Disktrasor och städtrasor

Wettex och lintrasor i köket på bänkar och bord, gamla lakan mm i övrigt städ.
Jag syr absolut inte trasor av de gamla textilierna utan klipper/river bara i lagom storlek.

Använder om möjligt de som är redo för soptunnan till toastolen

Vi använder mycket (!) trasor/tygbitar med två småbarn och tvättar tillsammans med annan 60 gradig tvätt. Vid magsjuka i huset åker de dock ner i soptunnan direkt 🤢
Diskborstarna körs i diskmaskinen
 
@Breaktown och @Krålus behöver jag förklara min egen känsla mer än vad jag redan skrivit ett par ggr? Tycker det börjar bli fånigt.

Jag hade inte uppfattat att det var dina känslor vi diskuterade utan hur det var rimligt eller inte att tvätta städtrasor. Känslor kan ju vara hur irrationella som helst (utan att lägga värdering i din) så där har jag givetvis inte mycket till åsikt.
 
Jag hade inte uppfattat att det var dina känslor vi diskuterade utan hur det var rimligt eller inte att tvätta städtrasor. Känslor kan ju vara hur irrationella som helst (utan att lägga värdering i din) så där har jag givetvis inte mycket till åsikt.
Jag har skrivit alla mina inlägg i jagform när jag uttryck att JAG tycker det känns ofräscht. Allas åsikter om diverse trasor och användningsområden är väl helt individuella och behöver väl knappast motargumenteras.
 
Rekommenderar lin om du vill ha någon som suger upp bra, håller länge, inte behöver spolas. Däremot kommer de (om du använder dem blöta) lämna mer fukt efter sig än en wettex.

Jag ska kika mer på jordklok/irl och testa någon annan variant, lin låter lovande! Har en del mikrofibertrasor redan att städa med men till disktrasa hade jag nog velat testa något annat.

Men jag känner mig lugnare med att bara tvätta och använda om dem nu så ska testa runt lite 😁
 
Nästa i-landsproblem som ska få sig en lösning!

Vilken typ av disktrasa föredrar ni? Varför? Tvättar ni den eller tar en ny vid behov?

Vilka typer av städtrasor föredrar ni och hur många olika typer har ni (dvs olika egenskaper)? Tvättar ni dem och hur (grader, tillsammans med vad, i tvättpåse osv)? Skiljer ni dem åt hela tiden eller en tvättad trasa kan användas var som helst/en ren trasa används först på renare områden och sist på smutsigare innan den tvättas igen osv?
Jag har vanliga wettex disktrasor. Kör dem i diskmaskinen med jämna mellanrum samma med diskborsten.
Städtrasor har jag i mikrofiber från städfirman jag anlitar. De är i olika färger för olika ändamål så de används bara för sitt specifika område, så kökstrasan städar aldrig badrummet osv, samma med mopparna en för badrummet och en för resten av lägenheten. De tvättas i 60 grader efter varje städning.
 
Jag kör också original. Efter tvätt drar de ihop sig och blir torra och platta lappar 😑
Inte alls som när de kommer direkt ur förpackningen.
Slänger efter typ tre dagar.
Håller med om att dom blir stela efter tvättmaskinstvätt (mig stör det dock inte). Har du provat att köra dom i diskmaskinen istället? Tycker att de håller sig i nyskick då.
 
Håller med om att dom blir stela efter tvättmaskinstvätt (mig stör det dock inte). Har du provat att köra dom i diskmaskinen istället? Tycker att de håller sig i nyskick då.

Har ingen diskmaskin 😁
Jag är ganska pipig med disktrasorna och det stör mig inte att vi köper ett storpack varje månad.
Miljövänligt nej men det tar jag igen på annat.
 
Har ingen diskmaskin 😁
Jag är ganska pipig med disktrasorna och det stör mig inte att vi köper ett storpack varje månad.
Miljövänligt nej men det tar jag igen på annat.
Jag röstar för att du gör ett försök att använda dom fler gånger! Byter du dom två gånger i veckan skulle det minska din förbrukning med över 50 trasor per år om du bara återanvände de en gång!
 
Jag har vanliga wettex disktrasor. Kör dem i diskmaskinen med jämna mellanrum samma med diskborsten.
Städtrasor har jag i mikrofiber från städfirman jag anlitar. De är i olika färger för olika ändamål så de används bara för sitt specifika område, så kökstrasan städar aldrig badrummet osv, samma med mopparna en för badrummet och en för resten av lägenheten. De tvättas i 60 grader efter varje städning.

Har ju några kvar så ska testa i diskmaskinen någon gång!
 
Använder microfiber både i köket och till städ. Tvättar dom på 95 grader och skiljer inte på vart jag använder dom.
 
Använder wettex i köket och de körs i diskmaskinen emellanåt. När de är uttjänta där används de en gång på toaletten och slängs direkt efter. I övriga utrymmen används microfiberdukar i olika färger som tvättas i 60 grader.
 
Tänkte ju uppdaterat men glömde det.

Resterande wettex får gå till toan enbart och slängs efter ett tag. Testar mikrofiber till disktrasa och tror jag är ok med det faktiskt! Resten jag redan hade i mikrofiber delade jag i tre högar pga lite olika modeller. Största högen är samma sort som disktrasan och används som disktrasa eller städtrasa minus toan blöta, de slätare torra att damma och sista gänget är special till fönster o speglar torkar de ytorna torrt.

Gjorde en egen liten upphängning med klämmor på en galge så har jag mina 3 "aktiva" trasor hängandes tydligt och luftigt (toatrasan hänger alltid på wc-ankan) och tvättar dem allihop med någon av 60 graderstvättarna vid behov.

Tank för tips genom tråden så att jag äntligen hittade något som passade mig!
 
Sidonot med wettex är väl såvitt jag vet komposterbara så SÅ himla miljöbovigt lär det väl inte vara att dumpa dem i komposten när de börjar bli för sunkiga.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
716
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp