Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nä då ser vi väl ungefär samma och du behöver inte alls läxa upp mig att allt är "uppenbart" för som sagt, just filmen som Fashlight länkar till som ursprungs diskussion i denna tråden, så ser man inte mkt vare sig ståendes i stigbyglar eller annat, som du även själv verkar ha noterat.

!

Men jag skrev ju just att hon står upp och håller sig i tygeln i stort sett rätt ofta- drar handen bakåt det syns tydligt.

Skall jag ta det från den klassiska synpunkten så benäms det nog som ett ganska kraftigt dragande eftersom hon inte alls använder sitsen.

Ur min synpunkt eftersom jag lite ser hoppryttartendenser i det hela så är det inget konstigt det hon gör mer än att hon rider dressyr och inte hoppar med det ridsättet. Inte så himla olikt Meredith- Michels-Beerbaum ridteknik faktiskt.

Sv: Människan kan ju rida!!!

Knapplån. Hon kan ju rida fint! Kolla den här filmen på en yngre häst med fantastisk gång. Här sitter hon mest och åker med och just det, sitter i sadeln. Relativt stilla händer också. En helt annan ridning än det man såg på Salinero. Hästen jobbar i uppförsbacke och med ryggen, men det märks att den är rollkurad för emellanåt försvinner nosen in i bringan på den.

http://www.youtube.com/watch?v=bhyZirE_-q0&mode=related&search=

Men jag skrev ju just att hon står upp och håller sig i tygeln i stort sett rätt ofta- drar handen bakåt det syns tydligt.

Förlåt då än en gång att jag tjatar men kan du visa på en särskilt tidpunkt i filmen där hon gör detta synligt? jag har ju tittat på just axel/arbåge och handposition i filmen för att kolla detta och ser som sagt inte att hon gör ngra större justeringar där, annat än som sagt att hon är mkt stram i sin ram rent allmänt samt att som du säger, hon sitter inte ned. du sa ju nyss att du inte heller ser ngt regelrätt dragande/spjärnande just i denna filmen?

Senast ändrad:

Ja det är väl klart att hon har det , tycker jag syns tydligt men i hennes ridsätt och på hennes hästar tycker inte jag det är något konstigt med det.
Du måste ju ha ridit fullblod som bara matar på håller du då i tygeln så får du ju ofta mer energi eller mer spring om vi skall ta en krass jämförelse även om det kanske inte är så himla jämförbart men jag tror helt enkelt att hon har lärt sina hästar att gå framåt när hon håller i för OM du tittar på piaffen så är det mer trav på stället än en piaff där hästen sätter sig så egentligen travar han i piaffen men handen säger bara stanna kvar här men fortsätt gå. Tror mkt det är därför hon kan behålla dessa höga benlyft oxå (och givetvis hästens förutsättning för höga benlyft)

Det är bara som jag läser hennes ridning och det behöver ju inte alls vara så i verkligheten eftersom jag fan inte har en blekaste aning egentligen hur allt det där hänger ihop :rofl:

:rofl: Förlåt, men ibland när jag läser dina långa meningar utan punkt blir jag helt andfådd, får ingen tankepaus, så jag måste läsa om:rofl::D (skriver själv såna ibland och sen får jag sitta och sätta in punkter:rofl:)

Visst håller hon, men om han verkligen ville dra iväg helt framåt så skulle han dra henne ur sadeln utan vidare så lätt som hon sitter. (Jag argumenterade eg inte emot att hon håller, utan hävstångstanken och att hon skulle dra tillbaka eller hålla balansen i tygeln, så att vi inte pratar om olika saker)

Jag förstår tanken i din jämförelse, men måste nog fundera och titta mer för att få ihop det riktigt.:cool: Ska titta på piaffen tex.

Jag tänker att även det är i så fall hoppinspirerat faktiskt, liksom man även ser tydligt tycker jag i t_b:s film hur hon flexar i sidled ner.

Jag har verkligen heller ingen aning utan delger bara mina tankar och infall.:cool:

Ur min synpunkt eftersom jag lite ser hoppryttartendenser i det hela så är det inget konstigt det hon gör mer än att hon rider dressyr och inte hoppar med det ridsättet. Inte så himla olikt Meredith- Michels-Beerbaum ridteknik faktiskt.

:idea: såg inte förrän jag redan skrivit det om hoppningen detta inlägg. Jag hade faktiskt just Mbb i åtanke men skrev inte hennes namn eftersom hon också är nån som folk har synpunkter på så vi skulle undvika att halka in på det också:rofl:

Fast om vi nu säger att hästen skulle få för sig att dra henne ur sadeln så är ju det starkaste möjliga sätet neråt framåt med hälarna och spjärna upp bakåt med sätet. Sitter man avslappnat mitt i balans över hästen blir man ju inte stark emot sånt (och ska väl egentligen inte bli heller). Eller hur?

Det jag känner angående att hon står halvlätt ibland är att det borde kräva muskelstyrka och ansträngning. Dvs hon spänner sig i benen och mellandelen för att lyfta ur sadeln. Varför är det bättre än att sitta följsamt? Hon riskerar säkert inte att "tappa" som man själv lätt gör och börja skumpa omkring, men å andra sidan måste det väl vara svårt att från det växla om till att sitta avslappnat igen? Som jag ser det har hon tagit fram ett ridsystem som uppenbarligen är effektivt men ridtekniskt svårare än nödvändigt:crazy:

Förlåt då än en gång att jag tjatar men kan du visa på en särskilt tidpunkt i filmen där hon gör detta synligt? jag har ju tittat på just axel/arbåge och handposition i filmen för att kolla detta och ser som sagt inte att hon gör ngra större justeringar där, annat än som sagt att hon är mkt stram i sin ram rent allmänt samt att som du säger, hon sitter inte ned. du sa ju nyss att du inte heller ser ngt regelrätt dragande/spjärnande just i denna filmen?

Nej inte ur min synpunkt men ser jag det ur den klassiska synvinkeln och förstår ju att det resoneras som det gör eftersom handen skall följa med framåt i hästens rörelse alltså tvärtom emot ankys hand som går tillbaka lite i hästens rörelse.

I dom första två minuterna där hon travar så ser jag det då ur den klassiska synvinkeln på sekunderna med någon felmarginal36,51,55,58,103,135,140

Det här känns helt idiotiskt och petitessigt att sitta och ta fram sekunder nu börjar jag undra på riktigt vad fan jag håller på med, snacka om att inte ha något liv :rofl:

Nej inte ur min synpunkt men ser jag det ur den klassiska synvinkeln och förstår ju att det resoneras som det gör eftersom handen skall följa med framåt i hästens rörelse alltså tvärtom emot ankys hand som går tillbaka lite i hästens rörelse.

I dom första två minuterna där hon travar så ser jag det då ur den klassiska synvinkeln på sekunderna med någon felmarginal36,51,55,58,103,135,140

Det här känns helt idiotiskt och petitessigt att sitta och ta fram sekunder nu börjar jag undra på riktigt vad fan jag håller på med, snacka om att inte ha något liv :rofl:

:rofl:
Ok men onekligen är du väldigt engagerad som trots allt gjort det. :rofl:

jag är med på vad du "ser" och tänket. Orkar inte gå in i detalj på att kommentera utöver det. Har väl mest snurrat fast mig på att folk börjar gapa om att dra och slita och luta sig bakåt för kung och fosterland. det blir återigen lite läktarridning av hobbyryttare för min smak, men jag kan gå med på ditt resonemang som är lite finstiltare nu när jag tvingat dig att uttrycka dig konkret.

:angel:

Vaddå, det är väl helt normalt att sitta här och glo en lördagkväll??!! :rofl: :rofl: :rofl:

:idea: såg inte förrän jag redan skrivit det om hoppningen detta inlägg. Jag hade faktiskt just Mbb i åtanke men skrev inte hennes namn eftersom hon också är nån som folk har synpunkter på så vi skulle undvika att halka in på det också:rofl:

Ser fram emot en 285 sidor lång tråd om MMB ridning och teknik och inte minst dopinganklagelserna :devil:

:rofl:
Ok men onekligen är du väldigt engagerad som trots allt gjort det. :rofl:

jag är med på vad du "ser" och tänket. Orkar inte gå in i detalj på att kommentera utöver det. Har väl mest snurrat fast mig på att folk börjar gapa om att dra och slita och luta sig bakåt för kung och fosterland. det blir återigen lite läktarridning av hobbyryttare för min smak, men jag kan gå med på ditt resonemang som är lite finstiltare nu när jag tvingat dig att uttrycka dig konkret.

:angel:

Jag var ju tvungen eftersom du tvingade mig :angel: , men det är ju självklart så att hon inte sitter baklänges och sliter för kung och fosterland på den här filmen men tekniken är ju allt annat än klassisk om man säger så om det nu gör något..... det funkar ju i hoppning :D

Hästarna och buke, vad begär du mer av livet:eek:

Ser fram emot en 285 sidor lång tråd om MMB ridning och teknik och inte minst dopinganklagelserna :devil:

Ja det var just det:angel: Nu när hon är nämnd så.... är jag rätt fascinerad av hennes ridning också:o :cool: :o

Vaddå, det är väl helt normalt att sitta här och glo en lördagkväll??!! :rofl: :rofl: :rofl:

Ja visst är det , det är alla andra som inte sitter här och glor på Ankys sekunder av "fel" som är fullkomligt onormala :rofl:

Jag var ju tvungen eftersom du tvingade mig :angel: , men det är ju självklart så att hon inte sitter baklänges och sliter för kung och fosterland på den här filmen men tekniken är ju allt annat än klassisk om man säger så om det nu gör något..... det funkar ju i hoppning :D

:rofl: ja du har levt upp till förväntningarna och mer därtill! :bow::D

nä det är inte alls självklart baserat på hur det uttryckts och förklarats i antalet trådar det senaste dygnet. :angel:
Men som sagt - i dina ordalag så kan jag köpa vad du avser. och det finns andra filmer där det är en annan sak rent uppenbart, som sagt.

Jag håller verkligen med om att hennes hand går tillbaka för varje steg.
Kanske följer det kommentaren hon gav på kliniken att man ska rida varje steg.
Att rida så varje steg är väldigt svårt, ansträngande...jag har själv en häst som lätt faller fram, kommer i obalans och får rida lite på det sättet och det krävs 100% fokuserande :crazy:

kl
Faktist så efter att se denna video så förstår jag mer av hennes enorma ridskicklighet även fast rk och den typ av häst som följer med detta...gillar inte allt.

Kanske är det oxå så att hon lättar en del då hästen kanske tappar drivet om hon sitter för tungt ?
Svårt att tänka sig då en annan inte sitter på fullt så laddade hästar men nog ska jag ha i tanke att få lite av det driv hon har...dock en annan femma om jag kan förvalta den...blir nog bara så här :bump:

flashlight;9211982 Visst håller hon skrev:
Det är inte den typen av häst som drar folk ur sadeln. Det är en mycket känslig och het hästtyp som reagerar med att springa framåt eller få taktfel om man sitter för djupt eller lättar av för mycket i handen.

Jag vet inte om det är mig ni menar när ni skriver (mackan tex) att några gapar om att hon står upp och hänger sig bak i tygeln.
Jag har inte uttryckt det så allvarligt, jag har bara försökt få er att se lite mer kritiskt på världsmästarinnan, ska man beundra någon tycker jag man ska kunna se både plus och minus. Hon får hästarna att dansa men man vet inte om man nu bevittnar nya tidens ridning eller om det bara är en udda variant.

Kanske denna stil uppkommit genom att hon valt den typen av hästar, vad vet man? Pratade med en svensk toppryttare om detta och han själv ratar denna typ av heta hästar för att det blir lite ridning på nåder...Den typen av hästar klarar ofta inte att skänklarna ligger an med tryck och de tenderar att gå mer uppåt än framåt och man kan aldrig trötta ut dem.

Eller vad sjutton vet jag, bara svamlar såhär på lördagskvällen:crazy:/Malin

Men jag ser faktist inte nåt negativt med denna ridning...heller inte har jag något emot heta häster snarare tvärtom.
Får man dom bara lydiga så behöver man det jö längre upp man kommer.

Sen om det går mer uppåt så gör det jö inte nåt i denna video då upptagningarna och övergångarna passage-piaff och ökad-passage så kortas inte halsen och takten finns + bakbensaktivitet.
Om detta så är det jö hennes skicklighet men det har nog med den typ av häst...heta hästar har det lättare om de har styrkan o lydigheten i just övergångar.

Nä jag avser verkligen ingen särskild, gjorde jag det hade jag addresserat den personen.

ang. värdsmästarinnan så är jag tämligen objektiv och oberörd i min inställning till denne, och jag trodde att detta var tydligt i mina vrid och vänd på det hela, men då får jag upprepa det för att förtydliga, om det inte varit tydligt. tycker du är tämligen objektiv i dina inlägg och har bra förmåga att vända och vrida runt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama