Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, inte ömfotad.
Vet inte vad du syftar på med "kort, obärig galopp". För mig beskriver det mer den 3-taktiga som känns precis så, än den 4-taktiga som hellre känns lång men bärig. Det är alltså inte så att jag samlar hästen till den 4-taktiga galoppen, det är mer som att när hästen har längden och trampet och lösgjordheten i traven är det den galopp den hamnar i direkt i fattningen - och håller så länge inte jag trycker undan ryggen på henne. Jag trodde ju inte att hon skulle orka hålla galoppen, just för att den kändes som mer än vad hon var färdig för. Övningen med galopp red jag nog inte mer än 5 minuter heller, och då var ju stora delar av den i trav ändå.
Galoppera i skogen har vi gjort i 7 år och det har inte förbättrat något alls, tyvärr. Skulle verkligen önska att det hjälpte, för skog har jag gott om...
Att utgå ifrån frisk galopp och sedan jobba tillbaka till ett normalt hyfsat arbetstempo var i princip omöjligt.
Ni som suttit på häst som pga fysiska besvär och mentala låsningar inte tar förhållningar vet vad jag menar.. ingens tyrka teknik eller betsling kan övertala en sådan låst häst att tänka om då den väl varvat upp.
Ja, vart drar man gränsen? min har aldrig i sina sämsta ögonblick varit sämre än måånga hästar i fullt räning i ridhus o på banor runt om.
Inga hältor, men en häst som säger till vid minsta känning.
Men då man letat och letat, i månader och år. Låtid den vila, ridit, longerat, vila igen och provat allt man tycker verkar bra. Anlitat olika kiropraktorer, hovslagare, vet och ridit för tränare. Om man är en tänkande och sökande person som alltid söker förbättring!?Men då är det ngt fel- eller hur?
Jag rider inte på en sån utan letar rätt på felen.
Sen måste man vara så pass medveten om att en skicklig "pilot" kan göra en enorm skillnad.
har den dessutom flängridits hela sitt liv så har man aldrig tidigare ens försökt att få den att galoppera bättre.
*KL
tycker att varenda tråd just nu, verkar grunda sig på hästar vars ras inte ä r avlad för dressyr eller hästar med diverse defekter eller som aldrig tidigare blivit dressyrridna.
Kanske en ny underrubrik vore på sin plats- rehabilitering/ korrigering.
har den dessutom flängridits hela sitt liv så har man aldrig tidigare ens försökt att få den att galoppera bättre.
*KL
tycker att varenda tråd just nu, verkar grunda sig på hästar vars ras inte ä r avlad för dressyr eller hästar med diverse defekter eller som aldrig tidigare blivit dressyrridna.
Kanske en ny underrubrik vore på sin plats- rehabilitering/ korrigering.
Mmmm, håller verkligen med. Fast jag tycker nog det forumet ska ligga under grundridning, jag. Eller hästvård kanske ännu hellre.
Gramanfrågorna och de oridbara hästarna (utan graman alltså ) kanske platsar under hästhantering
... plus en enorm känslighet för yttre intryck. bara en granskande blick från en åskådare kan sabba. Hon går med ögonen på skaft och "analyserar" o känner av.
--- känsliga mycket lättstörda damen (genom att ställa ganska rimliga krav efter gällande nivå) som valde att koppla ur och bli lätt apatisk mot hjälperna. Omöjlig att dominera!! Blidkas med ödmjukhet!