Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Ja återkopplar till den omdiskuterade förvända öppnan på volt.
Förvänd öppna på volt
Kan inte se att det skulle vara en så omöjlig/överkursig rörelse, är det bättre då att man isåfall galopperar så komplicerat att hästen känner sig tvungen att byta/bryta av?
Om hästen inte klarar den förvända öppnan lär den väl minska böjningen eller börja försöka ta sig ur rörelsen?
Bullshit, säger jag. Om någonting utgår ifrån hästens naturliga rörelsemönster så är det AR.
Nu skrev ju också Brink i sin artikel i ridsport att ingen häst kan vara någotsom helst lösgjord i ett undertempo, det behövs arbete och framåtridning.
Har samma erfarenhet av den i praktiken! Gör den både i skritt och trav fast i inte en "full" öppna så som du ritat utan mycket svagare böjning. I skritt lite mer, i trav lite mindre.Kl
Ja återkopplar till den omdiskuterade förvända öppnan på volt!
provade det en dag, och upplevde att den är mindre samlande än rättvänd öppna (såklart..) men har jättefin effekt då bäckenet får röra sig mer i sidled och ökar rörligheten, så att rättvända övningar känns mkt lättare efteråt.
Tänker efter vad Axel säger, men kan inte förstå hur det kan vara omöjligt? Min häst klev runt utan att verka besvärad. Inga ihoptrasslade ben, protester eller taktstörning.
Tycker som någon sa att förvänd galopp på liten volt skulle vara samma sak. -och det använder man ju friskt (kanske inte på liten volt, men förvänd menar jag..) för att just lösgöra bäckenet och komma åt spänningar och lösgöra.
Exakt samma sak upplevde jag i den förvända öppnan!
man rider inte rörelser som är för svåra för hästen utan anpassar rörelserna efter vad hästen klarar av. Det som Lusidor beskriver är inte för svårt för en välriden häst. Jag har samma erfarenhet som Lusidor. dvs att det ger en positiv effekt på hästen att rida en sådan övning. Men alla är ju fria att välja övningar som passar både hästen och dem själva. Tycker man det är en svår övning kanske det är ryttaren som tror/tycker att den är svår? Då finns det ju mängder av andra övningar att rida istället. Det som passar ett ekipage kanske inte alls passar ett annat.Rimligtvis så borde detta sätta hästen ur balans. Inte kan man jämföra det med att galoppera komplicerat heller, eftersom man inte gör saker och ting så svårt för hästen att den inte klarar av det.
Håller med.En viktig del i utbildningen av en häst är att ge den ett bra självförtroende, då kan man inte utsätta den för en massa konstiga saker som den inte kan klara av på ett bra sätt.
Eftersom du inte gillar övningen så använd den inte. De som gillar den använder den. Svårare än så är det inte. Inga övningar passar alla. Du rider troligtvis inte heller samma övningar alltid på olika hästar. Du anpassar dig eller hur?Det är viktigt att hästen tycker att det är roligt att jobba, sätter man den i skiten så kroknar den snart. Den här övningen får tummen ner av mig.[/
Precis! Och dessutom krävs kontakt med hästens mun. Vilket är något som inom somliga AR-kretsar verkar vara tabu.