Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

jag letade efter din knapp Malin i gbg.

Jag kan många gånger tycka att det "ser kantigt" ut.

Sedan hör jag till dem som läser länkar och det som står på hemsidor. När jag ser tex gamla Pikeur så blir jag nyfiken - har man människan rätt - kan det vara såhär :confused:

Och så kollar jag vadandra källor säger och två saker har pikeur /Tessan rätt i.

På en häst i balans i arbetsgångart så belastas bakbenet under hästkroppen och inte bakom...
Det är helt enkelt omöjligt att bära vikt om du inte står under föremålet du skall lyfta.
Fysikens lagar på samma sätt som detta med att luta sig bakåt...

Sedan så trampar ju hästen igenom i kotleden när den belastas, då undrar man ju - varför trampar en häst som anses vara samlad igenom mer fram än bak.....
Sedan har vi de där strecken att hästen är diagonal att den sitter ihop, när den faller isär handlar det ju m att bakdelen blir efter - bakom.

Sånt här kan man ju kolla på bilder först.

Sedan är ju jag nyfiken - har de rätt - har de rätt.
Och för att utbilda mig själv så sitter jag och nördar med min video med stillbilder...

Jag ser att det ser kantigt ut - vad kan det bero på???

Med stilbilder kan man ju ta reda på det.

Det jag ser tdligst på är ju att bäckenet inte används som hävaram.

det tycker jag är den största skillnaden på bra ridning och mindre bra ridning - att den faktiskt åstadkomemr det som den sägs skall göra - nämligen att vikten förs bakåt genom att bakdelens leder böjs mera när de belastas.

Hubbe lyckas oftare än andra

Jag gillar också det lilla jag sett av Klaus Husenbeth

Jag tyckte Ulla kunde just det på Rusty även om bakbenet såg för :devil ut.
Mång andra får till det ibland så bra att man vil grina Isabell tex och hon kan SITTA på gångarsthästar, tex hennes segerritt på Satchmo i Achen och ibland på tex apache kunde man :angel:

Googla på bilder på Anky tex. Ibland är det bra och ibland inte: samma sak med Brinken himmel och helvete

*kl*
Nu är tråden öppen igen med en förhoppning om att diskussionen kan fortgå i en TREVLIG ton utan personliga påhopp åt något håll. En del användare kanske tom borde vila sig lite och inte skriva några inlägg alls...

/B_A_L, moderator

Det jag vet om EL - pga att det var stort reportage om honom i Ridsport - är att han snabbutbildades och fick hoppa över steg i domarutbildningen.

ELs företrädare Niggli skrev sedermera ett öppet brev med adress EL och påpekade att dressyren började styra åt fel håll.

EL har i ett reportage sagt att han kan lära sin farmor att döma GP på en halvtimme. Det är bara att räkna antal byten och antal steg....

Min slutsats av mycket som händer idag - man försöker att globalisera dressyren, det innebär att den har möjlighet att få vara kvar som olympisk sport - trots att den egentligen inte är en världssport - slutsats: Väldigt många att mycket att vinna på att fortsätta med showdressyren av idag. Publiken vill se sånt som går att oooha och åååha åt. Då betalar man.

Kuren innebär att folk som inte förstår dressyr kan komma och titta -och betala inträde./:cool:

Chapter I Dressage
Article 401 OBJECT AND GENERAL PRINCIPLES OF DRESSAGE
1. The object of dressage is the development of the horse into a happy athlete through harmonious education. As a result, it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

Lägger till detta från dressyr TR.

Det ska inte handla om "show" eller "cirkus".

Och de stora gångarterna ska behärskas av ryttaren - de ska gå att sitta på.

forts:
These qualities are revealed by:
2. The freedom and regularity of the paces.
• The harmony, lightness and ease of the movements.
• The lightness of the forehand and the engagement of the hindquarters,
originating from a lively impulsion.
• The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and
without any tension or resistance.
3. The horse thus gives the impression of doing, of his own accord, what is
required of him. Confident and attentive, submitting generously to the control
of the rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line
and bending accordingly when moving on curved lines.
4. The walk is regular, free and unconstrained. The trot is free, supple, regular,
and active. The canter is united, light and balanced. The hindquarters are
never inactive or sluggish. They respond to the slightest indication of the rider
and thereby give life and spirit to all the rest of his body.
5. By virtue of a lively impulsion and suppleness of the joints, free from the
paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without
hesitation and responds to the various aids calmly and with precision,
displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.
6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is
said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched
according to the stage of training and the extension or collection of the pace,
accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness
throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no
resistance should be offered to the rider.
7. Cadence is shown in trot and canter, and is the result of the proper harmony
that a horse shows when it moves with well-marked regularity, impulsion and
balance. Cadence must be maintained in all the different trot or canter
exercises and in all the variations of these paces.
8. The regularity of the paces is fundamental to dressage.

Därför att hon har ett system i sin ridning som dom har utvecklat till det som det är idag och jag tror inte det funkar att plocka russin ur det systemet och fortfarande få det att fungera när det systemet baserar sig på tvärtom ridning , jag tror det blir mkt missförstånd och för mkt fel och hemskt mkt dubbla budskap så man får nog hålla sig till det ena eller andra i det här fallet, som Sjef själv säger det går inte att kombinera med klassisk ridning och jag tror han har helt rätt.

Nej jag är med på att man kan ju inte säga att man rider efter hennes system utan helheten och antar att även HF ingår då:confused: men det vet jag inte.

Russinen ur kakan kan väl ändå (som Dm påpekade tex) vara att renodla hjälper och skala av så som beskrivs tex ang övergångar o halter i referatet:confused: Mindre yttersk i slutan än många använder, att länga ut tygeln en aning och variera formen, osv. Få igång hästarna att bli alerta och svara snabbt. Bara som ex.
Det är kanske inte några stora revolutionerande saker, som hon inte ens är ensam om att säga, men för mej låter vissa delar både kombinerbara med klassisk ridning och positiva. :confused:

Det blir en liten tendens till antingen eller här igen och jag undrar om man då kanske "kastar ut barnet med badvattnet", som man säger.
Därför jag undrar.

Vad är vi = amatörer på en hästsajt att döma vad som är korrekt ?
Borde inte domarna kunna döma ?

Ja jag blir lika fascinerad av hur säker man är - på felaktigheterna i tävlingsdressyr - varje gång. Vad mycket man ser - och kan - här. Själv ser jag inte samma, men är förstås för okunnig..:crazy:

Har man en frågeställning - som man vill vrida och vända på - så får man tonvis med samma argument i huvudet direkt, från de som "kan".

Jag läser nu mest inlägg som innehåller nyanser och funderingar - för eller emot spelar ingen roll - så länge det inte är tvärsäkert och agitatoriskt så. Och när hela tävlingsdressyren skulle dömas bäst av bukefolk, de som verkligen SER, ja då slutar jag läsa för att inte behöva svara något oövertänkt:o

Det var en parentes, bara.

Hade varit intressant att få veta hur systemet är uppbyggt, från början till slut. Hela vägen. Jag tror det finns russin att hämta men mest är jag nyfiken på tankarna med det eftersom det som vi ändå konstaterat ÄR väldigt annorlunda - och hon vinner med det - om det nu beror på inkompetent domarkår eller ej låter jag vara osagt:cool: JAG har ju nämligen ingen aning om det.

Vill lägga till lite - jag ställde ju frågan ang olika ridstilar och tänkte nog att A är ett exempel på en form av utveckling av dressyrridning som man kan gillla eller ogilla, men ändå något helt annat än det vedertagna.

Har några gånger återkommit till frågan om utveckling och påverkan från andra grenar tex är möjlig inom dressyrridning. :confused: Men ingen har svarat (kanske är för låg nivå på frågan:confused:)

Kanske har redan skett sån påverkan som jag glömmer just nu eller inte känner till (mest troligt i så fall). Är det ok att prova/tänka nytt? SOm man faktiskt gör även inom de flesta mänskliga idrotter. Skulle det finnas något att vinna. :confused: Får man tänka så?

Självklart inget som inte är bra för hästen då. Men ang sits tex. Eller inverkan öht. Tanken väcktes av att se hur annorlunda Anky faktiskt kan rida (även om hon nog inte alltid gör det, kanske)

När såg man sist att ngn ändrat så mycket inom tävlingsdressyr och lyckades:eek:

ingen är perfekt, men det här är ändå ryttare som rider grand prix, rena gångarter tycker man SKA sitta vid det laget.:D

Sen är det väl tyvärr så, ska man tjäna brödfödan och göra dommarna, hästägarna, sponsorerna nöjda så ligger de klassiska principerna lägre ner på listan.

men ofantligt duktiga ryttare växer inte på träd, då är det synd att de som anky, väljer att kompromissa..

:D Ja, jag förstod att du menade så. Det ser bara så grovt ut när det blir en massa ska, i samband med levande varelser.

Ja, frågan som man måste ställa sig är väl vad som prioriteras. VILL man vinna tävlingar, oavsett hur, och ligga på topp på det sättet, eller vill man.. något annat? Och vad betyder det i det stora hela.

´

Är det Brinken det brister i enligt dig, eller Briar?

Kommer på en följdfråga:) Eller två..

Är det bara på Briar eller på andra hästar också?

Är det ok attt variera i sin ridstil utifrån häst?

Vill lägga till lite - jag ställde ju frågan ang olika ridstilar och tänkte nog att A är ett exempel på en form av utveckling av dressyrridning som man kan gillla eller ogilla, men ändå något helt annat än det vedertagna.

Har några gånger återkommit till frågan om utveckling och påverkan från andra grenar tex är möjlig inom dressyrridning. :confused: Men ingen har svarat (kanske är för låg nivå på frågan:confused:)

Kanske har redan skett sån påverkan som jag glömmer just nu eller inte känner till (mest troligt i så fall). Är det ok att prova/tänka nytt? SOm man faktiskt gör även inom de flesta mänskliga idrotter. Skulle det finnas något att vinna. :confused: Får man tänka så?

Självklart inget som inte är bra för hästen då. Men ang sits tex. Eller inverkan öht. Tanken väcktes av att se hur annorlunda Anky faktiskt kan rida (även om hon nog inte alltid gör det, kanske)

När såg man sist att ngn ändrat så mycket inom tävlingsdressyr och lyckades:eek:

Jag vet inte om jag är rätt person att klura kring det du skriver här men jag har flera gånger tänkt samma sak faktiskt. :idea:
Dressyren har ju mer eller mindre sett i stort sett likadan ut, länge, jag tror att det måste komma stickspår - nya lita radikala tankar och idéer förr eller senare (vare sig de är bra eller dåliga). Om man inte bara håller sig till "den vanliga dressyren" så tycker jag att boomen med AR/diverse annat var precis ett sådant stickspår, möjligheter för folk som inte riktigt trivdes med "det vanliga" att utforska andra saker. Även om AR/annat funnits länge, bara inte varit särskilt megakänt som det är idag då var och varannan sysslar med det. När jag började rida för X år sedan existerade inte AR här, ingen visste vad det var.

Jag tror det är bra att det kommer nytt, även om det är dåligt i vissa fall, för att gynna mångfalden och den individuella ridningen. Det finns mer att inspireras av och mer att prova och plocka av.

Jag känner flera, visserligen amatörer, som blandar teorier och idéer från islandshästvärlden, "hoppridningen" och annat, helt appropå vad de tycker funkar. Eftersom de inte tycker de lyckats med "det gamla goda sättet".

Det känns som att även om något funkar och är bra som det varit, så kommer det alltid finnas vilja att utveckla, komma med ngt nytt och för att en sport ska överleva när världen utvecklas som den gör så måste sporten också utvecklas. Men det är bara en högst oinsatt tankegång.

Jag brukar ofta fundera på det där med hur hästarna, dressyr då, avlas idag. Vad de avlas fram till. Kräver den nyare dressyrhästen en annan form av ridning/ryttare än den "gamla", kommer dressyren vara "tvungen" att förändras för att vi förändrar hästmaterialet? Eller spelar det ingen roll, funkar den "gamla goda stilen" på alla hästar bara för att de är hästar?

Blabla. :p

Är inte det en liten del av tanken med god ridning, att kunna känna av hästen man sitter på och inverka därefter? :idea: Eller? Det är väl lite dumdristigt att tro att alla hästar kan ridas på samma ridstil, eller finns det en over-all-ridstil? (återkopplar ju till min gamla fundering ang avel i förra inlägget kanske)

Kommer på en följdfråga:) Eller två..

Är det bara på Briar eller på andra hästar också?

KL

Men flickor

Nu var ju frågan om att lära sig se om hästen sitter ihop.....
Och på just dessa två finns det en stor spännvidd, bra och mindre bra bilder är ganska lätta att hitta.

Överhuvudtaget så har många ryttaren en siluett. Man kan känna igen ryttaren på hållningen och hästens form hos de som rider speciellt

Angående att variera ridstil, så reds ju Salinero upp till 7 års ålder klassiskt av Holga Finken Det gick tom så bra att han kvalificerade sig för unghästVM, så att han skulle behöva en annan ridstil för att han är så spooky är ju nys:crazy:

det är kanske ridstilen som gör honom spooky.:crazy:

eller ja - det är nu bevisat att ridstilen gör honom spooky - kolla true_blues tråd.

Senast ändrad av en moderator:

eller ja - det är nu bevisat att ridstilen gör honom spooky - kolla true_blues tråd.

Det är väl inte bevisat någonstans i t_b's tråd eller i den länkade artikeln att SALINERO blir 'spooky' av ANKYS sätt att rida övht eller HF/rollkur?

Hur kan man veta att ryttarna i det där testet/undersökningen rider HF/rollkur på samma sätt som Anky gör på Salinero? Det är ju inte så att rollkur är rollkur är rollkur, antar jag. Och det handlade ju om hästar som inte var vana vid att ridas i HF/rollkur, hur är det med hästar som ÄR vana (som S)?

Nej det är inte bevisat att just Salinero blir spooky.

Bara att det finns indikationer på att arten häst blir det av HF.

Man får läsa "abstractet" i original för att ta reda på om de mätt huvud och halspossitionen eller något annat...

Det vart bara ett sammanträffande

man kan egentligen inte dra några officiella slutsatser förrän flera försök säger samma sak.

Jag vet att flera försök är på gång, bla att mäta nivån på stresshormoner i saliven och så vidare.

Ett sätt att optiskt se stressnivå förutom att lära sig hästens kropspspråk är ju om hästen överreagerar på hjälper.

Om stressen skvimpar över i beteende

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama