Dissikera ridning

Sv: Dissikera ridning

Utan kontakt med hästens mun skulle i alla fall inte jag kunna rida. Då faller ju liksom hela systemet. Jag har aldrig hört någon tränare, inom någon inriktning, som vill att ryttarna inte ska ha kontakt med hästens mun. Om det finns några måste de vara ytterst få. Är de säker på att detta inte är en myt?

Jag är fullständigt säker på att det inte alls är någon myt....

För övrigt är det inte dig eller dina tränare jag pratar om, jag har sett skrivet av dig så jättemånga gånger nu att allt är väldigt bra omkring dig, perfekta tränare, superduktiga ryttare, inga konstigheter överhuvudtaget, dessutom absolut inga skillnader mellan AR och VD. Och att du aaaaaaldrig varken ser eller hör talas om sådant som väldigt många andra däremot både ser och hör. Det är verkligen avundsvärt att få leva i en så perfekt värld, alternativt så är den världen inte så särskilt stor.

Utan kontakt med hästens mun skulle i alla fall inte jag kunna rida. Då faller ju liksom hela systemet. Jag har aldrig hört någon tränare, inom någon inriktning, som vill att ryttarna inte ska ha kontakt med hästens mun. Om det finns några måste de vara ytterst få. Är de säker på att detta inte är en myt?

Har du sett filmen som Immer la in med Carina Branderup? Du kan också titta på filmer på Bent B eller i stort sett vilken AR-ryttare som helst så ser du att det stämmer att man rider utan kontakt. Jag har fått höra på en kurs att man ska inte ha en kontakt hela tiden, man tar kontakt när det finns behov. Det är precis det som exempelvis Carina gör tycker jag. Precis det som avsågs.

Kontakten är viktig om hästen ska kunna känna finlir. Det blir ju annars stora bryska.. jo såna som känns rejält även om man gör det snabbt-
Hästen vet om att detta kan komma o blir kvar- vågar inte bjuda.

Det är ju förhållningen o eftergiften som är avgörande för hur pass känslig hästen blir i munnen- att man inte blir kvar själv o då får en häst som lägger sig på- timingen.

På kandar kan en skicklig ryttare ställa hästen o då kunna rida på en hand en stund under pågående rörelse. Om man sen ska byta riktning är det skvatt omöjligt att ställa om så snabbt som det behövs med fippel med en hand. Den andra behöver träda in- om man nu inte vill vända a la cowboy. med yttertygel mot halsen.

Den andra metoden där folk rider med raka armar o hög hand ger noll känsla o man rider inte genom sin egen kropp. armarna är bortkopplade från bålen. Där menar man att fingrarna kan finlira. Jo säkert men du har ingen kentaurkänsla.

Senast ändrad:

Men du rider ju med stång. hur i hela friden ska hästen kunna ridas med kontakt där o inte bli "förstörd" i munnen:confused:

Kan du rida på träns likadant? Varför har du valt stången?
Jag rider inte bara på stång. Jag rider på tränsbett också. När jag rider på stång har jag nästan alltid dubbla tyglar och använder inte stångtygeln så mycket. Med dubbla tyglar kan jag påverka på olika sätt, som med ett kandar.

Har du sett filmen som Immer la in med Carina Branderup? Du kan också titta på filmer på Bent B eller i stort sett vilken AR-ryttare som helst så ser du att det stämmer att man rider utan kontakt
. Nej har inte sett filmen.

Jag har fått höra på en kurs att man ska inte ha en kontakt hela tiden, man tar kontakt när det finns behov. Det är precis det som exempelvis Carina gör tycker jag. Precis det som avsågs.
Det kanske finns tränare som vill ha det så, men jag har aldrig hört det från någon tränare. Inte inom någon inriktning.

Jag är fullständigt säker på att det inte alls är någon myt....
Ok, jag ville bara fråga eftersom jag inte sett eller hört det, men då finns det. Jag tror dig.
För övrigt är det inte dig eller dina tränare jag pratar om, jag har sett skrivet av dig så jättemånga gånger nu att allt är väldigt bra omkring dig, perfekta tränare, superduktiga ryttare, inga konstigheter överhuvudtaget, dessutom absolut inga skillnader mellan AR och VD.
Vet inte vart du fått det ifrån, men runt mig är det bra. Perfekt vet jag inte om jag skulle kalla det. Är någonting någonsin riktigt perfekt? Mina tränare är inte perfekta. De är människor med förtjänster och brister, men de är bra tränare. Det räcker för mig. Det finns duktiga ryttare omkring mig, men det finns ryttare på alla nivåer och alla är ju inte så duktiga. De är på sin nivå och det viktiga för dem är ju att de utvecklas och går framåt. Ingen är duktig från början, men utan utveckling kan man ju heller inte bli duktig. Vi väljer ju alla våra tränare och jag tror du också vill vara bland ryttare och tränare som du trivs med och i en miljö som ger dig någonting positivt. Ingen skillnad mellan VD och AR har du fått om bakfoten. Det är skillnad i hur man tränar, men för mig personligen har jag inte olika mål när jag rider. Det har säkert andra ryttare. För mig är det ingen konflikt i att ha tränat både VD och AR. För mig kompletterar de varandra. Jag har aldrig påstått att det skulle vara så för alla andra. Alla måste få hitta sin väg.
Och att du aaaaaaldrig varken ser eller hör talas om sådant som väldigt många andra däremot både ser och hör.
Vet inte vad du syftar på där, men att en tränare skulle förespråka ridning utan bettkontakt det låter mysko för mig. Det har jag aldrig hört. Nu finns det ju mängder av tränare som jag inte träffat/lyssnat på så vad de lär ut kan jag inte säga någonting om.
Det är verkligen avundsvärt att få leva i en så perfekt värld, alternativt så är den världen inte så särskilt stor.[
Jag vet inte vad det är för perfekt värld du syftar på. Min värld är inte perfekt, men du kanske vet något jag inte vet. Om allt vore perfekt skulle ingenting på att förbättra. Ingen utveckling skulle finnas att få och vad tråkigt det skulle vara.
Men jag väljer tränare som jag trivs med och som är en bra guide för mig och hästen på vägen framåt. Det är jag nöjd med. Trevliga intresserade och öppna människor träffar jag på kurserna och jag gillar att följa andra ekipage på deras väg framåt. Jag tycker om att se utveckling. Sen är det inte så viktigt vilken nivå de är på. Det är framstegen och utvekcklingen som är roligt att se.

Jag rider inte bara på stång. Jag rider på tränsbett också. När jag rider på stång har jag nästan alltid dubbla tyglar och använder inte stångtygeln så mycket. Med dubbla tyglar kan jag påverka på olika sätt, som med ett kandar.

Hur då som ett kandar? Ett kandar har ju ett bridongbett och en stång som har olika inverkan. En stång med 2 tyglar är ju ja en stång med 2 tyglar dvs samma påverkan eftersom det är ett och samma bett. Det enda man kan göra är ju att ha mer kontakt på den ena tygeln än den andra och att den ena tygeln har en snällare inverkan än den andra. Men mer än så kan inte påverkan skilja sig.

Med bettkontakt vet jag inte om du menar sträckt tygel hela tiden eller om du menar att man kan ha kontakt på hängande tygel med?

För ett stångbett är ju gjort för att ridas på i eftergiften. Dvs man ska inte rida med sträckt tygel på en stång. Och har man inte sträckt tygel så upplever iaf jag att det blir ett glapp i kontakten. För ingen av oss vanliga dödliga har en så bra hand att man kan hålla handen så stilla i förhållande till hästens rörelser att varje egen rörelse blir till en signal. Vi skulle fladdra för mycket.
Ett tränsbett däremot är ju gjort för att ridas på med sträckt tygel, dvs kontakt. Då vågar hästen komma fram till handen och man kan spänna bågen iom att den inte drar in huvud och hals bort från handen och då även trycker ned manken.

På rätt känd AR-instruktörs sida med webshop har denne skrivit om en stång att "den är bra för hästar som är rädda för bettet/komma fram till handen". För mig är det vansinne. En sån häst ska inte gå på stång alls. Den ska finna förtroende för bett och hand på ett tränsbett först.

Oavsett om du rider med två tyglar på en stång blir det aldrig samma inverkan som ett tränsbett. Det är fortf hävstång kvar iom att tyglarna inte sitter i samma öglor som bett och sidostycken. Samt att man har en kedja under hakan som påverkar. Så det går inte att jämföra med tränbett, alls.

Men jag kan förstå vad denne menar med att det är bra för hästar som inte kommer fram till handen, dvs inte accepterar kontakten med tränsbett.
Om man ska rida på en sådan häst så känner nog många sig tryggare med stången, för då kan de åtminstone stanna. Det är således inte särskilt bra för hästen men kanske en livförsäkring för ryttaren.

Själv är jag mkt restrektiv med stången då jag ridit allt för många "stångskadade" hästar i min dar!
Men å andra sidan så kan man ju aldrig lära sig hur en stång fungerar om man inte provar att rida på den - men då ska man rida på den - inte använda den som "krullmedel" eller handbroms. Obs! Egen åsikt!

Hur då som ett kandar? Ett kandar har ju ett bridongbett och en stång som har olika inverkan. En stång med 2 tyglar är ju ja en stång med 2 tyglar dvs samma påverkan eftersom det är ett och samma bett.
Nej använder du bridongtygeln blir det ungefär som ett rakt tränsbett. När du använder stångtygeln får du effekten av en stång. Tyglarna får olika effekt och då blir det en mera nyanserad kommunikation.

Senast ändrad:

På rätt känd AR-instruktörs sida med webshop har denne skrivit om en stång att "den är bra för hästar som är rädda för bettet/komma fram till handen". För mig är det vansinne. En sån häst ska inte gå på stång alls. Den ska finna förtroende för bett och hand på ett tränsbett först.
Jag tycker nog att i princip alla hästar ska ridas på tränsbett i början av sin utbildning. Där läggs grunden. Jag vill inte gå över till ett stångbett förrän hästen är redo för det. Samma sak som när man börjar rida på kandar på tävlingshästen.
Oavsett om du rider med två tyglar på en stång blir det aldrig samma inverkan som ett tränsbett. Det är fortf hävstång kvar iom att tyglarna inte sitter i samma öglor som bett och sidostycken.
Du får ingen hävstångseffekt när du bara använde bridongtygeln.
Samt att man har en kedja under hakan som påverkar.
Kedjan aktiveras bara vid användning av stångtygeln.
Så det går inte att jämföra med tränbett, alls.
Nej jag jämför inte stångbett och tränsbett. Jag skrev att jag rider min häst på stång OCH tränsbett.

Du skrev att du kan välja om du vill ha bridonginverkan om du rider med dubbla tyglar på stången. Det blir aldrig samma som bridong/träns. Fortfarande sitter inte tygeln och sidostycket i samma ring. Alltså blir det hävstång vare sig du vill tro det eller ej. För att det inte ska bli någon hävstång alls måste sidostycket sitta i SAMMA ring som tygeln. Då först går du helt fri från hävstång. Och iom att det blir en liten hävstång så kan kedjan aktiveras. Den är väl mer skitsamma. Men det blir en hävstångseffekt, om än inte lika tydlig som om du har tygeln längst ned.

Att påstå annat är att lura sig själv. Och eventuellt andra läsare.

Sen skiljer det sig enormt mellan när olika ryttare/tränare anser att ekipage är redo för stången. I mina ögon är många ekipage som inom AR-världen sätt på stång mil ifrån att vara där.
Jag har visserligen ridit på stång innan jag var redo jag med. Så jag är inte felfri. Men det var inte på tränares inrådan. Och jag var ung och visste helt enkelt inte bättre.
Man kan tycka att tränare borde se om ryttaren inte ens kan sitta och hästen inte ens går i form på träns att de borde stanna kvar där. Allt snack om att "hästen inte kan gå på tränsbett" är bara undanflykter för att ryttaren inte förmår rida den på tränsbett. Och ja, jag har mött många, många sånna "omöjliga hästar". Samtliga har funkat på vanligt bett bara man ändrat ridningen. Även min egen som både jag och tränare av olika slag dömt som omöjlig. Jag red för dåligt och hade för dåliga tränare då det inte gick. Vissa hästar är svårare. Men jag har inte mött någon än som varit omöjlig. Men många ryttare hävdar det om sina hästar.

Att sitta och säga att man kan samla sina hästar opptimalt på blank stång när tom de gamla mästarna hävdar att blank stång bara förstör blir för mig lite märkligt. Hur skulle vi förmå göra det då inte ens de kunde?
Och ja, två tyglar på en stång är en stång om du inte fäst sidostycket i samma ring som tyglarna. Men då skulle det sitta mkt skumt. Så jag tror inte du har det.
Trist om din tränare hävdar det. Men iom att han tycker stång är bra på en häst som är rädd för handen så kanske du får ta det med en nypa salt. Trots att han säljer en massa bett och hävdar kunna sin sak. Ibland är det bra att ifrågasätta saker. Kolla hur en stång är byggd så får du se att det jag säger stämmer. Det är enkel fysik. Prova håll i mundelen med nackstycke/sidostycke sträckt och dra i den tygel du anser ger bridongeffekt. Det kommer ge hävstång. Fäst kedjan runt handen och känn vad som sker.

Då kan ju kandar annars vara bra om hästen är så olydig att den drar. Först hade jag jobbat en sån häst på backen tills det fungerar där. Eventuellt även provat longreina utöver att först ha jobbat för hand i träns. När det sitter hade jag provat rida i ett inhägnat område utan andra som jag ev kan skada om hästen drar. Och då kanske man om man är skraj får ta en stång på. Jag hade undvikit det så långt det gick. Men hade jag stång hade jag haft det i form av kandar. Och då ridit på bridongen så länge hästen var safe att sitta på.
Men ska du inte korritionsrida en galen häst så är det i mina ögon inte något bra. Är hästen så pass dåligt skolad att den är otrygg för handen och inte vill acceptera kontakten behöver den ju inte vara så vild att den drar. Och ofta kan man även på träns fixa det genom att böja en dåre. För att man inte ska kunna böja dem på träns så bör det ju vara en korthalsad PRE-hingst som tränat sina mothållsmuskler i år typ. De flesta hästar går ju att böja rätt enkelt med rätt teknik. Att behöva stång till nödbroms är ju en sista och rätt brutal utväg.

Dessvärre är jag rätt säker på att det inte är det sajtens ägare syftar på. Han har ekommenderat den typen stång till lydiga hästar a la arab som bara är för känsliga för ryttarens okänsliga hand och inte känner förtroende nog för att komma fram och ta kontakt. Där anser jag att lite mer bjudning måste in i hästen och ett tränsbett samt skolning av ryttarens hand. Så man bjuder in hästen i kontakten. Det blir liksom inte bra av att döda all skjutkraft så hästen inte puschar på bakifrån genom ryggen och manken och halsen in i handen. Men gör man så att man dödar påskjutet och sen slänger på en sån stång istället för en vanlig stång så kan man få bättre resultat om man pillar lite i tygeln. Blir det optimalt - icke! Men mindre dåligt än med vanlig stång.
De kryper inte riktigt lika långt in i manken med halsen.

Tom jag som tycker man kan göra en massa saker med handen inser ju att det där är fel. Så fort hästen börjar gå bakåt med halsen så är man fel ute. Och vem fasen vill möta en hävstångsjärnbit i munnen? Spec om det hackar till ibland och man aldrig riktigt vet när hacket kommer..
Då hade jag snudd på hellre haft ett segdragande tränsbett i truten. Då hinner man ju iaf spänna muskulaturen som skyddar och slipper rygga av bakåt med hela kroppen konstant.

***Knapplån***

Jag förstår att det kan vara svårt att hålla ihop begreppen, med tanke på att det nu pågår diskussioner i många olika trådar. Men, detta till trots, var vänliga och försök att inte blanda ihop trådarna.
Exempelvis är det inte OK att i den här tråden ondgöra sig över att en användare inte sett en film i en annan tråd.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Men Immer. nu tog du bort mitt inlägg om att det självklart inte går att diskutera med ngn som aldrig vill sätta sig in i VAD som diskuteras o inte vill titta på en enda film.
Som att prata med en blind. Jo det är en precis rätt tolkning o därför går det över styr... hela tiden.:crazy:
Helt neutral eller helt avskärmad från övriga Sverige.

det finns andra trådar för ej diskussionslystna.

Rakt bett är inte utformat för en häst o skyddar förvisso mungipan o lanen, men ger för mkt tungtryck o det går inte att ställa hästen med det på.

Senast ändrad:

KL
Läste Ridhandboken igår...angående nått helt annat men snubblade över detta. Apropå att förvänd öppna på böjt spår inte skulle vara brukligt...tror det var axel som uttryckte det så.

Citat Ridhandboken 2 s. 55
I förvänd öppna på böjt spår måste hästen däremot självmant ta sig upp mer, eftersom bakdelen här har den kortare vägen. Därigenom kan hästen trampa under sig med bakdelen mycket bra. Den reglerande yttertygeln är samtidigt den som leder och den som hästen måste gå fram till. Förvänd öppna på böjt spår lämpar sig särskilt för att förbättra hästens samling, under förutsättning att hjälperna ges noggrant och känsligt
.
De skriver oxå att förvänd "bogen innanför" kan ridas för att förbereda och förbättra den förvända galoppen.

Så: Summa summarum. Har funderat massor på detta och ringt tränaren och pratat om den, eftersom det var så många negativa kommentarer till den. Men tas den upp i ett standardverk, som man väl ändå får se ridhandboken som, kan det väl knappast vara så konstigt och/eller ovanligt som det låter i denna tråd :confused: Här beskrivs den ju som en egen övning t.o.m.

Senast ändrad:

Där ser man, men VD tränare använder det inte.
Står det i vilken gångart?

För mig skiner det sig ordentligt om hästen är lång o låg o inte har energi utan endast korta steg- framtung. Den ska FÖRbättra samling- Den måste ridas väl o uppe på ytter.

Måste väl isf gälla VD tränare i Sverige då? Uppenbarligen använde man den i Tyskland, annars skulle den väl inte vara med?

Är ej preciserat gångart, står att när :
öppnan är tillräckligt befäst på rakt spår kan det vara lämpligt att öka kraven genom att rida öppna på böjt spår.
Och senare :
Om den förvända galoppen rids i förvänd "bogen innanför", kan samma effekt uppnås som med öppna i rättvänd galopp.
Så alla gångarter får man väl anta då?

Ja självklart finns det vissa grundkrav om det ska FÖRbättra något.

EDIT: Hittar iaf inget som motsäger att det kan ridas i alla gångarten. Fel av mej att blanda in citatet om den förvända galoppen!

Senast ändrad:

Jag tycker nog att i princip alla hästar ska ridas på tränsbett i början av sin utbildning. Där läggs grunden. Jag vill inte gå över till ett stångbett förrän hästen är redo för det. Samma sak som när man börjar rida på kandar på tävlingshästen.
Du får ingen hävstångseffekt när du bara använde bridongtygeln. Kedjan aktiveras bara vid användning av stångtygeln. Nej jag jämför inte stångbett och tränsbett. Jag skrev att jag rider min häst på stång OCH tränsbett.

Jag fattar inte detta inlägget ?? Först skriver du att du rider med 2 tyglar på en stång och sedan skriver du att du rider på stång OCH tränsbett??? Rider du på Kandar eller rider du på stång med 2 tyglar??

Det var ju det som tuppohola skrev, du jämför din översta stångtygel som ett rakt tränsbett men det kan du inte göra eftersom stången enbart är ett bett och inte två. Det kan aldrig få samma inverkan som ett bridongbett. Du har ingen bridongtygel på din stång oavsett hur många tyglar du har. Tycker det är konstigt att man inte har bättre koll när man rider på ett sådant skarpt bett :(

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Mow
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 732
Senast: Malinigbg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar