Disktrasor och städtrasor

Ni som använder wettex, vad gör man för fel när de blir svåra att blöta ner? Det är min favorit i köket men ganska snabbt så är de stela och tar vad känns som evigheter att få mjuka nog att kunna torka av med.

Är lin och linne samma sak? Kanske ska testa en sådan.

Har haft olika typer av garn/virkade/stickade men vande mig aldrig vid känslan och tyckte de torkade för långsamt = började lukta illa snabbt trots tvätt i 60 grader eller kokade med diskmedel.

Låter i alla fall skönt att ni är flera som inte direkt verkar ha områdesspecifika trasor, kanske jag också kan släppa det eftersom jag aldrig hittar ett rimligt system 😅

Men hur gör ni med toaletten, ni som inte använder engångsartiklar till den? Jag har hittills bara använt en separat trasa men sedan har jag aldrig mod att tvätta den utan slänger efter ett (långt dock) tag. Borde jag bara köra den med resten och handdukar/sängkläder på 60 grader eller det är big no no?
 
Jag har wettex i köket och microfiber till resten, båda tvättas ihop med handddukar och lakan i 60 grader. Har inte områdesspecifika trasor till toalett osv, de tvättas ju. Wettex i köket pga bästa uppsugningsförmågan, microfiber till resten eftersom de har många och åter många år på nacken så jag slänger inte dem när de fortfarande fungerar.
Använder microfibermoppar till golvet också och moppar hellre än dammsuger, torrmoppar mest, flera gånger i veckan. Tvättar ju utan sköljmedel, som annars kan förstöra microfibermoppar- och dukar.
 
Mest microfiber, men annars framför allt gamla sönderklippta bomullsörngott och frottéhanddukar. De tvättas och återanvänds.
Jag tvättar samtliga städtrasor i en egen runda på sextio grader och med tvättmedel plus en splash klorin en gång i veckan - detta inkluderar mina "yrkestrasor" så jag fyller lätt en halv maskin. Tvättsvampar åker också med där.
 
Ni som använder wettex, vad gör man för fel när de blir svåra att blöta ner? Det är min favorit i köket men ganska snabbt så är de stela och tar vad känns som evigheter att få mjuka nog att kunna torka av med.

Är lin och linne samma sak? Kanske ska testa en sådan.

Har haft olika typer av garn/virkade/stickade men vande mig aldrig vid känslan och tyckte de torkade för långsamt = började lukta illa snabbt trots tvätt i 60 grader eller kokade med diskmedel.

Låter i alla fall skönt att ni är flera som inte direkt verkar ha områdesspecifika trasor, kanske jag också kan släppa det eftersom jag aldrig hittar ett rimligt system 😅

Men hur gör ni med toaletten, ni som inte använder engångsartiklar till den? Jag har hittills bara använt en separat trasa men sedan har jag aldrig mod att tvätta den utan slänger efter ett (långt dock) tag. Borde jag bara köra den med resten och handdukar/sängkläder på 60 grader eller det är big no no?
Tycker aldrig wettex blir svåra att blöta. Du använder inte sköljmedel när du tvättar dem?

Till toan använder jag trasor efter gamla kläder, lakan etc som jag slänger direkt efter varje städning. Gamla wettex också när de är för illa däran för att fortsätta sin kökstjänst. Har nog aldrig haft brist på sådana trasor, ligger alltid en uttjänt strumpa/trasigt örngott etc nånstans och skräpar.
 
Ni som använder wettex, vad gör man för fel när de blir svåra att blöta ner? Det är min favorit i köket men ganska snabbt så är de stela och tar vad känns som evigheter att få mjuka nog att kunna torka av med.
Man lägger torra wettex på botten av balja och häller på en skvätt vatten så den hinner ta upp det, kramar den och doppar en gång till. Har de bara fått bli blöta funkar de bra. De har bara svårt att ta första blötan från rinnande vatten eller en för liten fläck.
 
Använder Wettex till det mesta från kök till grovstäd. Tar upp geggiga och "osköljbara" saker med papper som slängs, typ kattkräks och motorsågsolja. Till fönster bomullstrasor av gamla kläder/lakan.
 
Nästa i-landsproblem som ska få sig en lösning!

Vilken typ av disktrasa föredrar ni? Varför? Tvättar ni den eller tar en ny vid behov?

Vilka typer av städtrasor föredrar ni och hur många olika typer har ni (dvs olika egenskaper)? Tvättar ni dem och hur (grader, tillsammans med vad, i tvättpåse osv)? Skiljer ni dem åt hela tiden eller en tvättad trasa kan användas var som helst/en ren trasa används först på renare områden och sist på smutsigare innan den tvättas igen osv?
Wetex till köket. Häller mitt kokande "äggvatten" över den varje morgon. Byter rätt ofta och då tvättas den och blir storstädstrasa. Har väldigt många nu...Till städ har jag gamla rivna sjukhuslakan som används om och om igen tvättas och tumlas efter varje städ. Jag har så många att de används en gång sen tvättas de. Sparar ihop så jag får ca 1 tvätt varje 1,5 månad. Ju slitnare ju bättre torktrasor
 
Flera har skrivit att de kastar trasor efter att man städat toan. Privata hemtoaletter kan väl inte bli så smutsiga att trasor måste kastas efter varje städ? Som proffs-städare kund jag ibland vid väääldigt smustsiga toaletter -spraya och torka med papper först. Ofta var det bara urin för att sedan spraya igen och gå på med trasa som gick direkt till tvätt. Sen spray igen på hela toastolen och eftertork.
 
Med risk för otillbörlig exponering; sedan jag (eller snarare min bättre hälft) upptäckte Norwex för några år sedan har de trasorna varit det enda vi använder. Microfiber i olika varianter, tvättas i maskin vid behov vilket för vår del kanske är varannan månad eller så, vi tror inte att vi bidrar i någon större utsträckning till problemet med mikroplast från tvättade microfibertrasor. De blir oftast tillräckligt rena bara av att skölja ur ordentligt under kranen.
 
Flera har skrivit att de kastar trasor efter att man städat toan. Privata hemtoaletter kan väl inte bli så smutsiga att trasor måste kastas efter varje städ? Som proffs-städare kund jag ibland vid väääldigt smustsiga toaletter -spraya och torka med papper först. Ofta var det bara urin för att sedan spraya igen och gå på med trasa som gick direkt till tvätt. Sen spray igen på hela toastolen och eftertork.
Jag tycker det är ofrächt och skulle inte vilja riskera att ha toatrasan i köket sen. Dessutom så när de väl hamnat på toan så är de tvättade och använda så många gånger att de är slut.
 
'Jag gör som jag lärt mig av en städerska på jobbet.
Alla trasor och svampar på toan är rosa. Rosa används aldrig nån annanstans i huset.
Det är ju ett bra system :)Fast jag slänger dem nog ändå. Vill inte tvätta dem med andra grejer och skulle inte tvätta en maskin bara för dessa.
 
Ni som använder wettex, vad gör man för fel när de blir svåra att blöta ner? Det är min favorit i köket men ganska snabbt så är de stela och tar vad känns som evigheter att få mjuka nog att kunna torka av med.

Är lin och linne samma sak? Kanske ska testa en sådan.

Har haft olika typer av garn/virkade/stickade men vande mig aldrig vid känslan och tyckte de torkade för långsamt = började lukta illa snabbt trots tvätt i 60 grader eller kokade med diskmedel.

Låter i alla fall skönt att ni är flera som inte direkt verkar ha områdesspecifika trasor, kanske jag också kan släppa det eftersom jag aldrig hittar ett rimligt system 😅

Men hur gör ni med toaletten, ni som inte använder engångsartiklar till den? Jag har hittills bara använt en separat trasa men sedan har jag aldrig mod att tvätta den utan slänger efter ett (långt dock) tag. Borde jag bara köra den med resten och handdukar/sängkläder på 60 grader eller det är big no no?

Lin är själva växten, linne är tyget. Lite som när man säger ull eller ylle. :)

Tipsar om jordkloks trasor, har gett i julklapp till typ alla jag känner.
 
En sak som stör mig med microfibertrssor är att småskräp naglar sig fast i dem. De är så himla svåra att skölja ur.
Det stör mig också, men jag tror inte att det är en sanning för alla microfibertrasor. De Norwex som jag nämnde ovan upplever vi inte alls på det sättet. Enkla att skölja, enkla att fukta så de suger ordentligt, det fastnar inte märkbart mer småskräp i dem än i nån annan trasa. (Och nej, jag säljer dem inte. :D)
 
Det stör mig också, men jag tror inte att det är en sanning för alla microfibertrasor. De Norwex som jag nämnde ovan upplever vi inte alls på det sättet. Enkla att skölja, enkla att fukta så de suger ordentligt, det fastnar inte märkbart mer småskräp i dem än i nån annan trasa. (Och nej, jag säljer dem inte. :D)
Lämnar de ludd efter sig? När jag torkar mina vita köksluckor har jag svårt att hitta en trasa som inte lämnar några spår efter sig (jag har provat ett antal olika microfibertrasor). Använder linnetrasor i köket, har tre stycken som börjar vara ganska många år gamla nu. :)
 
Det stör mig också, men jag tror inte att det är en sanning för alla microfibertrasor. De Norwex som jag nämnde ovan upplever vi inte alls på det sättet. Enkla att skölja, enkla att fukta så de suger ordentligt, det fastnar inte märkbart mer småskräp i dem än i nån annan trasa. (Och nej, jag säljer dem inte. :D)
Sambon köper några dyra över nätet men jag tycker inte de har varit bättre än andra. Han får ha sina trasor ifred 😄
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
716
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 905
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp