Disktrasor och städtrasor

the_connemara

Trådstartare
Nästa i-landsproblem som ska få sig en lösning!

Vilken typ av disktrasa föredrar ni? Varför? Tvättar ni den eller tar en ny vid behov?

Vilka typer av städtrasor föredrar ni och hur många olika typer har ni (dvs olika egenskaper)? Tvättar ni dem och hur (grader, tillsammans med vad, i tvättpåse osv)? Skiljer ni dem åt hela tiden eller en tvättad trasa kan användas var som helst/en ren trasa används först på renare områden och sist på smutsigare innan den tvättas igen osv?
 
Mina disktrasor är typ "virkade" av lintråd. De tvättas efter ca 2-3v användning.

Städtrasor har jag separat till badrummet, men bara 'en' till resten av grejorna. Microfiber. Tvättas vid behov i påse som samlar microplaster.
 
Microfiberdukar mest, men även virkade av tråd. Sen använder jag mycket (icke miljövänliga) städwhipes till badrummet, vilket underlättar för mig att hålla ordning tills jag har ork nog att använda microfiber och sånt även där.
Microfiber och de andra dukarna tvättar jag på 60 grader tillsammans med annan 60-graders tvätt, då de mest använts för att torka damm och liknande med.
 
Linne. :love: Torkar supersnabbt, bra uppsugningsförmåga och kan tvättas i 60 grader ihop med mina kläder. Så smidiga. Har två så jag alltid har en ren.
 
Använder vanlig wettex/cellulosa i köket, tvättas när den luktar surt eller i samband med städning. Har grova lintrasor till städ, och gör trasor av gamla textilier att använda och slänga, till typ kattbajs eller annat superäckligt.

Microfiber skulle jag aldrig använda på grund av deras miljöpåverkan.
 
Mina disktrasor är typ "virkade" av lintråd. De tvättas efter ca 2-3v användning.

Städtrasor har jag separat till badrummet, men bara 'en' till resten av grejorna. Microfiber. Tvättas vid behov i påse som samlar microplaster.
Sådana påsar är tyvärr ren bluff.
 
Disktrasa i lin har jag, gillar att den har struktur då det hjälper att gnugga med. Köpte min på qvesarum, tycker dock inte att den är jättebra på att suga upp fukt/ lämnar alltid ytan lätt fuktad så jag får efter torka med en handduk.
 
Wettwx. Sambon föredrar microfiber men jag avskyr dem. Tycker det blir blötare och randigare av dem vid städning.

Tvättar mina wettex i tvättmaskinen. Efter några omgångar i köket blir de städtrasor och efter några omgångar som städtrasor så får de avsluta sina dagar som städtrasa till toa eller bilen.
 
Jag är en miljöbov som använder wettex i köket som kastas efter några dagar. Microfiber till resten, tvättas i 60 grader efter användning.
Jag har också wettex i köket. Kör den i diskmaskinen när den är för sunkig. Tvättar och använder tills den är slut.
Till badrum och andra ytor används microfiber och linne beroende på yta. Använder diskborste till en del skarvar etc i badrummet också.
Garnmopp till golv.
 
Vi kör Wettex i köket och microfiber i badrummet. Båda tvättas i 60 grader vid behov, brukar bli typ varannan vecka eller så. När de börjar kännas ofräscha, helt enkelt!

Tycker att Wettex är oslagbara framförallt vad gäller uppsugningsförmåga, och upplever också att de håller väldigt bra. Tror vi har haft samma fyra trasor i cirkulation i säkert två år nu utan att behöva byta ut.
 
Aha! Det har jag nog aldrig tänkt på. Mina (av originalmärket, alltså Wettex) ändrar inte utseende efter tvätt såvitt jag har märkt men vet iofs inte om jag skulle beskriva dem som "tjocka och fluffiga" ens när de kommer direkt ur paketet :p

Jag kör också original. Efter tvätt drar de ihop sig och blir torra och platta lappar 😑
Inte alls som när de kommer direkt ur förpackningen.
Slänger efter typ tre dagar.
 
Favoriten av disktrasor är hemmavirkade i bomull/bambu som tvättas i 60grader. Har några andra köpta som också tvättas i 60 grader, men de är inte lika bra. Byta 1-3 gånger i veckan. Övrig städning sker med microfiberdukar. Tvättas också i 60grader. Vi kör Wettex ibland typ ute eller i tvättstugan mest för att inte blandas ihop med övriga, även dessa tvättas Tills de faller isär.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
716
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp