Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nja, ibland när hon klappar hästen så kryper den ihop och dippar bakom istället...Nej, det är nog säkrast att hålla hästen i ramen och klappa när man gett långa tyglar:p

Eller sluta häcka här och hinna i alla fall en till:idea: (minst:angel:)

Vad vore ridning om inte teorin kommer in i knoppen :angel:

Nä..nu va muppen dum...men det är roligt att diskutera och jämnföra utefeter sina egna pluttiga erfarenheter...kanske AvG har en Hollänsk version av Buke :idea:

Du kanske kan maila och fråga om hon kan starta en brevkurs?!:idea:

Nja, ibland när hon klappar hästen så kryper den ihop och dippar bakom istället...Nej, det är nog säkrast att hålla hästen i ramen och klappa när man gett långa tyglar:p

Har sett förr, även på rkfilmerna, att hon ofta klappar bla när den reagerar snabbt framåt, i alla fall.

Nej, nu måste jag gå ut med hunden eftersom det är min tur, godnatt med er:bow:

Nej nej, men frågan var ju om man hypotetiskt tänker sig att de fortsätter eftersom deras klassiskt utbildade hästar faktiskt tycktes fungera bättre på det hon gav, så att säga. Så långt funkar hennes system alltså på andra hästar än hennes egna (i typen) så att de gick bättre t o m.:confused:

Men det där vet vi ju inte, det var mer frågor som dök upp, jag tänkte inte att du skulle kunna svara, det kanske bara anky kan.....

Jag tror inte i långa loppet det fungerar på mer än den typen av häst som Anky har men man kan ju se det iallafall som så att hon kanske är en bättre tränare än vad dom som red brukar träna för så då är det väl inte konstigt att det blev bättre.

Alla hästar gick ju bättre när Balkenhol hade cliniq på Strömsholm så det beror nog på VEM som tränar.

Jag tror inte i långa loppet det fungerar på mer än den typen av häst som Anky har men man kan ju se det iallafall som så att hon kanske är en bättre tränare än vad dom som red brukar träna för så då är det väl inte konstigt att det blev bättre.

Alla hästar gick ju bättre när Balkenhol hade cliniq på Strömsholm så det beror nog på VEM som tränar.

Jo så kan man ju se det, förstås, det är nog troligt att du har rätt också, dessutom. :idea: Men så långt funkade det alltså ändå. Hästarna blev inte helt ställda av den anledningen att hon kom med delar av sitt system.

Men nu diskuterar jag på molykylnivå :D men när hon klappar så böjer hon sig en aning framåt ?
Kanske är det så att hon med den strama mellandelen har mycket drivning att hästen då tippar in nosen bara därför att drivningen tappas ?

Kanske men vid närmre eftertanke så klappar hon oftast bara under ridpasset när hästen blivit spänd och knyter sig. Och när den knyter sig är den redan helt rund under henne så det är nog därför den dippar in.
Bara lite mer spåning;)

Sen om det går mer uppåt så gör det jö inte nåt i denna video då upptagningarna och övergångarna passage-piaff och ökad-passage så kortas inte halsen och takten finns + bakbensaktivitet.
Jag ser flera taktmissar på videon :eek:

Vad vore ridning om inte teorin kommer in i knoppen :angel:

Nä..nu va muppen dum...men det är roligt att diskutera och jämnföra utefeter sina egna pluttiga erfarenheter...kanske AvG har en Hollänsk version av Buke :idea:

Ja det är roligt att fundera runt saker.

Spånar vidare, mycket långsökt.

Om man ser historiskt så gick ju hoppningen igenom en radikal förändring i o m Caprillis system (innan hade ryttarna lutat sig bakåt för att lyfta hästarna över hindren har jag för mej) och det systemet innebar en lättare ridning, mer anpassad till hästens sätt att röra sej.

Sen har ju som jag skrev tidigare ridstilar skiftat lite inom hoppningen och tyskarna som vi gillar inom dressyren..... har ju haft en hoppstil som inte är så sympatisk tycker jag med bla mkt mer sitta ner och kontrollera varje steg.

Medan andra bla amerikaner som ridit mer lätta hästar haft en mer lätt sits och friare ridning, (tycker jag alltså). Om man är grovt generaliserande nu.

Inom dressyren har det inte ändrats på samma sätt. Nu kommer en variant som ÄR helt annorlunda och dessutom är det möjligt att vinna med den:eek: Den är dessutom påtagligt hoppinspirerad.

Jag gör nog bort mej förstås eftersom jag bara spånar ur huvudet nu, men kanske är det värt att titta på i alla fall, VAD i detta som kan vara ngt att lära av.:confused:
Kan det vara ngt i det som är mer positivt för hästen. (Och ja jag räknar bort RK med nosar i bringan, pratar om sitsen nu o handen på clinicfilmen)

Kan man se en utveckling och är det möjligt inom dressyr eller är det till skillnad från hoppningen redan fastslaget i sten hur det "ska vara"? Jag ifrågasätter inte det tyska systemet och tankarna i det men går det att diskutera en utveckling ens? På den tiden man utvecklade den klassiska ridningen fanns ju inte vetenskapliga möjligheter att mäta tex inverkan av olika slag, så som det finns idag.

De flesta idrotter (mänskliga) har ju också utvecklats med åren för att få optimal prestation.

Jag säger inte att Ankys ridning ÄR den utvecklingen, men finns öht utrymme att se nya idéer?

Bara svammel, jag vet.

Jag var ju tvungen eftersom du tvingade mig :angel: , men det är ju självklart så att hon inte sitter baklänges och sliter för kung och fosterland på den här filmen men tekniken är ju allt annat än klassisk om man säger så om det nu gör något..... det funkar ju i hoppning :D

KL

Vill man se illfällen när någon ligger raklång bakåt och bromsar i galopppiruetten så kan man leta fram sina videos från VM i Jerez.

Det betyder inte att någon gör det alltid.

En tanke som slår mig här när jag läser ikapp är just ordet HET vad är en het häst?

rent medicinskt så handlar det om 'hög beredskap' altså att det finns stresshormoner i blodet. Altså en form av oro - anxiety

Är det något att eftersträva?

Är det ett hälsosamt tillstånd?

Och hur mycket skapas det av ryttaren och dennes inverkan?

Det verkar som om vissa vill ha det och andra inte.

Men igen - losgelassenheit är en häst fri från spänning - anxiety

För att återkoppla till den klassiska Dressyren, så kan alla lära sig att rabbla träningskalan utantill. men vad innebär den egentligen?

http://www.youtube.com/watch?v=x8v0Eh8VeAE

Nu blir det ju såhär förvirrande igen - att reglerna och Whitages säger en sak. Att hästen skall vara fri från spänning

Men det som imponerar - är spända hästar :crazy:

Det är som det är två helt olika sporter....

Senast ändrad av en moderator:

Stress - om jag utgår från att det är som du säger, att hästen är stressad så finns det inte bara en sorts stress. Går hästarna runt i negativ stress anser du?

Stresshormon behövs för att du öht ska komma upp ur sängen om morgonen ;)

En HET häst för mig är en arbetsvillig häst som har "lite för mycket" av framåttänk.. Min shettis är superhet - men jävligt arbetsglad. Så fort du släpper på tygeln så går han allt fortare

Är han stressad? Nej
Mår han dåligt? Nej
Tycker han att det är kul och utstrålar arbetsglädje? Ja

Och hur återkopplar jag det till tråden - jo allt som Hubbe pratar om skapas med hjälp av sitsen.

Sedan undrar jag - eftersom man i min ridstil rider bakbenen med sina sittben dvs jag kontrollerar va bak med vä sittben och vice verca. Med inverkan av båda samtidigt ( :o utan tt luta mig bakåt) så påverkar jag bed_delen_

Hur går detta till med glappkontakt.

Och varför tror manatt kontakten måste vara tung bara för att den är jämn - tung är den om den inte är genomsläpplig.

Sedan en fråga till - återkopplat till den egna ridningen. Är det bara jag som hittar vägen ur spänning, med mindre hand mera rumpa (bättre balans) , mera genomsläpplighet.

Inte bara jag - sätter man sig in i losgelassenheitsbegreppet så talar det tydligt om hur en häst fri från spänning ser ut.

Som Hubbe säger så är det en häst som rör sig i ryggen. Det finns flera kriterier som varit uppe på tapeten förut.

Vi har också tidigare pratat om skillnaden spänning - spänst.

Det jag pratar om är när spänningen blir sådan att den hindrar hästen att arbeta fysiologiskt rikgtigt - dvs när ämnesomsättningen i muskulaturen blir störd eftersom musklerna inte längre jobbar dynamiskt.

Att rida 'ett med hästen' så den inte störs av ryttaren är ju skitsvårt och bara de bästa lyckas - men det är ju skillnad när inte det längre ens är målet, utan målet är något annat.

och återkopplat till egen ridning - när jag tappar 'ett med hästen känslan' - blir min häst spänd - tappar ryggen och lyfter frambenen

men precis som fio sa - så tippar den ju framåt oxå

Stress - om jag utgår från att det är som du säger, att hästen är stressad så finns det inte bara en sorts stress. Går hästarna runt i negativ stress anser du?

Stresshormon behövs för att du öht ska komma upp ur sängen om morgonen ;)

En HET häst för mig är en arbetsvillig häst som har "lite för mycket" av framåttänk.. Min shettis är superhet - men jävligt arbetsglad. Så fort du släpper på tygeln så går han allt fortare

Är han stressad? Nej
Mår han dåligt? Nej
Tycker han att det är kul och utstrålar arbetsglädje? Ja

Nu har du lagt till lite

Och det var därför jag ställde det som en fråga - Vad är en het häst?

För en pigg och glad och framåt häst - är ju inte det samma som en stressad häst.

Och hästar kan vara stressade av omgivningen - och av ridningen i sig, det är ju också skillnad

Men enligtbedömningen så skall hästen vara losgelassen för att arbeta korrekt ( en hälsofråga altså)

Det är ju för att kunna se skillnaden som det finns så utförliga beskrivningar på hur en losgelassen häst ser ut

Frågan är väl snarare om du tror att jag tror det eller inte.

Se tråden på gnägg.

Jag vet inte - därför frågar jag. Vilken tråd på gnägg? Jag ska kolla efter den.

Förmodligen den om Ankys clinic

Sedan kan du ju läsa lite mer nyanserat själv.

Det jag skrev där är ju tydligheten ( i det avskalade inga onödiga hjälper) och timingen - konsekvensen - det är väl något vi alla kan ta med oss hem från henne.

Tänket runt i kring hur man rider en häst som vill springa ifrån en, vittnar ju om gediget hästtänk.

Jag vet inte hur många gånger jag måste skriva det - eller hur stora bokstäver jag måste använda.

Anky skulle inte vara där hon är om hon inte vore enormt skicklig.

Det innebär inte att man kan se sakligt på hur olik hennes teknik är från den KLassiska. Bara den tanken höjde ju blodtrycket här på buke i början

Jag klarar dessutom att hålla isär debatterna

*Rollkur

*Sits - Olika stilar

*Anky Clinic.

Just den här tråden handlar om sitsen och olika stilar, och i det tyska systemet /FEI's officielal träningskala finns det inbyggt att få hästen losgelassen och få igång ryggens rörelser.

Det verkar inte fokuseras på i Sjefs stil - precis som någon annan skev - inte för att A (eller Sjef) är dålig

Utan för att det inte premieras på tävling

Sedan är en annan debatt hur ens ideal ser ut - men den kan vi ta på gnägg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark