Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar
Vad vore ridning om inte teorin kommer in i knoppen
Nä..nu va muppen dum...men det är roligt att diskutera och jämnföra utefeter sina egna pluttiga erfarenheter...kanske AvG har en Hollänsk version av Buke
Ja det är roligt att fundera runt saker.
Spånar vidare, mycket långsökt.
Om man ser historiskt så gick ju hoppningen igenom en radikal förändring i o m Caprillis system (innan hade ryttarna lutat sig bakåt för att lyfta hästarna över hindren har jag för mej) och det systemet innebar en lättare ridning, mer anpassad till hästens sätt att röra sej.
Sen har ju som jag skrev tidigare ridstilar skiftat lite inom hoppningen och tyskarna som vi gillar inom dressyren..... har ju haft en hoppstil som inte är så sympatisk tycker jag med bla mkt mer sitta ner och kontrollera varje steg.
Medan andra bla amerikaner som ridit mer lätta hästar haft en mer lätt sits och friare ridning, (tycker jag alltså). Om man är grovt generaliserande nu.
Inom dressyren har det inte ändrats på samma sätt. Nu kommer en variant som ÄR helt annorlunda och dessutom är det möjligt att vinna med den
Den är dessutom påtagligt hoppinspirerad.
Jag gör nog bort mej förstås eftersom jag bara spånar ur huvudet nu, men kanske är det värt att titta på i alla fall, VAD i detta som kan vara ngt att lära av.
Kan det vara ngt i det som är mer positivt för hästen. (Och ja jag räknar bort RK med nosar i bringan, pratar om sitsen nu o handen på clinicfilmen)
Kan man se en utveckling och är det möjligt inom dressyr eller är det till skillnad från hoppningen redan fastslaget i sten hur det "ska vara"? Jag ifrågasätter inte det tyska systemet och tankarna i det men går det att diskutera en utveckling ens? På den tiden man utvecklade den klassiska ridningen fanns ju inte vetenskapliga möjligheter att mäta tex inverkan av olika slag, så som det finns idag.
De flesta idrotter (mänskliga) har ju också utvecklats med åren för att få optimal prestation.
Jag säger inte att Ankys ridning ÄR den utvecklingen, men finns öht utrymme att se nya idéer?
Bara svammel, jag vet.