Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Såg ej ditt inlägg förrän nu:o

Jag är rätt fantasilös o lägger gärna en volt innan byte av skola.
Därav kruxet med saxen. hästen var inte med på noterna.

Rider heller inte diag. sluta o avbryter till öppna. däremot rider jag nog några steg innan diag.

tempoväxlingar är jag bra på

Ja den diagonala måste man ju börja med en öppna iom att bogen ska leda. Så gör jag också.

Volt och sen byte har vi gjort en del. Men det snabbar inte upp en lika mycket som direkta byten/övergångar mellan olika skolor. Man har ju då så mycket längre sträcka på sig att förbereda sig.

I saxarna måste man ju ha hästen med sig hela tiden.
Man kan börja öva på rak linje att bara byta sluta till förvänd och tillbaks etc och rappa upp det riktigt fort.

I Kyras fyrkant att då lägga in delar av pirouetter eller förvända i hörnen och skolor på rakorna är också en bra grej. Man kan ju välja om man vill göra pirouett-delen 90 grader eller om man väljer att göra den "utåt" och då får göra 3/4 dels pirouette ist. Och man kan göra fyrkanten mindre och mindre allt eftersom man utvecklas.

Här är jag helt och hållet med på vad du skriver. Det är otroligt svårt med bytena mellan skolor på en linje, beroende på att man själv är så trög i huvudet för det mesta, tycker jag.
Kyras fyrkant är väldigt bra till många övningar. Kan varieras i det oändliga. Att rida hästen rak mellan övningar är bara det en utmaning och riktigt svårt att rida den några steg rak mellan skolor. Hon hade en annan övning som är bra, några steg diagonalsluta, några steg rakt, några steg diagonalsluta och så vidare, otroligt mycket svårare än det låter.

Jo jag använder fyrkanten, men ökar emellan- för att den inte ska bli långsam nä man väl ska vända.

Lette sa samma även på tävling. sitt inte o samla o samla, utam öka- ta tillbaka o vänd. Hästen blir då trött redan innan.

hästarna kan sin sak på den nivån o är tillräckligt lydiga o starka för att komma tillbaka på några språng.

De senaste 10 åren har man sett när folk har ökat som attan ner mot C o sen gjort en piruett mitt framför domaren. de blir oftast riktigt bra.

Senast ändrad:

Ja den diagonala måste man ju börja med en öppna iom att bogen ska leda. Så gör jag också.

Volt och sen byte har vi gjort en del. Men det snabbar inte upp en lika mycket som direkta byten/övergångar mellan olika skolor. Man har ju då så mycket längre sträcka på sig att förbereda sig.

I saxarna måste man ju ha hästen med sig hela tiden.
Man kan börja öva på rak linje att bara byta sluta till förvänd och tillbaks etc och rappa upp det riktigt fort.

I Kyras fyrkant att då lägga in delar av pirouetter eller förvända i hörnen och skolor på rakorna är också en bra grej. Man kan ju välja om man vill göra pirouett-delen 90 grader eller om man väljer att göra den "utåt" och då får göra 3/4 dels pirouette ist. Och man kan göra fyrkanten mindre och mindre allt eftersom man utvecklas.

En förövning till saxarna som jag tycker är väldigt bra är att rida på medellinjen i skritt (går naturligtvis även i trav, men i skritt övas även ryttarens känsla väldigt bra), placera frambenen på medellinjen och rida omväxlande höger och vänster sluta med ca sex stegs mellanrum. Den är krävande och avslöjar alla misstag :o . Perfekt för att kontrollera bogpartiet, vilket jag tycker är det absolut viktigaste i sluta, och dessutom kan man inte tvära "för" mycket om man ska lyckas bibehålla frambenens placering. När man lyckas känns hästen som en "midjestyrd traktor". Bäst är naturligtvis om man har någon på backen som kan se övergångarna bra - det är lätt att det blir miss med precisionen! Det är ju inte framdelen som ska vobbla....:crazy:
När man kommer längre går det utmärkt att rida diagonala slutor ur detta, och övergångarna sitter!

När jag lär in skolorna (eller allmänt jobba på lösgjordheten) så brukar jag gå igenom några 'checkpoints' (sedan får jag se hur långt jag kommer), - framåtbjudning - hästen ska flytta för skänkeln, alltså sidvärts (viktigt med energi) när detta funkar brukar också stödet på tygeln börja bli bättre, - 'hörn', kunna flytta 'en del' i taget, (helt rak häst) en förövning till bakdels och framdelsvändning, också en check att mothållande hjälper fungerar - framdels och bakdelsvändning, nu ska det sidförande funka bra nog att jag kan kräva mera böjning, här rider jag inte tävlingsvändningar utan överdriver böjning och tvärning (och ofta för dåligt centrerad) för att verkligen känna att den är eftergiven i inner och trampar rätt (- sedan blir det ju även vanliga tävlingsvändningar också) - när dessa vändningarna funkar så blir det öppna och sluta från volten, så korta bitar att jag har bibehållen mjukhet i inner och ett bra tramp/flyt - sedan har jag öppnan och slutan (med en häst som är mjuk i inner och som lätt kliver in med benen).

Det viktigaste jag tänker på när jag tränar (fr.o.m jag börjar böja hästen) är att hästen är mjuk i sidan (får inte ta inner!) men sedan att framåtbjudningen är kvar, den får inte 'kasta ankare'. Att träna med tagen bakdel går ju att göra i alla 3 gångarter (och blir ju också förberedelse för galopp-piruetten). Så gör jag iaf : P

Jag vet inte. Jag är inget proffs men jag har ridit för några bra tränare. En av dem förespråkade att man skull rida med tagen bakdel när man går in i en galoppiruett, en annan att man skall gå in i öppna istället. Jag tycker att piruetten blir mycket bättre om man går in i öppna eftersom det är framdelen som skall flytta sig runt bakdelen. Annars kommer lätt bakdelen före. Om du förstår vad jag menar? Att flytta runt framdelen blir så mycket lättare ur en öppna form. Får inte ta inner? Jag vill ha hästen lika mycket på båda tyglarna, oavsett vilket varv jag rider i. Att jag svarade på just ditt inlägg var för att jag såg tråden just nu :p. Dessutom vet jag oftast inte vad jag skall skriva, även om det är kul att läsa vad folk skriver. Hoppas att mitt inlägg var ok :)

Man kan träna på större volt- med tagen bakdel- gymma, men inför en piruett där den ska bära sig runt på bakkärran får man inte sätta rumpan snett. Den får heller inte sänka takten!

Den får då en omöjlig sits o framdelen får en alltför lång väg att gå... på ett enda bakben. det går inte o då kan hästen lära sig att stanna upp o häva sig runt- slutar att galoppera.

I början gjorde jag den missen och tänkte sluta i början av pirouetten. Sen blev det för jääääkla svårt att vända runt framdelen. Haha.. Bogarna ska ju vara det som vänder runt och man måste ju snudd på hiva runt hästen i obalans då. Jag lärde mig fort att det inte blev bra.:p

Vi hade börjat gymma innan med tagen bakdel på mindre volt. Men sen när det blev allvar så gjorde jag ju samma sak och det blev rätt fel.

Ja det där med träning genom tagen bakdel kan kanske ställa till förvirring om man tänker att det är inledningen på en piruett:D

Men jag vet inte om du svarade på min fråga (som kanske var dum, det inser jag, du verkar ju väldigt erfaren när det gäller piruetter i galopp) om det där med koncentrerad volt och böjningsgrad i piruetten, (styrande tygeltagsdiskussionen) Jag är nyfiken på hur du menade där för en så kraftig böjning blir ju även den väldigt svår om det var vad du menade?
Så som jag skrev där vet jag bestämt att jag hört Kyra säga att hästen inte ska vara mera böjd i en piruett än själva rörelsen leder till om man säger så, det vill säga i galopp blir det naturligt en viss böjning men man böjer inte avsiktligt mer än så. Menade din tränare att hästen ska ha en böjning motsvarande en liten koncentrerad volt? Du har inte möjligen film eller bild i så fall?

För det första håller jag helt med om ditt inlägg. För det andra inser jag att det är lika ödmjuk som du var just nu som man förväntas vara som ny här på bukefalos:D Jag tycker att allas frågor och synpunkter är precis lika berättigade på ett fritt forum, så kom igen bara, säger jag:idea:

Ja det där med träning genom tagen bakdel kan kanske ställa till förvirring om man tänker att det är inledningen på en piruett:D

Men jag vet inte om du svarade på min fråga (som kanske var dum, det inser jag, du verkar ju väldigt erfaren när det gäller piruetter i galopp) om det där med koncentrerad volt och böjningsgrad i piruetten, (styrande tygeltagsdiskussionen) Jag är nyfiken på hur du menade där för en så kraftig böjning blir ju även den väldigt svår om det var vad du menade?
Så som jag skrev där vet jag bestämt att jag hört Kyra säga att hästen inte ska vara mera böjd i en piruett än själva rörelsen leder till om man säger så, det vill säga i galopp blir det naturligt en viss böjning men man böjer inte avsiktligt mer än så. Menade din tränare att hästen ska ha en böjning motsvarande en liten koncentrerad volt? Du har inte möjligen film eller bild i så fall?

Visst måste man koncentrera sig, för att kunna centrera en piruett:D

Den måste böja sig skapligt i sidan annars kommer man inte runt. Den fastnar då upp... o ner, på samma ställe.

en sak till som är så viktig i både skritt o galopp- är att man är med åt sidan- vikthjälp.

Annars kan det bli som i Bent-eleverträningsfilmer- där ryttarens hela ar.le hänger utanför åt fel håll o hästen kastar då istället runt rumpan- framdelspiruett:rofl: Troligvis är inte hästen på ytter, samlad o ryttaren driver med innerskänkel- grovt fel om man frågar AvG.
Innerskänkeln betyder framåt- ur rörelsen. hästen måste vara formad o klar innan vändningen, annars får man avbryta o göra om... göra bättre. ÄVEN!! i skritt- prova:idea:

Ska leta film med Kyra VS Bent

Nej, jag har aldrig ridit en 'riktig' piruett (som tävlings-mässig), men när jag tränar (gymmar som axel säger) så tränar jag med tagen bakdel, men jag rider ju inte piruetten så, därför jag menade att det kunde vara förövningen till piruetten. Just för att träna det tunga arbete med att kunna sätta under sig sig mkt med bakbenen. Sedan kan jag lätt tänka mig att det blir sååå tungt att gå med baken före och framdelen ska hänga med.. då vill man gärna ha öppna-känslan så att den lätt kan vända. Ja, jag vill också ha lika mkt i båda egentligen, men i träningssyfte så rider jag ofta med mer i ytter (och bara fjädervikt inner) så att jag säkert kan känna att den är rund för inner och inte kan 'fuskställa' t.ex. Det får inte finnas en chans för hästen att ta i inner (jag är gärna lite passiv i handen också, inte så snabb där heller, så det är också mitt sätt att undvika att jag lägger den där). Ditt inlägg var ok = )

Vadå inte samma nivå:confused:

Här är vi också "basic", en medelmåtta men en väldigt envis sådan...:D
Var inte så blygsam;)

Här bakom skärmen är vi väl alla GP-ryttare- in you´re dreams baby:eek:

Jag har gett upp den drömmen för länge sedan.
Mina hästar har haft potential, men de hade behövt en bättre pilot.

Aha, det är det som är det finna med att sitta bakom tangentbordet:idea:

Här har hästen också helt klart potential, jätteskoj. MEN, så slog det mig att även matte (jag) måste lära sig allt:o
Trägen vinner, hoppet är det sista som försvinner och allt det där:bump:

Tillbaka till ordningen:
En ren basic sak att börja med för ovana ryttare och/eller gröna hästar när det gäller bakdelsvändningar (och som så småningom kan bli piruetter) är ju att göra det mycket enkelt för sig. Man vänder för vikthjälp (alltså sitter med i rörelsen, inte luta utåt) och ytterskänkel samtidigt som innerhanden visar vägen. Frambenen tar lång väg och bogarna kommer loss. Kan användas redan på mycket unga hästar och sedan förfinas och centreras mer och mer allteftersom utbildningen fortskrider.

Hittade en med Matador-- som jag tyckte var sååå fiin:love:

Jösses vad tiderna förändras o de utvecklas:eek:

Kyra rider med allt vad hon har o hästen gör många många missar

En halvpiruett vid ca. 5,35

http://www.youtube.com/watch?v=AfUFMJ9B420&feature=player_detailpage

En senare på Max.. där man ser bra böjning.. ibalnd o att det ibland ser lite hafsigt ut- forcerat, att den inte får tid att galoppera runt--- tja vad vet jag...

http://www.youtube.com/watch?v=zXhio0XNFho&feature=player_detailpage

Senast ändrad:

*kl*

Jag återgår till skolorna! :)
Får ofta rida öppna-övergång-sluta-övergång-öppna för min tränare på linje. Börjar från nåt av hörnen, rider öppna nåt steg, sen in i en sluta med lindrig tvärning övergång till öppna efter några steg och rakt fram, övergång sluta och lindrig tvärning igen osv. Mkt bra hjärngympa för långsamma ledningar hos ryttaren. Och har man inte koll på yttersidan och använder sig av fel hjälper blir det ett himla vinglande:angel:

En annan är att rida på volten och rida rättställd sluta och sedan lägga om hästen till förvänd sluta. Och samma med öppna.

Ang formen i skolorna så accepterar jag lite olika, i öppnan på volt får hästen gärna söka sig framåt neråt och ta längre kliv genom kroppen, för att när jag går över i slutan få hästen att trampa upp sig lite.
På rakt spår vill jag hellre att hästen kliver upp i öppnan och kommer i uppförsbacke.

Tänk att jag aldrig har förstått vitsen med att typ rida förvänd sluta på volt då baken måste kastas runt mer. Massor av belastning på inre frambenet.

att rida öppna där hästen fortfarande bär lika på bak eller att medvetet gymnasticera rumpan några steg är ngt bra- eller KAN vara bra beroende av HUR det utförs.

Visst måste man koncentrera sig, för att kunna centrera en piruett:D

Den måste böja sig skapligt i sidan annars kommer man inte runt. Den fastnar då upp... o ner, på samma ställe.

en sak till som är så viktig i både skritt o galopp- är att man är med åt sidan- vikthjälp.

Men det skrev jag ju redan tidigare om vikten, som viktig:) men det kanske var i en annan diskussion, det är lite parallella spår här tror jag!

Den koncentrerade volten är tuaphuas benämning inte min. Förstår principtanken som hon har om att rida likadant som i en volt men att prata om att det är en koncentrerad det vill säga en mycket liten volt går inte ihop. På en volt ska hästen spåra även om den är liten, annars går den inte längre på volten, den kan omöjligt spåra på en så liten volt som det måste vara frågan om när man jämför med en piruett?? Det var där jag inte hängde med. Kanske skitsak, men jag vill gärna förstå vad man menar. I princip kan man även i så fall få en framdelsvändning ur en "koncentrerad" volt, om man förhåller tillräckligt på ytter och formar hästen. :o
Men det kan ha varit jag som förstod tuaphuas tränares tanke fel. Hon kanske inte menade så bokstavligt.

Och jo, ett litet tillägg om din film på Matador, han var väldigt söt, men hur långt hade detta räckt idag? :o

Nu var jag tydligen så trött och snurrig att jag svarade i andra tråden på din fråga om galoppirouetterna. Ber om ursäkt.. Orkar du gå dit och kika?
Jag är inte alls med idag. Och det finns nog de som är mer erfarna än mig. Men jag tänker så som jag skriver iaf. Och det har fungerat väl hittills.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar