Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Nej, jag menade inte så bokstavligt. Jag menade att hästen måste trampa runt i en cirkel på samma hjälper som i en volt. Nu spårar den inte. Men man måste vända på samma sätt.

Håller med helt här! Inner betyder fram.
Där har vi gått ett steg längre och sagt att alla innerhjälper betyder ur rörelsen alt balansera upp dig mer utåt, även handen. Iom att vi ändå svänger med yttertygeln(givetvis sits och med den vikten).

Nä man får ju helt klart tänka hur man rider den. Långsamt tempo och lindrigare böjd än en korrekt sluta. Jag använder den mer för att gymnastisera och lösgöra än för att rida korrekt samling i den. Och inte långa sekvenser. Jag kan mer tänka förvänd öppna, flytta ut rumpan några steg och flytta tillbaka den igen.

Aha!
Du rider som cowboysarna med enhandsfattning o svänger med tygeln mot halsen:idea:

Skojar... lite.

Japp! Sen skriker jag "Yyyeeeeehaaaa!" för fram. Det glömde jag skriva. :P
Nej, jag skojar jag med..

Tack till dig, Axel och Ponnyryttaren (om jag har missat någon så är det till er också). Att jag inte skriver mer är för att jag känner mig mer hemma på "hästvård" :crazy: Dessutom har jag en enastående förmåga att trassla in mig och komma med rena sakfel. Tyvärr. Men men, det är kul att läsa vad ni andra skriver och ibland kan jag inte låta bli att skriva något ändå. Förhoppningsvis blir det något rätt ibland. Just det där med piruetterna är något som jag känner mig lite hemma i eftersom jag tränar mycket på dem just nu och det går ut på att man flyttar hästens framdel med båda tyglarna, inte med bara yttertygeln. Ta dam, ta dam, ta dam. Sen om det är "rätt" vet jag inte, men det går bra i a f :) Eventuellt kan jag blanda ihop trådarna här, det är lite samma diskussion i två trådar nu. Det där med portugiser är lite intressant. Jag har varit över i Portugal och ridit en del för en portugisisk tränare och han sa ingenting annorlunda än vad min svenska tränare (som är Grand Prix ryttare) gör. Så det är nog lite olika beroende vem man rider för. För de som inte vet det så är jag ett hängivet fan av iberiska hästar. Främst Lusitanos eftersom de generellt sett är enklare att rida än PRE. Tycker jag. Iberier passar en gammal skadeskjuten kråka som jag! :D (Och nu blandade jag nog definitivt ihop trådarna)?

Nu var det inte alls meningen att vi skulle prata om just piruetter, men...

Innan man försöker sig ens på 1/4 så bör hästen först kunna samla sig i öppna till iallafall nästan piruettgalopp. annars kommer den troligen att bli långsam o häva sig runt- om man inte har en hetpanna;)

ryttaren måste rida takten ha det som A o 0 annars får man träna vidare på tagen bakdel o att ta tillbaka några steg- de där tråkiga men så nödvändiga övergångarna.

Tänk på hästen bakknän. Rid med måtta.

att rida öppna där hästen fortfarande bär lika på bak eller att medvetet gymnasticera rumpan några steg är ngt bra- eller KAN vara bra beroende av HUR det utförs.

Allt e väl avhängigt av HUR det utförs :D
Tycker att förvänd öppna på volt (eller förvänd bogen in snarare) är väldigt bra och uppbalanserande för att få vikt på ytterbak. Å på individnivå (:p) att sluta hänga på innerfram i vårat sämre varv.

Alltså...
HUR!!!! har du tänkt då:confused:

den kommer att hänga ännu mer på inre fram o inte alls på ytter bak.

Du måste få den formad. att den spårar o kommer till yttertygeln.
en häst som inte böjer sig ramlar ner på inner fram- för att det är en volt- böjt spår kan inte ha en rak häst.

Den kan vara stel i sidan o då är skänkelvikning korta bitar bra. Öppna är överkurs. Innerskänkeln tar den bort från inre fram. Inre bogen ska in i paketet. Även i skänkelvikning bör man mer tänke- flytta bogen. Har man då en rak häst kommer även baken att vara med. Ytterskänkeln sköter drivning o håller den yttre på plats. Det är oftast den som fallerar.

vänta här nu...
Du skriver förvänd öppna men ändå bogen in. det rimmar inte. I öpnnan är hästen ställd ifrån rörelseriktningen. alltså hö. i hö,. varv.

i förvänd är de ställd vä. i hö varv.
Ngt som inte är brukligt.

Senast ändrad:

Vet du att jag tror att vi alla kan trassla in oss, en del av oss kan bara inte hålla tyst ändå, som i dom flesta sammanhang! :D
Ett par vänner var i Portugal en vecka och tyckte att de lärde mycket av den träningen, det var inte så väldigt annorlunda men stort fokus på sitsen, hästarna var otroligt mycket mera känsliga än de var vana vid så i början fick de verkligen finslipa sitsen för att inte förvirra hästarna:p

Rider vanlig 20meters volt i vänster varv (vårt svåra varv i avseende att få konstant kontakt med yttertygel). När jag känner att kontakten inte e bra rider jag förvänd bogen in några steg och ställer sen om till vanligt.
Vad jag menar e att det e ytterbak i den förvända som jobbar.

Det handlar inte alls om mycket böjning eller flera varv. Utan en lätt kontarställ med öppnatänk, tycker det placerar häst mer på ytter när vi sen ställer om till rättvänd.
Går oxå å variera med att rida helt RAK på volt.

Vad e det som e konstigt :confused: Rider oxå svagt bogen ut på rakt spår i samma syfte och ställer sen om. Rätt utförd böjing tar den oxå bort från innerfram.

Kan lugna dig med att det för det mesta bara är några steg. Och helst olika antal varje gång för annars har han lätt för att fortsätta galoppera runt utan framåtbjudning. Men nog kan han göra fina piruetter, han är liten, stark och väldigt välutbildad (det var han när jag köpte honom). För mig gäller det bara att lära mig allt som han kan. Dessutom har jag både en proffstränare och en veterinär som även är kiropraktor som har total koll på honom. Han är precis genomgången av min vet och han var i toppform. Hetpanna? Hrmm, det räcker nog inte... Pigg som satan skulle jag vilja säga :D

Skillnaden mellan mig, dig och några andra här är att ni har betydligt bättre täckning för vad ni pratar om... Men jag gör mitt bästa för att förkovra mig i a f. Att åka till Portugal och få rida deras underbara hästar kan jag rekommendera! Oftast är det enda chansen för oss vanliga dödliga att få rida alla skolorna och det är fantastiskt roligt! :)

vänta här nu...
Du skriver förvänd öppna men ändå bogen in. det rimmar inte. I öpnnan är hästen ställd ifrån rörelseriktningen. alltså hö. i hö,. varv.

i förvänd är de ställd vä. i hö varv.
Ngt som inte är brukligt.
Jag skrev förvänd öppna eller snarare förvänd bogen in...för att understryka graden av den..
Vad är det som inte är brukligt?

Jag skrev förvänd öppna eller snarare förvänd bogen in...för att understryka graden av den..
Vad är det som inte är brukligt?
Men vad skriver du????

Är vi ense om att all Öppna rids med ställning ifrån rörelseriktningen?

Sen skriver du bogen in

Möjligen menar du förvänd sluta.

vilket ben syftar du på när du skriver ytter bak?

Det yttre är när man samtidigt har den på samma sidas yttertygel.

Rider vanlig 20meters volt i vänster varv (vårt svåra varv i avseende att få konstant kontakt med yttertygel). När jag känner att kontakten inte e bra rider jag förvänd bogen in några steg och ställer sen om till vanligt.
Vad jag menar e att det e ytterbak i den förvända som jobbar.

Det handlar inte alls om mycket böjning eller flera varv. Utan en lätt kontarställ med öppnatänk, tycker det placerar häst mer på ytter när vi sen ställer om till rättvänd.
Går oxå å variera med att rida helt RAK på volt.

Vad e det som e konstigt :confused: Rider oxå svagt bogen ut på rakt spår i samma syfte och ställer sen om. Rätt utförd böjing tar den oxå bort från innerfram.
Allt fetstilt blir jag inte klok på.

Vem är det som lär ut detta?
det är inte bara du som formulerar dig så vagt.

innersidan är den som är den kortare- även om du rider i motsatt varv. Yttertygeln påverkar yttre bak.

Den vill inte korta vä sida o länga hö.
I förvänd Öppna på volt- som man aldrig rider... Är när hästen går kortare väg- går innanför med rumpan o är ställd ifrån rörelseriktningen-

Vill man lossa bogarna kan man rida i SKRITT med rak häst på en 10m- volt o sen flytta bogarna runt bakdelen. Hästen måste trampa fram o förbi det inre.

Senast ändrad:

Jag försöker också förstå.

Om jag förstår dig rätt menar du att du tar in bogen innanför voltspåret med hästen fortfarande vänsterställd men ställer sedan om höger med bogen fortfarande kvar på samma ställe. Böjer du om? För mig är detta mer likt förvänd sluta än förvänd öppna men jag har aldrig riktigt förstått folks beskrivning av förvänd öppna och aldrig stött på termen i någon ridhandbok. Dock är jag tveksam till att ha förstått det rätt för jag får inte riktigt ihop det med att du sedan skulle ha ett bättre stöd på yttertygeln i volten.

Rider oxå svagt bogen ut på rakt spår i samma syfte och ställer sen om. Rätt utförd böjing tar den oxå bort från innerfram.

Bogen ut förstår jag inte riktigt heller. Antar att du gör detta på raka spår innanför spåret eftersom framdelen annars inte ryms utanför spåret men är det skänkelvikning, öppna eller förvänd sluta, vad ställer du om från?

På vilket sätt skiljer sig det du gör från växlingar mellan öppna och förvänd sluta, på rakt spår och på volt? Får bara upp den känslan i kroppen...

Men vad skriver du????

Är vi ense om att all Öppna rids med ställning ifrån rörelseriktningen?

Sen skriver du bogen in

Möjligen menar du förvänd sluta.

vilket ben syftar du på när du skriver ytter bak?

Det yttre är när man samtidigt har den på samma sidas yttertygel.

Ska försöka vara tydlig.
Ja vi är ense om det.
Är vi ense om att bogen in är ett förstadie till öppna?
Skrev att jag rider förvänd bogen in.
Kanske skulle skrivit bogen ut och skippat röra till det med förvänd istället.

inner e alltid det håll åt vilken hästen e ställd så ytter e det motsatta.

Jag försöker också förstå.

Om jag förstår dig rätt menar du att du tar in bogen innanför voltspåret med hästen fortfarande vänsterställd men ställer sedan om höger med bogen fortfarande kvar på samma ställe. Böjer du om? För mig är detta mer likt förvänd sluta än förvänd öppna men jag har aldrig riktigt förstått folks beskrivning av förvänd öppna och aldrig stött på termen i någon ridhandbok. Dock är jag tveksam till att ha förstått det rätt för jag får inte riktigt ihop det med att du sedan skulle ha ett bättre stöd på yttertygeln i volten.

Bogen ut förstår jag inte riktigt heller. Antar att du gör detta på raka spår innanför spåret eftersom framdelen annars inte ryms utanför spåret men är det skänkelvikning, öppna eller förvänd sluta, vad ställer du om från?

På vilket sätt skiljer sig det du gör från växlingar mellan öppna och förvänd sluta, på rakt spår och på volt? Får bara upp den känslan i kroppen...
+axel
Ska verkligen försöka förklara. Visste inte att jag var så vag :cool:
Banan e 22m bred och rider på en 20m volt. Tar bogen UT från voltspåret. Rumpan går kvar på 20m volten. Rider höger öppna i vänster varv. (Nu e det inte en full öppna men det verkar bli ännu mer rörigt om jag blandar in det :o)

Vad jag menar med bogen ut är ett förstadie till förvänd öppna. Alltså höger öppna i vänster varv och vice versa. Huvudet mot vägg/sarg. bakdelen går en bit innanför.
Rider för en portugis och vi använder förvänd öppna FÖRE rättvänd öppna efter 4kantsspåret. Varför: Lättare för häst och ryttare att fatta då det behövs mindre tygelinverkan och riktningen blir "klar". Han pratar om förvänd öppna som "the first lateral work for horse and rider".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar