Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Du skrev att du kan välja om du vill ha bridonginverkan om du rider med dubbla tyglar på stången. Det blir aldrig samma som bridong/träns. Fortfarande sitter inte tygeln och sidostycket i samma ring. Alltså blir det hävstång vare sig du vill tro det eller ej. För att det inte ska bli någon hävstång alls måste sidostycket sitta i SAMMA ring som tygeln. Då först går du helt fri från hävstång. Och iom att det blir en liten hävstång så kan kedjan aktiveras. Den är väl mer skitsamma. Men det blir en hävstångseffekt, om än inte lika tydlig som om du har tygeln längst ned.

Att påstå annat är att lura sig själv. Och eventuellt andra läsare.

Sen skiljer det sig enormt mellan när olika ryttare/tränare anser att ekipage är redo för stången. I mina ögon är många ekipage som inom AR-världen sätt på stång mil ifrån att vara där.
Jag har visserligen ridit på stång innan jag var redo jag med. Så jag är inte felfri. Men det var inte på tränares inrådan. Och jag var ung och visste helt enkelt inte bättre.
Man kan tycka att tränare borde se om ryttaren inte ens kan sitta och hästen inte ens går i form på träns att de borde stanna kvar där. Allt snack om att "hästen inte kan gå på tränsbett" är bara undanflykter för att ryttaren inte förmår rida den på tränsbett. Och ja, jag har mött många, många sånna "omöjliga hästar". Samtliga har funkat på vanligt bett bara man ändrat ridningen. Även min egen som både jag och tränare av olika slag dömt som omöjlig. Jag red för dåligt och hade för dåliga tränare då det inte gick. Vissa hästar är svårare. Men jag har inte mött någon än som varit omöjlig. Men många ryttare hävdar det om sina hästar.

Att sitta och säga att man kan samla sina hästar opptimalt på blank stång när tom de gamla mästarna hävdar att blank stång bara förstör blir för mig lite märkligt. Hur skulle vi förmå göra det då inte ens de kunde?
Och ja, två tyglar på en stång är en stång om du inte fäst sidostycket i samma ring som tyglarna. Men då skulle det sitta mkt skumt. Så jag tror inte du har det.
Trist om din tränare hävdar det. Men iom att han tycker stång är bra på en häst som är rädd för handen så kanske du får ta det med en nypa salt. Trots att han säljer en massa bett och hävdar kunna sin sak. Ibland är det bra att ifrågasätta saker. Kolla hur en stång är byggd så får du se att det jag säger stämmer. Det är enkel fysik. Prova håll i mundelen med nackstycke/sidostycke sträckt och dra i den tygel du anser ger bridongeffekt. Det kommer ge hävstång. Fäst kedjan runt handen och känn vad som sker.

Amen och Halleluja!

Men jag kan förstå vad denne menar med att det är bra för hästar som inte kommer fram till handen, dvs inte accepterar kontakten med tränsbett.
Om man ska rida på en sådan häst så känner nog många sig tryggare med stången, för då kan de åtminstone stanna. Det är således inte särskilt bra för hästen men kanske en livförsäkring för ryttaren.

Själv är jag mkt restrektiv med stången då jag ridit allt för många "stångskadade" hästar i min dar!
Men å andra sidan så kan man ju aldrig lära sig hur en stång fungerar om man inte provar att rida på den - men då ska man rida på den - inte använda den som "krullmedel" eller handbroms. Obs! Egen åsikt!

Men då skall stången användas ihop med något annat som tex en kapson eller bridong. Inte bara en stång.

Jag tycker nog att i princip alla hästar ska ridas på tränsbett i början av sin utbildning. Där läggs grunden. Jag vill inte gå över till ett stångbett förrän hästen är redo för det. Samma sak som när man börjar rida på kandar på tävlingshästen.
Du får ingen hävstångseffekt när du bara använde bridongtygeln. Kedjan aktiveras bara vid användning av stångtygeln. Nej jag jämför inte stångbett och tränsbett. Jag skrev att jag rider min häst på stång OCH tränsbett.
När är hästen "redo" för det?

Vad jag har sett är hästarna inte utbildade alls, men säkerligen starka o har mkt skjutkraft i benen. jo hästarna vet vad de har för bett i munnen- erfarenhet. O att hästen inte kan lägga sig mer på bettet än vad man erbjuder dem. Det går att strunta i formen o få den till arbete med övriga kroppen.

det sitter sällan i munnen utan hur övriga kroppen arbetar o hur fin o kvick ryttaren är i sin hand

vilken erfarenhet har du av unghästar? Frågar för att du inte visste att man använder övningar för att stärka hästen på sikt o därmed kunna bära sig med tiden. Utan trodde att man kunde utgå från saktare.. som inte är samlat- bara lugnare.

Det är inte möjligt o helt omöjligt om man har skaffat en häst som har svårt för sig.

Du skrev att du kan välja om du vill ha bridonginverkan om du rider med dubbla tyglar på stången. Det blir aldrig samma som bridong/träns. Fortfarande sitter inte tygeln och sidostycket i samma ring. Alltså blir det hävstång vare sig du vill tro det eller ej.
Nej exakt likadant blir det inte, men det blir ingen hävstångsverkan. Det är bara att hålla i bettet, ta i tyglarna och känna samt se vad som händer med bettet. För att få hävfunktion måste bettet vridas och det sker inte då man bara tar i den tygeln. Det kan säkert spela in hur själva bettet är utformat och var fästen får tyglar sitter. Alla stångbett är ju inte lika utformade.
Att påstå annat är att lura sig själv. Och eventuellt andra läsare.
Jag säger det bara för att jag kollat detta. Jag har inte kollat alla stångbett utan bara de jag har själv. Utformningen kan som sagt skilja och då blir effekten lite olika också.

Sen skiljer det sig enormt mellan när olika ryttare/tränare anser att ekipage är redo för stången. I mina ögon är många ekipage som inom AR-världen sätt på stång mil ifrån att vara där.
Jag har också sett stångryttare som jag hellre skulle sett använt tränsbett, men jag pratade bara om mig själv.
Jag har visserligen ridit på stång innan jag var redo jag med. Så jag är inte felfri. Men det var inte på tränares inrådan. Och jag var ung och visste helt enkelt inte bättre.
Jag lärde mig rida på kandar på ridskoletiden för min suveräna instruktör där. Den kunskapen använder jag mig av än.
Man kan tycka att tränare borde se om ryttaren inte ens kan sitta och hästen inte ens går i form på träns att de borde stanna kvar där.
ja absolut. Om inte tränaren ser det är det inte mycket till tränare tycker jag.
Allt snack om att "hästen inte kan gå på tränsbett" är bara undanflykter för att ryttaren inte förmår rida den på tränsbett.
Jag har inte hört någon påstå att hästen inte kan gå på tränsbett så det kan jag inte kommentera. Sen trivs hästar på väldigt olika typer av bett, men det är ju en annan sak.
Och ja, jag har mött många, många sånna "omöjliga hästar". Samtliga har funkat på vanligt bett bara man ändrat ridningen.
Jag har varit med om en häst som reda på hack för de påstod att hon inte kunde ridas på bett, men jag satte på ett vanligt tvådelat tränsbett och visst gick det att rida.
Även min egen som både jag och tränare av olika slag dömt som omöjlig. Jag red för dåligt och hade för dåliga tränare då det inte gick. Vissa hästar är svårare. Men jag har inte mött någon än som varit omöjlig. Men många ryttare hävdar det om sina hästar.
Många rytttare rider ju med alldeles för mycket hand tycker jag. Kan tänka mig att det är vad hästarna visar sitt ogillande emot i många fall.
Att sitta och säga att man kan samla sina hästar opptimalt på blank stång när tom de gamla mästarna hävdar att blank stång bara förstör blir för mig lite märkligt. Hur skulle vi förmå göra det då inte ens de kunde?
Nej jag vet inte ens varför de vill kunna göra det på bland stång heller. Det är inte mycket du kan göra med enbart en stångtygel. Då skulle hästen nästan bara gå på sätet då? Nej jag tycker jag får störst variationsmöjlighet med kandar eller stång och dubbla tyglar.

Trist om din tränare hävdar det.
:confused: Vad hävdar min tränare? Nu är jag inte med. Hon bestämmer inte vilket bett jag ska rida på.
Men iom att han tycker stång är bra på en häst som är rädd för handen så kanske du får ta det med en nypa salt.
Nu hänger jag inte med ett dugg. Min häst är ett sto och är inte rädd för handen. .
Ibland är det bra att ifrågasätta saker.
Inte bara ibland. Det är alltid bra att ifrågasätta saker tycker jag.
Kolla hur en stång är byggd så får du se att det jag säger stämmer. Det är enkel fysik. Prova håll i mundelen med nackstycke/sidostycke sträckt och dra i den tygel du anser ger bridongeffekt.
ja! Det är ju precis så jag gjort med mina bett.
Det kommer ge hävstång. Fäst kedjan runt handen och känn vad som sker.
[/QUOTE] Ja det gjorde jag och nej. Det blev ingen hävstångseffekt när jag bara tog i bridongtygeln. Jag drog inte i den alltså utan använde handen som jag gör när jag rider.

Jag fattar inte detta inlägget ?? Först skriver du att du rider med 2 tyglar på en stång och sedan skriver du att du rider på stång OCH tränsbett??? Rider du på Kandar eller rider du på stång med 2 tyglar??
Blev kanske lite rörigt. Jag menar att jag inte bara rider på stångbett på min häst. Det verkade som någon trodde det. Jag rider min häst på tränsbett och stångbett. Precis som tävlingsryttare rider på tränsbett och kandar. Man växlar.

Det var ju det som tuppohola skrev, du jämför din översta stångtygel som ett rakt tränsbett men det kan du inte göra eftersom stången enbart är ett bett och inte två. Det kan aldrig få samma inverkan som ett bridongbett.
Nej. Det blir inte exakt likadant, men väldigt likt.
Du har ingen bridongtygel på din stång oavsett hur många tyglar du har.
Det är lättast att kalla dem bridongtygel och stångtygel tycker jag eftersom de påverkar på olika sätt. Om du vill kalla dem något annat så är det helt ok för mig.
Tycker det är konstigt att man inte har bättre koll när man rider på ett sådant skarpt bett :([/QUOTE Jag har koll på betten jag använder. Tråkigt att du fick en annan uppfattning. Jag kanske uttryckte mig alltför oklart? Ber om ursäkt i så fall.
Min häst har så dåligt med plats i munnen för ett kandar. Då är stången med dubbla tyglar ett alternativ.

Senast ändrad:

När är hästen "redo" för det?
Mina kriterier är som när man går från L:A till MSV. Där kommer kandaret in i bilden. Jag vill ha en häst som är i balans, bär sig själv, är lätt i handen och följer sin ryttare bra. Jag vill inte sätta på ett kandar eller en stång innan det finns en stabil grund. (vet att det finns ryttare som gör det, men så tänker inte jag)
Vad jag har sett är hästarna inte utbildade alls, men säkerligen starka o har mkt skjutkraft i benen. jo hästarna vet vad de har för bett i munnen- erfarenhet. O att hästen inte kan lägga sig mer på bettet än vad man erbjuder dem. Det går att strunta i formen o få den till arbete med övriga kroppen.
Har ingen aning om hur dessa ryttare tänker. Jag svarar bara för hur jag själv resonerar.

vilken erfarenhet har du av unghästar? Frågar för att du inte visste att man använder övningar för att stärka hästen på sikt o därmed kunna bära sig med tiden. Utan trodde att man kunde utgå från saktare.. som inte är samlat- bara lugnare.
:confused: Vart har du fått det ifrån? Förstår inte alls vad du menar. Har du blandat ihop mig med någon annan?
På unghästar behöver man snarare rida på framåt för att de ska hitta sin takt och balans. Där de får med sig hela kroppen är det tempo jag utgår ifrån. Vilket tempo det är varierar från häst till häst.
Det är inte möjligt o helt omöjligt om man har skaffat en häst som har svårt för sig.
Vad är inte möjligt? (nu hänger jag verkligen inte med)
Om man skaffar en häst som har svårt för sig gäller det att ryttaren har tillräckliga kunskaper för att kunna träna hästen så att den kommer till bra arbete och kan använda sin kropp på ett bra sätt. Det krävs en del av ryttaren i så fall och kan man inte tillräckligt tycker jag inte man ska skaffa en sådan häst.

Senast ändrad:

Blev kanske lite rörigt. Jag menar att jag inte bara rider på stångbett på min häst. Det verkade som någon trodde det. Jag rider min häst på tränsbett och stångbett. Precis som tävlingsryttare rider på tränsbett och kandar. Man växlar.

Nej. Det blir inte exakt likadant, men väldigt likt. Det är lättast att kalla dem bridongtygel och stångtygel tycker jag eftersom de påverkar på olika sätt. Om du vill kalla dem något annat så är det helt ok för mig.
Tycker det är konstigt att man inte har bättre koll när man rider på ett sådant skarpt bett :([/QUOTE Jag har koll på betten jag använder. Tråkigt att du fick en annan uppfattning. Jag kanske uttryckte mig alltför oklart? Ber om ursäkt i så fall.
Min häst har så dåligt med plats i munnen för ett kandar. Då är stången med dubbla tyglar ett alternativ.
ett rakt bett kan du inte ställa med. Det lättar lika mkt i den andra lanen som man tar i den ena.

Menar du att din häst är utbildad LA- MSV?
Frågar igen eftersom du undviker frågan- Vilken erfarenhet har du av unghästars utbildning ?

ett rakt bett kan du inte ställa med. Det lättar lika mkt i den andra lanen som man tar i den ena.
Håller med dig om det. För att det ska fungera, precis som om du rider med ett oledat tränsbett, behöver hästen läras det.
Menar du att din häst är utbildad LA- MSV?
Jag menar att när jag tycker hästen är redo för kandar eller stång ska den kunna gå i den balans och bärighet som en häst gör i L:A.
Jag vet att det säkert finns undantag och att alla inte ser likadant på detta, men så ser jag på det. Jag vill rida grundutbildningen på tränsbett och än har jag inte träffat på en häst som inte detta fungerar på.
(och jag vill kunna rida med ett tränsbett när som helst)

Om du föröker ställa med rakt så blir det oftast huvudet på sned bara.

Rakt bett är inte för riktig dressyr o heller inte anatomiskt riktigt.

då hade man i alla tider bara slängt in en stålbit i munnen, men man visste t o m då bättre-

Jag förstår varför du inte vill svara på om hur många du utbildat- samma som med allt annat som du undviker. Facit finns att läsa ...:grin:

Jag menar att när jag tycker hästen är redo för kandar eller stång ska den kunna gå i den balans och bärighet som en häst gör i L:A.
Jag vet att det säkert finns undantag och att alla inte ser likadant på detta, men så ser jag på det.

Men jag har fortfarande inte sett en enda AR häst som har den bärighet och balans, jag skriver, som en välutbildad LA-häst på gränsen till MSV har.

Men däremot ser jag daglidax här på buke och hemmavid en massa stänger på hästar, var finns alla de som väntar tills det du påstår?

Nu när jag har varit här några veckor och diskuterat så börjar det kännas lite underligt bara för att det du, och även andra, påstår om er själva, och andra, finns inte.

Det är bara skrift, men ingen kan visa något på film, jo, det finns men jag hittar inte fast jag har sett massor, sägs det, och särskilt på träningar.....varför finns inte en enda av de träningarna filmade?????.

Gör som jag, spara det som kan vara bra att visa i framtiden.Nu blir det bara tomma ord, faktiskt.

Jag vet att det säkert finns undantag och att alla inte ser likadant på detta, men så ser jag på det. Jag vill rida grundutbildningen på tränsbett och än har jag inte träffat på en häst som inte detta fungerar på.
(och jag vill kunna rida med ett tränsbett när som helst)

Är din häst utbildad LA-Msv ?

Om du föröker ställa med rakt så blir det oftast huvudet på sned bara.
Menar du att du inte kan ställa en häst som rids på ett oledat bett?
Rakt bett är inte för riktig dressyr o heller inte anatomiskt riktigt.
Oledade bett behöver ju inte vara raka. De kan vara bättre anatomiskt formade. Då ligger de bättre i munnen. Det finns ju många som vill att oledade bett ska bli tillåtna att tävla på.
då hade man i alla tider bara slängt in en stålbit i munnen, men man visste t o m då bättre-
Ja en rak stålbit vill jag inte jämföra med ett bett. Det skiljer mycket i hur de är formade.
Jag förstår varför du inte vill svara på om hur många du utbildat- samma som med allt annat som du undviker. Facit finns att läsa ...:grin:
[/QUOTE]
Jag visste inte ens att jag fått den frågan. Vart finns den? Jag undviker inga frågor, men jag kan inte svara om jag inte vet att jag fått dem.
Jag har faktiskt ingen aning om hur många hästar det handlar om. (har du koll på alla hästar genom årens lopp?) Det varierar stort i hur länge jag ridit olika hästar samt vilka nivåer de varit på. Det är allt från helt gröna hästar till högt utbildade. Vad har det med bettdiskussionen att göra?

Är din häst utbildad LA-Msv ?
Nej, den nuvarande hästen är inte på den nivån rörelsemässigt sett. Hon är det formmässigt sett. Hon utbildas inte för tävling.
Det var ett enkelt sätt att beskriva hur jag tänker, men det är inte kopplat till min häst. Det är så jag tänker när det gäller hur jag tränar hästar över lag. Men vad min häst har med diskussionen att göra förstår jag inte.

Knapplån

Nu räcker det!

Nu drar vi ett streck från evighetsdiskussionen - stångbett/utbildningsståndpunkt. Det är bara att inse, att olika ismer aldrig kommer ha samma uppfattning i den frågan.

Varför är det sådan torka på det här?

I min värld brukar vi diskutera allt mellan himmel o jord o även jämföra olika tränares idéer o upplägg.

Det är intressant o se hur man uppfattar främst filmer då stillbilder sällan ger helheten.

Jag förstår inte:confused:, men är väl född till att ifrågasätta o vilja veta anledninen...

Godtar man allt som tränare o andra påstår utan att vilja förstå hela biten?

Visst.. ridning bygger mkt på känsla, men man behöver få ngn som oxå säger att den är rätt.

Som det här med skolor.
Vad är en skola?
Hur ska det se ut?
Vad vill man uppnå?
Hur blir de bättre?

För mig är en skola där man har möjlighet att skola hästen till samling. att det inte är ngt som sker per automatik eller som är bra bara för att den böjer sig korrekt. Sen då....

Hur skolar man vidare?
Man vill ju att den ska börja samla sig lite o hur gör man då- aktivt?
Hur ska formen vara?

för mig är det t o m förkastligt om den är lång o låg i en skola.

För mig är början till en skola att kunna rida en volt korrekt o sen gå in o ur den till o från skolan. Först en stor volt- liten böjning- tvärning.

Nu börjar vi om från början och håller oss till fortsatta trevliga diskussioner.

Med vänliga hälsningar

Moderator

Senast ändrad:

Jag frågade samma sak typ fast lite mer ingående men fick mitt inlägg borttaget och ett pm från moderatorn att man inte fick fråga det eller att det inte var intressant i diskussionen (fast det är ju precis det som TS fråga handlar om )?? Men men jag antar att man inte får fråga en direkt fråga om någons specifika häst då så då tycker jag vi kan lämna det.

Så jag återkopplar till TS ursprungsfråga om skolor istället som moderatorn bett oss om och ställer en mer allmän fråga som diskussionsunderlag.

Vad har ni för kriterier om samling och bärighet i skolorna? Kan man säga att styrkan och bärigheten finns där om man inte gör skolorna i samma form sas? Hur utvecklar ni det? Tex lägre form i skolorna än när ni rider rakt fram tex?

Jag brukar rida skolorna i en lägre form än vad hästen vill och lite tvärtom dvs många hästar kommer ju antingen upp i nacken när styrkan brister, eller alternativt trillar ner. Jag tycker det är svårare när dom trillar ner då försöker jag göra mindre böjning och tvärning men å andra sidan måste man ju prova att testa gränsen där också ? så hur gör ni det?

Från TS ursprungsinlägg:

"Visst.. ridning bygger mkt på känsla, men man behöver få ngn som oxå säger att den är rätt.

Som det här med skolor.
Vad är en skola?
Hur ska det se ut?
Vad vill man uppnå?
Hur blir de bättre?

För mig är en skola där man har möjlighet att skola hästen till samling. att det inte är ngt som sker per automatik eller som är bra bara för att den böjer sig korrekt. Sen då....

Hur skolar man vidare?
Man vill ju att den ska börja samla sig lite o hur gör man då- aktivt?
Hur ska formen vara?

för mig är det t o m förkastligt om den är lång o låg i en skola."

Tack för visad förståelse, beträffande avbräcket och PM'et, Europa. Jag hoppas också att du som jag föreslog, fortsätter diskussionen privat med Bigganl.

/moderator

Och i själva skolfrågan.

Utifrån, hur hästens styrka eller svaghet - precis som du, Europa, säger, väljer jag att rida skolan med olika krav på böjning respektive i högre eller lägre form. Anledningen till att jag väljer att arbeta så, är beroende på min och min hästs gemensamma dagsform.

Jag undviker också att "överrida" skolarbetet, bara för att "Å idag ska jag rida skolor i 1.5 timme" så tänker jag inte, lika lite som att jag tänker "Å idag ska jag rida ut i skogen och då ska vi BARA intervalla trav och galopp". Jag försöker hela tiden variera, för att min häst inte ska göra som den gärna gör - tänka före...

Jag smyger i stället in i en lagom skola och känner jag att hästen lyssnar rätt för hjälpen, rätar jag ut den och rider ur skolan efter bara ett par steg. Rider rakt fram, gör eventuellt någon annan liten övning, innan jag går in i ett nytt "skolförsök" och så vidare.

Allt eftersom dagarna, veckorna och tiden går ökar jag på träningsintensiteten, utifrån det mål jag har. Vilket i mitt fall faktiskt för närvarande, inte är mer än just "bruksridning".

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Tack för visad förståelse, beträffande avbräcket och PM'et, Europa. Jag hoppas också att du som jag föreslog, fortsätter diskussionen privat med Bigganl.

/moderator

Då skulle jag gärna vilja ha tillbaks mitt inlägg där dom braiga undringarna jag hade till biggan stod, nu kan jag inte formulera dom igen bara för det ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar