Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Och det var därför jag ställde det som en fråga - Vad är en het häst?

För en pigg och glad och framåt häst - är ju inte det samma som en stressad häst.

Precis - därför tycker jag inte att en het häst är lika med stressad!!

Det var diskussion på Klassisk Ridkonst om framåtbjudning och vad det är. Så jag tycker att en häst med mycket framåtbjudning är HET. En stressad häst tycker jag är mer eller mindre blockerad och kan inte kommunicera på ett bra sätt.

Sen kan det ligga en viss anspänning i en het häst - men den tycker jag ska vara reglerbar annars går den under kategorin stressad.

Om jag jämför med shettisen som är superpigg och som ökar vid eftergift och min ridhäst som slappnar av vid eftergift.. Olika sorts hästar och olika sorts inlärning?

Spånar vilt..

Jag har en häst med mycket framåtbjudning i meningen egen motor

Om jag lyckas rida den i balans - så omvandlas denna energi till arbete

tappar den (jag) balansen/hållningen så blir denna energi till stress och det känns i det ändrade rörlesemönstret
och det syns i kroppsspråket, det hörs på andningen (därför är det mjuka frustandet en del av losgelassenheitsbegreppet)

Det syns i hållningen (huvudet upp :angel:)

och det syns i ansiktsuttrycket

Och ffa - det syns i prestationen

Hästar kan ju ridas i olika 'mode' sinnestilsltånd.

De kan ju hamna i stressade tillstånd av :o hoppsan...

eller av för kraftig och eller felaktig hjälpgiving

Ett hårt tag framtill påverkar inte bara bakbenen - utan också sinnestillståndet.

Hur mycket beror på resten av hjälpgivningen genomsläpplighet i höften, ryttarens possition osv.

Senast ändrad av en moderator:

precis - upplever precis som du att hästar med mycket egen motor kanske lättare kan slå över till stress?

Men vad menar du då, i inlägget du skrev att hästarna på tävling rids i stress, eller är "endast" heta? Förstår inte hur du menar :)

Förmodligen den om Ankys clinic

Sedan kan du ju läsa lite mer nyanserat själv.

Jag har inte läst alla trådar tyvärr. Jag läser så noga jag kan - men kan tyvärr inte veta vad det står i trådar jag inte öppnat. Fast då borde jag ju inte hänga här såklart.

Vad bra att det finns saker att lära enligt dig också (för det måste man ju inte tycka, därför frågade jag)

Såga jämns med fotknölarna kan man ju göra med alla, om man vill.

Jag undrar över en sak - Anky lättar ju väldigt i sitsen, man ser ju hela ridbyxan mellan baken och sadeln. Ändå landar hon ju förhållandevis lätt jämfört med andra från den fallhöjden. Sitter hon då inte "lättare" än en klassisk ryttare? En klassisk behöver ju inte sita tungt i absoluta mått - men blir tyngre i jämförelse.

Senast ändrad:

En stressad häst tycker jag är mer eller mindre blockerad och kan inte kommunicera på ett bra sätt.
Nja man kan vara rädd långt innan man hamnar i panik om man så säger.

Alla varelser har en förmåga att härbärgera en viss mängd stress utan att det 'syns' utåt.

Jag har skrivit det förut - tänk dig en hink vatten - det skvimpar inte över ( märks i beteendet) föränn det är fullt.

De som håller på med inkörning är bra på att leta små tecken, likaså som hovslagare måste man ha koll på vad som kan komma. I körning får det aldrig skvimpa över...

Och de riktiga NH människorna är bra på att läsa nivån på hinkens innehåll

En losgelassen häst är ju en som har tillräckligt lågt innehåll i sin hink för att kroppen/mekanismen skall fungera på ett hälsosamt sätt.

Ingen gör ju exkat likdant hela tiden. Jag tycker det ser olika ut

Vad är sitta tungt?

Ur häst hänseende / släppa upp rygg handlar det mest om att blockera v släppa fram rörelse.

Att lätta ur - vilket hon gör ibland är ju att maximalt släppa fram rörelse.

Men när hon inte får hejd som hon tänkt sig och då använder sin egen kropp för att få mer kraft i tygeln - då blockerar hon ju. Hon är uppe ur sadeln men efetrsom hon låser höftleden när hon tar spjärn så blir det blockerande i alla fall.

Sitta tungt - kan ju också ha att göra med tyngdpunkten att göra. Ju mer avslappnat i sadeln du sitter, desta lägre blir din tyngdpunkt, och då blri din balans bättre och du kan sita med lägre tonus i ryggen och då blir du mer genosmläpplig för hästen alltså du blockerar mindre med låg tungdpuntk = sitta i /ett med hästen eftersom du har lägre muskeltonus i ryggen - mindre motstånd för hästen

Om man säger såhär - hennes teknik ( som egentligen är sjefs då) är ju excellent för att plocka fram det som premieras och gillas - men den för en del bieffkter med sig.

Jag måste iväg

Jag sitter och klurar på om hon inte lutar sig bakåt på ett annat sätt än någon med mer "sittande" sits. I mina ögon ser det ut som hon balanserar sig mer från lårens nedre del - vilken punkt är stilla när hon rider? Hon låser höften ja - men i luften kanske det gör mindre?

Om hon då lutar sig bakåt och balanserar mot låren - inte trycker ned rumpan så mkt i sadeln - så trycks ju ryggen undan mindre. Jämfört med en sittande ryttare som balanserar från rumpen. Kan jag vara något på spåren här eller ser jag fel?

Men du menar att Ankys hästar är stressade?

Du kom in på att heta hästar kanske är stressade
Är det så att du tycker att heta hästar ÄR stressade?

Du skrev också att heta hästar är oroade hästar

Jag red en häst förut som hade mycket arbetsglädje. och blev mer het ju längre man red.

Hon blev inte mer spänd, men hon blev mer "på" hjälperna och blev lätt överladdad - säkert för att jag gav henne för många signaler.

Men jag kan inte säga att jag upplevde henne som orolig, och inte som stressad. En viss form av stress har vi alltid - går inte att komma ifrån. Men jag vill gärna att du utvecklar dina teorier kring att Heta hästar är stressade och oroliga hästar

Lickety - lättast att se vad som händer är att se på hur hästen reagerar - var är bakdelen... Och som sagt det är inte samma sak som händer hela tiden..

Malinsky...
Men vad ni läser in saker som inte står där - och mina teorier hit och dit.

Orka - leta rätt på; hur man ser om en häst är losgelassen eller ej - och gör en egen bedömning.

Kunskap är inte tung att bära. Ju mer kunskap desto bättre :)

Nej jag läser inte in en massa :confused:

Jag läser det du skriver och ifrågasätter för att jag inte förstår hur du menar!

"dina teorier hit och dit" jag är nyfiken på hur du ser på saken. Kanske är det du som läser in en del?

Tror du att det finns något att lära från AvG:s lära?

Ärligt talat så nej eftersom jag tror inte hennes lära funkar om man inte lär sig allt fullt ut. Dvs jag tror inte det går att plocka några russin ur den kakan utan man måste ta hela kakan med russin och allt annars funkar det inte.

Lickety - lättast att se vad som händer är att se på hur hästen reagerar - var är bakdelen... Och som sagt det är inte samma sak som händer hela tiden..

Kunskap är inte tung att bära. Ju mer kunskap desto bättre :)

Jag diskuterar och dissekerar vad hon gör annorlunda och ändå vinner. Jag pratar inte om bra - utan annorlunda.

Jag kan inte tro att domarna saknar kunskap, jag kan inte tro att de "förblindas" - därför studerar jag för att se vad de ser. De måste ju se ifall bakdelen är i tjottaheiti - någon av dem åtminstånde. De är ju för :devil: utbildade för det. :p

Jag har en liten tumregel... Finns det flera stridande teorier om något så beror det på att ingen av dem är helt sann. ;)

Livet blir så intressant när man ifrågasätter det mesta. De grundläggande principerna inom fysik köper jag, såsom tyngdlagen - resten är öppet för diskussion. :D

Ärligt talat så nej eftersom jag tror inte hennes lära funkar om man inte lär sig allt fullt ut. Dvs jag tror inte det går att plocka några russin ur den kakan utan man måste ta hela kakan med russin och allt annars funkar det inte.

Så kan det mycket väl vara.
Men man kan ju lära sig kakreceptet ändå, om man är intresserad av bakning. :D
Uppvisningsridningen var ju några russin, så enstaka trillar ju ur iaf. ;)

Ur häst hänseende / släppa upp rygg handlar det mest om att blockera v släppa fram rörelse.

Att lätta ur - vilket hon gör ibland är ju att maximalt släppa fram rörelse.

Nu måste jag bara få klarhet i när du menar att hon släpper fram rörelse? Dvs hur du menar att hon lättar ur. Jag fick för mej att vi inte var överens ang vad hon gjorde men jag kanske hade fel:confused:

OCh en annan fråga, tror du att det öht finns utrymme att till dressyren hämta inspiration tex från hoppning, om vi nu bortser från just Anky, skiulle det kunna finnas något i hoppridning som kunde tillföra dressyren något?

Varför? :confused:

Men du menar att Ankys hästar är stressade?

Du kom in på att heta hästar kanske är stressade
Är det så att du tycker att heta hästar ÄR stressade?

Du skrev också att heta hästar är oroade hästar

Jag red en häst förut som hade mycket arbetsglädje. och blev mer het ju längre man red.

Hon blev inte mer spänd, men hon blev mer "på" hjälperna och blev lätt överladdad - säkert för att jag gav henne för många signaler.

Men jag kan inte säga att jag upplevde henne som orolig, och inte som stressad. En viss form av stress har vi alltid - går inte att komma ifrån. Men jag vill gärna att du utvecklar dina teorier kring att Heta hästar är stressade och oroliga hästar

Samma här, vill gärna veta hur detta automatiskt hänger ihop:confused: Eftersom jag har läst det i ett antal inlägg från Fredrik nu sista tiden så¨är jag jätteintresserad av svaren.

Jag diskuterar och dissekerar vad hon gör annorlunda och ändå vinner. Jag pratar inte om bra - utan annorlunda.

Jag kan inte tro att domarna saknar kunskap, jag kan inte tro att de "förblindas" - därför studerar jag för att se vad de ser. De måste ju se ifall bakdelen är i tjottaheiti - någon av dem åtminstånde. De är ju för :devil: utbildade för det. :p

Jag har en liten tumregel... Finns det flera stridande teorier om något så beror det på att ingen av dem är helt sann. ;)

Livet blir så intressant när man ifrågasätter det mesta. De grundläggande principerna inom fysik köper jag, såsom tyngdlagen - resten är öppet för diskussion. :D

Jag skriver under på allt detta.:bow:

Jag vägrar också tro att domare inom internationell dressyr är mutade, hotade, okunniga, särskilt trendkänsliga eller angelägna om att vara publiken till lags. :cool: I så fall är det illa och vi får bjuda in dem till buke för en lektion eller två:angel:

Vad ser de? Hur kan något som ser så pass annorlunda ut gå hem?

Är det möjligt att det finns delar i hennes system som skulle tillföra
dressyren överlag något:confused:

Jag är fortfarande fascinerad av att det är så annorlunda.

Och Fredrik: en fråga till: tycker du att hästen ser stressad eller olycklig ut på filmen. Oavsett allt annat så måste man även titta på hur hästen ser ut, piskande svansar gillar vi inte, tex. Hur ser han ut? Ser vi olika där? Bara nyfiken:idea:

*lånar knapp*

Att anky är skicklig det kan alla slå fast.... tycker även jag

Att hon inte rider klassiskt är nog de flesta överens om....

Så frågan är egentligen om hennes system är bättre än det klassiska....

Jag kan bara uttala mig personligen av vad jag ser, men jag ser en hand som går bakåt. Inte konstant men särskilt upptagningarna...
Hon lättar även i handen ibland...bra...
Jag ser taktfel...

Sen ser jag även då hästen inte har taktfel....-ridning är dynamiskt som någon här inne sa...:smirk:

JAg tycker filmen på henne och idool är sorglig, medans filmen på henne och unghästen trevligare än det hon rider på grand prix tävlingarna...

Sen är det väl att alla har olika bilder på att dra...jag drar då min hand går 2cm bakåt och min häst reagerar omedelbart vid detta-negativt...att handen gått 2cm bakåt är...ganska normalt men fortfarande att dra... Man behöver inte sitta och slita a la ridskolan för att dra.. Och ibland måste man dra lite grann, för att få hästen att fötså att man menar allvar... men ja jag tycker hon ställer sig upp och drar...

När jag ser henne tänker jag på saddlebred tävlingar då ryttarna sitter med hårt stöd i bakvikt- men hästarna visar upp mycket gång...

Sen är det inte så konstigt att hästarna går bättre på clinicen, en grannunge kan få stå och ropa ut saker som halt, trav, skritt och jag lovar att det går bättre pga... fokus.. att man gör saker och det omedelbart..

Med det sagt menar jag inte att hon inte är duktig tränare...och att hon inte har saker värda att lyssna på, men jag skulle aldrig köpa hennes koncept rakt av...

Det jag tycker är tråkigt är att folk kanske tror att det är enda sättet att rida,
sen är inget svart eller vitt visst har hon bra saker... ska hästen framåt... så ska den framåt.. tex..

Det som stör mig är just att hon är så duktig och väljer att göra så hon gör, att rida en häst i rollkur är just att göra den hjälplös...
och jag tvivlar att ngn tycker det ser trevligt ut....men det är en annan debatt

Sen är frågan vill jag ha en häst som ligger på järnet, som jag inte kan ha skänklarna om (inte klämma utan hängande vid sidan...)
Som jag inte kan sitta ner ordentligt på för att det är för obekvämt i ökningarna...

Då missar jag den fantastiska känslan av att sitta i hästen...och sitta i balans även i en ökning... att kunna kotrollera hösten med minsta vikthjälp. Att man kan göra allt och lite till med hästen...

Det trista är att sporten är som den är, var hästskötare åt en st. georges ryttare på väg uppåt, tror han tävlar grandprix nu, tävlar och placerar sig/vinner mkt stora nationella tävlingar... det tragiska med det hela är att trots att hästen kan göra allt, från piaff och passage till pssageslutor och ökningar.. så kan hästen inte skritta... Känslan var så här :eek: när jag satt upp.. först efter att jag ridit ut, galloperat i backar, ja då först började hästen skritta som en häst ska.... Före det kändes det som om hästen skulle gå i bitar om man försökte få till en ledig skritt...

så vad kan man ta som slutsats... en häst kan, utföra de mest komplicerade moment utan att vara särskilt lösgjord, man kan vinna otroligt mkt utan att ha en häst som är lösgjord. Man kan sitta och få rida rörelser som tränaren ropar bra men som känns skit... varken härligt, mäktigt eller flygande som man trodde det skulle vara...

Jag är varken fantastiskt duktig eller tävlar men, jag har haft det stora privilegiet att se mkt bra ridning, fått känna skillnaden på det som glimmar och det som är guld... Och tyvärr kan detb ibland vara svårt att se skillnaden..

Det blev långt igen...

men det är trist att se en grand prix tävling och se 1 häst som bär sig... och se grannarna sitta och oh/åha sigöver bärigheten på hästarna... och se de lösgjorda bogarna....

De bästa ryttarna tävlar oftast inte...

Det jag tycker är tråkigt är att folk kanske tror att det är enda sättet att rida,
sen är inget svart eller vitt visst har hon bra saker... ska hästen framåt... så ska den framåt.. tex..

Men är det inte vad flera säger här, att ta det som är bra? Jag har inte sett någon som varit helsåld på hela hennes koncept :confused:
I denna diskussion alltså, som jag tycker har varit mycket nyanserad och med kloka tankar.

Det som stör mig är just att hon är så duktig och väljer att göra så hon gör, att rida en häst i rollkur är just att göra den hjälplös...
och jag tvivlar att ngn tycker det ser trevligt ut....men det är en annan debatt

Ja och den delen undrar jag om någon här köper, jag vet inte, men tvivlar.....

Sen är frågan vill jag ha en häst som ligger på järnet, som jag inte kan ha skänklarna om (inte klämma utan hängande vid sidan...)
Som jag inte kan sitta ner ordentligt på för att det är för obekvämt i ökningarna...

Då missar jag den fantastiska känslan av att sitta i hästen...och sitta i balans även i en ökning... att kunna kotrollera hösten med minsta vikthjälp. Att man kan göra allt och lite till med hästen...

Det trista är att sporten är som den är, var hästskötare åt en st. georges ryttare på väg uppåt, tror han tävlar grandprix nu, tävlar och placerar sig/vinner mkt stora nationella tävlingar... det tragiska med det hela är att trots att hästen kan göra allt, från piaff och passage till pssageslutor och ökningar.. så kan hästen inte skritta... Känslan var så här när jag satt upp.. först efter att jag ridit ut, galloperat i backar, ja då först började hästen skritta som en häst ska.... Före det kändes det som om hästen skulle gå i bitar om man försökte få till en ledig skritt...

Jag tycker det är väldigt trist med hästar som behöver mycket skänkel, som pickas med sporrarna oavbrutet, som måste påminnas osv. Faktiskt tror jag inte alls de behöver vara såna ens, jag tror ridning som den hon förespråkar kan avhjälpa sånt. Det är längesen jag hopptränade mera för bättre tränare, men minns att ngt liknande dessa snabba övergångar fick man göra för att få hästen alert och med och framåttänkande, vilket är mkt viktigt i hoppning. Varför skulle det inte gå med dressyrhästar att få dem mer alerta?

Jag gilllar just de delarna med att skänkeln mest ligger intill inte måste hålla om stadigt. Det finns som sagt inget tristare än hästar som ser ut att behöva "drivas" i varenda steg:crazy:

Ang hästen som inte kunde skritta. Den var väl i hög kondition kanske och behövde helt enkelt ridas fram o rastas av:confused:

Det lät inte så märkligt. Jag tycker hästar ska kunna skritta lugnt från start men det är ju också en ridfråga, vad man lär dem om vad som gäller helt enkelt. Så det där ser jag som en ryttarfråga inte att det säger så mycket om hästen:confused:

Orkar inte läsa hela tråden, men i sitsen ingår hur man använder sin hand. En stång är tillräckligt stark för att hålla "en hingst med nacke" på plats om den dresserats på detta vis (oftast ganska bryska metoder för att få en stark hingst att respektera stången). En liten lätt ryttare kan ganska enkelt bryta hästens underkäke om så önskas. Hon har hårt tryck i stången när hästen går framåt och vid förhållningar, men jag måste säga att hon har bra timing; hon lättar på stången så fort hästen saktar av eller stannar. Min åsikt är att hon tar spjärn med hjälp av stången för att kompensera att hon aldrig kommer riktigt ner/hästen släpper inte ned henne på sin rygg. Detta återspeglas i att hästen inte är fyrtaktig i alla moment i travarbetet (den går på framdelen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark