Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

tyvärr var det inte att hästen taktade, var på tårna utan att den helt enkelt inte skrittade "mekaniskt" som en häst ska... den rörde p¨å benen men... svårt att förklara...

Jo men jag tror att man ska no vara väldigt försiktig att ta upp hennes sitskoncept med att luta sig bakåt och stå i stigbyglarna.
man kan sitta lätt på en häst med svag rygg /unghäst då man sitter mer på låren.. men det har ingenting att göra med att luta sig bakåt..
Luta sig akåt är ett lika stort fel som att luta sig framåt..fast ser snyggare ut...

sen att man ska ha en alert uppmärksam häst som lyssnar till takt och går framåt är varken dåligt eller nytt...

traven är fyrtaktig, vilket är felaktigt. Det räcker att titta på varenda bild från GP i ridsport, om jag uttryckte mig fel, ber jag om ursäkt.Naturligtvis ska traven vara tvåtaktig, men detta är väldigt svårt att känna, framförallt om man har en som inte är så taktmässig fån födseln, eller rider fram så mycket att takten försvinner.

Senast ändrad av en moderator:

Jag njuter av varenda ord du skriver, du sätter ord så bra :bow:

Jag har en önskan att få se mer önskan :banana: :banana: :banana:

Sedan vill jag tacka alla som gör detta till en saklig tråd :love:

Orkar inte läsa hela tråden, men i sitsen ingår hur man använder sin hand. En stång är tillräckligt stark för att hålla "en hingst med nacke" på plats om den dresserats på detta vis (oftast ganska bryska metoder för att få en stark hingst att respektera stången). En liten lätt ryttare kan ganska enkelt bryta hästens underkäke om så önskas. Hon har hårt tryck i stången när hästen går framåt och vid förhållningar, men jag måste säga att hon har bra timing; hon lättar på stången så fort hästen saktar av eller stannar. Min åsikt är att hon tar spjärn med hjälp av stången för att kompensera att hon aldrig kommer riktigt ner/hästen släpper inte ned henne på sin rygg. Detta återspeglas i att hästen inte är fyrtaktig i alla moment i travarbetet (den går på framdelen)

tack för att du skriver det jag inte vågar :bow: :o :o :o

På något sätt har det blivit så baklänges, man beundrar det som tekniskt är fel.

Det finns ju en orsak till att takten skall vara ren, det är det tillståndet när det går att samla :crazy:
Det går ju deffinitivt inte att samla en häst i framvikt.

Jag tycker Anky kan beundras för mycket men jag förundras när vi kommit så långt att Dressyrens mål - att flytta vikten bakåt - i samling har kommit så i skuggan för frambenens prestation

Men igen - det är ju inte Anky som är ansvarig för det utan att Det premieras före samling på Tävling

traven är fyrtaktig, vilket är felaktigt. Det räcker att titta på varenda bild från GP i ridsport, om jag uttryckte mig fel, ber jag om ursäkt.Naturligtvis ska traven vara tvåtaktig, men detta är väldigt svårt att känna, framförallt om man har en som inte är så taktmässig fån födseln, eller rider fram så mycket att takten försvinner.

För mig så hänger tvåtakten i traven så mycket ihop med att hästen blir rak och i balans framåt bakåt - självbärig med lätt kontakt framtill.

Även om den kliver på in i handen så följer den handen både framåt och bakåt - (och min hand går då bakåt när ramen blir kortare) och då är det okey att sätta sig mera - utan problem säger hästen.

Jag tycker heller inte det går att sitta på min häst :crazy: om den inte är där. Men det kanske är lätt för mig att säga - då allting känns så tydligt på en norsvensk. Anständigt eller totalkatastrof :o

Den är fruktansvärt obehaglig att rida den i framvikt:eek:
och med sänkt rygg är den ett godståg som inte går att styra eller stanna:

Om den blir före fram så går den ju på bogarna och det känns ju garanterat. och blir den före bak så skjuter den mot handen = ingen konmtroll och ingen möjlighet att samla.

mina 5

Anky jämfört med Hubertus.

Jag tycker att så som Anky rider mer blir en show, vackert och trevligt för ögat. Och hästen såg ju inte ut att vara så illa till mods den heller. Hubertus såg ut att kunna göra vad han ville när han ville, de såg verkligen ut att vara ett ekipage. Jag tänker mig att det som är wow-igt här är hans känsla.

På nåt sätt blir det som att Anky rider för publiken och visar upp medan Hubertus rider för känslan som bara han upplever.

Jag tycker inte att Anky använder sitsen öht medan Hubertus i princip bara använder sitsen. Så för mig blir det lite, använda sits eller hand+skänkel?

När jag vill ha mer kraft så tar jag spjärn i stigbygeln, lutar mig bakåt och drar i tygeln. Det går att få riktigt rejält med kraft där så jag tvekar till att hästen skulle kunna dra fram henne om hon dessutom har en stång. Min häst som är en typisk häst som drar fram ryttaren lyckas inte dra fram mig när jag sitter så och försöker få upp huvudet när hon förösker bocka - på tränsbett. Däremot tycker jag inte att hon häver sig bakåt och ligger raklång, men använder handen bakåt gör hon ju.

Det ser väldigt mkt lättare ut för Anky än Hubertus. Och som nån skrev (Malinsky tror jag?) så passar Anky och Salinero ihop. Lite studsiga och lätt båda två medan Hubertus och hans häst ser marknära ut.

Men väldigt intressant diskussion. En trevlig en som tom jag vågade ge mig in i. :)

Lite angående det med het häst och så...

För mig är en het häst en som springer ifrån arbetet och som blir piggare och hetare ju mer man drar i tygeln. :o Själv tycker jag inte om sådana hästar, jag kan inte rida dem.

För mig är det också skillnad på en pigg häst och en het häst. Det heta sitter liksom i huvudet där det känns som att allt bara surrar och snurrar medan en pigg häst bara har lite överskottsenergi.

Men det är intressant att man måste (?) rida så olika på olika sorters hästar. Jag har mest vana av gamla lata ridkolehästar och så min egna dam som är lite lagom fart i, en typisk volvo tror jag. :p De som är vana och vet hur man rider heta hästar måste ju se helt andra saker ur Ankys ridning än vad jag gör. Jag har ju i princip ingen erfarenhet av att rida sådana hästar och kan därför inte relatera till Ankys ridsätt öht...Lite flum sådär men hoppas att min poäng kom fram; att alla ser olika saker osv utifrån vilken sorts häst just den personen är van att rida.

Jo men jag tror att man ska no vara väldigt försiktig att ta upp hennes sitskoncept med att luta sig bakåt och stå i stigbyglarna.
man kan sitta lätt på en häst med svag rygg /unghäst då man sitter mer på låren.. men det har ingenting att göra med att luta sig bakåt..

Men står hon i stigbyglarna? Ser du det? Precis som du säger kan man använda låren och mellandelen, det är inte att luta sej bakåt eg men att släppa fram. Visst har man ngt mer stöd i stigbygeln men är det fel om det gäller att underlätta för hästen:confused:
Varför rider vi med stigbyglar öht i dressyren, kan man undra, varför inte utan:idea:

Jag tycker hon ser ut att använda sätet annorlunda öht men hur kan jag inte avgöra riktigt, från en film, hur kan ni andra det:confused:
Dvs ni som vet precis vad hon gör, som är fel.

Ok att man pekar på olika saker som taktfel osv :cool:, men detta är ju en clinic, en upppvisning och inte en tävlingsklass. Hör ngn tex vad hon säger och vad hon visar? :confused:
Hur vet man att det beror på det och det, som hon gör fel, om ingen vet exakt hur systemet fungerar?

Tycker du (och andra som är kritiska ) att det finns något att ta till sig utifrån vad de som såg clinicen berättat i andra trådar (eller referatet som finns på NÄTET då, eftersom moderatorn nu plockat bort TVÅ inlägg där jag pratat om det:crazy:)

Eller ser ni allt som oförenligt med all klassisk dressyr?
Nyfiken:idea: Själv är jag nog okunnig för att avgöra det.:o

Och hur tror ni att en häst får upp frambenen att flasha med om den går så på bogarna som hennes gör enligt flera här:o

Upplys mej!

Anky jämfört med Hubertus.

Jag tycker att så som Anky rider mer blir en show, vackert och trevligt för ögat. Och hästen såg ju inte ut att vara så illa till mods den heller. Hubertus såg ut att kunna göra vad han ville när han ville, de såg verkligen ut att vara ett ekipage. Jag tänker mig att det som är wow-igt här är hans känsla.

På nåt sätt blir det som att Anky rider för publiken och visar upp medan Hubertus rider för känslan som bara han upplever.

Jag tycker inte att Anky använder sitsen öht medan Hubertus i princip bara använder sitsen. Så för mig blir det lite, använda sits eller hand+skänkel?

När jag vill ha mer kraft så tar jag spjärn i stigbygeln, lutar mig bakåt och drar i tygeln. Det går att få riktigt rejält med kraft där så jag tvekar till att hästen skulle kunna dra fram henne om hon dessutom har en stång. Min häst som är en typisk häst som drar fram ryttaren lyckas inte dra fram mig när jag sitter så och försöker få upp huvudet när hon förösker bocka - på tränsbett. Däremot tycker jag inte att hon häver sig bakåt och ligger raklång, men använder handen bakåt gör hon ju.

Det ser väldigt mkt lättare ut för Anky än Hubertus. Och som nån skrev (Malinsky tror jag?) så passar Anky och Salinero ihop. Lite studsiga och lätt båda två medan Hubertus och hans häst ser marknära ut.

Men väldigt intressant diskussion. En trevlig en som tom jag vågade ge mig in i. :)

Klart du vågar:D Det är bara kul när många är med och har synpunkter:bow:

Men jag tycker hon använder sätet, bara på ett annat sätt:idea: jag är nyfiken hur och skänkeln använder hon mkt mindre än hubertus tycker jag mej se:o :confused:

Jo, nu hakade jag nog upp mig lite på de tillfällena när hon halvstod/red lätt när hon "skulle" sitta ner i traven.

Jag tycker hon satt tyngre i galoppen, undra varför?

Nu fokuserade jag inte så mkt på skänkel iof men kanske är så att de använder den lika mkt men Anlys hästar är så "på" och så känsliga att det inte syns lika mkt även om hon använder den lika många ggr men inte lika mkt som i med samma styrka.

Det skulle verkligen vara kul att kunna fråga henne varför hon sitter med så lätt säte och få reda på vad hon vill ha ut av det.

Tja, inte mycket lättare att rida en häst med svensk/holländsk/tysk/engelsk stam. Ju mer påskjut =( mer i framvikt) desto svårare att komma ner/släppas ner på hästens rygg. Ofta har icke-dressyravlade hästar lättare för att bära en ryttare ( mindre onödigt påskjut). Jag äger båda varianter.

Tja, inte mycket lättare att rida en häst med svensk/holländsk/tysk/engelsk stam. Ju mer påskjut =( mer i framvikt) desto svårare att komma ner/släppas ner på hästens rygg. Ofta har icke-dressyravlade hästar lättare för att bära en ryttare ( mindre onödigt påskjut). Jag äger båda varianter.

Hmm, tror du att Anky inte klarar att komma ner på hästen:confused: Måste bara förstå vad du menar nu? Men du kanske inte kopplade det du skrev till diskussionen?

sweet_knorven:
Det skulle verkligen vara kul att kunna fråga henne varför hon sitter med så lätt säte och få reda på vad hon vill ha ut av det

Jag håller med!:idea:

Ja , min förklaring är att människan avlat fram hästar och gångarter som är nästintill omöjliga att rida. Det är flott och vackert, visst, men hur brukbart? Inte ens Anky som är lika vältränad som en elitgymnast klarar att komma ned i sadeln på sin helt fantastiska häst; men hon vinner medaljer, och förmodligen är vitsen med det hela att klara att hålla sig kvar på en häst som är "to MUCH" både i huvud och kropp.To much framförallt om du och jag och våra grannar behövde rida för att ta oss någonstans. Dessutom tycker jag att hennes och flertalet andra GP-ryttares ridning stämmer ytterligt dåligt ihop med det TR föreskriver. TR är ett ganska bra dokument att följa när det gäller ridning, och jag önskar att alla inklusive världseliten föjlde detta, då hade hästen haft en fair chans.

Jag sitter och klurar på om hon inte lutar sig bakåt på ett annat sätt än någon med mer "sittande" sits. I mina ögon ser det ut som hon balanserar sig mer från lårens nedre del - vilken punkt är stilla när hon rider? Hon låser höften ja - men i luften kanske det gör mindre?

Om hon då lutar sig bakåt och balanserar mot låren - inte trycker ned rumpan så mkt i sadeln - så trycks ju ryggen undan mindre. Jämfört med en sittande ryttare som balanserar från rumpen. Kan jag vara något på spåren här eller ser jag fel?

Ja det är precis det jag tänker också och så som jag uppfattar vad hon ev gör. Men det är bara gissningar självklart.

Nu har jag som sagt ingen aning:o Men det var åt det hålllet jag tänkte när jag jämförde med att avlasta i en ökning/upptagning tidigare i tråden, med hjälp av mellandelen, öppna höften och lårens framsidas muskler, bla, håller upp..

Funkia:

Hon har hårt tryck i stången när hästen går framåt och vid förhållningar, men jag måste säga att hon har bra timing; hon lättar på stången så fort hästen saktar av eller stannar. Min åsikt är att hon tar spjärn med hjälp av stången för att kompensera att hon aldrig kommer riktigt ner/hästen släpper inte ned henne på sin rygg. Detta återspeglas i att hästen inte är fyrtaktig i alla moment i travarbetet (den går på framdelen)

Ser du att det är så som du beskriver:confused: Jag tycekr det är jättesvårt att verkligen se vad hon gör och dra slutsatser. Det är därför jag ville spåna om det. Du (och även fler) låter så säkra.:confused:
Hur ser du att det inte är som lickety skriver istället, och ett medvetet val från henne tex för att hästen ska kunna röra sig maximalt utan störning:confused: Eller av ngt annat skäl.

Jag förstår inte, du får gärna berätta hur du kan vara så säker på vad hennes ridning går ut på och orsaken, det är ju precis det vi spekulerat om här här tillsammans. :)

Hästen har säkert så stor gång att den är rent ut sagt nästintill är omöjlig att sitta ned på. Hon är otroligt vältränad i kroppen samt har god timing. Detta gör henne till en i våra ögon god ryttare. Hon har dressyr på sina "heta" hästar och enastående kroppskontroll. Hon kontrollerar hästen framifrån och bak, inte tvärtom. Hade hon fått denna fina hästen att bära henne korrekt hade det inte sett lika flashigt ut, men vilken bärighet och ridkänsla hon hade fått!! (kanske känner hon detta under träningar där hon inte praktiserar sin rollkur;men det belönas inte med höga poäng. Domarkåren borde hårdgranskas; kanske inte ryttarna))

Och hur tror ni att en häst får upp frambenen att flasha med om den går så på bogarna som hennes gör enligt flera här:o

Upplys mej!

Jag tycker inte att jag är kunnig nog att reflektera över det egentligen, MEN, det är ju skillnad på hur det ser ut "att gå på bogarna" från häst till häst. Just på grund av förutsättningarna, hos just den och den hästen. En del hästar har mkt luftiga rörelser framtill även fast de inte är/rids direkt lätta i framändan (om nån hänger med..) medan en del i princip lika gärna kunde gå på händer/framhovarna, tycker jag. :p
Jag säger inte att Salinero går på bogarna på filmen, jag kan inte avgöra det på den nivån, men jag tycker inte man kan säga att "hästen har ju luftigt steg fram, klart den inte går på bogarna!" och se det så enkelt. Men det tror jag inte heller du menade. :D

Tänk om hästarna som kan/klarar av att röra sig "flashigt" fram när de inte rids lätta fram SKULLE ridas lätta fram, hur skulle de då se ut, mer luftigt/mindre luftigt?

*KL*

Ni som tycker att hennes hästar är på framdelen, hur tänker ni då?:confused:

Mina ögon ser en ryttare som skickligt rider upp sina hästar fram.

Förklara gärna!
/Malin

Det var ju inte till mig, men förtydligar igen - ovanstående inlägg har inget att göra med huruvida Ankys häst på klippet går på bogarna eller ej utan var en allmän fundering kring begreppet som sådant.

Bara för att ingen ska missförstå. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur