AbsolutEnsam
Trådstartare
Tack snälla du för ditt svar! Har funderat mycket och till slut gick jag till mamma och sa som det var, att jag har problem och hålla i pengarna. Så nu får jag mer hjälp av henne av hur jag ska hantera det hela. om det inte funkar får jag prata med psykiatrin. Har kontakt med dom genom Min medicinering. Tror det är psykosmedicinen som spökar i det hela. För det händer på kvällarna när jag intagit medicinen. fortsätter med budgeten även om den sprack…För mig funkar det bäst att få ordentlig koll på alla utgifter och en tydlig bild av hur mycket jag har att röra mig med. Jag är inte bra på att spara men blir åtminstone lite bättre på att inte slösa såhär
Sätter allt jag kan på autogiro/automatisk betalning och försöker ha allt månadsvis. Har en lista på alla saker som dras automatiskt med summa och datum jag prickar av för varje månad.
Samma med sparande och framtida utgifter osv, det dras automatiskt samma dag jag får lön till olika konton.
Har ett mindre sparande i Avanza, en annan bank och en fondrobot just för att inte kunna ta ut de pengarna. Har inte vågat sätta några högre summor dit än dock, har haft dem i drygt 1 år.
Jag tycker inte du ska skämmas eller känna dig dum, det riskerar bara att öka på känslan du försöker bota med mera shopping. Du har inte möjlighet att prata med någon professionell om detta? Det är ju alldeles för vanligt nu för tiden att ha svårt att sköta sin privatekonomi. Det är ju inte naturligt alls för oss människor att förhålla sig till ett otroligt överflöd, hjärntvättande reklam om allt vi "behöver" och att ens tillgångar bara är siffror på en skärm. Det är inget att skämmas över ❤