Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Konstigt att jag aldrig har hört det.

Du är heller aldrig tydlig med i vilken gångart du rider sakerna. Inte heller om det sker några steg, ett varv .....

Vad anser du vara vitsen med att rida en rörelse som ska ge vad då?
När det finns mkt bättre normala övningar där hästen har en möjlighet att utföra dem bra.

Du skriver ofta att din häst inte bjuder. Kan det bero på att du gör övningarna för svåra?

Korrigering av en ojämnt stark häst`?

Om man nu har fokus på sk. bärighet varför vill man rida ngt som ger större belastning på det inre frambenet? Hästen kan inte följa voltspåret med bak samtidigt som den är böjd i yttersidan o dessutom rids i en låg form. Den måste tvära som 17 överallt o nästan slå knut på sig.

Om det handlar om att få in ytterbogen finns det kontraSTÄLLNING. Inte kontraböjning av bålen.

Eller är du av den uppfattningen att om man bara böjer halsen så böjer den även bålen?

Senast ändrad:

Konstigt att jag aldrig har hört det.
Det behöver inte vara konstigt. Det finns många uttryck som är mera lokalt föranklade och vissa uttryck förekommer ofta hos vissa tränare.
Du är heller aldrig tydlig med i vilken gångart du rider sakerna. Inte heller om det sker några steg, ett varv .....
Har inte sett någon fråga på det utan bara rörelsen i sig. Jag rider övningen i skritt. Ibland några steg, ibland ett hörn, ibland en stor volt. Det beror på situationen.
Vad anser du vara vitsen med att rida en rörelse som ska ge vad då?
Samma anledning som jag rider skolor över huvud taget. (stärker, gymnastiserar och är samlande)
När det finns mkt bättre normala övningar där hästen har en möjlighet att utföra dem bra.
Om hästen inte har möjlighet att utföra en övning bra rider jag den inte. Det finns såklart massor av olika övningar och jag använder många olika övningar. Allt beror på häst och situation. Detta är bara en övning bland många andra.
Du skriver ofta att din häst inte bjuder.
Nja, inte riktigt så. Jag skriver att min häst inte har så mycket energi. Den energi som finns är det ju väldigt viktigt att förvalta väl. Övningarna får anpassar hela tiden. Det går ju inte att rida övningar som det inte finns energi till för tillfället. När det finns mera energi kan jag göra mer.

Om man nu har fokus på sk. bärighet varför vill man rida ngt som ger större belastning på det inre frambenet? Hästen kan inte följa voltspåret med bak samtidigt som den är böjd i yttersidan o dessutom rids i en låg form. Den måste tvära som 17 överallt o nästan slå knut på sig.
Jag är inte helt säker på att vi pratar om samma sak. I övningen jag pratar om går bakdelen kvar på det böjda spåret. Jag tror inte jag rider för svåra övningar med hästen. Snarare tvärtom. Jag får lite bassning ibland av tränarna för att jag kräver för lite. Fastnar lätt i komfortzonen. Därför är det bra för mig att ha tränare och att bara ha någon som tittar på när jag rider så jag inte blir för "tam".
Eller är du av den uppfattningen att om man bara böjer halsen så böjer den även bålen?
Nej. Om man bara böjer halsen så viker sig hästen och då blir det ingen böjning. Då går det inte att rida skolor öht. (blir liksom ingenting då)
Jag tror inte vi kommer längre när det gäller just denna övning för vi har inte samma erfarenhet här och vi tycker olika. Det kan väl få vara så eftersom vi båda verkar vara nöjda med vad vi gör?

Senast ändrad:

OK.. skritt.

Det är bara det.. om hästen är böjd åt vä. på en mindre volt åt HÖ.- typ hörn. Vart är då bogarna- jo vända lite utåt. hur ska den då kunna träda över åt hö. utan att slå på sig själv? På samma sätt som en skrittpiruett ska vara ngt böjd i rörelseriktningen för att komma runt så snävt- bogen leder.

Jag kan rida med rak häst i skritt men på en 10m.volt för att tänja bogarna, men den slår även på sig här om man försöker rida för snävt.
Är då bogarna helt åt motsatt håll än färdriktningen så är det rejäl överkurs eller bara att göra en dum övning- anser jag. När hela syftet är att den ska träda med ytter framför det inre- gymnasticera o inte finns det ngt samlingssyfte i övningen alls.

Bakdelen kan ej heller gå kvar spåret utan att den inte måste korsa.. för att kunna följs spåret som går inåt.

All övningar som man rider på volt ska vara där hästen är böjd efter volten den går på eller mer med ngn kroppsdel.
Då får man bort vikten från inner fram för att den böjer sig o inte behöver luta sig.

Var det inte du som menade att longering nöter?

Jo om hästen inte spårar. Det går att lära hästen att böja sig även utan ryttare, men först bör den läras uppsuttet- som man gör med unghästen som inte böjer sig utan låtar o kanske rent utav ställer utåt. Var har du då belastningen? .

visst ja. Den longering som man ser på filmer på nätet från AR är en yttepyttliten volt- helt motstridigt mot vad jag har lärt mig o fortfarande nyttjar. Ung häst som ej böjer sig= stooor volt. har gärna dubbel linlängd just därför.
NÄR.. hästen sen är utbildad uppsuttet o spårar kan man minska volten.. till det den klarar av.

Jag longerar bara en oinriden häst för att den ska lära sig vad jag menar med gå, trava, galopp, sakta o halt- ingen form mer än lång o låg på rak häst med chambon på- om det behövs.

Senast ändrad:

OK.. skritt.

Det är bara det.. om hästen är böjd åt vä. på en mindre volt åt HÖ.- typ hörn. Vart är då bogarna- jo vända lite utåt. hur ska den då kunna träda över åt hö. utan att slå på sig själv?
Jag vet inte hur alla gör, men jag själv rider inte denna övning på 10 meters volter utan på större spår. Hörn var kanske lite fel uttryckt för det handlar inte om en regelrätt hörnpassering i och med att det blir för snävt med plats.
På samma sätt som en skrittpiruett ska vara ngt böjd i rörelseriktningen för att komma runt så snävt- bogen leder.
Det finns ju ryttare som rider skrittpiruetter i kontraböjning också.
Jag har en fot i både den vanliga dressyren och i AR och jag ser hur man från båda håll tar med sig saker i träningen av hästarna. Det tycker jag är positivt.

Jag kan rida med rak häst i skritt men på en 10m.volt för att tänja bogarna, men den slår även på sig här om man försöker rida för snävt.
Då får man rida mindre snävt.
Är då bogarna helt åt motsatt håll än färdriktningen så är det rejäl överkurs eller bara att göra en dum övning- anser jag. När hela syftet är att den ska träda med ytter framför det inre- gymnasticera o inte finns det ngt samlingssyfte i övningen alls.
Vi är inte överens om den här övningen, men vi behöver ju inte vara det. Jag rider övningar som ger någonting för mig och hästen och du gör förmodligen de samma. Alla behöver ju inte göra samma saker för att det ska vara bra.

Var det inte du som menade att longering nöter?
Longering har jag inte pratat om. Det var nog någon annan. Jag longerar själv mina hästar. (det handlar mer om hur man longerar tycker jag)

Jag longerar bara en oinriden häst för att den ska lära sig vad jag menar med gå, trava, galopp, sakta o halt- ingen form mer än lång o låg på rak häst med chambon på- om det behövs.
Precis så gör jag också. Då gör vi någonting likadant i alla fall:)

Varför är det sådan torka på det här?

Det kanske beror på att ingen har lust att diskutera då de flesta trådar ändå verkar spåra ur konstant, jag har aldrig förstått mig på vitsen för de som ändå inte är intresserade av AR men ändå ska diskutera och ofta på ett nedsättande vis.

Tvärtom verkar det som.

det har nu tillkommit nya medlemmar som vill diskutera:bow:

OK
Så nu har de dubbelnick o du tycker att det är OK?
Folk som inte vågar stå för sin åsikt.

Om du nu får din vilja igonom så blir det inte en enda tråd där man diskuterar ridning. bara om utrustning. Det trodde jag att det fanns utrymme för ändå.

Jag tror inte heller det är nya. Jag tror det dels är "gamla nick" som skaffat nya. Och så tror jag att en hel del kan ha läst länge men inte kännt att det är lönt att ge sig in i diskussionerna.

För jag är jävligt hårdhudad och tycker att det mesta är ok. Det är för mig bara ett internetforum och folk som inte känner mig som säger saker. Det rinner av mig om det är saker jag känner inte stämmer. Men tom jag tycker att det faktiskt är väldigt trist stämmning här. Så pass att man ibland inte orkar diskutera. För det känns som att vissa hugger bara för att hugga. Och knappt ens läst ens inlägg.

Jag förstår att man kan bli frustrerad över att folk inte tycker samma. Och jag är rätt övertygad om att biomekanik funkar lika oavsett inriktning. Jag kan bli irriterad på AR-folk som anser att vissa saker jag tror på inte är som jag tror. Jag kan bli irriterad på att TR-folk tror på vissa saker jag inte tror på etc etc.. Men jag halshugger inte någon för det.

Jag tycker det är enormt trist att inte fler är med och diskuterar. För det är många som har kloka saker att säga som idag inte orkar eller inte vågar diskutera.
Jag tycker det är trist om det skulle bli ett stängt AR-forum och ett stängt dressyrforum. För det skulle bara bli medhåll och inga riktiga lärorika diskussioner. Men kan vi inte hålla god ton så lär det bli så. Trist för alla!

Kan det vara så att man som individ inte vill höra kritik- för att ens tränare påstår att man rider rätt? Ala likasinnade gör dito.

Lika känslig här i ord som man är IRL. Vill bli smekt medhårs.

Av den anledningen skulle det oxå bli obehagligt att tävla o få höra ett o annat- som självklart inte är sant:grin:. Domarna kan inte se god ridning.

Kan det vara så att man som individ inte vill höra kritik- för att ens tränare påstår att man rider rätt? Ala likasinnade gör dito.

Lika känslig här i ord som man är IRL. Vill bli smekt medhårs.

Av den anledningen skulle det oxå bli obehagligt att tävla o få höra ett o annat- som självklart inte är sant:grin:. Domarna kan inte se god ridning.

Eller så är det så enkelt att alla inte är funtade på samma sätt!
Man gillar olika saker helt enkelt.
Konstruktiv kritik brukar de flesta människor vara mottagliga för.
Varför irriterar du dig så mycket på människor som inte är som du?
Tror du inte att det är möjligt att det finns andra som tänker annorlunda? Jag förstår faktiskt uppriktigt inte varför det är så svårt att acceptera olikheter, svara gärna hur du tänker kring det.

Jag vill nästan alltid ha en second opinion oberoende av vad- att fler kommer med sina kunskaper/ ögon.

det är väl tydligt att många blir förorättade o än mer på detta forumét. man vill inte ifrågasätta o de som gör det är dumma.

Man vill ju gärna hävda att det är samma sak o avfärdar kritiken av samma anledning.

Det sägs ju hela tiden att denna metoden är så mkt bättre för hästen o tävlingsridning är skit.
Det handlar mer om HUR man rider o låg fart sliter ju självklart mindre.
Vill man inte försöka lära sig rida på hästens vilkor- utgå från dess naturliga rörelsemönster, ja då passar det nog bra. En viss kateogori bekväma människor som jämför med hur de ridit tidigare. Som tror att god ridning i VD handlar o spark o slit. Nej men att öva på sin timing.

timing is everything... oberoende av vad än man gör.

Vill man inte försöka lära sig rida på hästens vilkor- utgå från dess naturliga rörelsemönster, ja då passar det nog bra.

Bullshit, säger jag. Om någonting utgår ifrån hästens naturliga rörelsemönster så är det AR.

Ok. så era hästar travar o galopperar så i hagen o på lina?

mina är fartfyllda.
Man sänker ju tempot för att själv kunna sitta bekvä'mt

Jag jobbar aldrig på lina.

Visst jobbar man mycket i skritt den första tiden för att hitta balansen. Men lika ofta rider man ut i skogen, eller på stranden, i full galopp (eller tävlar om vem som kan trava fortast :D, travtakterna sitter där även om de inte varit aktiva på banan).

Fast t o m en nybörjare kan sitta i skritten.Problemen uppstår i trav.

Varför inte försöka rida med lagomt tempo o då lättare få till en naturlig liten samling istället för allt eller inget:confused:

Jobbar man med balansen i skritten och får ett resultat så har man med det upp i traven. Det blir alltså lättare att sitta i trav om man gjort förarbetet i skritt.

Ja om hästen måste gå så sakta att den inte kan jobba över ryggen. Pleasure/ angenämt- markbundet för att kunna färdas långt bekvämt.

Att man rider långsamt är inte detsamma som att hästen är markbunden. Ryggsvinget jobbar man med iom att man påverkar bakbenen att träda längre in mot tyngdpunkten.
Jag kan få träningsvärk av att bara skritta min häst i skogen en timme - så mycket rörelser är det genom hennes rygg.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar