Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

KL
Det kan inte vara lätt att vara Anky. Ibland får hon kritik för att hästarna är för taktmässiga - marcherar på ett konstgjort sätt. Ibland får hon kritik för att de tappat takten diagonalt i stället.

Ibland känns det som hon får kritik för att få kritik - varför detta osunda intresse av att såga?

Alla gör ju fel, hela tiden nästan. Orka.

Jag vill hellre se vad hon gör rätt och diskutera det. :D

Men det är ointressant - Jaaa, det är klart att hon är jätteduktig - rabbla bra saker, så, nu kan vi återgå till sågandet... :crazy:

Äh, strunt samma. Det är nog som Fio säger - finns inget att lära.

På vilket sätt var detta, något röriga för övrigt, inlägg riktat till mig?:confused:

Eller nu såg jag att du skrivit KL - sorry!

*lånar knapp*

Tack fredrik... har länge varit en anonym besökare, men just tävlingdressyren är lite av en "hjärtegrej"

då är den stora frågan varför hon lutar bakåt... om man bara sätter sig i avlastningsits i lodrätt så står man i balans, lodrätt och använder minimalkraft att hålla kroppen uppe... det enda man gör är att ta mer vikt på låren,man kan sitta så lätt utan att ha 4 cm mellan sig och sadeln...rumpan ur sadeln, ridbyxan i som det brukar heta...
Då har hon möjliggjort för hästen med sin enorma gång att få maximal rörligehet..

varför skulle hon luta bakåt?

Tror alla bör prova att göra en ökning, halvställa sig ur sadeln med att luta sig bakåt, med korta tyglar göra en förhållning och försöka med att inte dra. Genom den farten som salinero har framåt, genom att hennes överliv hamnar i bakvikt, hela hennes sits är i bakvikt, ta stöd i stigbyglarna och göra en förhållning.

om hon inte ofrivilligt drar så påverkas anky inte av fysikens lagar som vi andra, enda möjligheten är om hon då A: sträcker fram armarna raka B: släpper mera tygel... Vilket jag inte kan se att hon gör. Tror dessutom att hon gör det medvetet..slipper taktfel då salinero kan balanser på hennes händer...

Håller med funkia att dommarkåren borde utbildas...

Hur många är det som vet att när hästen kastar fram tårna i en ökning egentligen är tecken på en spänd häst...

Att rumpan inte ska studsa i en piaff

tycker att förutom skritten på fri tygel ska man även kunna visa att hästen söker sig framåt neråt på lång tygel i trav och galopp, kanske ngt man borde visa på Kuren? Kan unghästar så borde grand prix hästar..?

Skulle vara ntressant hur många av toppens hästar kan samla sig i en tex. sittande levad.. det är som många tror inte cirkuskonst utan direkt svar på samling...

Äh, strunt samma. Det är nog som Fio säger - finns inget att lära.

Jag är övertygad om att det finns något, ofta massor, att lära av det mesta. :D
Däremot tror jag inte att jag riktigt kan sitta här och skriva vad Anky gör bra och dåligt som ryttare. Fasen, jag kan inte ens rida en miljontedels lika bra som hon. :p
Jag kan ju bara uttrycka mina känslor och tankar, vilka är just de att jag tror att det finns saker att lära överallt (speciellt av de som vågar sig utanför tidigare "bestämda ramar", vare sig de är bra eller ej) - men att man aldrig ska svälja ngt med hull och hår. :) Och framförallt, tror jag, se till sig och sin häst - inte till vad som generellt sätt funkar för andra.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, det här blir svar till flera:o

LO:

Såg ditt tillägg nu och då förstår jag bättre:idea:

Jag förstår inte hur den kan gå som den gör om den går på bogarna även medräknat att den har lätt för sej.

Nej :D jag är inte heller kunnig nog att avgöra och jag vet inte om någon av oss här är det:o eftersom vi ser så olika...

Det är intressant i sej.:)

Malin:
Håller med, ser samma som du:confused: Intresserad av svaren.:)

Lickety: håller verkligen med ang att man kan se det som är bra och kanske något att lära av:bow: Eller en hjälp att förstå mer av ridning....

Funkia:

Hästen har säkert så stor gång att den är rent ut sagt nästintill är omöjlig att sitta ned på. Hon är otroligt vältränad i kroppen samt har god timing. Detta gör henne till en i våra ögon god ryttare. Hon har dressyr på sina "heta" hästar och enastående kroppskontroll. Hon kontrollerar hästen framifrån och bak, inte tvärtom. Hade hon fått denna fina hästen att bära henne korrekt hade det inte sett lika flashigt ut, men vilken bärighet och ridkänsla hon hade fått!! (kanske känner hon detta under träningar där hon inte praktiserar sin rollkur;men det belönas inte med höga poäng. Domarkåren borde hårdgranskas; kanske inte ryttarna))

Blir fortfarande så fascinerad av att du så säkert ser allt detta:bow:
Det gör då inte jag. :crazy:
Hur vet du att den är nästintill omöjlig att sitta på? För vem?
OCh vad menar du exakt ang domarkåren?

Håller med funkia att dommarkåren borde utbildas...

Hur många är det som vet att när hästen kastar fram tårna i en ökning egentligen är tecken på en spänd häst...

Att rumpan inte ska studsa i en piaff

Menar du att de är outbildade nu, eller felutbildade :confused: Eller annat (hotade, mutade osv) Vi pratar ju inte direkt om domare i gärdsgårdserien utan internationella dressyrdomare som dömer bla VM :o
Vad har de för utbildning f ö, någon som vet?

Hur ser hästen ut när hon släpper tygeln efter avslutat program? Rätt så överdimensionerade bogar jämfört med rygg/bakdel, samt en tråkig grop framför manken: Kanske inget fel i detta??!! Det som domarna vill ha presterar ryttarna, och Anky gör det bra. Full koll på hästarna (förlåt henne ett och annat misstag som vi amatörer gör varje dag). Hon har tyvärr tagit till en metod som jag tror inte ligger i hästens natur ( i o f s inte ridning heller, men hästen är ju ändå domesticerad sedan årtusenden). Problemet är att dressyrdomarna har tappat kollen på TR. En häst på bogarna är lätt att känna igen, den är inte tvåtaktig i traven ( överhuvudtaget inte taktmässig i någon gångart). Den tyska berömda utbildningsskalan som många här hänvisar till; är inte ens uppfylld i lätta klasser. I vilken ordning kommer takten?? Jag har inget emot Anky, hon har kommit längre än oss andra och är en duktig idrottskvinna, men det är hela systemet som måste ifrågasättas.

klart det finns saker och ting att lära...

En häst ska inte älga fram i fri skritt under ryttare... den ska gå taktmässigt

en häst ska gå taktmässigt i alla gångarter...

En häst ska följa bettet.. upp och ner

en häst ska vara lydig på hjälperna, och svara framåt vid fram....

Gör mkt övergångar och ändra rikting , tempo ofta för att få hästen på hjälperna...

Det är varken mer eller mindre sant för att hon säger det...
Detta kan du läsa i vilken ridbok som helst.. Hur man på bästa sätt gör en bra uppvisning i show dressyr.. då är hon helt klart oustanding.. men det man skulle vilja lära sig, timingen och känslan, är nog väldigt svårt att lära ut..

Men att höra henne prata är som att höra en lärare på högstadiet föreläsa att man inte ska supa och köra samtidigt...
läraren både vet och kan köra nykter, men väljer att köra full då hon kan dra nytta av det..

Så tycker jag personligen... då kritiserar jag inte bara anky utan även, jan, lussan, ulla...

Prova att sitta på en "gångartshäst"!! Du vet dessa hästar som få höga poäng på visningar och årgångschampionat! Dessa hästar om dom får behålla hälsan är dom som ofta blir dressyrhästar i högre klasser

LO:

Såg ditt tillägg nu och då förstår jag bättre:idea:

Jag förstår inte hur den kan gå som den gör om den går på bogarna även medräknat att den har lätt för sej.

Nej :D jag är inte heller kunnig nog att avgöra och jag vet inte om någon av oss här är det:o eftersom vi ser så olika...

Det är intressant i sej.:)

Eftersom jag inte bygger det jag skrev på hur Salinero rör sig på klippet så blir det svårt när du utgår från just det. :D

Jag tror bara att man inte ska börja tänka allt för låst i banorna väldigt lätta framben = inte på bogarna för då är man kanske till slut lika fokuserad på frambenen som den som filmar Ankyclinicen. :p Det är så mkt som spelar in, ju, och sån jätteskillnad mellan tex min korsning hemma i hagen och superduperdressyrhästar. Jäkla svårt för mig att ens se när A's häst går mer dåligt (förutom tex taktfel etc, tydliga grejer) på ex. klippet i tråden eftersom jag tycker att allt är bra - jämfört med min ridning. :o Hur ska jag ens kunna föreställa mig hur en toppdressyrhäst är att rida och vad den kräver och hur svårt det är, egentligen.

Alltså, frambenens koppling till samlingen. Hummelihum.

En häst rör sig väl friare och luftigare bara den är i någorlunda balans? Säg att en häst har superförutsättningar, då kanske den ser ut som vilken häst som helst när den rids helt pladask men ser otrolig ut bara den rids i balans och sen ännu lite till om den rids i samling? NU är det bara bludder.. tankar.

Gawd, jag fattar inte hälften av vad jag skriver. Sova.

Skulle tro att det är någon slags intern utbildnig; typ klubben f i B. Jag tror att det är ett för slutet sällskap som inte varit utsatt närmare granskning på många år, men det är på G!!

Hur ser hästen ut när hon släpper tygeln efter avslutat program? Rätt så överdimensionerade bogar jämfört med rygg/bakdel, samt en tråkig grop framför manken: Kanske inget fel i detta??!! Det som domarna vill ha presterar ryttarna, och Anky gör det bra. Full koll på hästarna (förlåt henne ett och annat misstag som vi amatörer gör varje dag). Hon har tyvärr tagit till en metod som jag tror inte ligger i hästens natur ( i o f s inte ridning heller, men hästen är ju ändå domesticerad sedan årtusenden). Problemet är att dressyrdomarna har tappat kollen på TR. En häst på bogarna är lätt att känna igen, den är inte tvåtaktig i traven ( överhuvudtaget inte taktmässig i någon gångart). Den tyska berömda utbildningsskalan som många här hänvisar till; är inte ens uppfylld i lätta klasser. I vilken ordning kommer takten?? Jag har inget emot Anky, hon har kommit längre än oss andra och är en duktig idrottskvinna, men det är hela systemet som måste ifrågasättas.

Ok jag ser vad du tycker.:bow:

Vem ska utbilda domarna då så att dom fattar :confused::o

ang gångartshästar: ja det säger inte så mycket om JAG provar att sitta på en sån, frågan är om regerande världsmästaren i dressyr som rider x antal såna dagligen klarar det:o

har länge undrat detsamma...
men dommare kan bara dömma det de just nu ser.. om alla ryttare gör samma fel, så måste ngn vinna, eller?

Jag trodde länge att det jag såg på tv, var bilden för hur det ska se ut, innan jag fått utbildning

Jag har ingen aning vad dommarna ser, i vissa fall har jag undrat om de just då tagit en kaffepaus i programmet..

Just taktfel kan vara svårt att se just när det händer, om nu inte skilnaden är så extrem som på briar. Men det brukar synas extrem tydligt på bilder och slowmotion...

Eftersom jag inte bygger det jag skrev på hur Salinero rör sig på klippet så blir det svårt när du utgår från just det. :D

Jag tror bara att man inte ska börja tänka allt för låst i banorna väldigt lätta framben = inte på bogarna för då är man kanske till slut lika fokuserad på frambenen som den som filmar Ankyclinicen. :p Det är så mkt som spelar in, ju, och sån jätteskillnad mellan tex min korsning hemma i hagen och superduperdressyrhästar. Jäkla svårt för mig att ens se när A's häst går mindre dåligt på ex. klippet i tråden eftersom jag tycker att allt är bra - jämfört med min ridning. :o Hur ska jag ens kunna föreställa mig hur en toppdressyrhäst är att rida och vad den kräver och hur svårt det är, egentligen.

Nej det håller jag med om, att inget är automatiskt kopplat till ngt annat som framben och gå på bogarna eller ej :idea:

Jag kan inte heller se det som en del ser, men jag ser det andra ser:cool: hmmm, vad är rätt och vad ser vi egentligen:confused:

Jag tror man kanske också ser det man vill titta efter:idea:

Måste också sova nu:o

Vad mkt "skaande" det blev. Snacka om krav. :eek: ;)

Nej det håller jag med om, att inget är automatiskt kopplat till ngt annat som framben och gå på bogarna eller ej :idea:

Jag kan inte heller se det som en del ser, men jag ser det andra ser:cool: hmmm, vad är rätt och vad ser vi egentligen:confused:

Jag tror man kanske också ser det man vill titta efter:idea:

Måste också sova nu:o

Jag kommer ofta på mig själv att titta efter mina egna ridfel/tabbar när jag tittar på dressyrryttare, lite för att det ska kännas bättre för mig och lite för att se vad de gör åt dem. Sedan leder det säkert till att man blir 'ridokondrisk', och precis som du skrev, ser det man vill se. :angel:

Gnatt.

Mycket svårt, även om man är på elitnivå. Därför kommer genvägar och "fusk", jag har inga synpunkter på detta. Ridning har blivit till ett sätt att uttrycka sig själv (klassisk/akademiskt) eller (tävling). Vad vill vi med våra hästar?? Somliga, typ Anky måste/kan livnära sig på detta, och vi andra gnetar på. Men kom ihåg, det är aldrig lätt, inte ens så lätt som det ser ut när Anky rider Salinero. Jag är helt och hållet emot att de klassiska idealen har övergivits,men frågan är, har någon "mästare" någonsin uppnått idealen?? Nu känner jag mig lite filosofisk, efter att ridit min trevliga unghäst.

En häst på bogarna är lätt att känna igen, den är inte tvåtaktig i traven ( överhuvudtaget inte taktmässig i någon gångart).

På vilket sätt är inte hennes häst taktmässiga? Tycker nämligen att hennes timing och hennes hästars taktmässighet är hennes ess i ärmen.
Mycket kan man ha åsikter om, men detta känns inte som korrekt kritik - enligt mitt sätt att se det i alla fall.
Förklara gärna hur du ser det för jag förstår inte vad du menar.

/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter