Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nej nej det var inte dej jag tänkte på, jag tycker att du var väldigt tydlig med hur du ser - för och emot.

Det var mera de som säger att hon enbart står i något slags hävstångssits och drar och håller sin balans i tygeln, (eller att man måste det i den sitsen rättare)

Men den typen av häst kan också dra folk ur sadeln i så fall, just om man enbart segdrar, även med kandar, så skulle den kunna få mycket kraft att dra henne (kanske inte en ryttare med tyngre sits på samma sätt) ur sadeln, (eller ja, du förstår vad jag menar)

Inte om man har en hand som har en lätt men levande kontakt men just om man skulle bara luta sej bak och dra så.....:cool:
Åh, det här blir lite rörigt märker jag, ang vad man bemöter och inte, se det som svammel, mest. Eller lösa tankar.

Jag rider heta hästar kan man väl säga, eller ja, känsliga hästar som lätt blir heta, snarare. Det är banne mej inte lätt alltid, så jag tänker flera gånger i månaden i alla fall att jag förstår dom som väljer annorlunda:rofl: Men sen nästa stund kan jag inte tänka mej annat. :cool:

Men jag ser faktist inte nåt negativt med denna ridning...heller inte har jag något emot heta häster snarare tvärtom.
Får man dom bara lydiga så behöver man det jö längre upp man kommer.

Jovisst, men det blir också lätt lite mer ojämna ritter. Lite vinn eller försvinn med väldigt heta hästar.

Exakt min tanke, de hästarna skulle tvärstanna på studs. Jag ser ganska tydligt att hon drar tillbaka händerna när hon ställer sig upp och stannar eller halvhaltar skillnaden är att hästen fortsätter att gå framåt, vilket klassiskt tränade hästar inte skulle göra.

Men jag tänkte vidare. I rapporterna från clinicen var det ju vad jag förstår klassiskt utbildade hästar som de hade med?

Hon använde sitt system och de gick enligt rapporterna bättre? Dvs jag antar att hon tog grunder i sitt system. :confused: Att ge mer tygel, har jag för mej att det bla var. :confused:

Om ryttarna då fortsatt att rida för henne, säger vi, hade hästarna vid någon punkt då inte gått bättre eller är det så att ridningen fungerar även på dem:confused:

Eller tror vi att hon utbildar sina egna på ett sätt och sen lär ut annat (det hon vinner på lär hon alltså inte ut:devil:)

Måste bara reda ut hur det hänger ihop nu.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider heta hästar kan man väl säga, eller ja, känsliga hästar som lätt blir heta, snarare. Det är banne mej inte lätt alltid, så jag tänker flera gånger i månaden i alla fall att jag förstår dom som väljer annorlunda:rofl: Men sen nästa stund kan jag inte tänka mej annat. :cool:

Har ju en sådan också och när stunderna är ljusa så växlar jag upp min Ferrari och bara glider runt utan någon ansträngning, allt ser och känns enkelt.
Andra dagar vill jag också välja en trygg Volvo:rofl:

Har ju en sådan också och när stunderna är ljusa så växlar jag upp min Ferrari och bara glider runt utan någon ansträngning, allt ser och känns enkelt.
Andra dagar vill jag också välja en trygg Volvo:rofl:

Ja, den där volvon:love::d Men bara "andra dagar":rofl::rofl:

Jovisst, men det blir också lätt lite mer ojämna ritter. Lite vinn eller försvinn med väldigt heta hästar.

Ja- det ligger mycket arbete bakom naturligtvis.
Har många starter där det har varit just "vinn eller försvinn"

kl
Säger som flash...skulle inte vilja, eller klara någon annan typ än het.
En eloge till er med annan typ av häst, en annan ridteknik, svårighet kanske.

Intressanta frågeställningar.:bow:

Enligt mitt sätt att se det så lärde hon ut sitt sätt att uppvisningsrida. Samtliga hästar blev mer elektriska och reagerade på lättare hjälper.
Tror att åtminstone ett par av dem som var med fick en och annan aha-upplevelse, är ju alltid intressant att försöka göra så lite som möjligt - även om det är svårare än att överrida...:angel:

Hur det hade blivit om de fortsatt rida för henne är ju omöjligt att svara på (i alla fall för mig), tror dock att hon väckte många intressanta tankar hos både publik och ryttare.

Hon använde sitt system och de gick enligt rapporterna bättre? Dvs jag antar att hon tog grunder i sitt system. :confused: Att ge mer tygel, har jag för mej att det bla var. :confused:

Om ryttarna då fortsatt att rida för henne, säger vi, hade hästarna vid någon punkt då inte gått bättre eller är det så att ridningen fungerar även på dem:confused:

Eller tror vi att hon utbildar sina egna på ett sätt och sen lär ut annat (det hon vinner på lär hon alltså inte ut:devil:)

Men eftersom svårigheten att ha dom så pass framme och kontrollera, rida varje steg "UTAN" att korta halsen så tror jag utan att sett själv att det just är timingen - eftergiften som spökar för de som rider för AvG.

Spånar för fullt nu :angel:

Ja nu tror jag du slog huvudet på spiken.
AvG:s timing är ju helt makalös, frågan är om den överhuvudtaget går att lära ut - tjejen är nog född med den...

Men eftersom svårigheten att ha dom så pass framme och kontrollera, rida varje steg "UTAN" att korta halsen så tror jag utan att sett själv att det just är timingen - eftergiften som spökar för de som rider för AvG.

Spånar för fullt nu :angel:

Ja vi spånar:D

Jag tror det också, det är därför hon rider de hästarna så bra som andra har svårt med, tror som Malin att det är en naturbegåvning hon har. OCh kanske är det vad som imponerar på domarna att hon rider en annan typ av häst än det brukar vara oftast, som andra faktiskt har svårt att klara av att visa upp :confused:

Spånar vilt:cool:

AvG:s timing är ju helt makalös, frågan är om den överhuvudtaget går att lära ut - tjejen är nog född med den...

Det tror jag , det är ju bara att öva upp snabbheten och för det får du ju rida ca 10 hästar för henne om dagen om det skall gå. Tror inte det går med 1 eller 2 hästar.

Men jag tänkte vidare. I rapporterna från clinicen var det ju vad jag förstår klassiskt utbildade hästar som de hade med?

Ingen aning jag tror inte eller det gör hon ju inte alltså lär ut hela sitt system förrän dom är elever på riktigt hos henne. Sedan måste ju ryttaren i fråga ha talang oxå vilket jag kanske inte tycker att en viss fd elev för henne har. Tycker den eleven i stort sett missuppfattat hela systemet och gjort en egen grej av det hela som inte enligt mig ser så bra ut och dessutom lär ut :crazy:

Nej det ska gudarna veta, det räcker inte med fem hästar om dagen heller - tro mig:p

Och man lär sig inte genom att hänga här heller *asg*

Om det går att lära så inbillar jag mig ..för min skull e.s jag rider på detta sätt...att det går att lära !!
Vänta bara när jag vid ålder 95+ går in och slår AvG :banana: och sen stendog jag på prisutdelningen .....

Sen ligger det i hur man kan få hästen att ligga kvar i eftergiften :crazy:
Inlärningen och hästens utbildning glöms lite bort.
Hästen skall jö läras att aktivera rätt - vänta !

Om det går att lära så inbillar jag mig ..för min skull e.s jag rider på detta sätt...att det går att lära !!
Vänta bara när jag vid ålder 95+ går in och slår AvG :banana: och sen stendog jag på prisutdelningen .....

Sen ligger det i hur man kan få hästen att ligga kvar i eftergiften :crazy:
Inlärningen och hästens utbildning glöms lite bort.
Hästen skall jö läras att aktivera rätt - vänta !

Fast hela grejen med Anky är ju att hästen inte ligger kvar om hon skulle ge den lite mer frihet och jag tror faktiskt inte den skall ligga kvar i hennes system. Signalerna är inte sådana tror jag.

Ingen aning jag tror inte eller det gör hon ju inte alltså lär ut hela sitt system förrän dom är elever på riktigt hos henne. Sedan måste ju ryttaren i fråga ha talang oxå vilket jag kanske inte tycker att en viss fd elev för henne har. Tycker den eleven i stort sett missuppfattat hela systemet och gjort en egen grej av det hela som inte enligt mig ser så bra ut och dessutom lär ut :crazy:

Nej nej, men frågan var ju om man hypotetiskt tänker sig att de fortsätter eftersom deras klassiskt utbildade hästar faktiskt tycktes fungera bättre på det hon gav, så att säga. Så långt funkar hennes system alltså på andra hästar än hennes egna (i typen) så att de gick bättre t o m.:confused:

Men det där vet vi ju inte, det var mer frågor som dök upp, jag tänkte inte att du skulle kunna svara, det kanske bara anky kan.....

Men på videon..om jag inte missminner mig kan man se när hon klappar att hästen ligger kvar ?
Kanske bara en önskedröm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama