Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar
Det går alldeles utmärkt att dra en hingst ner i ett lägre tempo, framförallt i stång. Man kan få en häst att kasta sig bakåt, stegra eller värsta fall stegra omkull när man rider på stång så varför tror du inte att man kan förhålla en hingt med kraft på ett stångbett?
- med det menar jag inte att bara för att man rider på stång MÅSTE
göra så, stången är en fint verktyg där man kan rida med mkt fina hjälper (garderar mig så jag slipper för/emot stångdisskution), men det går.
Kan man vinna en dragkamp på träns?, ja det är svårare men det går det också, man kan låsa hästens huvud i olika positioner så hästen, Inte kan andas, inte kan använda halsen att balansera sig, inte kan gå framåt.... bästa sättet att stoppa en häst från att skena, bocka stegra.. Funkar även på en vilt skenande häst på 186 av grov typ... har provat- men man bör alltid veta att risken finns att hästen går omkull och ska endast användas i nödfall...
så tillbaka rill A:s "nya" ridstil, är faktiskt besviken då jag förut tyckt att hon varit en av de mer följsamma ryttare på grand prix nivå, nu när fracken är av... ja rumpan lättar ur sadeln ibland 10 cm...
Det syns tydligt att hon inte bara ställer sig upp i upptagningarna, utan även rycker bakåt med överlivet. Dessa ryck kommer även i andra moment och efter det så tryckshästen på framåt, antagligen sk. halvhalt
Alla kan prova själva att stå och och luta sig framåt-respektive bakåt och se hur mkt mer kraft det krävs för kroppen att hålla upp sig... fullständigt onödig spänning
sen varför man ska luta sig bakåt för att lätta upp en hästs framdel finns det definitivt ingen anledning till.. Man avlastar en hästs framdel genom att öppna upp överlivet på sin kroppen och växa uppåt, inte genom att dra överlivet bakåt i bakvikt.. det man gör när man lutar bakåt är att borra ner sittbenen i ryggen på hästen, vilket är väldigt praktiskt om hästen skulle försöka rycka en ur sadeln, sittbenen borras då bara ännu längre in- märkväl skillnaden att kroppen följer i balans och stoppar upp farten genom följsamhet..
Och då kommer argumentet, men med en häst med så stor gång så måste man kanske luta sig bakåt för att kunna följa, svar nej, jag har sett en ung kille (jerez) öka fantastiska ökningar och hans överliv /sits lämnade aldrig lod...och den hästen rörde sig... bak också
JAg änvänder mig inte själv som exempel, då jag bara fått till några få steg i balans på en öknign utan att mitt överliv, fallit fram eller bak.... så svårt är det, inte tal om saken
Sen ska man inte ta ifrån anky att hon är en skicklig ryttare, hon har förmodligen en känsla som få, och så är hon en duktig hästtränare, och när hon sitter ner ordentligt i piaffen och passagen så ser man att hästen inte ser så tung ut... sen så lättar hon även handen emellanåt vilket är bra... men jag undrar om hon skulle släppa lite mer i tygeln på ökningarna om salinero inte då skulle...dyka...
Så anky är skicklig inget tal om saken, skulle jag ha henne som förebild, aldrig i livet... skulle jag adoptera hennes träningsfilosofi, näe definitivt inte, skulle jag vilja ha hennes känsla och timing... ja
Sn ska man inte säga att man hon är okunnig, alla som rider dressyr vet att man genom att ha mkt tryck i tygeln kan, balansera hästens huvud och på så sätt maskera taktfel. Hästen använder sitt femte ben för att balansera sig och man får fram fantastiska frambensrörelser, som tyvärr inte matchas av lika fabulösa bakben, salinero hör till de bättre på grand prix nivå, men betyder inte att det för den skull är korrekt
Hon är duktig på det hon gör vilket är showdressyr... men att kalla det klassiskt... inte en chans Att dressyren är mer på show kan alla som set en viss U vinna på Rusty, hästens bakben hade sådanna spattryck, under hela piaff, passage och travprogrammet att man undrar var dommarna var när hon red programmet, eller hur kassa konkurrenterna var i dommarnas ögn då det var den bästa ritten....(en liten urspårning)
kalla dressyr för vad det är show, men skippa benämningen klassisk
Det som gör att jag blir kritisk mot personer på hög nivå är att det där inte längre handlar om okunskap utan ett medvetet val, att premiera bensprattel, tvångslydnad och hängryggar framför ett mer naturligt sätt för hästen att röra sig. För jag har en känsla av att om anky skulle sadla om till klassiskt, så skulle hon säkert vara fantastiskt. Och att det man ser på tv blir normen för hur det ska se ut. Det enda möjliga liksom, med det sagt är jag inte heller en ryyttare som anser att hästar ska ridas på enhändig stång,förböjt och i ett segt tempo, men det måste finnas en medelväg.
Men som jag och många andra konstaterat. bra dressyr är tråkigt att titta på jämfört med show...
För övrigt är det här inte riktat direkt till flashlight, utan en allmänt inlägg om dressyr och dressyr..... och ja det blev långt och med felstavningar