Sv: Dissikera ridning
Amen och Halleluja!
Du skrev att du kan välja om du vill ha bridonginverkan om du rider med dubbla tyglar på stången. Det blir aldrig samma som bridong/träns. Fortfarande sitter inte tygeln och sidostycket i samma ring. Alltså blir det hävstång vare sig du vill tro det eller ej. För att det inte ska bli någon hävstång alls måste sidostycket sitta i SAMMA ring som tygeln. Då först går du helt fri från hävstång. Och iom att det blir en liten hävstång så kan kedjan aktiveras. Den är väl mer skitsamma. Men det blir en hävstångseffekt, om än inte lika tydlig som om du har tygeln längst ned.
Att påstå annat är att lura sig själv. Och eventuellt andra läsare.
Sen skiljer det sig enormt mellan när olika ryttare/tränare anser att ekipage är redo för stången. I mina ögon är många ekipage som inom AR-världen sätt på stång mil ifrån att vara där.
Jag har visserligen ridit på stång innan jag var redo jag med. Så jag är inte felfri. Men det var inte på tränares inrådan. Och jag var ung och visste helt enkelt inte bättre.
Man kan tycka att tränare borde se om ryttaren inte ens kan sitta och hästen inte ens går i form på träns att de borde stanna kvar där. Allt snack om att "hästen inte kan gå på tränsbett" är bara undanflykter för att ryttaren inte förmår rida den på tränsbett. Och ja, jag har mött många, många sånna "omöjliga hästar". Samtliga har funkat på vanligt bett bara man ändrat ridningen. Även min egen som både jag och tränare av olika slag dömt som omöjlig. Jag red för dåligt och hade för dåliga tränare då det inte gick. Vissa hästar är svårare. Men jag har inte mött någon än som varit omöjlig. Men många ryttare hävdar det om sina hästar.
Att sitta och säga att man kan samla sina hästar opptimalt på blank stång när tom de gamla mästarna hävdar att blank stång bara förstör blir för mig lite märkligt. Hur skulle vi förmå göra det då inte ens de kunde?
Och ja, två tyglar på en stång är en stång om du inte fäst sidostycket i samma ring som tyglarna. Men då skulle det sitta mkt skumt. Så jag tror inte du har det.
Trist om din tränare hävdar det. Men iom att han tycker stång är bra på en häst som är rädd för handen så kanske du får ta det med en nypa salt. Trots att han säljer en massa bett och hävdar kunna sin sak. Ibland är det bra att ifrågasätta saker. Kolla hur en stång är byggd så får du se att det jag säger stämmer. Det är enkel fysik. Prova håll i mundelen med nackstycke/sidostycke sträckt och dra i den tygel du anser ger bridongeffekt. Det kommer ge hävstång. Fäst kedjan runt handen och känn vad som sker.
Amen och Halleluja!