Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar
Jag var på en clinic med JB och PM där de påpekade just att man kan rida lite mer som en hoppryttare. Lättare sits, mer avskalat och avdramatiserat. Piaffer i närmast fältsits, ryggen fri. Byten som lärs in på ett tidigt stadie, naturligt vid byte av varv. Jag tog med mig hem mycket av detta. Jag tror på individanpassad ridning (blir lätt så när man rider ston
) - dessa saker passar säkert utmärkt till vissa hästar.
Jag tycker att man kan lära sig mycket av alla, och ovanstående är ju vanlig unghästridning, och när PM's sambo (hjärnsläpp) fick piaffa för Balkenhol så fick han ju göra det i en friare form, PM's S
) ville höja formen genom att lyfta halsen men B sa nonono - utan ville att hästen skulle få göra det längre och lägre för att den iten orkade annars.
Jag tycker sällan att det är något problem alls med orden som _nån_ säger. Tvärtom
Men ALLA tycker att de är snälla och pedagogiska - även den dömda tyskan....
Så alla lever inte som de lär.
Sedan tycker jag varje tränare brukar vara ett litet eko av den - de i sin tur rider för.
Det kanske är nyt för PM - vad vet jag - men inte tycker jag det verkar revolutionerande.
KL
Sdan tycker jag rent generellt att ,man kan ju se bra och dåligt hos alla, men om någons ridning gör att hästen visar många tecken på stress och obehag - då finner jag inte det så intressant. det imponerar tyvärr inte.
För mig blir helhetsintrycket negativt om hästen hela tiden visar tecken på obehag - oberoende på vem som sitter på.
Och ja det händer mig också - men då ser jag det som ajabaja mig
Andra verkar iten bry sig om att hästen går och gapar hela tiden (vilket är ett fel enl TR - dettyder på spänning)
Tom sa komentatorn sist - ja han är lite tjaffsig i munnen idag
Hästen protester när det inte känns bra = tjaffs
Oftast kommer "tjaffset" från det som inte händer i bäckenet. Och sist i Italien så orkade hästarna inte sista dagen. men man sa inte det de orkar itne bära sig bakifårn utan - man sa att de var tjaffsiga...i munnen
olika attityd
Malinigbg påpekade att man måste inte tycka all ridning är 100% bra.
Nån kanske tycker att Anky tex rider 90 % bra och 10 % så är det nåt som itne känns okey.
Men man måste itne tycka överrägande delen är bra heller, eller bar och bra. jag tycker det är ointressant för det ligger ås långt ifårn det ideal som tjusar mig
Det finsn ryttare som stör sina hästar så minimalt lite att de inte ens rör på ett strå i svansen: Svansen hålls lätt välvd och vickar som en ponytail på en människa ( avspänd häst) Det finns de som rider i ens sådan självständig balans att de kan följa halsrörelserna att de de kan ta tillbaka hästarna med magen istälelt för med handen så hästen tuggar mjukt på bettet - inte dreglar eller gapar eller knirrar och knarrar.
Det är mitt ideal - det är det som jag vill lära mig - och då är ANKY ointressant
Andra blir också ointressanta - skit sama om de säger orden - när det ser annorlunda ut än de säger
De som Kottas skäller mest på - på sina clinics är tränarna.
Hur skall eleverna kunna lita på det ni säger om i inte kan visa själva hur man gör
Det finns ingen lag som säger att man måste vara imponerad av ryttare som är mer intresserad av att inverka på hästen - än att ta ansvar för sin egen bit och inte störa den med sitsen.
Man måste faktistk inte bli imponerad av sånt
man måste ingenting
oj
lång tom för mig