Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

förvirrande rent ut sagt

Ja, det är vi i alla fall överens om och det är ju precis förvirrande som det är och därför värt att diskutera eftersom inte bara kameramän och publik gillar det utan även domarna:o :confused:

Går det att rida som hon gör på en annan tyngre typ av häst? Eller går alla att få såna? Intressant.

Nej, jag tror inte det. Jag tror hennes ridning och stil är helt och hållet en produkt av att hon alltid har samma typer av hästar. Jag tror inte att den fungerar särskilt bra på de lite tyngre och mindre explosiva hästarna.

Det som är intressant med bakåtlutandet är ju inte om det går öht, det intressanta är ju hur det påverkar hästen.
Och kvaliteten i rörelserna.

Fio hade ju ett exempel med Hubertus Schmidt just på upptagningarna i en tråd. Jag minns inte sammanhanget - jo handens betydelse för samling.

Det intressanta är ju om det finns en korreklation hos hästen mellan ryggens aktivitet- bakdelens placering och ryttarens placarering.

I min egen ridning - absolut.

Vad det verkar i andras - ja tydligen.

Som bobo skriver så handlar det ju om att luta sig bakåt för att dra - och om det inte räcker så tar man spjärn i stigbygeln

Hur inverkar det på hästen

Ang filmen:idea: Det var inte fio som la in den utan puppan2. Men jag tycker den är en bra jämförelse verkligen.

http://www.youtube.com/watch?v=ggeaZqucuG8

Inte rider han med mindre hand:confused: I första lilla ökningen kolla innerhanden och hästens huvudrörelse tex.

Han är ju mkt större än hon vilket gör en del.

Men kolla o jämför:idea: Helt annat på många sätt.

Nej, jag tror inte det. Jag tror hennes ridning och stil är helt och hållet en produkt av att hon alltid har samma typer av hästar. Jag tror inte att den fungerar särskilt bra på de lite tyngre och mindre explosiva hästarna.

Det misstänker jag också. Men samtidigt, kanske kan hon få dem explosiva genom den ridning som hon har. Inte alla, tror jag, dock, de bör nog ha en viss läggning. :confused: Det som beskrevs från clinicen, med många mkt snabba övergångar är ju mkt triggande, tex. Om det är vad man vill ha.

Det går alldeles utmärkt att dra en hingst ner i ett lägre tempo, framförallt i stång. Man kan få en häst att kasta sig bakåt, stegra eller värsta fall stegra omkull när man rider på stång så varför tror du inte att man kan förhålla en hingt med kraft på ett stångbett?

- med det menar jag inte att bara för att man rider på stång MÅSTE
göra så, stången är en fint verktyg där man kan rida med mkt fina hjälper (garderar mig så jag slipper för/emot stångdisskution), men det går.

Kan man vinna en dragkamp på träns?, ja det är svårare men det går det också, man kan låsa hästens huvud i olika positioner så hästen, Inte kan andas, inte kan använda halsen att balansera sig, inte kan gå framåt.... bästa sättet att stoppa en häst från att skena, bocka stegra.. Funkar även på en vilt skenande häst på 186 av grov typ... har provat- men man bör alltid veta att risken finns att hästen går omkull och ska endast användas i nödfall...

så tillbaka rill A:s "nya" ridstil, är faktiskt besviken då jag förut tyckt att hon varit en av de mer följsamma ryttare på grand prix nivå, nu när fracken är av... ja rumpan lättar ur sadeln ibland 10 cm...
Det syns tydligt att hon inte bara ställer sig upp i upptagningarna, utan även rycker bakåt med överlivet. Dessa ryck kommer även i andra moment och efter det så tryckshästen på framåt, antagligen sk. halvhalt

Alla kan prova själva att stå och och luta sig framåt-respektive bakåt och se hur mkt mer kraft det krävs för kroppen att hålla upp sig... fullständigt onödig spänning

sen varför man ska luta sig bakåt för att lätta upp en hästs framdel finns det definitivt ingen anledning till.. Man avlastar en hästs framdel genom att öppna upp överlivet på sin kroppen och växa uppåt, inte genom att dra överlivet bakåt i bakvikt.. det man gör när man lutar bakåt är att borra ner sittbenen i ryggen på hästen, vilket är väldigt praktiskt om hästen skulle försöka rycka en ur sadeln, sittbenen borras då bara ännu längre in- märkväl skillnaden att kroppen följer i balans och stoppar upp farten genom följsamhet..

Och då kommer argumentet, men med en häst med så stor gång så måste man kanske luta sig bakåt för att kunna följa, svar nej, jag har sett en ung kille (jerez) öka fantastiska ökningar och hans överliv /sits lämnade aldrig lod...och den hästen rörde sig... bak också:love:
JAg änvänder mig inte själv som exempel, då jag bara fått till några få steg i balans på en öknign utan att mitt överliv, fallit fram eller bak.... så svårt är det, inte tal om saken

Sen ska man inte ta ifrån anky att hon är en skicklig ryttare, hon har förmodligen en känsla som få, och så är hon en duktig hästtränare, och när hon sitter ner ordentligt i piaffen och passagen så ser man att hästen inte ser så tung ut... sen så lättar hon även handen emellanåt vilket är bra... men jag undrar om hon skulle släppa lite mer i tygeln på ökningarna om salinero inte då skulle...dyka...
Så anky är skicklig inget tal om saken, skulle jag ha henne som förebild, aldrig i livet... skulle jag adoptera hennes träningsfilosofi, näe definitivt inte, skulle jag vilja ha hennes känsla och timing... ja
Sn ska man inte säga att man hon är okunnig, alla som rider dressyr vet att man genom att ha mkt tryck i tygeln kan, balansera hästens huvud och på så sätt maskera taktfel. Hästen använder sitt femte ben för att balansera sig och man får fram fantastiska frambensrörelser, som tyvärr inte matchas av lika fabulösa bakben, salinero hör till de bättre på grand prix nivå, men betyder inte att det för den skull är korrekt

Hon är duktig på det hon gör vilket är showdressyr... men att kalla det klassiskt... inte en chans Att dressyren är mer på show kan alla som set en viss U vinna på Rusty, hästens bakben hade sådanna spattryck, under hela piaff, passage och travprogrammet att man undrar var dommarna var när hon red programmet, eller hur kassa konkurrenterna var i dommarnas ögn då det var den bästa ritten....(en liten urspårning)

kalla dressyr för vad det är show, men skippa benämningen klassisk

Det som gör att jag blir kritisk mot personer på hög nivå är att det där inte längre handlar om okunskap utan ett medvetet val, att premiera bensprattel, tvångslydnad och hängryggar framför ett mer naturligt sätt för hästen att röra sig. För jag har en känsla av att om anky skulle sadla om till klassiskt, så skulle hon säkert vara fantastiskt. Och att det man ser på tv blir normen för hur det ska se ut. Det enda möjliga liksom, med det sagt är jag inte heller en ryyttare som anser att hästar ska ridas på enhändig stång,förböjt och i ett segt tempo, men det måste finnas en medelväg.

Men som jag och många andra konstaterat. bra dressyr är tråkigt att titta på jämfört med show...

För övrigt är det här inte riktat direkt till flashlight, utan en allmänt inlägg om dressyr och dressyr..... och ja det blev långt och med felstavningar

Ang filmen:idea: Det var inte fio som la in den utan puppan2. Men jag tycker den är en bra jämförelse verkligen.

Inte rider han med mindre hand:confused: I första lilla ökningen kolla innerhanden och hästens huvudrörelse tex.

Han är ju mkt större än hon vilket gör en del.

Men kolla o jämför:idea: Helt annat på många sätt.

Jag gillar ju Hubertus sits då :) Han sitter lodrätt i sadeln, hästen arbetar genom ryggen så det går att sitta på den. Det är väl en av de stora skillnaderna. Ankys häst använder inte ryggen på samma sätt, så han är mycket svår att sitta på.
Visst använder Hubbe också händerna, men det ser inte ut att vara samma järngrepp.

Här är en video på en annan ryttare som jag tycker har en föredömlig sits, Heike Kemmer: http://www.youtube.com/watch?v=IAYA6TteXPA

Nu är ju ridning dynamiskt och det är rörelse och förändringar hela tiden. Alla kan inte se lika ut och det måste se olika ut från gång till gång, men vissa grunder bör det ju finnas.

Det var ett mycket bra inlägg. Du fick till en bra poäng här:
Det som gör att jag blir kritisk mot personer på hög nivå är att det där inte längre handlar om okunskap utan ett medvetet val, att premiera bensprattel, tvångslydnad och hängryggar framför ett mer naturligt sätt för hästen att röra sig. För jag har en känsla av att om anky skulle sadla om till klassiskt, så skulle hon säkert vara fantastiskt. Och att det man ser på tv blir normen för hur det ska se ut.

Denna slags "dressyr" premieras därför att det är vad folk gillar att se. Bensprattel och flashighet överlag. Den s.k. dressyrsporten har ju stora problem med publikunderlag och sponsorer, eftersom de har så lite publik.
Det var en av anledningarna till att küren uppfanns, dressyr till musik är mera publikdragande. Det pågår hela tiden debatter om hur dressyren ska göras mer publikdragande.

För att göra den mer publikdragande och mer tillgänglig för fler ryttare och därmed mer "allmän" har reglementet hela tiden lättats på så att t.ex. Grand Prix programmet har förenklats otroligt mycket de senaste åren. Många svårigheter togs bort för att göra det lättare för fler ryttare att klara sig igenom programmet, istället för att kräva bättre förberedelser och helt enkelt bättre ridning :crazy:

Jag är också övertygad om att Anky skulle kunna rida helt klassiskt om hon ville. Har förresten sett bilder på henne där hon rider klassiskt tränade Lusitanos i Portugal, det såg mycket trevligt ut. Men nu har hon valt att tävla och gör allt för att vinna.

Heike sitter väldigt fint, det håller jag med om. Men där om någonstans ser man hur korta steg hästen faktiskt tar i ökningarna - benet dras mycket bakåt innan det sätts i marken.
Rimligen har inte bara detta med längden på halsen i formen att göra? Om hästen är väldigt uppe med sin framdel når ju frambenen inte marken förens de är närmare kroppen. Nu har jag inte så bra koll på vem som klassas som klassisk (:p) iofs. Heike kanske inte rider riktigt klassiskt heller?

En viktig detalj i att sitta på hästen - med en mjuk och följsam sits -är att man hela tiden får information tillbaka från hästen. En kommunikation.

Ridningen är inte bara ryttaren som säger till hästen: VERKSTÄLL!

Jag skulle kunna sitta hur länge som helst och jämföra Anky-klippet och det här klippet. Det är ju otroligt fascinerande, enligt mina mått mätt! Jag vet inte om något av det är mer korrekt än det andra, jag är inte på nivå att avgöra sånt. Det är bara roligt att jämföra.

Men det är så stor skillnad (för ögat)! Anky sitter lätt, lätt, som en fjäder som någon sa, ovanpå Salinero medan Hubertus sitter tyngre, men ser ut att sitta i hästens balans - centrerad med hästen i en gemensam balanspunkt. De sitter ihop i en form mer än Anky och Salinero ser ut att göra, tycker jag.
Det är det som slår mig starkast, skillnaden mellan var i förhållande till hästens balanspunkt de befinner sig, när jag tittar på klippen efter varandra. :idea:

Får även en känsla av att Hubertus har större förmåga till kontroll över hästens rörelser och förmåga att vänta i rörelsen, än Anky har men så är det säkert olika typer av hästar och det klippet är från tävling medans det andra är från en clinic.

Sedan har jag alltid, sen första gången jag såg Anky i rörelse :D, tyckt att hon ser väldigt spänd/låst ut i nedre delen av ryggen, svanken alltså. Men jag vet inte, jag är själv låst och ofta spänd där så jag kanske tycker mig se det just därför. Tycker också att när handen används låser hon även höftleden, men det är jag inte heller säker på - det är bara spekuleringar.

Och rätt mkt utanför huvuddiskussionen, Salinero är verkligen en elegant häst, rör sig lätt och energisk. De passar ihop på något sätt. En lätt lätt ryttare och en lätt lätt häst (för ögat nu, tänker inte fysiologiskt) som studsar omkring.

Senast ändrad av en moderator:

Det lustiga är ju att Anky och co tycker att de lyssnar mer till hästen och anpassar ridningen mer till hästen än andra.... :confused: finns att läsa på deras hemsida. Är det nys? Eller är det verkligen så?

En sak jag tycker är trevlig med Anky är faktiskt att skänkeln inte inverkar så mycket. Hon sitter ändå jämförelsevis stilla på ett sätt. På det viset kan man åtminstånde lyssna på hästen, sedan om hon lyssnar mer vet jag ju inte...

*knappen*
Det jag ser när jag tittar på videon, är en ryttare med en låst mellandel, och en häst som trycker upp sin bakdel.
De tygeltag hon tar, är ofta ur takt, vilket inte är så konstigt, med tanke på mellandelen. I en följsam sits, sätter hästens rörelser takten i sitsen, och det i sin tur talar om för ryttaren när man kan göra vissa saker. Utan en följsam mellandel fungerar inte kontakten från hästens bakben- till ryttarens händer, och tillbaka igen.
Det pratas ofta om att den eller den ryttaren använder handen=dålig, eller en annan ryttare sitter med helt stilla hand= bra.
Detta resonemang tror jag är ett svenskt fenomen. Självklart ska en skicklig ryttare kunna använda sin hand. Det behöver absolut inte vara något negativt. Frågan är ju HUR man gör det.
HS tex använder ju sin hand I TAKT med hästen, och handen går med i rörelsen.
I fjol var jag och tittade på Flyingedagarna. EN ryttare vågade följa med i hästens rörelser med handen. Han var tysk. Övriga, svenska, ryttare satt med låsta händer, och lika låsta hästar.

En viktig detalj i att sitta på hästen - med en mjuk och följsam sits -är att man hela tiden får information tillbaka från hästen. En kommunikation.

Ridningen är inte bara ryttaren som säger till hästen: VERKSTÄLL!
Precis :bump:

Det var ju någon som frågade om just detta, och hon a I had a lazy horse once - and I sold it

Väldigt trevligt skrivet tycker jag :bow:

Jag håller med i allt :)

jag tycker dock att en en och annan ryttare verkligen visar upp en klassisk Dressyr även i tävlingssammanhang.

De sitter lodrät och inget annat.

Sedan detta med gång - jag tycker att gång är något annat än legmovers.

Självklart ät det svårt att sitta på en häst som rör sig mycket i ryggen - vilket en gångartshäst gör, men enda sättet att hantera det - om man skall behålla ryggrörelsen - är ju att hitta en egen självständig balans - lodrät - no matter what.

Där åtrkopplar jag till det jag skrev Om Johnny HIlberath han fick igång bakben - rygg och fick hästarna fram till bettet. genom att göra just det.

Kankse skullle svara på det i den tråden, men grejjen är ju att när hästen tapap rbakkärran och sänker ryggen, så är det ju viktigt att absolut _inte_ följa med bakåt/ned i den där gropen.

Någon tränare kallade det så roligt som om man åkte ned i ringen på toa - svårt att ta sig upp igen.
Sen det där du skriver om att luta sig bakåt för att lätat upp en hästs "framdel" - det är ju en del av tekniken. Man felspänner den främre pilbågen och så börjar frambenen trampa vatten - men det somlyfts är ju fram_benen_ och inte fram_delen_

Framdelen måste ju lyftas bakifrån den kan man aldig lyfta med tygeln.

och det tror jag vi är eniga i :)

Håller med igen :bow:

Det är ju inte förbjudet att använda handen - utan snarare hur.
Eller ännu snarare hur mycket resten av kroppen säger samma sak som handen.

Precis som du skriver en ryttare i egen balans kan gå med med handen. Då blir ju förhållningen att sluta gå med - och för det behöver man inte luta sig bakåt - utan man kan blir tillräckligt stark i sin position med sitt kraftcentrum (centrering)
och det är ju också en del av förhållningen...
Som indikeras av handen men verkställs av centrering och överskänkel, i den ridning jag är skilad i.

Det är därför jag reagera så på att luta sig bakåt och dra :eek:
inte klassiskt - inte konst för mig
Brutalt för mig

En ryttare som "neutralt" har en låst hand som du beskriver - som ständigt är i ett spänninsgförhållande mellan hästens mun och sina händer /axlar - måste ju dra mer - och bakåt - och använder sig ibland av sitt bakåtlutade överliv för att bli starkare och behövs det så tar man spjärn i fötterna för att bli ännu starkare.

Det jag reagerad på mest första gången jag såg henne rida utanför tävlingsbanan var just detta att hästen aldrig var avstämd framåt bakåt - självbärig - en självbärig häst ligger inte på så mycket

Den bär sig ju själv och sitt huvud och där ser man ju halsrörelserna

Senast ändrad av en moderator:

En filosofisk tanke:

Inte en enda tanke jag har haft är min egen inom ridning. Alla tankar är i regel förut tänkta.

Men det verkar vara skottpengar på att ha öppnat en bok, så det är väl det du menar? ;)

Det finns övningar man kan göra mha medhjälpare för att få en känsla för hur vi biomekaniskt påverkar våra hästar i munnen när vi spjärnar med tårna, när vi trycker ner fötterna framför oss, när vi höjer axlarna (fastän man koncentrerar sig på att ha samma tryck i medhjälparen hela tiden), när vi tittar med "fokuserad" blick, när vi slappnar av helt i midjan osv. Det är jätteintressant tycker jag.

Enligt de övningar jag gjort tillsammans med tränare och kurskamrater tror jag att det är väldigt svårt att ha fötterna framför sig (så som Anky och hennes elever har ibland), lätta med sätet och inte samtidigt bli starkare i hästens mun.

Detta baserar jag på en rad övningar jag gjort under teorikurser, men det är inga för mig unika tankar. Övningarna har tänkts ut av många olika tränare, hundratals gånger genom historien.

Ett säte som lättar på detta sätt (där foten är framför höft och övrig ryttare) har jag dessutom fått lära mig trycker undan hästens rygg. Detta kan jag dock inte se på Ankys hästar.

Fotnot: jag tycker Anky är en väldigt väldigt väldigt skicklig ryttare.
Jag pratar ur ett rent objektivt perspektiv och med "ridning" som biomekaniskt begrepp (viftar med röda skynket...), inte på personnivå.

Tycker du skriver mycket uppfriskande nyanserat, tänkvärt och framför allt har förmåga att vända och vrida på det utan att det blir svartvitt! Är jätteglad att du börjat dyka upp och skriva, behövs lite fler som du, som uppenbarligen är kunniga och insatta men för den skull inte helt fast i ett enda spår tankemässigt! :bow:
Jag tycker det ligger oerhört mkt tanke i det du skriver och jag håller med i väldigt mycket som du lyckats uttrycka i ett och samma inlägg!

jag vet inte hur andra är - och inte hur du heller är i just det fallet,
Men jag själv är så van att vara i minoritet - så jag anser sällan min upplevelse som särskilt universiell.
Utan bara min privata upplevelse. Och ingen allmän sanning.
Jag blir skitglad om jag får bekräftat mina tankar och upplevelser i böcker och forskning etc.

och ännu mer givetvis om andra ryttare upplever samma sak

ah - jag har inte helt fel :banana:

och där ramlar jag in på det igen - de har ju gjort en massa forskning om både vikt och kraft i tygeln skall bli spännande vad den säger.

Förmodligen sånt som vi redan visste - men nu får vi det bekräftat

( VI är alla männisor inte bara jacko och jag)

För mig är forskningen mycket - ja - det är verkligen såhär - inte bara som jag inbillar mig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur