Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Måste bara.... Ingen av hästarna på film skulle få 6 på gångarter= godkänt- renhet, takt o schwung. Sen har vi HUR de arbetar....

Tack för diskussions stunden:bow:

Det tycker jag är helt fantastiskt! Att du kan få träningsvärk av att skritta i skogen alltså. För jag har också en häst som skrittar genom hela kroppen men träningsvärk av det har jag aldrig fått. Kan det bero på att du inte är van vid mycket rörelse?

Att träna balansen i skritt är väl det första en ridskole unge får lära sig. Men sen får samma unge även lära sig att sitta ned i arbetstrav. När du börjar trava följer du AR-tempo då eller rider du i arbetstrav? För om du har hittat balansen i skritten som du skrev så borde du ju kunna rida arbetstrav?

Visst är det tjafs hit o dit här men jag tvivlar på att den som verkligen vill säga nåt i denna tråden, avstår pga det. Tvärtom så tror jag som vanligt att utan lite mothugg så dör de flesta trådar ut oavsett forum.:cool:

Men måste ha i åtanke att dessa hästar inte är dressyrhästar, dvs avlade för ändamålet eller ens inköpta för ändamålet. De har inte de förutsättningarna som en dressyrhäst har.
Men akademisk ridkonst är bruksridning, man gör det bästa efter sin hästs förutsättningar och målet är att hästen ska vara hållbar och frisk. Vi ska inte bedömas enligt TR.

Många av de filmer som varit uppe här nyligen har visat hästar som i princip varit utdömda.

Tack själv!

Jag är mycket van vid mycket rörelse, både vad gäller ridning och annat i livet - jag är ingen stillasittare och har aldrig varit.

När jag skrev träna balansen i skritt menade jag hästens. Min egen balans till häst började jag träna på ridskolan 1964.

Ja, jag rider i arbetstrav numera. I början gjorde jag bara travstarter, ett par tre travsteg, innan hästen älgade iväg (hon är travare). Sedan kunde jag bygga på och utöka antalet steg och med tiden rida i arbetstrav med hästen i balans.

Kl

Ja återkopplar till den omdiskuterade förvända öppnan på volt!
provade det en dag, och upplevde att den är mindre samlande än rättvänd öppna (såklart..) men har jättefin effekt då bäckenet får röra sig mer i sidled och ökar rörligheten, så att rättvända övningar känns mkt lättare efteråt.

Tänker efter vad Axel säger, men kan inte förstå hur det kan vara omöjligt? Min häst klev runt utan att verka besvärad. Inga ihoptrasslade ben, protester eller taktstörning.

Tycker som någon sa att förvänd galopp på liten volt skulle vara samma sak. -och det använder man ju friskt (kanske inte på liten volt, men förvänd menar jag..) för att just lösgöra bäckenet och komma åt spänningar och lösgöra.

Exakt samma sak upplevde jag i den förvända öppnan!

Rättvänd öppna på volt
32260216.jpg

Förvänd öppna på volt
32260217.jpg

Kan inte se att det skulle vara en så omöjlig/överkursig rörelse, är det bättre då att man isåfall galopperar så komplicerat att hästen känner sig tvungen att byta/bryta av?
Om hästen inte klarar den förvända öppnan lär den väl minska böjningen eller börja försöka ta sig ur rörelsen?

Jag ser att du varit noga med att den inte ska "trampa förbi tyngdpunkten";)
Men var är då tyngpunkten? Bakbenen bär bara rumpan o den bit som den trampar inunder magen.
Hästen ska i såna fall synbart vara i uppförsbacke.

Sålänge hästen inte böjer sina ledgångar bak så måste den trampa längre inunder sig- för att just komma på att böja dem.

Din teckning på den förvända visar på en häst som ofrånkomligen måste trampa över mer för att överhuvudtaget komma runt eller så tassat man runt eller skrittar.

Vart sker belastningen?
Jo på inre fram sålämge den inte är uppe på yttertygeln. vilket den inte kan vara om den jobbar på.

Man gör övningen för svår. Har inget välgörande syfte.
Titta på videon med tysken.

Sålänge hästen kan fortsätta med samma takt o med ett bra arbete är övningen lagom. Jag gillar inte att hästen måste lära sig att "fuska" för att vara sin ryttare till lags.

Men, alltså, måste hästen i alla lägen alltid bära sig fullt ut? Lösgörande lång och låg-jogg torde väl belasta framdelen mer än vad den här kortvariga övningen gör. Tänk, massa varv i trav med sänkt nos och hals i jämförelse med ett halvt voltvarv i stretchande syfte?

Jag kan inte alls se faran med att göra en kortvarig töjning av bakre ryggen för att underlätta andra övningar som syftar till att samla och vara mer bäriga.
Hur menar du att den inte kliver förbi tyngdpunkten? Jag ritade inte hoven i ngt ytterläge utan satte bara dit hovar för att peka på i viken riktning benet rör sig!

Är förvänd galopp helt bärig? Ofta ser det rätt belastande ut i svängarna, därav att man gärna skär av hörnen? För att de ska orka med?
Jag har inte tänkt tanken att rida förvänd öppna i trav, jag red den i skritt, för att med långa lugna steg komma åt en sida i ryggen som gärna sparar på sig och inte koms åt i de vanliga övningarna. Lite som att ställa om ett lite (mentalt?) låst nervsystem också..
Efter lite förvänd öppna kändes det svåra plötsligt helt lätt och smidigt!
nej, jag tror inte det är en farlig övning alls!

Nä lång o låg är inget självändamål.
antingen ska den ridas i balans o där den orkar bära sig med manken uppe eller så kan man trava på lång tygel- om man nu tycker att hästen kan få göra så efter ett jobbigt pass.
Jogg för mig är inte arbete i egentlig mening.

Förvänd galopp är en check- ingen rörelse, på att ryttaren kan rida i balans.

Kan man inte det är det väldigt avslöjande om hela ens ridning- varav test på det.

Fast njae axel, nog är förvänd galopp också en rörelse. Den används ju för att visa hur balanserad och stadig även hästen är. Faktum är ju att det även är en rörelse där hästen kan bli så balanserad och stadig att den får svårt att göra byten, om man inte börjat med dessa innan den blivit så balanserad. Jan B kommenterade just detta i ngt senare nummer av ridsport dessutom.

Lusidor: lång och låg är ju inget arbete i sig, det är en avslappningsövning där ryggen VILAR - slappnar av. används som ett steg ett avslappning för att sen komma till arbete.
alternativ avslappning efter arbete. Inget annat.

Det var faktiskt Tibblin som sa så o med tanke på att den sk. rörelsen eller checken endast finns i LA så...

Kl

Ja återkopplar till den omdiskuterade förvända öppnan på volt.
Förvänd öppna på volt
32260217.jpg

Kan inte se att det skulle vara en så omöjlig/överkursig rörelse, är det bättre då att man isåfall galopperar så komplicerat att hästen känner sig tvungen att byta/bryta av?
Om hästen inte klarar den förvända öppnan lär den väl minska böjningen eller börja försöka ta sig ur rörelsen?

Jag har i a f aldrig någonsin blivit ombedd att göra denna övning. Jag förstår inte alls vitsen med den faktiskt. Rimligtvis så borde detta sätta hästen ur balans. Inte kan man jämföra det med att galoppera komplicerat heller, eftersom man inte gör saker och ting så svårt för hästen att den inte klarar av det. En viktig del i utbildningen av en häst är att ge den ett bra självförtroende, då kan man inte utsätta den för en massa konstiga saker som den inte kan klara av på ett bra sätt. Det är viktigt att hästen tycker att det är roligt att jobba, sätter man den i skiten så kroknar den snart. Den här övningen får tummen ner av mig.

Pja må så vara, Brink är tydligen av en annan åsikt : )
finns den i LA så lär det väl ändå betyda ngt mer än att påtala att ryttaren sitter i balans kan jag tänka - det borde vara en förutsättning i LA kan jag tänka då det väl är ett minimi krav på ridning på övre skiktet av Lätt nivå. :D Dessutom tycker väl jag att sitta i balans i just förvänd är rätt lätt i jämförelse med många andra rörelser- hästen sätter en ju rätt ganska mycket i sig själv just pga rörelsen, förutsatt att den är så basic stark som den behöver vara för förvänd förstås.

Som träningsmetod för lösgörande o rakriktande är den ju kanon- om man har den i balans dvs.

Tyvärr är det en rörelse som gör att om hästen blir för säker t o m i obalans. så blir ju bytena ett nästan oöverstigligt problem. Den har i flera år fått "höra" att den är jätteduktig i den förvända o en del blir fyade OM den byter.

Tja då blir det stor konflikt i dess lilla hjärna o den tappar tillit till sin ryttare.

Bytena ska läras in på ett enkelt o naturligt sätt o innan den förvända sitter som en smäck- tycker jag....
Jag bytte ju före den förvända på min sista häst. Den hade en naturlig talang för det. Den förvända var inget problem heller om man är tydlig o sitter still.

Bytte även på framridning inför LA- bara för att annars var risken stor att den skulle göra det själv. Byta... som är så himla kuuul.:bump:

Bullshit, säger jag. Om någonting utgår ifrån hästens naturliga rörelsemönster så är det AR.

På vilket sätt då?

Undertempo och i detta ett skarpt bett som faktiskt bromsar framifrån är knappast ett naturligt rörelsemönster.Detta ger ju liksom gratis otaktmässiga gångarter, en oregelbundenhet.

Jag tycker tvärtom, att den vanliga ridningen utgår från hästens naturliga rörelsemönster, de flesta har ju iaf rena gångarter innan man som ryttare sätter sig upp och det är inget man vill försämra utan behålla och på sikt förbättra.

Nu skrev ju också Brink i sin artikel i ridsport att ingen häst kan vara någotsom helst lösgjord i ett undertempo, det behövs arbete och framåtridning.

Nu skrev ju också Brink i sin artikel i ridsport att ingen häst kan vara någotsom helst lösgjord i ett undertempo, det behövs arbete och framåtridning.

Precis! Och dessutom krävs kontakt med hästens mun. Vilket är något som inom somliga AR-kretsar verkar vara tabu.

Kl

Ja återkopplar till den omdiskuterade förvända öppnan på volt!
provade det en dag, och upplevde att den är mindre samlande än rättvänd öppna (såklart..) men har jättefin effekt då bäckenet får röra sig mer i sidled och ökar rörligheten, så att rättvända övningar känns mkt lättare efteråt.

Tänker efter vad Axel säger, men kan inte förstå hur det kan vara omöjligt? Min häst klev runt utan att verka besvärad. Inga ihoptrasslade ben, protester eller taktstörning.

Tycker som någon sa att förvänd galopp på liten volt skulle vara samma sak. -och det använder man ju friskt (kanske inte på liten volt, men förvänd menar jag..) för att just lösgöra bäckenet och komma åt spänningar och lösgöra.

Exakt samma sak upplevde jag i den förvända öppnan!
Har samma erfarenhet av den i praktiken! Gör den både i skritt och trav fast i inte en "full" öppna så som du ritat utan mycket svagare böjning. I skritt lite mer, i trav lite mindre.
KL
Tycker snarare en är uppbalanserande och inte alls nått som förvirrar hästen eller får den att må dåligt :confused: Och stretchar fram dessutom. Det är heller inte tänkt att rida några längre sträckor utan några steg.
Men det känns som jag upprepar mig ;) Har man bestämt att den är dålig så har man väl det.

Rimligtvis så borde detta sätta hästen ur balans. Inte kan man jämföra det med att galoppera komplicerat heller, eftersom man inte gör saker och ting så svårt för hästen att den inte klarar av det.
man rider inte rörelser som är för svåra för hästen utan anpassar rörelserna efter vad hästen klarar av. Det som Lusidor beskriver är inte för svårt för en välriden häst. Jag har samma erfarenhet som Lusidor. dvs att det ger en positiv effekt på hästen att rida en sådan övning. Men alla är ju fria att välja övningar som passar både hästen och dem själva. Tycker man det är en svår övning kanske det är ryttaren som tror/tycker att den är svår? Då finns det ju mängder av andra övningar att rida istället. Det som passar ett ekipage kanske inte alls passar ett annat.
En viktig del i utbildningen av en häst är att ge den ett bra självförtroende, då kan man inte utsätta den för en massa konstiga saker som den inte kan klara av på ett bra sätt.
Håller med.
Det är viktigt att hästen tycker att det är roligt att jobba, sätter man den i skiten så kroknar den snart. Den här övningen får tummen ner av mig.[/
Eftersom du inte gillar övningen så använd den inte. De som gillar den använder den. Svårare än så är det inte. Inga övningar passar alla. Du rider troligtvis inte heller samma övningar alltid på olika hästar. Du anpassar dig eller hur?:)

Precis! Och dessutom krävs kontakt med hästens mun. Vilket är något som inom somliga AR-kretsar verkar vara tabu.

Utan kontakt med hästens mun skulle i alla fall inte jag kunna rida. Då faller ju liksom hela systemet. Jag har aldrig hört någon tränare, inom någon inriktning, som vill att ryttarna inte ska ha kontakt med hästens mun. Om det finns några måste de vara ytterst få. Är de säker på att detta inte är en myt?

Men du rider ju med stång. hur i hela friden ska hästen kunna ridas med kontakt där o inte bli "förstörd" i munnen:confused:

Kan du rida på träns likadant? Varför har du valt stången?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar