Disktrasor och städtrasor

Man lägger torra wettex på botten av balja och häller på en skvätt vatten så den hinner ta upp det, kramar den och doppar en gång till. Har de bara fått bli blöta funkar de bra. De har bara svårt att ta första blötan från rinnande vatten eller en för liten fläck.

Då är mina trasor som det ska men hela syftet försvinner för mig då. Dags att hitta en annan sorts trasa istället för att envisas vidare, tack!
 
Det är ju ett bra system :)Fast jag slänger dem nog ändå. Vill inte tvätta dem med andra grejer och skulle inte tvätta en maskin bara för dessa.
Men? trasor sköljer man ju ur rejält efter varje gång man använt dem? Känns de ofräscha ändå så sköljer man upp dem i lite medel.

Jag har aldrig tvättat trasor i maskin.
Och tvättmaskin är ju till för att göra rent.... klart man kan tvätta saker tillsammans? De är ju rena sen!
 
Lämnar de ludd efter sig? När jag torkar mina vita köksluckor har jag svårt att hitta en trasa som inte lämnar några spår efter sig (jag har provat ett antal olika microfibertrasor). Använder linnetrasor i köket, har tre stycken som börjar vara ganska många år gamla nu. :)
Jag har fått lära mig att man tvättar microfiber innan man använder. Sen borde de väl inte lämna spår?
(jag har haft mina i mååångaå r så jag har inga minnen av hur nya beter sig)
 
Då är mina trasor som det ska men hela syftet försvinner för mig då. Dags att hitta en annan sorts trasa istället för att envisas vidare, tack!
Fattar inte. Wettex är ju gjorda för att användas fuktiga. Kruttorra är de värdelösa.

Hur kan en trasa som suger upp helt suveränt inte funka hos dig?
 
Jag har fått lära mig att man tvättar microfiber innan man använder. Sen borde de väl inte lämna spår?
(jag har haft mina i mååångaå r så jag har inga minnen av hur nya beter sig)
Jag har "bara" gamla. Säkert tio olika. Det syns inte på andra ytor, men just de vita skåpluckorna syns allt på. 😅
 
Men? trasor sköljer man ju ur rejält efter varje gång man använt dem? Känns de ofräscha ändå så sköljer man upp dem i lite medel.

Jag har aldrig tvättat trasor i maskin.
Och tvättmaskin är ju till för att göra rent.... klart man kan tvätta saker tillsammans? De är ju rena sen!
Du kan omöjligt skölja ur bakterier. Det behövs riktigt varmt vatten och noggrant tvätt.
JAG tycker inte det känns frächt med toalettbakterier i min vanliga tvätt som jag kör på 40-50grader.
 
Fattar inte. Wettex är ju gjorda för att användas fuktiga. Kruttorra är de värdelösa.

Hur kan en trasa som suger upp helt suveränt inte funka hos dig?

Jag menar att jag använder den på så sätt att den händer upphängd och torr och jag vill ta den, skölja den och torka av. Inte lägga den i blöt en stund först. Det är momentet skölja den som tar skitlång (relativt såklart men såpass att jag stör mig och bara spolar ut vatten i onödan) tid. Jag vill liksom inte lägga den där i diskhon bara för att en stund innan jag eventuellt ska använda den typ!
 
Du kan omöjligt skölja ur bakterier. Det behövs riktigt varmt vatten och noggrant tvätt.
JAG tycker inte det känns frächt med toalettbakterier i min vanliga tvätt som jag kör på 40-50grader.

Men med handdukar eller sängkläder i 60 då? Det är situationen jag är nyfiken på. Lite där jag fastnat, vill jag tvätta ALLA trasor så och efter det vill jag använda dem precis hur som för de anses rena.
 
Du kan omöjligt skölja ur bakterier. Det behövs riktigt varmt vatten och noggrant tvätt.
JAG tycker inte det känns frächt med toalettbakterier i min vanliga tvätt som jag kör på 40-50grader.
OK. Jag är inte speciellt orolig för bakterier.
Vi har typ 800 olika bakterier bara i våra egna näsor.

Vore jag orolig för bakterier i städtrasor så fick jag väl koka dem en stund.

(och jag har en hel del tvätt som körs i minst 60 grader. Underkläder t.ex.)
 
Jag menar att jag använder den på så sätt att den händer upphängd och torr och jag vill ta den, skölja den och torka av. Inte lägga den i blöt en stund först. Det är momentet skölja den som tar skitlång (relativt såklart men såpass att jag stör mig och bara spolar ut vatten i onödan) tid. Jag vill liksom inte lägga den där i diskhon bara för att en stund innan jag eventuellt ska använda den typ!
Fattar forfarande inte. Det behövs ju bara typ två sekunder för att den ska bli fuktig? Den behöver ju inte sköljas bara fuktas.

Nä, nu kryper jag i under min gamla sten igen 😁
 
Lämnar de ludd efter sig? När jag torkar mina vita köksluckor har jag svårt att hitta en trasa som inte lämnar några spår efter sig (jag har provat ett antal olika microfibertrasor). Använder linnetrasor i köket, har tre stycken som börjar vara ganska många år gamla nu. :)
Nej, vi har också helvita köksluckor och trasorna lämnar inte ludd eller trådar.
 
Men med handdukar eller sängkläder i 60 då? Det är situationen jag är nyfiken på. Lite där jag fastnat, vill jag tvätta ALLA trasor så och efter det vill jag använda dem precis hur som för de anses rena.
Jag vill inte ha toatrasan mot mitt örngott heller😂

Jag tvättar de övriga. Men när de tillslut hamnar i badrummet så är de utslitna.
 
Fattar forfarande inte. Det behövs ju bara typ två sekunder för att den ska bli fuktig? Den behöver ju inte sköljas bara fuktas.

Nä, nu kryper jag i under min gamla sten igen 😁

Nej det tar definitivt mer än två sekunder så fort trasan inte är relativt ny :) Jag trodde jag gjorde något fel med dem men många i tråden verkar beskriva samma upplevelse.
 
OK. Jag är inte speciellt orolig för bakterier.
Vi har typ 800 olika bakterier bara i våra egna näsor.

Vore jag orolig för bakterier i städtrasor så fick jag väl koka dem en stund.

(och jag har en hel del tvätt som körs i minst 60 grader. Underkläder t.ex.)
Jag har knappast bacillskräck men just toalettbakterier vill jag inte riskera att överföra. Är kanske lite skadad efter halva karriären i kök och nu arbetar i vården. Jag vill verkligen ha ordning och reda bland bacillerna😂
 
Jag har sytt bomullsdukar av barnens gamla tygblöjor, typ muslin tyg. Dom är helt otroligt bra.
Har sytt en del med blå kant och dom används i kök, till matbordet, och till övrig städning (dammtorking, fönster). Dom med vit kant används till toalett och badrum. Har även ngr i microfiber kvar men dom använder jag sällan och kommer inte köpa nya. I köket har jag även en disktrasa typ wettex som tvättas regelbundet.
Har även lite trasor av gamla kläder som jag rivit isär, dom används till riktigt smutsiga saker och slängs sen.
Vid tex magsjuka städar jag toaletten med engangsstvättlappar eller tyg som sen slängs.

Dom som används pa toalett och badrum läggs i tvättkorgen efter varje användning, dom fran köket ungefär varannan dag eller när det behövs. Tvättar allt med vittvättmedel pa 60 grader. Tvättar tillsammans med övriga handdukar.
Trots fem barn är vi sällan sjuka sa det verkar fungera bra sa.
 
Fattar forfarande inte. Det behövs ju bara typ två sekunder för att den ska bli fuktig? Den behöver ju inte sköljas bara fuktas.

Nä, nu kryper jag i under min gamla sten igen 😁
F'låt men
1676023618906.png

Jag testde nyss. Klockade tiden. Tog tre sekunder under kranen, kramade trasan och den var färdig att använda.
Jag har bott med hårt och med mjukt vatten. Alltid samma sak.

..kryper tillbaka under stenen
 
Du kan omöjligt skölja ur bakterier. Det behövs riktigt varmt vatten och noggrant tvätt.
JAG tycker inte det känns frächt med toalettbakterier i min vanliga tvätt som jag kör på 40-50grader.
Men slänger du underkläder? Iofs använder jag inte trasa i toaletten men handduk eller trasa på kanten och det kastar jag i tvätten efteråt med annan tvätt...
 
Disktrasor i lin. Allt annat otänkbart sen jag testat dem.

Städtrasor också i lin eller gamla bitar av lakan beroende på vad som ska städas.

Microfiber förstår jag inte hur folk gör när de städar med. Det är ju omöjligt att torka av en yta utan att hälften av det man ska torka av stannar på ytan?
 
Jag har knappast bacillskräck men just toalettbakterier vill jag inte riskera att överföra. Är kanske lite skadad efter halva karriären i kök och nu arbetar i vården. Jag vill verkligen ha ordning och reda bland bacillerna😂

Men hur tvättar du dina underkläder?

edit, tvåa på bollen
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
716
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp