eller spegelvänd- förvänd, så ska den följa spåret med bakdelen i Öppna o vv i sluta. då går det inte på böjt spår, när själva övningen är gjord för att ha böjd häst på rakt spår.

Men... om man inte böjer den i bålen utan bara i halsen o tvärar med både fram o bak, så kanske det funkar, men det GER inget o hästen får en så svår uppgift att den bara blir ledsen. Slutar att bjuda.

Nu var vi här igen.:crazy:
Du använder termer som inte är brukliga i annat än AR.
Det är inte bara AR-tränare eller AR-ryttare som använder de termerna. (eller använder de övningarna) Det är min erfarenhet. Jag menar inte att du har fel. Bara att vi helt klart har olika erfarenheter här.

Jo jag kan tänka mig att du rider så, men om hästen gör en rätt skola. Rättvänd eller spegelvänd- förvänd, så ska den följa spåret med bakdelen i Öppna o vv i sluta. då går det inte på böjt spår, när själva övningen är gjord för att ha böjd häst på rakt spår.
Jo det går.
Men... om man inte böjer den i bålen utan bara i halsen o tvärar med både fram o bak, så kanske det funkar, men det GER inget o hästen får en så svår uppgift att den bara blir ledsen. Slutar att bjuda.
Om hästen inte är böjd i bålen utan viker halsen blir det ingen skola. Då kan det inte fungera.
Sen dka man inte ge hästen svårare uppgifter än den klarar. Det är väl rätt självklart?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar