Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

ingen är perfekt, men det här är ändå ryttare som rider grand prix, rena gångarter tycker man SKA sitta vid det laget.:D

Sen är det väl tyvärr så, ska man tjäna brödfödan och göra dommarna, hästägarna, sponsorerna nöjda så ligger de klassiska principerna lägre ner på listan.

men ofantligt duktiga ryttare växer inte på träd, då är det synd att de som anky, väljer att kompromissa..

Prova att sitta på en "gångartshäst"!! Du vet dessa hästar som få höga poäng på visningar och årgångschampionat! Dessa hästar om dom får behålla hälsan är dom som ofta blir dressyrhästar i högre klasser

Men har du själv suttit på en "gångartshäst" ?
Då kanske du oxå fått hästen att arbeta med rätt muskelatur som faktist inte gör dom så svåra att sitta på...sen pratar vi här om ryttare i världstoppen som skall kunna rida så pass följsamt på dessa gångartshästar...

Skulle tro att det är någon slags intern utbildnig; typ klubben f i B. Jag tror att det är ett för slutet sällskap som inte varit utsatt närmare granskning på många år, men det är på G!!

Jag hoppas att du skämtar eller annars kan du ta och läsa forumsreglerna på "tävlingsdressyr"
Kanske oxå att du ser till att göra något åt saken eftersom du nu har så pass mycket info om dessa "slutna sällskap"

En fråga förresten...tycker du våran Erik Lette oxå tillhör ovanstående sällskap ??

OK - min bild är de stillbilder samt alla dessa tävlingar jag bevistat, mest nationellt. Hon har en otrolig förmåga att rida sina hästar (timing) såpass mycket framåt, så att domarna inte uppfattar taktfelen. Däremot kan vi amatörer se ett ofta förkommande taktfel i skritten (vårt öga hänger med) = PASSARTAD (oavsett vilken häst hon rider; överbevisa mig gärna med film!!)). Det gäller inte bara Anky. Titta på alla stillbilder du kan från GP - då hinner ögat med, lyfter hästen bakhoven senare den motsatta framhoven i trav så är den i framvikt; eller hur?? Du kan också roa dig med att dra ett streck från ryttarens sittben och rakt nedåt; på vilket ben sitter ryttaren??

Därför att hon har ett system i sin ridning som dom har utvecklat till det som det är idag och jag tror inte det funkar att plocka russin ur det systemet och fortfarande få det att fungera när det systemet baserar sig på tvärtom ridning , jag tror det blir mkt missförstånd och för mkt fel och hemskt mkt dubbla budskap så man får nog hålla sig till det ena eller andra i det här fallet, som Sjef själv säger det går inte att kombinera med klassisk ridning och jag tror han har helt rätt.

På vilket sätt är inte hennes häst taktmässiga? Tycker nämligen att hennes timing och hennes hästars taktmässighet är hennes ess i ärmen.
Mycket kan man ha åsikter om, men detta känns inte som korrekt kritik - enligt mitt sätt att se det i alla fall.
Förklara gärna hur du ser det för jag förstår inte vad du menar.

/Malin

:bow:

Vill oxå ha svar på ett något onyanserat inlägg.

kl
Om man jämnför hennes övergångar med de flesta andra så tycker varjefall jag att hon får mycket poäng för dom.

Så du menar att domarens tränade öga inte hinner se någon som vi amatörer ser ??????????

OK - min bild är de stillbilder samt alla dessa tävlingar jag bevistat, mest nationellt. Hon har en otrolig förmåga att rida sina hästar (timing) såpass mycket framåt, så att domarna inte uppfattar taktfelen. Däremot kan vi amatörer se ett ofta förkommande taktfel i skritten (vårt öga hänger med) = PASSARTAD (oavsett vilken häst hon rider; överbevisa mig gärna med film!!)). Det gäller inte bara Anky. Titta på alla stillbilder du kan från GP - då hinner ögat med, lyfter hästen bakhoven senare den motsatta framhoven i trav så är den i framvikt; eller hur?? Du kan också roa dig med att dra ett streck från ryttarens sittben och rakt nedåt; på vilket ben sitter ryttaren??

Men just att hon förespråkar ett driv och snabb feedback från hästen måste väll ändå vara ett russin ?

Lika med hjälperna ..eller avskalandet av hjälperna ?

*KL*

Ni som tycker att hennes hästar är på framdelen, hur tänker ni då?:confused:

Mina ögon ser en ryttare som skickligt rider upp sina hästar fram.

Förklara gärna!
/Malin

Det jag vet är att rörelsekedjan sker på reflexer.
lite som dominobrickor på en rad, förmodligen delvis beroende på att de sitter ihop genom att alla muskler är omgördade av bindväv som ibland övergår i senor.

Man talar ju om en musklekedja och det handlar om muskler som på något sätt sitter ihop med rygg och nackligamnetet

bla bla bla.

Sedan så är ju hästens naturliga sätt att att flyttavikten bakåt att höja halsen - det får ju inte Dressyrhästar göra...
meningen är ju att de i stälelt skall flytta viktenbakåt md bäckenet som hävarm, får de inten göra det heller så är väl frambenen det enda som kan sträva bakåt.

Sedan tror jag att dethar att göra med energin i kroppen, blockeras vissa muskelr börjar andra kompensera. Ju mer spänd hsäten blri i överlinjen desto mindre kan benet sträckas framåt ( kom ihåg att de dras bakåt innan de sätts i - DET beror på att muskelrna sitter fast i detta ryggligamnet)
Ja igen hindras överarmen framåt - så går benet bara upppåt

Senast ändrad av en moderator:

Du kan också roa dig med att dra ett streck från ryttarens sittben och rakt nedåt; på vilket ben sitter ryttaren??

Detta fattade jag inte. Ska man kolla om bakhovarna eller framhovarna är närmast strecket? Eller vad jämför man med?
Om framhovarna är närmast sittbenen är jag inte förvånad med tanke på att sadeln sitter precis bakom bogen, så du måste ha menat något annat?

Nej, nej!! Jag har absolut inget emot Eric Lette!! Är helt överens med honom när det gäller skriven text.Vad har du fått det ifrån?? Jag bara ifrågasätter verkligheten! Onyansierat; ja visst; det kan jag köpa. Men vi kan väl diskutera på ett trevligt och civiliserat sätt?? Jag står för vad jag tycker och har inte gått till person angrepp vare sig på elitryttare eller namngivna domare. Hjälp; detta forumet är farligt att vistast på; har jag gjort något fel??

dra linjer från där frambenet börjar och ut genom knät... gör detsamma från hasspetsen genom benet och ut genom kotan... dessa linjer ska vara parallella om hästen går "rent"...

HAr ingetmed sadlar att göra, en samlad häst blir kortare bak, och längre fram....:angel:

Jag har absolut inte angripit dig personligen men ifrågasatt en del av dina inlägg.
Gå tillbaka och läs det jag citerade och svara gärna på mina frågor ;)

Det är ganska viktigt att kolla hur långt hästen skjuter sina framben under kroppen när vi rider, det är det jag menar. Hästen ska ju helst bära mer med sina bakben , och det kan vara en synvilla med stort övertramp bakifrån; kan lika gärna vara en stort bakåttryckande med frambenen.

inget fel, det där är ett mkt vanligt sätt att reagera då du ifrågasätter det många personer ser som absolut korrekt...

Nej du har inte gjort något fel.

se önskans inlägg

inget fel, det där är ett mkt vanligt sätt att reagera då du ifrågasätter det många personer ser som absolut korrekt...

Vad är vi = amatörer på en hästsajt att döma vad som är korrekt ?
Borde inte domarna kunna döma ?

kl
Sen en liten erinran om forumreglerna som Gunnar nålat till oss ;)

I detta forum diskuterar vi dressyr.
Om sådant som är gäller för tävlingsgrenen dressyr. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling.

Om man anser att de som placerar sig främst på tävlingar i Sverige och internationellt är fel ute och borde rida på ett annat sätt. Eller om man anser att domare på högre nivå dömer helt fel så är det nog inte den här typen av dressyr man är ute efter. Jag anser då att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av tävlingsdressyr.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Grundutbildning, Fritidsridning, Klassisk Ridkonst eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom tävlingsdressyren. Men om man anser att tävlingsdressyren som helhet är fel ute så är Dressyr-forumet fel plats.

Kanske ska vi visa lite respekt till TS och gå tillbaka till hennes frågeställning :idea:

Jag tänker så här; vilket ben bär hästen mig på?? Är det höger fram t e x så har jag ju missat att gymnastisera vänster bak. Detta syns väldigt tydligt på stillbilder, tyvärr är det så att fotovinklar inte alltid är optimala, man kan ha otur och hamna i en överrullning, och då kan det vara missvisande. Generellt sett tror jag (min egen personliga åsikt) att det är viktigt att se till att hästen inte skjuter sig under med frambenen, för då skjuter den sig bort med bakbenen. Det finns alltid två sidor av samma mynt. (NYtt ordspråk)

Jag flyttar gärna på mig om jag stört ordningen på forumet!! Är det klasisk/akademiskt som gäller?? Köper det. Jag tycker ändå att jag har gett Anky en hel del beundran på dressyrforumet, och ändå är det fel??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter