Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Ok, tack för förtydligande. Det var det där med "in" som ställde till det för mig. Den typ av öppna som du beskriver skulle jag precis som Axel säger inte använda på volt men med så stor som 20 m kanske det inte blir något problem. Får notera i huvudet för ev framtida behov.

Vad tänker du e negativt med att rida förvänd öppna på volt? Om den görs mindre alltså?

Jag ser problemet i att bogarna måste leda i en rörelse. Och jag får inte till hur de skulle göra det i den rörelsen du pratar om. Ju mindre volten blir desto mer problem borde det bli.
Att rida höger sluta på volt i vänster varv kan jag göra. Då kan bogarna fortfarande leda. Men ska jag flytta bogen till höger i en volt i vänster varv så blir det ju bara skänkelvikning, ingen samlande övning som öppna är.

Eller? Jag kan ha missat vad du menar. För det blev väldigt rörigt med förvända och ut och in. :laugh:

kl
Hihi.. Tyckte inte det var så svårt att greppa vad som menades här.. Bogen in var förstadiet till öppna på ridskolan.. Bogen ut förstadie till sluta. Således blir förvänd bogen in en svag förvänd öppna.

Det svåra blir väl att både vä fram och hö bak i det här vänstervarvsexemplet får ta en ganska lång väg diagonalt. Extra lösgörande kan jag tänka!? Att vä bog måste kunna lossa och kliva iväg en bit ifrån kroppen för att följa voltspåret. Med framdelsfokus alltså, mot för en rättvänd öppna på volt, där framdelen kommer in på ett mindre spår än bakbenen.

Ser inte att det skulle vara en katastrofövning, men mer lösgörande än samlande kanske!?

Om jag fattar rätt så som jag tänkte så är det väldigt lösgjörande. Men kan vara svårt för hästar som inte har tillräckligt lösgjorda kroppar och balansen för det? Jag kan med min gubbhäst göra en snabb sådan övergång mellan det och olika skolor och förvända och skänkelvikningstänk på volten i lösgörande syfte. Man han är rätt så skolad iaf.. Så han ska ju klara sånt.

Jag är nog inte helt säker på att jag fattat rätt iaf. Men det kan mer bero på trötthet och stress i mig än annat. Dumhet med kanske. :P

Meningen så vitt jag vet är inte att få volten så liten som möjligt, den frågan uppstod bara till Asa_S :)

Hm..varför skulle det bli skänkelvikning om du håller voltspåret. Likaväl som du kan rida en rättvänd öppna på en volt. Du behåller ju spårningen i den svaga öppnan i relation till voltspåret såklart. Blir det skänkelvikning har du ju tvärat på tok för mkt.

Att rida förvänd sluta på volten e däremot inget jag skulle göra. Vad leder det till? Haha. Förvirringen e total.

KL
Alltså note to self: fråga tränare om bättre förklaring, herregud. Detta e liksom inga konstigheter.
Är det verkligen ingen annan som rider förvänd öppna på volt. Har jag liksom svårt att tro.

kl
Hihi.. Tyckte inte det var så svårt att greppa vad som menades här.. Bogen in var förstadiet till öppna på ridskolan.. Bogen ut förstadie till sluta. Således blir förvänd bogen in en svag förvänd öppna.

Det svåra blir väl att både vä fram och hö bak i det här vänstervarvsexemplet får ta en ganska lång väg diagonalt. Extra lösgörande kan jag tänka!? Att vä bog måste kunna lossa och kliva iväg en bit ifrån kroppen för att följa voltspåret. Med framdelsfokus alltså, mot för en rättvänd öppna på volt, där framdelen kommer in på ett mindre spår än bakbenen.

Ser inte att det skulle vara en katastrofövning, men mer lösgörande än samlande kanske!?

Skönt att höra nån som e med på mitt prat!!
Det är mycket lösgörande, mobiliserande!

För mig är det helt enkelt så att det måste finnas en gräns för hur tvärt inner fram i förvända öppnan kan kliva förbi ytter fram utan att det hamnar ivägen och hästen slår på sig själv. Varken i vanlig eller förvänd öppna korsar ju hästen sina framben, men det måste den göra om man rider förvänd öppna på en liten volt, annars kan den inte längre följa volten. Jfr förvänd galopp, där man ibland ser folk välta runt hästen för att de tror att de ska ha hästen böjd i galoppriktningen.

Jag tror dock att jag förstått att du pratar om så pass stor volt, så liten böjning och så få steg att jag själv nog helt enkelt hade kallat det något annat om jag känt behov av att testa det på mina oskolade djur :).

Annars rider jag gärna både skänkelvikning, sluta/förvänd sluta samt öppna på volten och gärna växlingar däremellan för att kolla att jag har hästen där jag tror att jag har den. Och för att det är kul, roligare än att "bara rida runt"...

Senast ändrad:

Präsis! Kan vara nyttigt bara för att hitta alla knapparna och inte fastna i de mest "traditionella" övningarna så hästen gör dem "automagiskt" och inte på hjälperna.. Som jag såg film av en oerfaren ryttare som får teståka en GP-häst, vänder in på diagonalen och den gör sex-sju byten i vartannat.. För att den lärt sig det, inte för att ryttaren ger rätt signaler! (bara ett dåligt exempel...)

då menade du det du skrev, men inte 17 blir det mindre slitage på innerfram o den kan ju heller bära när bak har längre väg att gå.
Inte heller får du den böjd i vä. sida o ej får den på yttertygeln.

Det är ju åt fel håll som du tänjer.

Den där tanken med huvudet mot väggen trodde jag att man hade gått ifrån för minst 20 år sen:crazy:

Normalt voltspår är 20 m o det är fortfarande ett böjt spår.

börja med att rida med ena kroppsdelen rakt fram o inte göra allt omöjligt svårt för hästen.
Rid på medellinjen o se om du kan rida en skola rakt.

Öppna är nog svårt!

Baken ska gå rakt fram i en bra öppna. om man tvingar den att tvära o dessutom vända hela tiden blir det oöverstigligt.

Senast ändrad:

Kul:confused: för vem?

Börja med att försök att använda skolorna till det som det är till för o erfar att det är en unik upplevelse.

Det är ju dt som är problemet.

När hästen väl är formad måste man börja RIDA för att få effekt av det.

Skolor är till för att vidareutveckla hästen- skola/ lära den.
Det blir aldrig en färdig "rörelse"

Det är lite det jag tänker. Öppna är en samlanDE övning. Den är inte än samlad helt och den är gjord för att samla mer. Piaff tex är en färdig samlad övning.

Jag tror jag är för trött och stressad idag för att greppa riktigt.

Jag förstår också att det på större volt inte kanske blir jätteproblem. Men jag tycker lite det finns andra övningar som borde vara mer gynnsamma.

Ju mindre man gör volten, desto mer torde hästen belasta det framben som är mot voltens mitt(dvs det egentliga yttre benet i en förvänd öppna). För ska man få dem att trampa runt nog så blir det i mina ögon lite läge för obalans.

Men jag kanske virrar till det.

Fast meningen va inte å tänja, då får jag ju göra det i andra varvet s.a.s.Jag använder böjningen jag får till höger (som den har lätt för) för att få böjningen till vänster sen och för att aktivera höger bak som sen ska bära när jag rider rättvänt. När h.b e aktiverat slutar det skyffla vikt på inner fram pch jag får bättre kontakt på yttern sen. Bara som att balansera upp.
Det här e en ungefärlig förklaring som tränare säger...jag köper den eftersom den verkar funka och jag får mer kontakt på ytter :confused: Är verkligen ingen biomekanisk expert så visst..håller med dej till viss del men det är ju bara tänkt i några steg för att hjälpa till med balansen. Dessutom verkar det ju funka.
Och, än en gång, detta e på stor volt och inte full öppna....

Varför har man gått ifrån tanken med att rida förvänd på långsidan enligt dej???

Kan rida både öppna å sluta på medellinjen faktiskt :D I skritt å trav ska jag väl tillägga.

Öppnan e oxå lösgörande i min värld och förberedande för samling beroende på hur den rids.

Och detta är givetvis inte den enda övning jag gör.

Ja fast för mig är inte en öppna en öppna om den inte förutom det lösgörande också är samlande.
Förvänd sluta kan jag tycka är gynnsamt om man har en ryttare och häst som fastnad på inner bog/inner fram. Då brukar man kunna hjälpa ryttaren att hitta balansfelet som måste åtgärdas.

Men tycker ni att det funkar så är jag glad för er!:)

Jag tror Axel menade att man gått ifrån att kalla ridhusets mitt för inner och det mot väggen för ytter? Eller har jag missat där med? Fullt möjligt idag..:p

Senast ändrad:

Jo, fast att aktivera bakben ser jag som samlande om än i detta fall ej i hög grad... Ska tillägga att jag fått massor att tänka på. Får väl se vad det leder till ;)

Rider bara förvänd sluta på spåret, eller det var kanske det du menade. Isf håller jag me!
E medveten om att jag e det största balansfelet som måste åtgärdas :angel:

Nej, jag menade på volten. Då får man ju verkligen passa sig för att låta bogarna glida iväg och hjälpa häste att hålla balansen. För bogarna ska ju leda. Det blir överkurs för en del ekipage. Man får ta det när man är redo. Och hålla nere tempot.

För mig ska en skola alltid vara samlande. Är den inte det är den inte utförd korrekt. Är det däremot inte en skola man rider utan mer skänkelvikning eller något så anser jag det vara helt ok.

Jag rider tex bogen in och baken ut på volt. Lite öppnatänk kan man säga korsat med skänkelvikning. Men det är fortfarande ingen skola iom att hästen inte blir mer samlad av den. Däremot blir hästen mer lösgjord och kommer upp mer på yttertygeln. Men det är inte samlande för mig, bara grundridning/grundutbildning. Samlingen och och samlande övningar kommer sen. Samling är färdiga produkten. SamlanDE är vägen dit. Men jag kallar inte skänkelvikning samlande för att den är förberedande till samlande arbete framöver. Det vore som att säga att det är samlande att skritta. För det måste också komma före. :)

Senast ändrad:

Hm..alltså även i trav :confused: Då får ju bakdel/motor gå längst väg. Hur kan det ha en samlande effekt? Det låter mer lösgörande å balanstränande det oxå tycker jag :)

Insåg att jag ju rider förvänd pirouette med. Det blir ju sannerligen inte samlande, det kvickar mer upp hästen i sidled och i bakbenen.

Ja, jag är en hycklare tydligen. ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar